Altan Wanha postitie

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

makke71
Viestit: 161
Liittynyt: La Marras 11, 2006 12:25 pm
Pyörä: V-strom 650 2019
Paikkakunta: haapajärvi

Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja makke71 »

Suunnittelen tässä kesän Norjan reissua. Onko kellään kokemusta Kautokeinon jälkeen lähtevästä vanhasta hiekkatiestä. Missähän kunnossa tie on? REissuun lähden Suzukin V-strommin kanssa, joten suot ja joet kierrän kaukaa! Netistä olen löytänyt vanhoja kuvasarjoja, joissa on Gs Bemari ollut joessa, siinä jossa sillan olisi pitänyt olla. Alla linkki, josta reitti näkyy.

http://www.matkaendurot.net/gallery/alb ... AKEINO.jpg

Alta-Mierojävri
panttiroiko
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 7:05 pm
Pyörä: XR650L, Guzzi Stelvio NTX, Guzzi Jackal
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja panttiroiko »

No täällä toisessa ketjussahan oli jo juttua tuosta postitiestä. linkeissä muutamia kuviakin, kannattaa kaivaa.

viewtopic.php?t=9492&start=45

Tällä menolla siellä taitaa olla ruuhkaa ens kesänä!
Avatar
mikaki
Viestit: 115
Liittynyt: To Huhti 13, 2006 11:45 am
Pyörä: ktm690-xr650l-klx650c-nx250
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja mikaki »

Uskon että paikalliset elinkeinoharjoittajat pitävät huolen siitä ettei alueesta tuli julkinen turistirysä.. eli sillat ovat varmasti olleet luonnonoikkujen kohteena.

mika
tomape
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 1:33 pm
Pyörä: DR-Z 400 S
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tomape »

Ajoimme Altasta päin sen alkupään reitin läpi 2005...silloin oli ainakin yksi silta poikki ja paikoin näinkin hyvää "tietä"...maisemat ovat mahtavat...laitan lisää kuvia myöhemmin...

Kuva
tomape
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 1:33 pm
Pyörä: DR-Z 400 S
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tomape »

Reitin alkupäätä Altasta päin
Kuva

Paikoin oli siltaa poikki...ja pyörää piti vähän keventää...
Kuva

Joet oli kohtuu matalia...onneksi...
Kuva

Tunturi maisemaa....
Kuva

Reitin loppu päässä oli kahvila...
Kuva
Kratti
Viestit: 372
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kratti »

En tiedä kuinka laillinen tie tuo on, mutta ajoin tuon Altan pään läpi kuitenkin. Maisemat olivat kyllä hienot, mutta kamalaa röykytystä tie oli. Ainoa paha paikka oli tuo silta. En tiedä selvisinkö joen ylityksestä tuurilla vai taidolla, mutta siinä olisi varmistus ollut mukava. Kovat jätkät kai keventävät kaasulla hiukan keulaa ja vauhdilla yli :) Vettä oli sen verran, että jossakin vaiheessa hörppäsi hiukan saappaasta sisään, eli ehkä 30cm. Jos Altassa piipahtaa, niin kannattaa ajaa se pikipätkäkin. Hienot maisemat siinäkin on vaikka eivät niin avarat olekkaan.
Avatar
mikaki
Viestit: 115
Liittynyt: To Huhti 13, 2006 11:45 am
Pyörä: ktm690-xr650l-klx650c-nx250
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja mikaki »

Onko kukaan käynyt tänä kesänä postitiellä? Onko joissa vettä..

Ajattelima lähteä alkavalla viikolla sinne ajelemaan. Reitiksi alustavasti suunniteltiin pohjoisen ruottin läpi Karesuvantoon ja sieltä Kilpisjärvelle (jos aikaa hyvin, niin käydään toistamiseen Kalkkoaivissa pyörähtämässä ennen Kilpisjärveä) ja sitten Altan kautta postitielle.. ja todennäköisesti sitten takasi Suomen puolelle. Sitten suunnaksi Muonio ja pikku hiljaa mutkien kautta Tornioon.

Lisätankkeja suunnittelemassa,
Mika
Avatar
korpipolku
Viestit: 419
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
Pyörä: Gelände/Straße
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

mikaki kirjoitti:Onko kukaan käynyt tänä kesänä postitiellä? Onko joissa vettä..
Paluumatkalla URAA:lta poikkesin kun sain ajoseuraa Hanko-Nuorgam poppoon JuhaN:sta. Satuimme samaan kotaan Nuorgamissa ja kun ajomieltä riitti teimme kiepin.

