Suojapaidat

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Suojapaidat

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mikä on hyvä suojapaita. Tietenkin hinta saisi olla kohtuullinen. Messuilla törmäsin Forcefieldiin ja vaikutti hyvältä mutta hinta oli ihan tolkuton. Dainese on varmaan kanssa hyvä mutta taitaa se logon painatus niihin varusteisiin maksaa enemmän kuin yleensä. Mites verkko vs. lycra? Verkko varmaan helteellä hyvä mutta miten kestää pitemmässä käytössä? Joitain vehkeitä sovittelin syksyllä ja istuvuus on aika paljon kiinni merkistä - ei niinkään hinnasta. Selkäpanssari saisi olla vakiona ja mallia pitkä joka suojaa niskan ja häntäluun.

Eli mitä kannattaa ottaa huomioon

-säädöt
-pesumahdollisuus
-verkko vs. lycra
-suojien materiaali
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Mulla on joku evs:n paita. Muuten ihan hyvä, mutta selkäsuoja on taas aikas lyhyt. Eli se loppuu jo tonne ristiselän yläpuolelle. Suojaavuutta sais siis olla lisää.

Piti silloin muinoin ostaa sellanen suojapaita josta puuttuisi selkäsuoja kokonaan, olisin paikannut sitä puutetta Dainesen selkäsuojalla. Tosin kyllä se Dainesekin tuon alle mahtuu hienosti.

Hmm, tässä voiskin talviaskareina tekasta tuosta evs:stä selkäsuojattoman.. Ei se taida olla kuin ompeleilla kiinni.

Tollanen siis oma

Kuva

EVS BJ22. Tosta on jotain Ultra-malliakin jossa selkäsuoja menee "melkein tappiin asti"
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Mulla on Dainese, oisko nytte mallia Wawe tms. Ja numero 3. Eli pisimmällä selkäsuojalla. Tulee mukavasti niskanseudulta persuuksiin saakka ja kyllä muuten suojaa! :)

Ja ku sen kanssa o pari reissua ajellu ni eipä tuota silleen enää ees huomaa.

Kokeilemaan vaan. Ja kannattaa panostaa sit enempi ku 100e tommoseen paitaan. Ei ne pelekät muovilirpakkeet suojaa, mm. Dainesessa on alumiininen suojakenno selässä vaimentamassa iskua jne...
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Ikävä kyllä vasta kun on kontannut kunnolla, niin tietää mitä pitäisi olla, eli ainakin seuraaviin asioihin itse kiinnittäisin huomiota (itse suosisin kunnollista rinta-selkä-hartisuojaa, enkä paitaa):

- kunnollinen suojaus edessä, suurin osa paidoista on edestä aukeavia, jolloin ne eivät suojaa rintalastaa ja voisin kuvitella, että myös kylkiluiden suojaus on silloin heikompi, koska isku jakautuu huomattavasti pienemmälle alueelle kuin yhtenäisessä suojassa.
- Huomaa myös, että suoja on riittävän pitkä myös edestä, jotta se suojaa alimmat kylkiluut (viimeksi meni alimpia poikki ja tuntuu, että ne paranevat huonommin kuin nuo ylemmät), miksi näin kävi johtui seuraavasta kohdasta.
- Kunnollinen solisluiden suojaus olisi hyvä, tosin monissa suojissa joutuu tuon etuosan pitämään liian ylhäällä (siis jos olet pitkä) jotta tuo suojaus toteutuu ja sitten alimmat kylkiluut on "esillä". Solisluu poikki metsässä on toiminta kyky todella heikko.
- Kunnollinen ja itselle sopiva olkapäiden suojaus, tämä tosin voi olla varsin vaikeaa, mutta ainakin iskunsuojaus olisi hyvä. Jos se olisi vielä niin tukeva, että estäisi olkapään vääntymisen, niin oltaisiin jo lähellä täydellistä, mutta voi olla että suojasta tulisi liian raskas jotta se oikeasti toimisi. Rintapanssari kyllä suojasi solisluun, mutta olkapää pääsi menemään sijoiltaan...
- Kunnollinen pitkä selkäsuoja.

Yleisesti on syytä huomioida, että suojien on syytä toimia tasaisen tienpinnan aiheuttamien iskujen lisäksi myös iskuissa, joissa mukana on kivi, kanto jne, joihin yleensä ojaan mennessä törmätään.

Tälläisiä olen ajatellut, kun olen pari kertaa noita murtuneita / poikkimenneitä kylkiluita parannellut.

Terveisin

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
MarkoV
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

http://www.ufoplast.com/en/product-deta ... rs/PT02062

Tuon itse ostaisin jos nyt paidan ottaisin. Stormilla oli tuota ihan hyllyssä messujen aikaan. Tuossa tulee aika hyvin nuo olkapääsuojat ja muutkin suojat oli parhaimmat mitä messuviikonloppuna kokeilin.

