Ja hakusassa olisi käyttökokemuksia..
Jos joku on löytänyt mahdollisimman"viimattoman" kypärän, niin merkkiä/mallia ja kokemuksia kehiin, jookos?
Kypärän osto edessä heti alkukesästä, uuden kypärän ostossa tärkein kriteeri tässä tapauksessa visiirin välistä ja leuan alka silmiin osuva viima. (tai siis sen vähyys..) Käytän kovia piilolinssejä, ja kaikista eniten ajon aikana haittaa juurikin tuo silmiä kuivattava puhuri.
Mikä sitten taas kenestäkin on paljon tai vähän, se toki riippuu käyttäjästä, mutta jos jonkinlaista osviittaa saisi..
Oispa näppärää kun kypäriä sais testata. Mutkun ei.
Niin ja sitten vielä, kävin hiplaamassa Jokikoneella Multiteciä, ja ko. kypärässähän tulee leuan alle sellainen... patja, tai pehmuste, tai no semmonen kappale, jonka tarkoitus on (?) estää juurikin tätä viimaa.
Onko siis ehdottomasti unohdettava heti kaikki ne mallit, joissa tuota kappaletta ei ole? Nykyisellä (en ees muista minkä merkkisellä kypärällä ) ajettaessa pitää välillä laittaa kämmen leuan alle suojaksi varsinkin kylmemmällä kelillä, sellanen pohina käy kypärän sisässä. Onko siis tuo leukakappale se autuaaksi tekevä osa?
Tässä taitaa olla nyt ongelmana juurikin se, että mikä on kenellekin paljon tai vähän, mutta itse olen tykännyt paljon ihan tuommoisesta krossikypärästä (AGV AX-6). Tuommoisessa kypärässä ei ainakaan ole v-mäisiä omia sääoloja ja ihmeellisiä ilmavirtauksia kypärän sisällä. Ja hyvin olen tarennut talvellakin ajaa kunhan on huivi kaulassa ja kypärähuppu naamalla.
Menee vähän vierestä mutta omien kokemusten perusteella tuo alhaalta kypärän sisään tuleva ilmavirta loppuu vasta kun laittaa kunnon pleksin joka ohjaa ilmavirran pois rinnalta tai ottaa edestä kaikki katteet ja pleksit pois jolloinka virtaus tulee tasaisesti koko ylävartalolle.
Juu, pleksi on käyny mielessä mutta en sitä kuitenkaan mielelläni pyörään laittais. Mielummin ottaisin hyvän kypärän ja pleksittömän pyörän. Nykyiseen kypärään virittelin viime syksynä kernistä semmosen kaistaleen leuan alle, työnsin sitä kypärän rungon ja verhoilun väliin. auttoi jonkun verran, mutta potta on muutenkin niin hatara että tuulee silti.
Kauppoloilla kattelin myös visiirin tiivisteitä eri kypärissä, huimia eroja oli. Joissain tiiviste oli kovaa muovia, ja joissain taas pehmeämpää kumia. Omassa kypärässä on kovamuovinen, johon visiiri ei edes ota kiinni kuin sieltä täältä.
Crossikypäristä ei ole kokemuksia.
Hemmetti että on hankalaa. Kaupoissa pitäs olla semmoset tuulitunnelit jonne vois mennä potta päässä seisomaan.
Multitechistä ainakin viime kesän kokemukset pelkästään positiivisia. Se leukakappale oikeesti pysäyttää ilmavirran ja tekee kypärästä hiljaisen. Ei ole tarvetta korvatulpille.... Ainoa puute on lippa. Sitä kaipasi varsinkin kun ajeli polkuja auringonlaskun aikaan....niinpä hommasin (kun halavalla sain) toiseksi kypäräksi Arain Tour-X:n....
Viimeksi muokannut 2old, To Maalis 20, 2008 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taas ehkä hieman asian vierestä, mutta miksi käytät KOVIA piilolinssejä? Itse käytän, silloin tällöin, pehmeitä ja pieni ilma virta pitää silmäni kosteina ja siitä piilarit/silmät pitää!
Omassa Arai-kypärässäni on leuka kaaren alaosassa ulos vedettävä lärpäke torjumaan tätä viima ongelmaa ja toimii hyvin!
Kovat linssit siksi, että olen sokea kuin lepakko.
Ja suuremmat taittovirheet saa paremmin korjattua kovilla linsseillä (kuulemma). Ajaessa taas pidän mielummin piilareita kuin rillejä siksi, että yksinkertasesti nään niillä paremmin.
Moto1:n testissä sanottiin multiteciä meluisaksi, joskin testaaja taisi olla sitä mieltä että tulppia käytettävä kypärän ku kypärän kanssa. Hyvä että jollakin hyviä kokemuksia.
