Kawasaki KLE 500

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

toko
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 14, 2005 12:37 pm

Viesti Kirjoittaja toko »

Mika kirjoitti:Ja tehoputkea odotellessa, aja aina tulpat korvissa niin ei tunnu niin pahalta :P Niin minäkin teen.
Noin täytyy tehdä :D

Täytyy varulta käyttää venasäädössä ku ei oo huoltohistoriasta
tietoo...
KeLE
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 5:53 pm
Pyörä: Suzuki Vstrom DL1000
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja KeLE »

Minusta noi äänet on varsin nätit kun vertaa 30v. vanhaan ilmajäähdytteiseen 2t. mopottimeen. Eli en ole ensimäisenä ostamassa "tehoputkea".

Ainoa mikä häiritsee on vaeltava ja epätasainen tyhjäkäynti, auttaiskohan kaasareiden synkkaus asiaan?
KeLE
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 5:53 pm
Pyörä: Suzuki Vstrom DL1000
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja KeLE »

Kävin kysymässä Kawan jälleenmyyjältä originaalia huolto/korjauskirjaa ja semmoinen kuulemma löytyy, ainakin kompuuterilla myyjä sanoi semmoisen olevan... joten pistin tilauksen vetämään.
nopanentmo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 3:35 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nopanentmo »

Omassa 93 mallissa on ainakin perinteinen ruuvisäätö ilman hankalia paloja. Säätö itsessään on kohtuullisen helppo homma kunhan on vain riittävän tarkkana.

Pyörästä täytyy tietenkin purkaa kaikki katteet etukatetta lukuunottamatta, tankki, satula, irroittaa kaasuvaijerit, vedet pois...

Olen tehnyt homman jo neljä-viisi kertaa vuosien kuluessa, itseasiassa pyörä on parhaillaan levällään tallissa, säätöä odottaen. Samalla kannattaa tarkistaa nokkaketjun kireys ottamalla kannessa oleva ketjunohjain pois ja kokeilemalla tiukkuutta ihan heiluttelemalla ketjua, vähän saakin heilua, noin millin, kohtuullisella voimalla. Yhteensä aikaa menee noin pari tuntia.

Minulta kyllä löytyy korjausopas josta voin tarpeen vaatiessa skannata joitakin sivuja.
Ei riemulla rajaa kun metsässä ajaa.
toko
Viestit: 5
Liittynyt: La Touko 14, 2005 12:37 pm

Viesti Kirjoittaja toko »

Joo ruuvisäätö myös -92.

Tuntuu vaan et nakuttaa vielä enemmän säädön jälkeen.

Huollossa sanovat et tarvis vaihtaa nokkaketjunkiristäjä
jossain vaiheessa.

Onkos se vaan irrottaa ja lykätä uus tilalle.

Sumekolla tais olla 138e :evil:
make
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:32 am
Pyörä: R100GS,SXF250
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja make »

Kiristäjän vaihto on parin minuutin homma. Mulla on uusi kiristäjä jos 45 euroa ei ole liikaa pyydetty.
nopanentmo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 3:35 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nopanentmo »

Ei välttämättä tarvitse heti uusia. Seuraavan olen kuullut kawasakihuoltoja tekevältä henkilöltä:

Jos kiristin on ns. räikkätyyppiä (sivuilla 2 x 10mm pultit ja keskellä 12mm) niin ensiavuksi voi kokeilla irroittaa koko hoidon ja irroittamalla keskimutterin väistäen ulospompsahtavaa jousta (ei kuitenkaan kannata hukata yhtään osaa!). Sitten jousen paksuisesta tangosta, vaikka ruuvista tehden, tappi räikkäosan reikään jousen alle. Kasataan kiristin ja tehdään pakolliset kylmätestaukset että kiristimen tappi liikkuu kevyesti.
Taas irroitetaan keskimutteri (eikä taaskaan hävitetä osia), asennetaan runkopuoli takaisin pyörään, muistaen tiivisteen uusiminen tai tiivisteliiman käyttö. Huomioitava että kiristin on oltava sisäasennossa! Työnnetään vaikka sopivalla ruuvimeisselillä voimakkaasti niin että räikkä liikkuu (kuuluu naksuva ääni jota ollaan ihmetelty jo aiemmin testausvaiheessa). Voimaa saa käyttää tässä vaiheessa aika kohtuullisesti. Sitten vain jousi ja keskimutteri takaisin ja moottorin koekäyttö.

Jos ääni on pahempi kuin ennen tai tapahtuu muuta odottamatonta niin kiristysyritys on epäonnistunut.
Vaihtoehdot:
1. koetetaan painaa kiristintä vielä hieman kireämmälle ruuvimeisselillä tai
2. Tullaan minun oveni taakse pesäpallomailan kera...

En tietenkään ota vastuuta tästä operaatiosta!
Ei riemulla rajaa kun metsässä ajaa.
make
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:32 am
Pyörä: R100GS,SXF250
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja make »

Totta,tuolla toimenpiteellä ongelma poistuu noin viikoksi ja sen jälkeen voi ostaa sen uuden kiristäjän joka olis kannattanu vaihtaa heti aluksi niin olisi selvinny yhdellä remontilla.
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tämä ei ole maksettu mainos, mutta KLE:stä kiinnostuneille tiedoksi, että KX-Centerillä olisi myynnissä aika asiallinen lajityypin edustaja. Vuosimalli on -96, varusteina Laserin putki, korkea sekä matala pleksi ja takalaukku. Sellainen tuntuma on, että tätä olisi kaupiteltu keväällä yksityisilläkin markkinoilla, voipa olla vaikka jonkun palstalaisen ex-pyörä(kuulemma pitkään samalla omistajalla ollut).

Oli pakko käydä kuikuilemassa, juuri noiden varusteiden takia(tai no plexiä en niin näe tarpeelliseksi, mutta sehän on jo noissä uudemmissa vakionakin). Hintakin oli mielestäni kohtuullinen, toki hyvitys omasta jäisi myös melko alhaiseksi. Kulutusosiltaan tuo oli melko vastaavassa kunnossa kuin omani eli ainakin tämän kesän ajaisi kettingeillä ja jarrupaloille. Renkaat menisivät molemmissa ehkä vaihtoon riippuen ajomääristä. Omassani on kilometrejä tällä hetkellä 2 tkm vähemmän kuin tässä myyntipyörässä. Tokihan saisi uudemman mallin. Putki, pleksi ja takalaukku maksaisivat reilusti yli puolet välirahan määrästä. Vaikeita kysymyksiä, pyöränvaihto-kuume ei ole tainnut vielä puraista, kun tämmöisiä mietin....
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Osu tollanen myynti-ilmo silmään:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 5;t=51670;

Eli joku kauppaa GPZ500S:n konetta, eikös toi mee "heittämällä" KLE:hen ja tarjoo hiukan lisää tehoa?

Edit: ei taida olla vaan ihan "pulttaa kiinni" -kunnossa tuo kone mut hintaakaan ei oo ku 300e
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tuo on ollut pitkään myynnissä. Saattaapi olla, että olen samasta joskus soitellutkin.

Tuon puuttuvan vauhtipyörän saa tilattua Klasmolta ja se nostaa koneen hintaa toisen mokoman. Hmm. toisaalta houkuttaisi tuo ostaa tuo kone vara/viritysosiksi... Meilläkun on kaksi samaa perusmottia käyttävää pyörää.

Nokka-akselithan tuossa sen suurimman tehoeron tekevät verrattuna KLE/ER/EN -koneisiin. Myöskin kaasareissa(tai ainakin niiden mallimerkinnöissä) ja pakoputkistoissa on eroja eri versioiden välillä. Tuohon GPZ:aan saa muuten maailmalta vielä viritysnokkiakin...
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Avatar
Jani80
Viestit: 3
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 1:15 am
Paikkakunta: Ii

Kawasaki Kle

Viesti Kirjoittaja Jani80 »

itekki ostin vasta kle:n ja ei voi moittia... onkohan kyseisessä mallissa joitain tyyppivikoja? siis semmosia mihin kannattais kiinnittää erityistä huomiota? vm oli -96. kuin kauan suunnilleen ajelee tuolla koneella jos huoltaa aina ajoissa? muutamat tyypit meinas että ei siitä oo matkapyöräksi!! no ne oli kyykkypyörätyyppejä... mutta niin vaan ajelin niitten kans satoja kilsoja eikä mikään paikka puutunut!! pojat suunnilleen 100km välein joutui pitään jaloittelu taukoja!!! ja ite vielä pystyy tälläsellä pyörällä meneen sieltäkin mihin tie loppuu :lol: vai onkos teillä mielipiteitä tästä pyörästä? ja sitten vielä yks juttu! onkos täällä paljon oulunseudulla asuvia? ois lysti käydä ajeleen jossain jos ois jonkunlainen porukka!! ei innosta kyykkyjätkien kans kaupungilla pyöriä! :x
Tile
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 9:41 pm
Pyörä: KLE500
Paikkakunta: Suur-Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tile »

Tuolta löytyy tyyppivioista ja vähän muustakin: http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... ki_KLE_500
Ostin viime syksynä kle:n ja on kyllä tyytyväinen pyörään. Meikäläiselle pyörä tuntuisi olevan todella hyvä kompromissi kun joudun välillä ajamaan pikiteitäkin ja toisinaan myös matkustajan kanssa. Työmatkoja on tullut aika paljon ajeltua, vaihtoehtona on 40 minuuttia moottoritietä autolla tai tunti sorateitä pyörällä :D
Wikko
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 24, 2006 6:06 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kawasaki Kle

Viesti Kirjoittaja Wikko »

Jani80 kirjoitti:ja sitten vielä yks juttu! onkos täällä paljon oulunseudulla asuvia? ois lysti käydä ajeleen jossain jos ois jonkunlainen porukka!! ei innosta kyykkyjätkien kans kaupungilla pyöriä! :x
Aika paljon täällä näyttäis olevan porukkaa Oulun ympäristöstä. Miten lie porukalla ajamisen laita, tuolla Kokoontumiset -osiossa ei vähään aikaan ole ollut elämää Oulun seudun ketjuissa? Mielellään lähtisin soraa lennättämään, jos löytyy ajokavereita. Kovin tuttuja ei vielä nää lähiseudun pätkät ole, kun mopo on ollut alla vasta kaks päivää :D

-W-
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Olisiko tietoa venttiilin välyksistä vm.2000 KLE ja GPZ:n välillä?
2004 Vuoden huoltomanuaali KLE:lle antaa välyksiksi kun kone kylmä:
IMU 0.13-0.18 mm
PAKO 0.18-0.23 mm

Minulla kun on nyt KLE:ssä 2000 vuotisen GPZ:n kone ja ajattelin venttiilien välykset tarkistaa/säätää.

Mistäköhän näitä voisi ruveta etsimään?
Onko muuten tietoa mistä esim. huollot katsovat säätöarvoja?
Olisikohan olemassa joku ohjelma josta löytyisi arvot useaan pyörään?
Vastaa Viestiin