Italiasta tuota saa n. 160-180 eurolla.

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
MikaK
Viestit: 65
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 4:02 pm
Pyörä: Ktm 950 SE , 2xGsx-r
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Itse tuli tilattua tämä toivottavasti ajaa asiansa :roll:
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Onpas samanlaiset noi TWO-X ja Scorpion Body Suitin paidat. Itsellä toi Dainese Wave II vai III ollu yhden kauden ja erittäin tyytyväinen oon ollu, hinta tosin on kovempi kuin monessa muussa. Mulla lopullinen ratkaisu valintaan tuli istuvuudesta ja verkkopaidan kestävästä rakenteesta.
Edit: Hengittävyys ainakin tuntuu olevan myös erinomainen tuossa Wavessa ainakin selkäpanssarin rakenteessa ulkonäöllisesti muutamiin muihin malleihin verrattuna. Mutta käyttökokemuksiahan muista mulla ei kyllä ole...
Viimeksi muokannut av2, La Helmi 23, 2008 10:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XRV-97
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Tuntuu olevan ajankohtainen asia monelle.
Minulle on tulossa suojaa ylävartaloon Acerbis Koerta:n muodossa, sekä polvisuojiksi saman valmistajan Impact Evo:t.
Avatar
MarkoV
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

av2 kirjoitti:Onpas samanlaiset noi TWO-X ja Scorpion Body Suitin paidat. Itsellä toi Dainese Wave II vai III ollu yhden kauden ja erittäin tyytyväinen oon ollu, hinta tosin on kovempi kuin monessa muussa. Mulla lopullinen ratkaisu valintaan tuli istuvuudesta ja verkkopaidan kestävästä rakenteesta.
Tuo TWO-X näyttäisi oleva aika soiva peli. Olisko kimppatilaukseen lähtijöitä?

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

av2 kirjoitti: Itsellä toi Dainese Wave II vai III ollu yhden kauden ja erittäin tyytyväinen oon ollu, hinta tosin on kovempi kuin monessa muussa. Mulla lopullinen ratkaisu valintaan tuli istuvuudesta ja verkkopaidan kestävästä rakenteesta.
Useasti kun suojistakin puhutaan, niin porukka on ollut tyytyväisiä, jotta saisi paremman kuvan, miten suojat ovat toimineet, niin voisi hieman kertoa minkäläisesta kaatumisesta on ollut kyse (noin nopeus, mihin mies meni, kävikö mitään, miten suoja oikeasti toimi).

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Juu mulla vain mutu-tuntemuksia kaatumisista kun on vain kaksi kaatumista tuo wave-paita päällä käynny ja molemmissa kaaduin mudassa parinkympin vauhdissa niin että pyöräänkään ei tullu kuin mutaa.
XRV-97
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Uskon kuitenkin, että nuo pienetkin muksahdukset kertovat suojasta jo paljon, esim. pysyykö suojat oikeassa tilanteessa oikeilla paikoillaan jne.

Syy miksi tuossa aiemmin tartuin tähän on se että moni kehuu suojia hyviksi, mutta käytännössa silloin liian usein puhutaan vain niiden istuvuudesta itselle, materiaalien toimivuudesta normaali käytössä, mutta ei siitä mikä on oikeasti tärkeää, eli miten ne suojaavat tosi tilanteessa ja esimerkiksi haluaisin kuulla kokemuksia miten noiden suojapaitojen edestä halkaistu rintapanssari toimii kun kunnolla kaadutaan esim. kiveä vasten.

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mika TA-91 kirjoitti:esimerkiksi haluaisin kuulla kokemuksia miten noiden suojapaitojen edestä halkaistu rintapanssari toimii kun kunnolla kaadutaan esim. kiveä vasten.

Terveisin
On haasteellista saada kunnollista tietoa aiheesta. Pitäisi osata vertailun vuoksi kaatua kolmesti samalla lailla: ensin vaikka perinteisen rintasuojan kanssa, sitten suojapaita päällä ja lopuksi ilman suojuksia.

Yksittäisten konttaamisten perusteella on paha vetää johtopäätöksiä. Jää ns. uskonasiaksi valita ittelle sopivat kamat. Samoin kuin esim. kypärän kanssa jossa voi miettiä, suojaako kallis kuitukypärä paremmin kuin halppis muovikuorinen.
HannuP
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 8:12 pm
Pyörä: exc 200
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja HannuP »

Itse ostin viime vuonna mp-asun suojapaidan. Istui parhaiten päälle niistä paidoista mitä tässä paikallisissa liikkeissä tuli päälle koitettua.

Verkkopaita tuntui aluksi vähän heppoiselta, mutta hyvin tuo on kestänyt tähän asti.
Pieniä lippoja on tullut muutamia ja yksi isompi mäntyynajo, aina on suojat ollut ihan hyvin paikoillaan ja paikat on pysynyt ehjinä... Se kai on pääasia.
Vastaa Viestiin