Hienosti pääsi. Joissa on tokkiinsa vettä mutta ylityskohdissa matalaa.

Yleisesti ottaen polun pinta on röykkyä mutta tapeilta menee pehmeästi. Ja MALTILLA. Yksi ylityskohdista on sellainen että sortuneelle sillalle etelästä (muistaakseni näin) saapuessa se puro tulee yllättäen. Ja siitä EI pääse edes vauhdilla hyppäämään vaan pitää kiertää uomalle. Ihmeteltiin siinä mm. siltarakenteisiin joskus muinoin uponneita muovinpalasia... Oisko ollu sitten mönkkäristä vai kelkasta en tiedä mutta malttia.

Ajokieltomerkkejä emme nähneet - ainakaan ei osunut suoraan silmään kun ei ehkä oltu niin tarkkaavaisia.

Puolivälissä polku risteää uuden tien kanssa ja siinä on on edelleen toimiva vanha puolimatkan krouvi jossa kannattaa poiketa sumpille. Myyvät sumppia pannuittain.

Muutama adventurepyörillä (asfalttirenkaat) matkaa tehnyt Günther samalla taukopaikalla katsoi vinkeän näköisinä kun puottelimme hieman yllättävästä suunnasta pihaan. Ja sumpin jälkeen matka jatkui - suoraan asfalttitien yli ja mäkeen...

Kiva kokemus.

sami
Viimeksi muokannut korpipolku, Ma Heinä 21, 2008 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jeki
Viestit: 81
Liittynyt: La Loka 02, 2004 7:00 pm
Pyörä: XL600V
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jeki »

Loppuviikosta tai ensiviikon alkupuolella lähen kattomaan jäämerta ja jossain välissä todennäköisesti ajan tästä jompaan kumpaan suuntaan. Onko nuo pahimmat joen ylitykset postitien pohjois- vai eteläpäässä? En luota omiin taitoihini niin paljoa että uskaltaisin "keulaa keventämällä" painaa vesistön läpi, varsinkin kun olen yksin liikkeellä.
Mites bensan saanti tuolla alueella?
Kratti
Viestit: 372
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Nuo tomapen kuvat ovat pohjoisemman pätkän ainoalta ylityspaikalta. Ei se kauhean paha ole, jos jalat ylettävät hyvin maahan. Joessa on pään kokoisia kiviä, joita on ilmeisesti aseteltu hieman tasaisemmaksi alustaksi. Itse ylitin sen hitaasti ns. kiveltä kivelle kytkintä luistattamalla. Hitaasti kengät kuivana ajamalla vaatii jonkinlaista trialin osaamista, joten jos kengät ovat lyhyet tai eivät pidä vettä, niin ne luultavasti kastuvat sisältäkin. Eteläisempää päätä en ajanut, joten siitä en tiedä.

Altassa on useampikin asema. Piirtämälläsi Alta-Karasjoki välillä en muista asemia nähneeni, mutta voin muistaa väärin. Ainakin yksi kylä siinä oli, jossa luulisi bensaa saavan. Kylä on luultavasti Masi. Karasjoki on taas iso kylä, jossa on useampikin asema. Suomen puolella Karigasniemellä ei ollut kuin yksi "marketti", mutta en muista saiko siitä bensaa. Itse pääsin Altasta Kaamaseen tankilla, joten en huoltoasemia niin seurannut. Altan Esson automaatti ainakin huoli oman pankkikortti-Visa-yhdistelmän.
Avatar
korpipolku
Viestit: 419
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
Pyörä: Gelände/Straße
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Jeki kirjoitti: En luota omiin taitoihini niin paljoa että uskaltaisin "keulaa keventämällä" painaa vesistön läpi, varsinkin kun olen yksin liikkeellä.
Mites bensan saanti tuolla alueella?
Editoin tuota omaa viestiäni kun siitä tosiaan saattoi ymmärtää että joesta yli vauhdilla...

Jokien ja purojen ylitykset ei olleet minusta kauhean hankalia. Melkein hankalampaa oli laskut törmältä alas ja nousut ylös. Tosin ne pään kokoiset kivet kyllä viskoo rengasta melkoisesti. Yhdessä ylityksessä niin paljon että hienosti suunnittelemani ajolinja heitti metrillä ja piti sitten Juhan avustuksella peruuttaa kun se metri oli ratkaiseva...

Kieltämättä kaverista oli apua. Yksin en ehkä ajaisi tuota omilla taidoillani.

Aiotko ajaa postitietä pohjoisesta etelään vai toisinpäin?

sami
Avatar
mikaki
Viestit: 115
Liittynyt: To Huhti 13, 2006 11:45 am
Pyörä: ktm690-xr650l-klx650c-nx250
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja mikaki »

Me ajamme pohjoisesta etelään. Lähtölaskenta on alkanut.. eiköhän päässä liikkeelle 24h sisällä :)

XR:n pakkaaminen on taitolaji.. seuraavalle reissulle taidan vaihtaa oikeaan matkaenskaan.. saas nähdä..

Saiko huoltoasemilta bensaa 24h?

T Mika
Avatar
Jeki
Viestit: 81
Liittynyt: La Loka 02, 2004 7:00 pm
Pyörä: XL600V
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jeki »

korpipolku kirjoitti:
Jeki kirjoitti: En luota omiin taitoihini niin paljoa että uskaltaisin "keulaa keventämällä" painaa vesistön läpi, varsinkin kun olen yksin liikkeellä.
Mites bensan saanti tuolla alueella?
Editoin tuota omaa viestiäni kun siitä tosiaan saattoi ymmärtää että joesta yli vauhdilla...

Jokien ja purojen ylitykset ei olleet minusta kauhean hankalia. Melkein hankalampaa oli laskut törmältä alas ja nousut ylös. Tosin ne pään kokoiset kivet kyllä viskoo rengasta melkoisesti. Yhdessä ylityksessä niin paljon että hienosti suunnittelemani ajolinja heitti metrillä ja piti sitten Juhan avustuksella peruuttaa kun se metri oli ratkaiseva...

Kieltämättä kaverista oli apua. Yksin en ehkä ajaisi tuota omilla taidoillani.

Aiotko ajaa postitietä pohjoisesta etelään vai toisinpäin?

sami
Ihan varmaan en suuntaa tiedä, lopullinen päätös kypsyy matkan varrella Aku Ankan lanseeraamaa "höpsismiä" hyväksikäyttäen, todennäköisesti etelästä pohjoiseen ja pelkästään sen pohjoispätkän sitä postitietä pitkin.
Tuo puro näytti (ainakin kuvissa) ihan ylitettävissä olevalta. Jos livenä näyttää pahemmalta, voihan sitä kääntyä takaisin.
Ajoseura tietysti kelpaa, tosin en kovin tarkkaan tiedä milloin lähen, ensin pitää tehdä synninpäästö :roll: (eli viedä perhe firman mökille ke-pe) ennenkuin pääsee yhtään mihinkään joten aikaisintaan lauantaina pääsee aloittamaan. Ja takaisin pitäis olla seuraavana perjantaina.
Avatar
Kalpa
Viestit: 291
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:15 pm
Pyörä: Husaberg FE 390
Paikkakunta: Espoo Rock City

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

Onko tää virallinen tie vai voiko ton ajaa punakilpiselläkin?
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

mikaki kirjoitti:Me ajamme pohjoisesta etelään. Lähtölaskenta on alkanut.. eiköhän päässä liikkeelle 24h sisällä :)

XR:n pakkaaminen on taitolaji.. seuraavalle reissulle taidan vaihtaa oikeaan matkaenskaan.. saas nähdä..

Saiko huoltoasemilta bensaa 24h?

T Mika

Häh, XR on matkaenska parhaastä päästä :wink: Ainakin turhat tavarat jää kotia ja eihän siinä ole mitään järkeä kuskata semmoista tavaraa matkassa jota ei tarvitse.

Tuolla Ruotsin puolella on tylsää, yritin kesäkuussa löytää sieltä hyvää reittiä ylöspäin mutta ne vähäisetkin tiet oli suljettu puomeilla. Piti sitten pahoinpidellä tuore T63 ruotsalaisella öljysoralla.

Kalkoaivin tie oli kesäkuun alussa loistokunnossa, kivinen , märkä, upotti välillä ja rapa roiskui. Perille tosin ei päässyt kun oli loppupäästä sen verran paksusti lunta tiellä ettei olut järkeä jatkaa matkaa.

Puuttomassa tunturissä tällaiselle metsäläiselle iski paniikki päälle kun ei ollut makkaranpaistoon tulentekopuita missään.
Vastaa Viestiin