Arai Tour-x
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Arai Tour-x
Käyttökokemuksia Arai tour-x:stä, onko meteliä verrattuna umpipottaan?
Vanhaan Shoein umpipottaan verrattuna on kyllä äänekkäämpi, mutta toisaalta hiljaisempi kuin "oikea" Bieffen crossikypärä. Alkuun sen aisti äänekkäämmäksi mutta ei enää, viime keväänä sen ostin.
Muutoin oikein hyvän oloinen potta paitsi visiirin kiinitys saisi olla näppärämpi, ainakin jos vertaan tuohon Shoei:in.
Muutoin oikein hyvän oloinen potta paitsi visiirin kiinitys saisi olla näppärämpi, ainakin jos vertaan tuohon Shoei:in.
Minnekkä lie, polkuni vie...
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
Viikonloppuna ajoin ensimmäisen pitkän reissun Tour-X:llä eli nyt voin sitä jo hieman kommentoidakin. Vanha kypäräni Shoei Raid piti jostakin syystä ilmavirrasta aiheutuvaa papatusta vasempaan korvaan eli tuon poistuminen on suuri helpotus.
Tour-X:ssä lippa pitää aikamoista suhinaa. Ja jos ajat laseilla eli visiiri auki on suhina vieläkin kovempi. Eli jos lähtee krossilasien kanssa reissuun niin varmaan se visiiri kannattaisi ruuvata irti.
Tuollaisessa 120kmh vauhdissa on vaikeaa kääntää päätä koska tuntuu että se lippa toimii kuin lentokoneen peräsin eli pyrkii pitämään pään suorassa. Nopeat sivuille vilkaisut vaativat jo voimaa. Ensi kesän jälkeen niskat onkin varmaan kuin painijalla.
Tour-X:ssä lippa pitää aikamoista suhinaa. Ja jos ajat laseilla eli visiiri auki on suhina vieläkin kovempi. Eli jos lähtee krossilasien kanssa reissuun niin varmaan se visiiri kannattaisi ruuvata irti.
Tuollaisessa 120kmh vauhdissa on vaikeaa kääntää päätä koska tuntuu että se lippa toimii kuin lentokoneen peräsin eli pyrkii pitämään pään suorassa. Nopeat sivuille vilkaisut vaativat jo voimaa. Ensi kesän jälkeen niskat onkin varmaan kuin painijalla.
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
- api
- Viestit: 474
- Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
- Pyörä: Honda Africa Twin 750
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Uusi kypärä
Bike Worldistä saa nyt edullisesti (390 €) Arai Tour X-kypärää Challage Red värisenä. Muita vaihtoehtoja hankintalistallani olivat Airoh S4 (199 €) ja Uvex Enduro.
Uusimmasta Touren Fahrer -lehdestä voi lukea noiden kypärien meluarvot eri nopeuksissa - muistaakseni 50 - 80 - 150 km/h. Lehti ilmestynee Suomessa piakkoin. Melutestin voitti Shoei ja toinen taisi olla Uvex.
Uusimmasta Touren Fahrer -lehdestä voi lukea noiden kypärien meluarvot eri nopeuksissa - muistaakseni 50 - 80 - 150 km/h. Lehti ilmestynee Suomessa piakkoin. Melutestin voitti Shoei ja toinen taisi olla Uvex.
-
- Viestit: 428
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
- Pyörä: Honda CRF1100L
- Paikkakunta: Riihimäki
Suomessa edustus näyttäisi olevan tällä firmalla http://www.radius.fi
Ei löydy messuluettelosta tuotemerkkinä eikä firmana.
Louisilta näyttää saavan myös.
Timo
Ei löydy messuluettelosta tuotemerkkinä eikä firmana.
Louisilta näyttää saavan myös.
Timo
Eikös Uvexin kuori ole polykarbonaattia (muovia)? Bemarin kuori on tehty lasikutu/Kevlar -laminaatista, mikä osaltaan varmaan myös tuota hintaeroa selittää.Syke kirjoitti:Toi Uvex on ilmeisesti ihan sama kuin BMW-enduropotta.
Ainakin kuvista päätellen ja muistaakseni Rikun myyjä sanoi Bemun kypärän valmistajaksi juurikin tuon Uvexin.
"Hieman" vaan halvempi kuin ei ole Bemun merkkiä.
Ulkonäkö kieltämättä Uvexissa ja BMW:ssä on hyvin samankaltainen; liekö sitten samaa muottia käytettävän molempien teossa, siitä tietänee viisaammat.
-
- Viestit: 428
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
- Pyörä: Honda CRF1100L
- Paikkakunta: Riihimäki
Shoeilta on nyt tullut vastaava kypärä, Hornet:
http://www.shoei-helmets.com/road/produ ... netds.aspx
Messuilla tuli otettua tuosta kuivat tyypit, kuten Arai Tour-X:stäkin, ja tässä huomioita:
- OVH molemmissa kypärissä sama 4:n euron tarkkuudella (499 vs 495)
- Molemmat istuivat päähäni ihan hyvin. Aikaisemmat Shoein kypärät eivät ole minulle sopineet, vaan minulla on enemmänkin Arai-pää. Myyjä sanoi että tämän Shoein sisämalli on katumalleista poikkeava ja lähempänä korssikypäriä.
- Shoein hintaa kuluu Pinlock-kalvo. Araihin voi kuulemma tulevaisuudessa vaiheessa ostaa erikseen (~25 €).
- Shoein mukana tulee kankainen (irrotettava) osa joka peittää kypärän etualaosan. Vähentää meteliä maantieajossa?
- Arain visiirissä on erillinen lukitus (visiiri kiinni). Shoein visiirin lukitus perustuu siihen että visiirin akselilla on pykäliä. Kiinni-asento ei tuntunut kovin tukevalta ja voisin epäillä että kovassa vauhdissa voi resonoida tai puskea ilmaa visiirin alareunasta (mutu).
Onko kellään Tour-X käyttäjällä mitään perusteluita miksi Araita EI kannattaisi ostaa?
http://www.shoei-helmets.com/road/produ ... netds.aspx
Messuilla tuli otettua tuosta kuivat tyypit, kuten Arai Tour-X:stäkin, ja tässä huomioita:
- OVH molemmissa kypärissä sama 4:n euron tarkkuudella (499 vs 495)
- Molemmat istuivat päähäni ihan hyvin. Aikaisemmat Shoein kypärät eivät ole minulle sopineet, vaan minulla on enemmänkin Arai-pää. Myyjä sanoi että tämän Shoein sisämalli on katumalleista poikkeava ja lähempänä korssikypäriä.
- Shoein hintaa kuluu Pinlock-kalvo. Araihin voi kuulemma tulevaisuudessa vaiheessa ostaa erikseen (~25 €).
- Shoein mukana tulee kankainen (irrotettava) osa joka peittää kypärän etualaosan. Vähentää meteliä maantieajossa?
- Arain visiirissä on erillinen lukitus (visiiri kiinni). Shoein visiirin lukitus perustuu siihen että visiirin akselilla on pykäliä. Kiinni-asento ei tuntunut kovin tukevalta ja voisin epäillä että kovassa vauhdissa voi resonoida tai puskea ilmaa visiirin alareunasta (mutu).
Onko kellään Tour-X käyttäjällä mitään perusteluita miksi Araita EI kannattaisi ostaa?
Huono tie, parempi mieli.
- av2
- Viestit: 598
- Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
- Paikkakunta: Helsinki
Ei kyllä ole mulla Araista muuta pahaa sanottavaa kuin että mun pää on vääränlainen siihen. Ensin ajattelin että vaihdan pääni Tour-Xaan sopivaksi mutta paatinkin tyytya uuden kyparan ostoon. Tuli tehtya turhan hataiset kaupat viime talvena. Eli kokoa S mustana vahan kaytettyna tulee myyntiin piakoin. Tuli meinaan ostettua jo viides kypara eilen messuilta , eli juuri tuo Hornet.
Mulla n'k;j''n nappaimisto hajosi kun ei saa pisteita enaan a ja o kirjaimien paalle
Mulla n'k;j''n nappaimisto hajosi kun ei saa pisteita enaan a ja o kirjaimien paalle
XRV-97
Jos miinuksia haetaan niin visiirin pikalukitus puuttuu. Joskus sopivassa mopeudessa sopivilla lämpötiloilla alkaa lippa resonoimaan. Tämä resonointi oli ehkä pari kertaa häiritsevää viime kesänä. Muuten olen tyytyväinen paitsi hintaan, oikea hinta tolle voisi olla 250ejyrki kirjoitti:Shoeilta on nyt tullut vastaava kypärä, Hornet:
http://www.shoei-helmets.com/road/produ ... netds.aspx
Messuilla tuli otettua tuosta kuivat tyypit, kuten Arai Tour-X:stäkin, ja tässä huomioita:
- OVH molemmissa kypärissä sama 4:n euron tarkkuudella (499 vs 495)
- Molemmat istuivat päähäni ihan hyvin. Aikaisemmat Shoein kypärät eivät ole minulle sopineet, vaan minulla on enemmänkin Arai-pää. Myyjä sanoi että tämän Shoein sisämalli on katumalleista poikkeava ja lähempänä korssikypäriä.
- Shoein hintaa kuluu Pinlock-kalvo. Araihin voi kuulemma tulevaisuudessa vaiheessa ostaa erikseen (~25 €).
- Shoein mukana tulee kankainen (irrotettava) osa joka peittää kypärän etualaosan. Vähentää meteliä maantieajossa?
- Arain visiirissä on erillinen lukitus (visiiri kiinni). Shoein visiirin lukitus perustuu siihen että visiirin akselilla on pykäliä. Kiinni-asento ei tuntunut kovin tukevalta ja voisin epäillä että kovassa vauhdissa voi resonoida tai puskea ilmaa visiirin alareunasta (mutu).
Onko kellään Tour-X käyttäjällä mitään perusteluita miksi Araita EI kannattaisi ostaa?