Renkaanvaihtovinkkejä
Valvoja: Moderaattorit
- anselmi
- Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750
Sisärenkaan paikkaamisessa on yksi tärkeä asia, nimittäin liiman avoaikaa on ehdottomasti noudattava joka on yleensä 5 min että paikka vulkanoituu (kantapään kautta opittu)
Vaahdon käyttämisen jälkeen on turha yrittää enää paikata sisärengasta koska paikka ei enää ota kiinni (rengasviisaitten vahva mielipide)
Viime kesänä Lapissa 30 km Enontekiöltä meni Afrikkalaisen takarenkaaseen 4 tuuman naula joka aiheutti 5 reikää sisärenkaaseen, lämpötila 30 astetta, hyttysiä 1500 miljoonaa, pumpusta ei tietoakaan, kaksi 20 cm rangasrautaa ja uusi sisärengas kotona tuhannen kilometrin päässä autotallin hyllyllä. Tämän tarinan opetus ainakin minulle on että toista kertaa en lähde reissuun ilman kunnon varautumista rengashommiin.
Vaahdon käyttämisen jälkeen on turha yrittää enää paikata sisärengasta koska paikka ei enää ota kiinni (rengasviisaitten vahva mielipide)
Viime kesänä Lapissa 30 km Enontekiöltä meni Afrikkalaisen takarenkaaseen 4 tuuman naula joka aiheutti 5 reikää sisärenkaaseen, lämpötila 30 astetta, hyttysiä 1500 miljoonaa, pumpusta ei tietoakaan, kaksi 20 cm rangasrautaa ja uusi sisärengas kotona tuhannen kilometrin päässä autotallin hyllyllä. Tämän tarinan opetus ainakin minulle on että toista kertaa en lähde reissuun ilman kunnon varautumista rengashommiin.
verme
värkkäiltiin tämmömnen helpottamaan renkaan vanteelta irrotusta..

saas nähä että toimiiko, ei ole vielä tullu kokeiltua. motivaatio tuli piikkirenkaan kanssa tappelusta, ei irronnut vanteelta vartin kantapäällä polkemisen ja tasajalan hyppelyn jälkeenkään ja fairia meni ämpärillinen

saas nähä että toimiiko, ei ole vielä tullu kokeiltua. motivaatio tuli piikkirenkaan kanssa tappelusta, ei irronnut vanteelta vartin kantapäällä polkemisen ja tasajalan hyppelyn jälkeenkään ja fairia meni ämpärillinen
Lauantaina tuli vaihdettua takarengas, hyvin toimivia vinkkejä noi sisärenkaan asennustavat, ehjänä säilyi..
Palteen irrotusta irrotusta helpotin Stormin kauppaamilla jättikokoisilla "hohtimilla", helpottivat ja nopeuttivat hommaa hieman mutta ilmankin pärjää..
Palteen irrotusta irrotusta helpotin Stormin kauppaamilla jättikokoisilla "hohtimilla", helpottivat ja nopeuttivat hommaa hieman mutta ilmankin pärjää..
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Laaja repertuaali itse tehtyjä renkaanvaihtokoneita ja tasapainoituslaitteita löytyy näköjään noilta ratapäiviltä.
Olin MP-tuki Ry:n järjestämillä ratapäivillä Kemorassa kolme päivää ja harrastajaratakuskit vaihtoivat renkaita kuin hanskoja käteen. Hommat sujui itse tehdyillä ( ja osin kaupasta ostetuilla ) vekottimilla hetkessä.
Kaikki vekottimet olivat manuaalisia ja varmaan halpoja tehdä itse.
Valitettavasti en älynnyt ottaa yhtään kuvaa, kun en muistanut tätä ketjua täällä. Nyt olen kerhossa, jossa on kunnon rengaskoneet homman hoitamiseen. Tällä viikolla pitääkin vaihtaa katurenkaat nappuloihin tota BMW GS Meetingiä varten.
Menkää tonne ratapäiville opintoretkelle.
Mm. tommoisia Tonzan vekottimen näköisiä oli iso liuta ( osa varustettuna myös tasapainoitustelineellä ). Niistä olisi voinut ottaa mitat omaa laitetta varten. Plus sitten kaikkea muuta renkaan vaihtoon.
Pekka

Olin MP-tuki Ry:n järjestämillä ratapäivillä Kemorassa kolme päivää ja harrastajaratakuskit vaihtoivat renkaita kuin hanskoja käteen. Hommat sujui itse tehdyillä ( ja osin kaupasta ostetuilla ) vekottimilla hetkessä.
Kaikki vekottimet olivat manuaalisia ja varmaan halpoja tehdä itse.
Valitettavasti en älynnyt ottaa yhtään kuvaa, kun en muistanut tätä ketjua täällä. Nyt olen kerhossa, jossa on kunnon rengaskoneet homman hoitamiseen. Tällä viikolla pitääkin vaihtaa katurenkaat nappuloihin tota BMW GS Meetingiä varten.
Menkää tonne ratapäiville opintoretkelle.
Mm. tommoisia Tonzan vekottimen näköisiä oli iso liuta ( osa varustettuna myös tasapainoitustelineellä ). Niistä olisi voinut ottaa mitat omaa laitetta varten. Plus sitten kaikkea muuta renkaan vaihtoon.
Pekka
Piti kanssa ensin rakentaa Tonzan mallin kapine mutta homma jäi laiskuuttaan suunnittelu asteelle kun tuli Stormin hohtimet hankittua, toisaalta jos tekee jossain vaiheessa jämerämmän version aiheesta niin sillä vaihtaa myös peltoauton ja ruohonleikkurin tms kumeja...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Voi vitsi. Oli ihan unelmaa vaihtaa renkaat tänään Helsingin Moottoripyöräkerhon, johon nykyään kuulun, kämpällä.
Menee se noilla renkaanvaihtokoneilla ihan kuin leikki.
Tasapainotus siellä on vielä manuaalisella pukilla, mutta sellainen mullakin oli jo ennen. Helppo homma tasapainottaa renkaat sillä.
Molempien renkaiden vaihto R1100GS Bemariin alta alle meni alle tunnissa.
Laitoin Karoot alle BMW Meetingiä varten viikonlopuksi. Ensi viikolla taas Tourancet takaisin
Pekka

Menee se noilla renkaanvaihtokoneilla ihan kuin leikki.
Tasapainotus siellä on vielä manuaalisella pukilla, mutta sellainen mullakin oli jo ennen. Helppo homma tasapainottaa renkaat sillä.
Molempien renkaiden vaihto R1100GS Bemariin alta alle meni alle tunnissa.
Laitoin Karoot alle BMW Meetingiä varten viikonlopuksi. Ensi viikolla taas Tourancet takaisin
Pekka
Mites mä en nähnyt siinä videossa ollenkaan tuollaista kuvassa esiintyvää välttämätöntä työkalua, eikä jätkällä ollu edes hiki

- Liitteet
-
- Rengaskone.JPG
- (171.55 KiB) Tiedosto ladattu 239 kertaa
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Ihan asiallisen näköinen pätkä, enpä ole aiemmin törmänny että tuota talkkia käytetään myös liukasteena reunan yli laitossa.tm480 kirjoitti:Tässä aiheeseen sopiva video you tubella haulla:" easy dirtbike tire changes "Itsellä homma kohta edessä.
Mahtaaks toi vauvatalkki käydä samaan kun sitä on jääny nurkkiin.
Tuossa asennusvideon related osiossakin oli mukavia videoita
Komppaan tässä asiassa Hondamiestä. Tuossa videossa oli tosiaan ohitettu leikkaamalla kaikkein vaikeimmat kohdat. Videossa esitetyllä tavalla venttiilin pujottaminen voi olla vaikeaa, etenkin eturenkaassa jonne ainakaan minun nakkisormeni eivät mahdu.Happi kirjoitti:Videossa onnistui hienosti venttiilin pujotus. Itse pistän sisäkumin ensin päälikumin sisään ja pistän venttiilin ensimmäisenä reikään. Sitten vasta alan änkeemään kumia vanteelle.
Videon tapa on hyvä osata jos tien päällä tulee rengasrikko ja reikä on lähellä venttiiliä. Silloin on kuitenkin otettava sisäkumi kokonaan pois, eikä ulkokumia tarvitse ottaa kokonaan pois. Venttiilin pujottaminen voi helpottua kun käyttää pientä ristipäämeisseliä tai vastaavaa ohjurina.
Itse olen renkaanvaihdossa Three Biltema Tyreiron Brute Force -koulukuntaa. Biltema -raudat ovat minusta hyvän malliset. Päädyt ovat sopivasti käyrät, suoria rautoja en osaa käyttää. Kulmat kannattaa viilata pyöreämmäksi, niin sisäkumi ei mene niin helposti rikki. Raudat ovat ehkä hieman pehmeät, mutta eivätpähän vahingoita vannetta (korkeintaan saa aikaan rispektimerkkejä).
Huono tie, parempi mieli.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Oleellisin asia voimantarpeen kannalta on painaa renkaan vastapuoli vanteen keskelle silloin kun ulkorengasta kammetaan vanteen reunan yli. Tämä pätee niin irroituksessa kuin päällelaitossakin. Jos sitä ei tee saattaa renkaan reunavaijeri jopa katketa tai rengasraudat vääntyillä. Edellämainitulla tekniikalla ja hyvällä voitelulla saattaa saada ulkorenkaan paikalleen ilman rengasrautoja. Eturenkaista TKC80:llä se onnistuu, Kingsillä ei.
Lyhkäsillä motonetin raudoilla ja käsipelillä oon tähän asti pärjäillyt. Jos kumi istuu tiukassa vanteella niin mäntysuopa ja pikku odottelu ovat yleensä auttaneet, liekö ollut tuuria matkassa kun ei pahasti ole hanttiin panneet tähän mennessä, oikea asenne on tärkeintä renkaanvaihdossa eli kärsivällisyys ja tieto siitä että viisaampi antaa ennen pitkää periksi