BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vkoivu kirjoitti: Mun mopon viaksi se merkkikorjaamon laite juurikin ehdotti joko hall anturia tai moottorinohjausyksikköä. Anturin vaihto kun ei auttanut niin he kävivät epäilemään ohjausyksikön vikaa.
No miten sä vkoivu pääsit sieltä Ranskasta pois?
Mikä oli oikea vika?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:
vkoivu kirjoitti: Mun mopon viaksi se merkkikorjaamon laite juurikin ehdotti joko hall anturia tai moottorinohjausyksikköä. Anturin vaihto kun ei auttanut niin he kävivät epäilemään ohjausyksikön vikaa.
No miten sä vkoivu pääsit sieltä Ranskasta pois?
Mikä oli oikea vika?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
http://moposivut.easyhostplace.net/20050825.html
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No hyvä, että vika löytyi ja pääsit pois.
Eikä maksanutkaan niin paljon kuin jotkut anturit tai moottorinohjausyksikkö.

Ton sytytyspuolan vastukset pitää näköjään Haynesin kirjan mukaan olla
Ensiöpuolen käämi 0.5 ohmia. Nastat 1 ja 15
Toisiopuolen käämi 13K ohmia. Nastat 4a ja 4b.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:
No hyvä, että vika löytyi ja pääsit pois.
Eikä maksanutkaan niin paljon kuin jotkut anturit tai moottorinohjausyksikkö.

Ton sytytyspuolan vastukset pitää näköjään Haynesin kirjan mukaan olla
Ensiöpuolen käämi 0.5 ohmia. Nastat 1 ja 15
Toisiopuolen käämi 13K ohmia. Nastat 4a ja 4b.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Lisättäköön tuohon vielä, että bemu ei taida käyttää kovinkaan monenlaisia puolia sillä ainakin kaikissa 1100, 1150 ja 1200 merkinnöillä varustetuissa taitaapi olla sama puola. (En mene tuosta täysin takuuseen.) Mun 1100gs:ssä on tällä hetkellä jonkun sellasen 1200 merkinnöillä olleen nakubemun puola.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Täällä on ohjeita erilaisten huollon työkalujen ja apuvälineiden tekoon, mm sytytyksen säätöön, jarrupalojen asennukseen ja moottorin lukitukseen yläkuolokohtaan säätöjä varten.
http://users.rcn.com/dehager/

Toi BMW TDC Location Mandrel olisi varmaan hyvä tehdä noin, että ei unohda sitä siihen kytkimen reikiin säädön tai muiden hommien jälkeen. Eli laittaa siihen värikäs naru perään.

Itse olen käyttänyt siinä vaan 8 mm kuusiokoloavainta. Nyt talvella olisi aikaa rakennella noita uusiksi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Nyt pitää aloittaa tuo gessun paloittelu,jotta ei tulisi kiire keväällä.
Soittelin paikalliselle pemumyyjälle ja kyselin jarrulevyjen hintoja.
Etulevyt 239€ kipale :evil: Takalevy sama laulu :evil: .
Kurahousu kirjoitteli laittaneensa Louisilta tilaamansa levyt (ilmeisesti lucas).
Louisilta saa lähes koko satsin yhden alkuperäisen levyn hinnalla. Meneekö heittämällä paikalleen, tarkoitan tuota kelluvaa kiinnitystä.
Bemulta pitänee ottaa nuo levyn kiinnitysruuvit ja holkit. 28€ per puoli.
Kardaani pitäisi kaivaa näkyville ja tutkiskella sen kunto.
Paljonko saa olla välyksiä voimansiirrossa takapyörää pyörittämällä.
Omassani noin 7cm renkaan pinnasta mitattuna.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

AM kirjoitti:Kurahousu kirjoitteli laittaneensa Louisilta tilaamansa levyt (ilmeisesti lucas).
Louisilta saa lähes koko satsin yhden alkuperäisen levyn hinnalla. Meneekö heittämällä paikalleen, tarkoitan tuota kelluvaa kiinnitystä.
Ymmärtääkseni Louisin levyissä on se sisärengas kanssa mukana.
Joten uusia holkkeja jne. ei tarvita.
Tossa Louisin sivuilta Googlen saksa-englanti väännös:

# Floating brake discs have titanfarbene milled inner rings
# Floating discs are firmly gefloatet, no annoying Geklapper

http://lyhytlinkki.net/?mn0slerw

No Kurahousu varmaan kertoo miten asia on.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Google ei vaan ymmärtänyt titaaninväriä ja kelluvaa sanoja näköjään.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 681
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

AM kirjoitti:Louisilta saa lähes koko satsin yhden alkuperäisen levyn hinnalla. Meneekö heittämällä paikalleen, tarkoitan tuota kelluvaa kiinnitystä.
Bemulta pitänee ottaa nuo levyn kiinnitysruuvit ja holkit. 28€ per puoli.
Menee heittämällä paikoilleen vanhoilla holkeilla, ei tule uusia "holkkeja"/"prikkoja" mukana mutta ei niitä uusia tarvitsekkaan.
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Laitan tilauksen vetoon levyistä. Toisessa levyssä on pyörimissuunnassa aika paljon klappia. No asia selviää, kun saan uudet levyt.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Kyllä ne holkitkin kuluvat soikeiksi tai väljiksi.

Levyissähän on soikeat reiät ja tarkoituksena on, että levyt liikkuvat nihkeästi holkin ja levyn välissä siten, että pääsevät jarruttaessa keskittämään itsensä. Jos holkki on kulunut väljäksi, levyt liikkuvat omasta painostaan, pitävät kolinaa hitaassa nopeudessa ja jarrutuksen alussa tuntuu hetken tärinää, ennen kuin keskittäminen toimii.

Louisin levyt vaihdoin omaan 1100 GS:ään muutama vuosi sitten. Ihan hyvin toimivat sen 50 tonnia, jonka niillä ehdin ajaa ennen pyörän vaihtumista.
Ja Louisin kamojahan saa Bikerpointista Raisiosta samaan hintaan kuin Saksasta.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Työkalut

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Vastailin tuolla Orgin sivuilla
http://lyhytlinkki.net/?0odj50a3
kun joku kyseli tarvittavista työkaluista BMW huoltoon.

Laitan saman listan nyt tähänkin.
Noilla pärjää jo aika hyvin.

Työkalut Biltemasta
http://www.biltema.fi/

Räikkäkahva tuotenumero 10-502 3/8 tuumaa
Kuusiokolo palahylsyt tuotenumero 10-366, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 mm ja
Torx T-40 hylsy, jarrulevyjen pultteihin.
Tosta Bilteman tuotenumero 10368 sarjasta löytyy ko. avain, ehkä se koko sarja kannattaa ostaa, vaikka ei niitä muita Torxeja Bemariin tarvitakaan.
Rakotulkki 0.15 mm ja 0.30 mm venttiileihin. Tuotenumero 16849
Ja vielä 3/8 jatkokappale, tuotenumero 10-3800, niin saa sen vaihdelaatikon öljyntyhjennyspropun auki.
Noi työkalut maksaa yhteensä 36,55 Euroa Biltemassa.
Ei ole iso kustannus kunnon työkaluista.

Lisäksi toi Carbtune synkkasäätöön ja 10 mm lenkki ( venttiilien säätöön )
http://www.x-trager.fi/carbtune.htm

Noilla pärjää jo pitkälle.

Se räikkäkahva on hyvä noin lyhyenä, niin ei väännä esim. venttiilikopan pulttien kierteitä sököksi. ( Momentti vain 7Nm)

Lisäksi BMW:n omat työkalut ( tulppa-avain jne. ). Ja se peltinen öljynsuodattimen avain. Avainväli oli kai 76 mm ja niitä saa autovaraosakaupoista.

Moottorin pyöritykseen sieltä laturin päästä venttiilien säädössä voi käyttää sitä takapyörän mutteriavainta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Työmaalla osui käteen sopiva "säätötyökalu".
Iltapuhteeksi rakeneltu huoltopukki. Vähän helpotta tuota kardaanin esiinkaivuuta.
Liitteet
Carbtune.jpg
(659.22 KiB) Tiedosto ladattu 137 kertaa
Huoltopukki.jpg
(794.91 KiB) Tiedosto ladattu 152 kertaa
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Kun eilen tuli ostettua tuommoinen Gessu niin ryhdyin katsomaan vähän tarkemmin mitä tälläkin osastolla kirjoitetaan. Vahinko kyllä fillari on vielä Ruotsissa kunnes löydän sopivan pakun millä hakea sen pois.
Oletettavasti monelle sivusto on ennaltaan tuttu mutta muistutan vielä että venäläisen Blackbear MC:n saitilta löytyy kyseisen motskarin (ja monen muun) korjausopas englanninkielisenä. Opas on BMW:n oma ja zipattuna joten lataaminen ei kestänyt kuin parisenkymmentä minuuttia minun hitaalla laajakaistalla.
Pekkaveelle (tai kenelle tahansa) kysymys: Mikä mahtaa olla Bemarin keltaisen värin koodi?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

pate56 kirjoitti: Pekkaveelle (tai kenelle tahansa) kysymys: Mikä mahtaa olla Bemarin keltaisen värin koodi?
Heippa

Onnittelut hyvästä pyörävalinnasta. :D :D
Ja vielä oikean värinen.

Mukavaa, että olet löytänyt nämä sivut.

Toi mun pyörä on keltainen Kalahari Yellow. Valmistusvuosi 1998.
Värikoodi on 713, ainakin olen semmoisen kirjoittanut mun Haynes manuaaliin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Raffe
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Phil Hawksley antaa mainioilla sivuillaan seuravaa tietoa:

machine: R1100GS
color: Kalahari Yellow
paint code: 384
scheme codes: 384/713/718
Vastaa Viestiin