Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

karkka kirjoitti:Miten on onnistunut tuollaiset tubeles renkaiden täyttö/vaihto tien päällä->jotenkin on jäänyt auto puolen renkaista sellainen käsitys, että vaatii aika suuren ilma määrän että "paukahtaa" vanteelle kunnolla.Onko toivoton homma käsi pumpuilla tai pikku "tupakakin sytytin kompuroilla" entä miten lie hiilihappo patruunoilla?
Köysi renkaan keskiviivaa pitkin ympäri ja molemmat päät kapulan ympäri. Sitten kierrät kapulaa niin, että köysi kiristyy ja pullistaa renkaan sivut vannetta vasten. Hyvällä säkälle menee niin tiiviisti, että renkaa saa nousemaan jopa käsipumpulla vanteelle. Jos on edes jonkinlainen kompura käytössä niin ilman venttiilin sielua niin kauan ilmaa sisään, että rengas nousee vanteelle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

karmolis kirjoitti:
VAK kirjoitti:Kuinka monella on tapana kääntää rengas vanteella(kulumisen puolessa välissä?). Itse olen sen verran nuuka, että tulee käännettyä puoliksi kulunut rengas. Taas on etupyörä saunassa lattialämmityksen päällä lämpiämässä, että saa kääntää valkokilpikrossiin uuden kulutuspinnan. Käännön jälkeen tuppaa kyllä kulumaan aika nopeasti loputkin pinnat. Saattaa kyllä olla, että hylkään tuon vanhan Metzelerin, koska reunanappulat ovat melkein kaikki revenneet.

Mä olen elänyt siinä uskossa että ristikudosrenkailla ei tollasta sovi tehdä. Ne on kuitenkin rakennettu kestämään vetoa vain toiseen suuntaan.
Renkaan kääntämisestä lienee hyötyä ainoastaan nappularenkailla puhtaassa sora-ajelussa ja lähinnä takana. Mulla ainakaan eturenkaan nappuloiden etu- ja takareunojen kulumisessa ei ole kovin merkittävää eroa (pitäisi ehkä opetella jarruttamaan). Minun ymmärtääkseni puunkiertoendurossa tai crossirenkailla ylipäänsäkään ei ole renkaan pyörimissuunnalla mitään väliä ellei sitä ole merkitty renkaaseen. Tosin pistin Kottaraiseen just vähän ajetut Pirelli MT83 Scorpion Pro:t ja etusen laitoin nuolen mukaan ja takasen vastoin nuolta. Sen verran kuitenkin laiska olen, että rengasta ei vartavasten ole tullut irroitettua kääntämistä varten, mutta jos puolikuntoista kumia laittaa alle, niin karhempi puoli tulee valittua vetopuolelle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
LN
Pyörä: 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja LN »

karkka kirjoitti:Miten on onnistunut tuollaiset tubeles renkaiden täyttö/vaihto tien päällä->jotenkin on jäänyt auto puolen renkaista sellainen käsitys, että vaatii aika suuren ilma määrän että "paukahtaa" vanteelle kunnolla.Onko toivoton homma käsi pumpuilla tai pikku "tupakakin sytytin kompuroilla" entä miten lie hiilihappo patruunoilla?
Mahdollisesti hyvinkin huonosti. Toisaalta onneksi ei ole mitään syytä ottaa sisuskumitonta rengasta pois vanteelta esim. paikkausta varten (miksi niitä muuten tien päällä irroteltaisiin?), vaan renkaan voi paikata ulkopuolelta asianmukaisella paikalla. Rengas kyllä pysyy turvaurissa, vaikka painetta ei olisikaan. Vakavat rakenteelliset vauriot tietysti ovat eri asia.

Itse en ole tallilla renkaita vaihtaessa joutunut kuin kerran turvautumaan tuohon Janin mainitsemaan köysikikkaan, yleensä on kyllä rengas täyttynyt nätisti kompuralla, joskus jopa pumpulla, mutta tätä on vähän vaikea ennustaa etukäteen.

--
Lari
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itsellä oli tallilla vain 12V "kompura" eikä tubeless etunen noussut millään vanteelle. Lopulta meni hermot ja truuttasin sisään paikka-ainepullosta ja johan poksahti. Eli tienpäällä voi paikka-ainekin auttaa. Tuo köysikikka pitää joskus testata (eli todennäköisesti sitten kun tien päällä joutuu rengasta vaihtamaan)

Tubeless naru-paikkoja oon testannut kerran ja hyvin tuntui toimivan.

Ja kompuralla kun poksauttaa renkaan niin tosiaan venttiili kannattaa laittaa ilman sielua jotta poksauttamisessa tarvittava ylipaine (joskus yli 4 baaria) purkautuu heti kun täyttöpistoolin irroittaa. Näin säästä rengasta kun kova paine on vain hetkellinen.
THä
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Offimiesten kikkahan on käyttää tuohon vanteellenostoon jotain hyvin palavaa sprayta ja sytkäria. Sprayta vanteen ja renkaan väliin, sitten pari taka-askelta, sytkäri sprayn eteen ja rengasta kohti. POF ja rengas on vanteella. Tosin ei mitään hajua miten toimii pieni-ilmatilaisen pärrän renkaan kanssa :roll:
Neljä vaihdetta riittää.
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

Jani M kirjoitti:
karmolis kirjoitti:
VAK kirjoitti:Kuinka monella on tapana kääntää rengas vanteella(kulumisen puolessa välissä?). Itse olen sen verran nuuka, että tulee käännettyä puoliksi kulunut rengas. Taas on etupyörä saunassa lattialämmityksen päällä lämpiämässä, että saa kääntää valkokilpikrossiin uuden kulutuspinnan. Käännön jälkeen tuppaa kyllä kulumaan aika nopeasti loputkin pinnat. Saattaa kyllä olla, että hylkään tuon vanhan Metzelerin, koska reunanappulat ovat melkein kaikki revenneet.

Mä olen elänyt siinä uskossa että ristikudosrenkailla ei tollasta sovi tehdä. Ne on kuitenkin rakennettu kestämään vetoa vain toiseen suuntaan.
Renkaan kääntämisestä lienee hyötyä ainoastaan nappularenkailla puhtaassa sora-ajelussa ja lähinnä takana. Mulla ainakaan eturenkaan nappuloiden etu- ja takareunojen kulumisessa ei ole kovin merkittävää eroa (pitäisi ehkä opetella jarruttamaan). Minun ymmärtääkseni puunkiertoendurossa tai crossirenkailla ylipäänsäkään ei ole renkaan pyörimissuunnalla mitään väliä ellei sitä ole merkitty renkaaseen. Tosin pistin Kottaraiseen just vähän ajetut Pirelli MT83 Scorpion Pro:t ja etusen laitoin nuolen mukaan ja takasen vastoin nuolta. Sen verran kuitenkin laiska olen, että rengasta ei vartavasten ole tullut irroitettua kääntämistä varten, mutta jos puolikuntoista kumia laittaa alle, niin karhempi puoli tulee valittua vetopuolelle.
Renkaan kääntäminen, siis näinkö :?: :wink:
Liitteet
19042008202.jpg
renkaan kääntö
(626.02 KiB) Tiedosto ladattu 426 kertaa
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

jmka kirjoitti:
Jani M kirjoitti:
karmolis kirjoitti: Mä olen elänyt siinä uskossa että ristikudosrenkailla ei tollasta sovi tehdä. Ne on kuitenkin rakennettu kestämään vetoa vain toiseen suuntaan.
Renkaan kääntäminen, siis näinkö :?: :wink:
No ei tietenkään! Renkaan kääntämisellä tarkoitetaan tietysti sitä, että lähdetään kaupasta rengas paidan alla, maksamatta.

Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

VAK kirjoitti:No ei tietenkään! Renkaan kääntämisellä tarkoitetaan tietysti sitä, että lähdetään kaupasta rengas paidan alla, maksamatta.

Mulla se rengas kulkee paidan alla koko ajan ja on lähes tulkoon ihan ite maksettu :oops: 8)
TR8
Pyörä: KTM 250 EXC 4T

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Tein eilisiltana oman henkilökohtaisen piiriennätyksen renkaanvaihdossa:
- enskapiikit pois Kotarin alta ja kesäkumit tilalle 1.5 tunnissa, josta eturenkaan osuus lähes tunti...
- rengasraudatkin ehtivät hukkua muutamaksi minuutiksi projektin aikana

Taas kerran huomasin kuinka paljon renkaissa on eroja vaihtamisen suhteen: Michelinin Cross Comp lähtee ja menee paljon helpommin vanteelle kuin esim nyt edessä ollut trellikka
- misukat nousi vanteelle n. 2 bar paineella, liukkarina nestemäistä mäntysuopaa

Tuosta renkaan kääntämisestä: olen sen joskus tehnyt kuluneelle takarenkaalle ihan tarkoituksella ja mun mielestä takarengas muuttuu aavistuksen agressiiviseksi kun se pannaan vetämään väärinpäin vrt valmistajan suositus, samalla jarrutusominaisuudet heikkenevät
- palan etu ja takareuna on eri kulmassa ja väärinpäin pala puree rajummin ( jos pohja pitää, niin keuliin yllättävästi )
- jarrutuksessa jotenkin levoton
- pehmeässä kuvio tukkeutuu helpommin
bobi