Aja ilman linssejä; ei pelota kovassakaan vauhdissa niin paljon
Itse säädin kypärän visiirin rajoittajia niin että se on pikkusen auki aina. Pieni viima saa käydäkin ja se pitää myös visiirin sumuttomana. Muistan kun aikoinaan reissulla piti sateella ajaa visiiri reilusti raollaan koska muuten huurtui ja tietenkin kun lähti rekkaa ohittamaan ja kiihdytti reilummin läpsäytti ilmavirta visiirin kiinni juuri rekan vierellä ja tämän jälkeen visiiri oli harmaana sumusta noin nanosekunnin jälkeen. Melko mielenkiintoista oli yrittää toisella kädellä ohitustilanteessa aukoa sitä visiiriä.
Simsalapokkus, nyt pääsin kokeilemaan Multiteciä. Muutamaan muuhunkin olis ollu mahdollisuus, mutta ei aikaa. Jokikoneelle Joensuuhun oli saapunu Shoein kypäriä koeajoon, ja kävin nopeella testillä.
Multitec oli mukavan viimaton, silmiin ei käyny yhtään. Kajaanintiellä kävin kokeilemas mille 100kmh kuulostaa. Kypärä piti loivaa juminaa, mutta ei häiritsevästi. (Joka tapauksessa matka-ajossa menee miulla tulpat korviin, oli kypärä mikä tahansa.)
Viima ei tosiaan käyny silmiin yhtään.
Hinku. kirjoitti:Simsalapokkus, nyt pääsin kokeilemaan Multiteciä. Muutamaan muuhunkin olis ollu mahdollisuus, mutta ei aikaa. Jokikoneelle Joensuuhun oli saapunu Shoein kypäriä koeajoon, ja kävin nopeella testillä.
Multitec oli mukavan viimaton, silmiin ei käyny yhtään. Kajaanintiellä kävin kokeilemas mille 100kmh kuulostaa. Kypärä piti loivaa juminaa, mutta ei häiritsevästi. (Joka tapauksessa matka-ajossa menee miulla tulpat korviin, oli kypärä mikä tahansa.)
Viima ei tosiaan käyny silmiin yhtään.
Niitä kypärän leuan alle tulevia lärpäkkeitä on ihan erikseenkin myynnissä. Mullakin on yksi mutta en sitä köytä jostakin syystä jota en enää muista. Joku siinä mätti...
Entäs sitten Schuberthin C2 (avattava) tai S1 (umpi)? Itsellä toi S1 (mulla ja vaimolla), eikä käy ilmavirta silmille ja on taatusti hiljainen. Visiirin kun raottaa eka asentoon, niin ei käy ilmavirta vieläkään silmille, mutta tuulettuu suht kivasti. Ja jos laittaa aurinkovisiirin alas, niin se ohjaa tehokkaasti viimeisenkin ilmavirran pois silmiltä, jos visiiri on raollaan.
Visiiri noissa on tarkka säädettävä, että saa pitämään vettä. Ainakin noissa mun molemmissa S1:ssä.
C2-potasta ei kokemuksia.
Arain Tour-X pottaan ajattelin viritellä sen leuanaluslärpäkkeen ja testailla, mitä se vaikuttaa. Nyt sieltä tahtoo pikkuisen tuuleksia - varsinkin, jos ei ole oikeassa asennossa ilmavirtaan nähden.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Visiiri noissa on tarkka säädettävä, että saa pitämään vettä. Ainakin noissa mun molemmissa S1:ssä.
Mitä tarkoitat tuolla säätämisellä? Eikö pidä tehdasasetuksilla vettä?
Kiinnostaa kun olin tänään hakemassa C2:sta -> mutta oli pakko luopua kun ei kertakaikkiaan sopinu päähän! S1:n sopi päähän mutta sitä en vielä ottanut kun ei ollut hyllyssä sopivaa kokoa, loppuviikosta menosta sovittamaan/hakemaan S1:stä uudelleen kun enempi kokoja.
(Schubert siksi koska ykkös vaatimus hiljaisuus)
Mitä tarkoitat tuolla säätämisellä? Eikö pidä tehdasasetuksilla vettä?
Ei pitänyt ainakaan mulla, kumpikaan. Enkä ole oikein saanut pitämään kunnolla vieläkään. Aikansa kun sateessa ajaa, visiiriä pitkin alkaa vesi valua (siis sisäpuolella) ja sisäpinnan huurtumisesto menee pilalle. Vaikea tuntuu olevan saada niin tiukasti tiivisteitä vasten, että menis vielä visiiri pykälään kiinni. En tiedä, sattuiko mulle kaksi maanantaikappaletta . Tai sitten vauhdissa elää visiirin muoto niin paljon, että visiirin ja tiivisteen väliin tulee rako. Pitkiä sessioita on tullut istuttua noiden säätämisten kanssa...
Muuten kypärä on loistava! Mukava päässä, huippuhiljainen ja kylmällä kelilläkin pärjää loistavasti ilman suurempaa huppukikkailua. Pitänee vaan istua lisää noiden säätöjen kanssa. Säätömekanismi on vaan arseesta, kun niitä ruuveja kirii, niin tahtoo väkisin siirtää sitäkin visiiriä
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää