Polttoaineen kuljetusta.

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Polttoaineen kuljetusta.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Muistelen joskus lukeneeni topikkia, jossa mopoilijat esittelivät rakentamiaan polttoaineenkuljetustelineitä yms. muita systeemejä.

Eipä löytynyt keskustelua enää, oisko jollain muistissa? Kiitos etukäteen..
DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Re: Polttoaineen kuljetusta.

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Hinku. kirjoitti:Muistelen joskus lukeneeni topikkia, jossa mopoilijat esittelivät rakentamiaan polttoaineenkuljetustelineitä yms. muita systeemejä.

Eipä löytynyt keskustelua enää, oisko jollain muistissa? Kiitos etukäteen..
Tuolla on juttua
Avatar
korpipolku
Viestit: 419
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
Pyörä: Gelände/Straße
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen kuljetusta.

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Hinku. kirjoitti:Muistelen joskus lukeneeni topikkia, jossa mopoilijat esittelivät rakentamiaan polttoaineenkuljetustelineitä yms. muita systeemejä.

Eipä löytynyt keskustelua enää, oisko jollain muistissa? Kiitos etukäteen..
Tässä muutama versio mualimalta:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=328030
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=283263
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=322014


samasta paikasta haulla lisää.
Siellä näytti olevan mm.(vaikkei se tähän siis mitenkään liity :-) erinomainen kottaraistietopankki.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958

sami
kari.k
Viestit: 1076
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 7:31 pm
Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.
Paikkakunta: aura

Viesti Kirjoittaja kari.k »

entiseen mopoon tuli rakennettua tollai bensankuljetus,10 litraa yhteensä mahtu mukaan.oli ihan hyvä pohjosen reissul.
Liitteet
IMG_0057.JPG
(402.07 KiB) Tiedosto ladattu 265 kertaa
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Kiitos kuvista.
Oon vähä miettiny (tässä vaiheessa isännältä nousee aina tukka pystyyn :D) sitäkin, että voiskohan ton boxin uhrata kanisteri(e)n kuljetukseen? On aika vähän sille käyttöä muuten. Jos etsis matalampia kanistereita, ja lokerois boxin, kanisterit sitte siihen. Painoahan siihen tulee, ja aika ylöskin, joskaan eihän niiden pönttöjen tartte boxin "kattoon" asti yltää. Siihen päälle sitte mahtus vielä muutakin roinaa, suojattuna tietty..
Ei tartteis tehhä erillisiä telineitä. Pidemmälle matkalle kun meitä lähtee aina yleensä kaksi, ja toisella sitte on boxi myös, jota vois käyttää muuhun kuljetukseen.

Onko tää nyt tyypillinen naisen idea? Muuten hyvä, mut toteuttamiskelvoton? :roll:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Hinku. kirjoitti:Kiitos kuvista.
Oon vähä miettiny (tässä vaiheessa isännältä nousee aina tukka pystyyn :D) sitäkin, että voiskohan ton boxin uhrata kanisteri(e)n kuljetukseen? On aika vähän sille käyttöä muuten. Jos etsis matalampia kanistereita, ja lokerois boxin, kanisterit sitte siihen. Painoahan siihen tulee, ja aika ylöskin, joskaan eihän niiden pönttöjen tartte boxin "kattoon" asti yltää. Siihen päälle sitte mahtus vielä muutakin roinaa, suojattuna tietty..
Ei tartteis tehhä erillisiä telineitä. Pidemmälle matkalle kun meitä lähtee aina yleensä kaksi, ja toisella sitte on boxi myös, jota vois käyttää muuhun kuljetukseen.

Onko tää nyt tyypillinen naisen idea? Muuten hyvä, mut toteuttamiskelvoton? :roll:
Jos boxilla tarkoitat jotain kiwi/kappa tyylistä takalaukkua niin en suosittele sinne mitää kanistereita varsinkaan jos meinaat sillä sorateille kaahailla. Ne laukun kiinnitykset kun ei ole mitään maailman kestävimpiä.
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Tuo kävi kyl ittelläkin mielessä.. Omassa laukussa kannen lukituskin vähä kränää..
Kratti
Viestit: 372
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Itse ole kehitellyt mielessä kanistereita joka laitetaan takamatkustajan jalkatappien päälle. Kanisterin pohjaan lenkki tai putki, jonka läpi jalkatappi menee mahdollisimman tiukasti. Ylös kylkeen yksi tai kaksi haarukkaa, josta kanisteri tukeutuu johonkin runkoputkiin ja koko rakennelma kiristetään remmillä kiinni runkoon. Ajatus on, että paino on jalkatapilla ja muut kiinnikkeet pitävät sitä pystyssä.

Edit: Löytyi joskus näkemäni kuvakin. Muovikanisteri ja teippiviritystä en kuitenkaan suosittele, mutta idea selviää.

Kuva
Avatar
Kuraattori
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Tammi 17, 2007 7:13 pm
Pyörä: LC 4 ja 8
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja Kuraattori »

Terve hinku!maailmanmatkaaja markulla näkyy olevan myytävänä nettivaraosassa vaikkapa tarakalle tuleva Bensagallona. Siihen mahtuu noin 6 litraa ja on siitähyvä malli että siinä on oma hana. voit kytkeä sen y kappaleella vaikka mopon omaan pensaletkuun.ja näitähän saa uutenakin nakkilan pyörästä ja moposta.tässä kuitenkin linkki markulle http://www.nettivaraosa.com/628936
Karjalassa kajahtaa..Lc 4 ja 8
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Aika metkalta vaikutti tuo jalkatappisysteemi. Ei tartteis mitään kiinteitä virityksiä. Eilen mittailtiin että 2x3 litran pänikät vois hyvinki mahtua. Menee kehittelyyn.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kratti kirjoitti:Itse ole kehitellyt mielessä kanistereita joka laitetaan takamatkustajan jalkatappien päälle. Kanisterin pohjaan lenkki tai putki, jonka läpi jalkatappi menee mahdollisimman tiukasti. Ylös kylkeen yksi tai kaksi haarukkaa, josta kanisteri tukeutuu johonkin runkoputkiin ja koko rakennelma kiristetään remmillä kiinni runkoon. Ajatus on, että paino on jalkatapilla ja muut kiinnikkeet pitävät sitä pystyssä.

Edit: Löytyi joskus näkemäni kuvakin. Muovikanisteri ja teippiviritystä en kuitenkaan suosittele, mutta idea selviää.

Kuva
Aina vain pelottavampia viritelmiä. :shock:

Kannattaa muistaa, että se bensa on palava ja erittäin helposti syttyvä neste. Ei tarvitse kovin kumoisia lipoja vetää (ehkä jopa varovainen mopon kyljelleen laskeminen riittää), jotta tuo bensakannu on rikki. Asfaltilla jos ne lipat vielä onnistuu vetämään niin moposta sinkoaa helposti muutama kipinä, jotka riittää sytyttämään mopon ja kuskin. Tainnut tuokin kuski olla reissussa keskellä ei mitään kun epäilee, ettei 300-400km toimintasäde riitä.

Ennenkuin alkaa edes kannuviritelmiä tekemään niin kannattaa miettiä tarvitseeko edes sitä lisäkannua. Jos sellaisen kokee tarvitsevansa niin kannattaa ihan oikeasti panostaa siihen kannun kiinnitykseen.
Enska600
Viestit: 128
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 8:30 pm
Pyörä: Adv950, Can Am 500
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Enska600 »

Tossa meikäläisen viritelmä, osoittautui euroopassa reissatessa ihan tarpeelliseksi. Kannun kehikko tarakan kiinnikkeissä ylhäältä kiinni ja kyytiläisen jalkatapin kiinnikkeissä alhaalta.

Kuva
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

vkoivu kirjoitti: Aina vain pelottavampia viritelmiä. :shock:

Kannattaa muistaa, että se bensa on palava ja erittäin helposti syttyvä neste.
Ennenkuin alkaa edes kannuviritelmiä tekemään niin kannattaa miettiä tarvitseeko edes sitä lisäkannua. Jos sellaisen kokee tarvitsevansa niin kannattaa ihan oikeasti panostaa siihen kannun kiinnitykseen.
Kyllä vaan, oikeassa olet. Kratin liittämä kuva on pelottava, mutta tuskin Kratti sen kummemmin kuin minäkään aletaan kuvaa kopioimaan jeesusteippeineen ja liinoineen. Kuten sanoin, systeemi menee kehittelyyn. Minusta muuten ilman käyttöä olevan jalkatapin ottaminen ko. asiassa käyttöön on ihan hyvä idea. Paino pysyy alhaalla, Enska600 kuvassa myös aika takana. Itselläni yksi kriteeri telineelle on, että sen saa suht näppärästi irti pyörästä silloin kun sitä ei matkassa tarvitse.

Täällä Pohjois-Karjalassa makoisimmat tiet tahtoo olla polttoainepisteiden lähettyviltä jo ajettu. Itärajan pinta Ilomantsista ylöspäin on mielenkiintoista seutua tieverkostoineen, ja joskus lisäpolttoaine helpottaisi kummasti reittisuunnitelua.
Maalikylien ympäristössä en turhanpäiten polttoainetta mukanani (tietenkään) kuljeta.
Kratti
Viestit: 372
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Kiinnitysidean vuoksi tuon kuvan laitoin enkä suosittele tuollaista muovikanisteria. Kevyiden jerrykannujenkin kanssa olisi varovainen. Oma ajatus on, että tukevaan alumiiniputkeen hitsattaisiin päät, kiinnikkeet ja muut tarpeelliset nippelit. Kokoluokka jotain tuon äänenvaimentimen luokkaa. Jos sellainen olisi molemmilla puolilla, niin tilavuutta olisi jo melkoisesti, ja se toimisi sivulaukkujen kanssa.

F800GS:n Afrikan matkakuvissa laukkujen etupuolelle laitettu jerrykannut. Googlella löytyy kuvia. Veikkaisin, että nekin on tuettu jotenkin runkoon tai takamatkustajan jalkatappeihin.
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Isompi tankki vaan :wink:

Ite vaihdoin pois sen vakio 18L tankin 25L niin ettei tarvii kannujen kaa läträtä,sitäpaitsi niin pidemmil matkoil käytän jalat kans takatapeil välil ettei tylsää tulis :D
Vastaa Viestiin