Viesti Kirjoittaja bobi »

Vaihdoin väliaikaisesti Karoot pois ja Tourancet tilalle kun pitää lähteä Liedon motoristikirkkoon lauantaina. Nyt käytin oikeata rengasrasvaa ja olipa ero Fairiin. Renkaat menivät vanteille niin että sain ne käsipumpulla poksahtamaan paikoilleen. Suosittelen siis.
Bobi
Ohagar
Pyörä: Africa Twin

Viesti Kirjoittaja Ohagar »

Helpoltahan toi vaikuttaa kuin heinäteko. Tosta "tasapainotuskoneesta" en vaan hokaa ja ymmärrä että miten siinä määritellään painot mitä renkaaseen laitetaan? Lähdetäänkö viidestä grammasta liikenteeseen ja lisätään pikkuhiljaa kunnes painavinta kohtaa ei enää löydy vaan renkaasta tulee ikiliikkuja :shock: ?
Let us be a part of the cure, never part of the plague.
We'll only be remembered for what we create. (Mille Petrozza)
jyrki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

bobi kirjoitti:Vaihdoin väliaikaisesti Karoot pois ja Tourancet tilalle kun pitää lähteä Liedon motoristikirkkoon lauantaina. Nyt käytin oikeata rengasrasvaa ja olipa ero Fairiin. Renkaat menivät vanteille niin että sain ne käsipumpulla poksahtamaan paikoilleen. Suosittelen siis.
Mistä voi hankkia rengasrasvaa 'harrastelijamäärissä'?
Huono tie, parempi mieli.
Hakahill
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Hakahill »

Ohagar kirjoitti:Tosta "tasapainotuskoneesta" en vaan hokaa ja ymmärrä että miten siinä määritellään painot mitä renkaaseen laitetaan? Lähdetäänkö viidestä grammasta liikenteeseen ja lisätään pikkuhiljaa kunnes painavinta kohtaa ei enää löydy vaan renkaasta tulee ikiliikkuja :shock: ?
Oikea painojen määrä ja paikka kannattaa hakea siten, että kiinnittää painot ensin esim. maalarinteipillä vanteeseen. Ja kun oikea määrä on löytynyt, niin sitten painot kiinni omalla liimallaan. Muutaman renkaan kun on tasapainottanut, niin aloitusmäärän oppii arvioimaan kohtuu hyvin.
Ohagar
Pyörä: Africa Twin

Viesti Kirjoittaja Ohagar »

Hakahill kirjoitti:
Ohagar kirjoitti:Tosta "tasapainotuskoneesta" en vaan hokaa ja ymmärrä että miten siinä määritellään painot mitä renkaaseen laitetaan? Lähdetäänkö viidestä grammasta liikenteeseen ja lisätään pikkuhiljaa kunnes painavinta kohtaa ei enää löydy vaan renkaasta tulee ikiliikkuja :shock: ?
Oikea painojen määrä ja paikka kannattaa hakea siten, että kiinnittää painot ensin esim. maalarinteipillä vanteeseen. Ja kun oikea määrä on löytynyt, niin sitten painot kiinni omalla liimallaan. Muutaman renkaan kun on tasapainottanut, niin aloitusmäärän oppii arvioimaan kohtuu hyvin.
Kiitti neuvosta! On tää kyllä hieno voorumi! Ja hienoa porukkaa!
Let us be a part of the cure, never part of the plague.
We'll only be remembered for what we create. (Mille Petrozza)
THä
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Kampesin eilen 966 kingsit KLE:n alle. Vähän ikäviä meinasi olla. Etusesta vanha lähti helposti pois ja uusikin meni ihan kivasti paikoilleen, alle 4bar kun nousi vanteelle. Takanen sitten taas... Enisnnäkään vanha tourance ei meinannut irrota vanteelta millään vaikka sen vasta käytin pois. Kaupunkioloissa ei ollut oikein puristimiakaan käytössä. Kingssi meni päälle suht hyvin, vähän reilua voimaa sai tosin käyttää mutta kuitenkin. Sitten kun piti tuo saada vanteelle nousemaan :evil: Huoltsikan kompura ei antanut kun 7 baria eikä millään nouse vaikka moneen kertaan yritin. Latasin sitten tuon 7 baria taakse ja ajoon, noin 20 kilometrin jälkeen jumputus katosi. Ei varmaan tarvi tuota pois kokeilla ilman kunnon välineitä. Onko KLE:ssä aina takavanteessa sellainen tubelesstyyppinen porras?
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin