Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Oli se minusta oikein päin. Pumpulla painoin sinne 5 bar painetta eikä auennut, mutta ruuvimeisselillä sohimalla aukesi. Pitääpä laittaa se takaisin ja tutkailla sen toimintaa. Herkästi se toimii, jos on toimiakseen, joten tankkiin ei pitäisi tulla alipainetta.Ylimatti kirjoitti:Onkohan asennettu tehtaalla oikein päin?
-
Perhokalastaja
- Pyörä: F800GS
Ooonkohan ajanyt eniten 800GS:llä, mittarissa on nyt yli 9300 km ja hyvin meni Norjan reissusssa reilut 4300 km viikossa mutkateitä. Kaksi kertaa olen kiristänyt ketjuja eli noin 5000 km välein. Renkaat alkaa olla nyt finaalissa ei takanen Anakee keskeltä lähes sileä. Norjan reissulla oli päällä aikamoinen lasti, 5 laukkua eli kaikki bemarin omat plus putkikassi. Liekkö painolla ollut vaikutusta kulumiseen. Oon kyllä yrittänyt ajaa mahdollisimman pieniä teitä mutta on tullut kuitenkin paljon kovavauhtisia siirtymiä. Edellinen 650 GS oli paljon huomompi ajaa kantikkaiksi kuluneilla renkailla tämä oan vielä aika hyvä ajettava kuluneillakin renkailla. Norjan reissulla tapasin toisenkin samanlaisen gessun Kilpishallin pihalla, kun poikkesin Norjasta välillä Suomenkin puolelle. Toivottavasti sait kaloja Könkämäenosta, jos satut tätä palstaa lukemaan. Itse ajelin Kilpikseltä Nordkappiin. 
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Et välttämättä. Mittarissa nyt 11900 ja risat Ranskan, Sveitsin ja Italian solateiden kiertämisen jälkeen. Renkaista etunen alkaa olla finaalissa, mutta takanen ihan ok (battlewingit). Puolitoista Saksaa autobahnoilla. Ketjua en ole kiristänyt, kun ei sattunut sopivaa työkalua mukaan. Olisi siinä ehkä vähän varaa kiristää.
Varoituksen sana pahuksen ajotietokoneesta: Ilmeisesti alppiteiden omituinen kulutusprofiili (keskimäärin 3,5 l /100km, mutta aina nousussa paljon ja alastulossa ei mitään) sekoitti tietokonetta niin, että kerran loppui bensa kesken, vaikka mittari näytti että olisi päässyt vielä 50 km. Onneksi olin tulossa alas Mt. Ventoux'lta ja sain rullattua muutaman sadan metrin päähän huoltiskasta Malaucenen kylään. Lämpötila oli tietysti se 28C.
Toinen juttu ilmeni autobahnalla, kun kävin tankkaamassa, niin tankkiin meni 14 litraa ja varoitusvalo ei ollut vielä edes syttynyt. Tuli mieneen, että kertookohan se varoitusvalo oikeasti väljellä olevasta pa-määrästä, vai laskeeko sekin jäljellä olevaa matkaa. Systeemi ei näytä oikein sopeutuvan nopeasti ovin erilaisiin kulutuslukuihin. Autobahnalla keskinopeudella 138 keskikulutus oli jotain 5,5 l/100km.
Tarinan opetus on siis se, että vaikka Suomessa mittari näyttäisi luotettavasti, niin olosuhteiden muuttuessa ei siihen kannata luottaa.
Timo
Varoituksen sana pahuksen ajotietokoneesta: Ilmeisesti alppiteiden omituinen kulutusprofiili (keskimäärin 3,5 l /100km, mutta aina nousussa paljon ja alastulossa ei mitään) sekoitti tietokonetta niin, että kerran loppui bensa kesken, vaikka mittari näytti että olisi päässyt vielä 50 km. Onneksi olin tulossa alas Mt. Ventoux'lta ja sain rullattua muutaman sadan metrin päähän huoltiskasta Malaucenen kylään. Lämpötila oli tietysti se 28C.
Toinen juttu ilmeni autobahnalla, kun kävin tankkaamassa, niin tankkiin meni 14 litraa ja varoitusvalo ei ollut vielä edes syttynyt. Tuli mieneen, että kertookohan se varoitusvalo oikeasti väljellä olevasta pa-määrästä, vai laskeeko sekin jäljellä olevaa matkaa. Systeemi ei näytä oikein sopeutuvan nopeasti ovin erilaisiin kulutuslukuihin. Autobahnalla keskinopeudella 138 keskikulutus oli jotain 5,5 l/100km.
Tarinan opetus on siis se, että vaikka Suomessa mittari näyttäisi luotettavasti, niin olosuhteiden muuttuessa ei siihen kannata luottaa.
Timo
Uusi jäsen ilmoittautuu mukaan. Mukava huomata, että muillakin on ollut samanlaisia ominaisuuksia uudessa pyörässä kuin itselläni. Itselläni on muutamaa kilometriä vajaat 11500 km mittarissa. Tässä muutamia huomoitani tämän matkan varrelta.
Itselläni kävi kaksi viikkoa sitten samoin kuin Timolle, että ajotietokone näyttää, että vielä pääsis 58 km ja bensamittarin valo sytty n.10 km aikasemmin, niin bensa loppui välille. Itselläni ei ollut niin hyvää tuuria, että bensa-asema olisi ollut ihan vieressä. Lähin löytyi Vaalasta 16 km päästä, mutta onneksi läheltä löytyi auttavaisia ihmisiä jotka käyttivät minua huoltoasemalla mukan.
Nyt olen tullut hieman epäluuloiseksi tuon ajotietokoneen kanssa, koska viime viikolla se näytti, että pääsis vielä 124 km, mutta vahingosta viisastuneena menin tankkaamaan pyörän ja sain tankkiin mahtumaan 15,85l bensaa.
Ilmeisti tuo tankin paineentasaus venttiilin jumiutuminen on ihan yleinen omainaisuus kun minullakin se korjattiin 10 000 km huollossa. Ensiasennus renkaat (battewingit) ovat kyllä kestänyyt yllättävän hyvin vaikka laukut ovat olleet paikalla lähes koko ajan ja suurin osa matkaa on ajettu laukut lastattuina. Etunen alkaa olemaan finaalissa, mutta takakumissa pintaa vielä riittää joksikin aikaa.
Itse kun olen sen verran lyhyt (171cm) niin tilasin pyörän matalammalla penkillä. Penkki on kyllä aika kova, mutta kyllä siinä tarvittaessa yli 300 km pätkän istuu yhdellä istumalla. Pyörän käsiteltävyys paikallansa näin lyhyellä kaverilla on aina pieni haaste, kun jalat eivät yllä kunnolla maahan, mutta kun oppii tekniikan niin kyllä se siitä. Keväällä oli pari kertaa parkkipaikalla vähän ongelmia, kun piti ylämäkeen pukata pyörää, että pääsee parkkiruudusta pois, mutta nyt on opittu, että parkkiruutuuhan voi mennä peräeeltä.
Pyörässä Touratehch:ilta pleksin korotus, joka ainakin tämän mittaisella kaverilla toimii ihan hyvin, kun alkuperäinen heitti ilmavirran justiinsa kypärän alareunaan, niin tämä pleksin korotus heittää sen yli. Toinen ihan hyvä varuste minkä tilasin oli mittariston taakse asennettava levy, joka sisältää virtapistokkeen, tosin alkuperäinen pistoke piti vaihtaa bilteman laatuu, kun Touratechin pistoke oli myös samanlainen pienipistoke kuin alkuperäinen, nyt on mielestäni paremmassa paikassa tuo pistoke, kun tankkilaukku on paikalla alkuperäinen jää hieman hankalaan paikkaa.
Jos joku on nyt tilaamassa F800GS ja miettii minkälaisia laukkua laittaa pyöräänsä, niin minulla on se 3 laukun alkuperäissetti. Sen hyvänä puolena on se, että kiinikkeet ovat kyllä pienet kun laukut ovat poissa, tuskin huomaakaan, sekä se että ne toimivat samalla avaimella pyörän kanssa. Reissu käytössä tuli huomattua se, että nämä alkuperäisten laukkujen pakkaaminen on hieman hankalampaa kuin esim. Touratechin alulaukkujen, koska BMW:n sivulaukkujen takaseinä ei ole suora vaan se noudattelee pyörän muotoja, kun viikon verran joka aamu niitä pakkaili alko tavarat löytämään oikean laukun.
Itselläni kävi kaksi viikkoa sitten samoin kuin Timolle, että ajotietokone näyttää, että vielä pääsis 58 km ja bensamittarin valo sytty n.10 km aikasemmin, niin bensa loppui välille. Itselläni ei ollut niin hyvää tuuria, että bensa-asema olisi ollut ihan vieressä. Lähin löytyi Vaalasta 16 km päästä, mutta onneksi läheltä löytyi auttavaisia ihmisiä jotka käyttivät minua huoltoasemalla mukan.
Nyt olen tullut hieman epäluuloiseksi tuon ajotietokoneen kanssa, koska viime viikolla se näytti, että pääsis vielä 124 km, mutta vahingosta viisastuneena menin tankkaamaan pyörän ja sain tankkiin mahtumaan 15,85l bensaa.
Ilmeisti tuo tankin paineentasaus venttiilin jumiutuminen on ihan yleinen omainaisuus kun minullakin se korjattiin 10 000 km huollossa. Ensiasennus renkaat (battewingit) ovat kyllä kestänyyt yllättävän hyvin vaikka laukut ovat olleet paikalla lähes koko ajan ja suurin osa matkaa on ajettu laukut lastattuina. Etunen alkaa olemaan finaalissa, mutta takakumissa pintaa vielä riittää joksikin aikaa.
Itse kun olen sen verran lyhyt (171cm) niin tilasin pyörän matalammalla penkillä. Penkki on kyllä aika kova, mutta kyllä siinä tarvittaessa yli 300 km pätkän istuu yhdellä istumalla. Pyörän käsiteltävyys paikallansa näin lyhyellä kaverilla on aina pieni haaste, kun jalat eivät yllä kunnolla maahan, mutta kun oppii tekniikan niin kyllä se siitä. Keväällä oli pari kertaa parkkipaikalla vähän ongelmia, kun piti ylämäkeen pukata pyörää, että pääsee parkkiruudusta pois, mutta nyt on opittu, että parkkiruutuuhan voi mennä peräeeltä.
Pyörässä Touratehch:ilta pleksin korotus, joka ainakin tämän mittaisella kaverilla toimii ihan hyvin, kun alkuperäinen heitti ilmavirran justiinsa kypärän alareunaan, niin tämä pleksin korotus heittää sen yli. Toinen ihan hyvä varuste minkä tilasin oli mittariston taakse asennettava levy, joka sisältää virtapistokkeen, tosin alkuperäinen pistoke piti vaihtaa bilteman laatuu, kun Touratechin pistoke oli myös samanlainen pienipistoke kuin alkuperäinen, nyt on mielestäni paremmassa paikassa tuo pistoke, kun tankkilaukku on paikalla alkuperäinen jää hieman hankalaan paikkaa.
Jos joku on nyt tilaamassa F800GS ja miettii minkälaisia laukkua laittaa pyöräänsä, niin minulla on se 3 laukun alkuperäissetti. Sen hyvänä puolena on se, että kiinikkeet ovat kyllä pienet kun laukut ovat poissa, tuskin huomaakaan, sekä se että ne toimivat samalla avaimella pyörän kanssa. Reissu käytössä tuli huomattua se, että nämä alkuperäisten laukkujen pakkaaminen on hieman hankalampaa kuin esim. Touratechin alulaukkujen, koska BMW:n sivulaukkujen takaseinä ei ole suora vaan se noudattelee pyörän muotoja, kun viikon verran joka aamu niitä pakkaili alko tavarat löytämään oikean laukun.
Ensimmäinen reilumpi rupema takana kasigessulla. Mulla kilometreja ei ole paljon kertynyt, kun on tullut viihdyttyä varsin paljon sora- ja kura-alustalla. Ja voi pojat että on hauskuutta piisannut. Mitenkähän hauskaa on sitten, kun oppii ajamaan. Ainoa ongelma on oikeastaan se hitaassa ryömimisessä stumppaaminen. On todella raivostuttava piirre - on tullu hieman tiukkoja tilanteita sen vuoksi. Ja tapahtuu muuten tasaisellakin - ei pelkästään kaatuneita puita kiertäessä.
Vai on tankin alipainejuttu jo korjauksen kohde. Kyllä se kieltämättä jonninmoisen alipaineen kehittää, kun avatessa korkki suhahtaa kuuluvasti ja tankki "paisuu" takaisin mittoihinsa. Oisko tuossa myös syy siihen stumppaamiseen? Vai oisko sittenkin moottorinohjauksessa...
Mä oon tankannu tohon vekottimeen parhaimmillaan 16,89 litraa
, joten mikä se tuo tankin koko sitten oikeastaan onkaan. Ei noillakaan lukemilla vielä yskähdelly. Mitään piripintaan lirutteluja en ole harrastanut vaan speksin mukaan tankannu. Mulla kulutus on huidellu lähempänä vitosta, kun soralla takanen kerää enemmän kilometreja kuin etunen 
Laukkujen osalta siirrän homman suosiolla syksyyn (ehkä jopa talveen), koska minua tyydyttävää ratkaisua ei ole vielä tarjolla ja haluan katsoa noiden pro-valmistajienkin tarjonnan ennen päätöstä.
Orkkisrenkaat tuli viskattua tallin seinälle pian sisäänajon jälkeen. Nyt on kulutettu kaksi kappaletta TKC80-takasia puoliväliin n. 4500 km matkalla
eli minunkin taidoilla takanen saa kyytiä kun on niin kivaa. Ehkä noilla saa kelattua lähelle kymppitonnin mittariin.
Kantapään kautta olen jo saanut oppia, että mitään Bemarin omaa varustetta ei pyörään kannata laittaa
. Ajatus niissä on ihan jees, mutta ei ne käyttöä kestä - tai no ehkä sitä asfaltin nielemistä, mutta kun alla on kuitenkin enduro, jolla ajetaan muuallakin kuin pöytäsileällä... Ja "käyttöergonomia" on huomioitu vain ideaalitapauksia ajatellen.
EDIT: Satula tuntuu antaneen hieman periksi tai istumalihakset ovat adaptoituneet tilanteeseen - satula ei tunnu enää aivan niin pahalta kuin alussa. Mulla on se normaalikorkuinen jakkara.
Vai on tankin alipainejuttu jo korjauksen kohde. Kyllä se kieltämättä jonninmoisen alipaineen kehittää, kun avatessa korkki suhahtaa kuuluvasti ja tankki "paisuu" takaisin mittoihinsa. Oisko tuossa myös syy siihen stumppaamiseen? Vai oisko sittenkin moottorinohjauksessa...
Mä oon tankannu tohon vekottimeen parhaimmillaan 16,89 litraa
Laukkujen osalta siirrän homman suosiolla syksyyn (ehkä jopa talveen), koska minua tyydyttävää ratkaisua ei ole vielä tarjolla ja haluan katsoa noiden pro-valmistajienkin tarjonnan ennen päätöstä.
Orkkisrenkaat tuli viskattua tallin seinälle pian sisäänajon jälkeen. Nyt on kulutettu kaksi kappaletta TKC80-takasia puoliväliin n. 4500 km matkalla
Kantapään kautta olen jo saanut oppia, että mitään Bemarin omaa varustetta ei pyörään kannata laittaa
EDIT: Satula tuntuu antaneen hieman periksi tai istumalihakset ovat adaptoituneet tilanteeseen - satula ei tunnu enää aivan niin pahalta kuin alussa. Mulla on se normaalikorkuinen jakkara.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Itsellä venttiili on toiminut moitteettomasti ruuvimeisselillä sohimisen jälkeen. Sieltä se löytyy satulan alta oikealta vaahtomuovin sisältä, kun seuraa ilmaletkua. Voihan siellä letkussa olla oikeakin tukos. Melko likaisessa paikassa ilmanotto on, mutta ei letkussa virtausta ole, jolla se imisi läheltä kaikki roskat sisään.Å kirjoitti:Vai on tankin alipainejuttu jo korjauksen kohde. Kyllä se kieltämättä jonninmoisen alipaineen kehittää, kun avatessa korkki suhahtaa kuuluvasti ja tankki "paisuu" takaisin mittoihinsa.
-
Perhokalastaja
- Pyörä: F800GS
Minä olen tankannut enimmillään 17,55 litraa, eikä tankki vielä kai aivan tyhjä ollut (muistaakseni ajotietokone näytti bentsiiniä olevan noin 40 km ajon verran). Tällöin tankkasin kyllä yli täyttöputken alareunan, mutten aivan piripintaan. Koskaan ei ole pensat mistään ylivuotoputkesta valunut yli eli kyllä sinne tankkin mahtuu oikeasti yli 18 litraa. Tankkausvarottelut taitaa koskea vain jotain etelän maita joissa tankattaisiin jäistä bensaa, jotta sitä laajenemisvaraa pitäisi jättää reilusti. Alipaineongelmia minulla ei tankissa ole ollut. Parasta aluperäisissä laukuissa on huomaamattomat kiinnitysraudat ja tosi näppärä vario-ominaisuus, joiden vuoksi ne ostinkin.Å kirjoitti: Mä oon tankannu tohon vekottimeen parhaimmillaan 16,89 litraa, joten mikä se tuo tankin koko sitten oikeastaan onkaan. Ei noillakaan lukemilla vielä yskähdelly. Mitään piripintaan lirutteluja en ole harrastanut vaan speksin mukaan tankannu.
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Onkohan nuo huoltoasemien mittareitten määrät oikeita, vai vetääkö ne kotiappäin, jotta hyötyisivät rahallisesti.
Kyllähän nämä pyörien tankit varmaan vetää enemmän, kuin valmistaja ilmoittaa, kuten tekee 10 L varakanisteritkin, koska sinne saa heleposti menemään yli 11 litraa ja olempa omaani saanut menemään yli 12 litraa, mutta oli aika vittumaista kaataa ruohonleikkurintankkin räpöttelemättä sen jälkeen, eikä se onnistunutkaan.
Kyllähän nämä pyörien tankit varmaan vetää enemmän, kuin valmistaja ilmoittaa, kuten tekee 10 L varakanisteritkin, koska sinne saa heleposti menemään yli 11 litraa ja olempa omaani saanut menemään yli 12 litraa, mutta oli aika vittumaista kaataa ruohonleikkurintankkin räpöttelemättä sen jälkeen, eikä se onnistunutkaan.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Tulipa kokeiltua tänään BMW:n road assistance toimivuutta. Palvelu pelaa tosi hyvin 30 minuuttia soitosta pyörä oli jo hinausauton lavalla. Syy tämän palvelun testaamiseen oli ketjujen katkeaminen. Onneksi tapahtui niin hiljaisessa vauhdissa, että mitään muuta vahinkoa ei syntynyt. Ketjut kesti 12750 km, joka tuntuu aika vähältä.
-
Timo Kalkkila
Missään tapauksessa ketjujen ei pitäisi katketa noilla kilometreillä. Kyseessä olleet täysin susiketjut.
Varoituksen sana: alkuperäiset f800GS:n ketjut eivät ole läheskään "parasta laatua" (mikä siis todettu ihan huollon toimesta), eikä moisia kannata asentaa toisia vaan kannattaa alkaa käyttää tunnettuja merkkejä. Ulkomaiden foorumeiden keskusteluiden perusteella et ole ollut ainoa, jonka ketjujen laaduttomuus on yllättänyt. Tuosta on jonkinverran väännetty kättä, että meneekö uusi ketju takuuseen vai ei.
Taidanpa vaihdattaa uudet ketjut/rattaat jo 20 tkm huollossa.
Timo
Varoituksen sana: alkuperäiset f800GS:n ketjut eivät ole läheskään "parasta laatua" (mikä siis todettu ihan huollon toimesta), eikä moisia kannata asentaa toisia vaan kannattaa alkaa käyttää tunnettuja merkkejä. Ulkomaiden foorumeiden keskusteluiden perusteella et ole ollut ainoa, jonka ketjujen laaduttomuus on yllättänyt. Tuosta on jonkinverran väännetty kättä, että meneekö uusi ketju takuuseen vai ei.
Taidanpa vaihdattaa uudet ketjut/rattaat jo 20 tkm huollossa.
Timo
vastaavassa tapauksessa mutta eri merkissä, maahantuoja "suomen suurin" pesi kätensä kaikesta vastuusta paitsi uusien myymisestä jne.Timo Kalkkila kirjoitti:Missään tapauksessa ketjujen ei pitäisi katketa noilla kilometreillä. Kyseessä olleet täysin susiketjut.
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
-
Timo Kalkkila
Huolto-ohjelma ei määrittele mitään km:iä ketjujen vaihtamiseksi, vaan ainoastaan antaa ohjeet ketjun/rattaiden kunnon arvioimiseksi.
Elättelen toivoa, että tässä vekottimessa ketjut kestäisivät ainakin saman kuin f650GS:ssä eli 20-27 tkm. Tosin ajot eivät välttämättä ole olleet ihan niin extriimiä kuin toisilla.
Timo
Elättelen toivoa, että tässä vekottimessa ketjut kestäisivät ainakin saman kuin f650GS:ssä eli 20-27 tkm. Tosin ajot eivät välttämättä ole olleet ihan niin extriimiä kuin toisilla.
Timo