Raimon Kanttura

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Vaihdelaatikon laakereiden kunnon voi testata niin, että pyörä tukevasti keskituolle ja kiihdyttää viitosella jonnekin 120 kilsan vauhteihin, ja kytkin pohjaan. Siinä kun kuuntelee ääniä laatikosta, niin voi arvioidan laakerointitarvetta. Ja aivan varmasti se pyörä löytyy sitten melko kaukaa, jos takarengas nappaa maasta kiinni :shock:

Laakereilla pitäisi päästä vähintään 70-80 tkm, ja laatikon irroitus on kuitenkin niin helppo nakki, että turhaan sitä laatikkoa joka avauksella lähettää taipaleelle. Tai ainakaan minulla ei ole taitoa, tietoa eikä työkaluja (prässiä jne.) laatikon avaukseen, huoltoon eikä kasaamiseen.

Jörgin sivuilla on aika kattava artikkeli askin laakeroinnista:
http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/jo ... earbox.htm

Tuo pitkä viitonen olisi paikallaan, jos kone on litrainen, ja hidas ykkönen olisi maastoajoon oikein mukava myös.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Ilmari
Pyörä: T7,CBR600, zxr6

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tarviko roplata kaasareita, kun asensit tehokitin ja minkä kokoinen pääsuutin sulla on? Mun bemariin tuunattiin viime viikolla y-putki (omavalmiste) alkuperäisen kollektorin tilalle.
Raimo
Viesti:

Muistikuva on että pääsuutin on 135, mutten ole varma. En koskenut kaasuttimien säätöihin, mutta laitoin yhden arvon kylmemmän tulpan, eli WR6DC:t taisivat mennä nyt koneeseen (Silent Hektikin tulpanhatut ja -johdot).

Millaiset vaikutelmat oli Y-haarasta?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Ilmari

Äänet isoni jonkun verran, kuplavolkkarisoundi muuttui hieman Japsitwinmäiseksi ja silloin tällöin pientä röpellystä, kun kierrokset laskee.
Perstuntumalla tehoissa ei merkittävää muutosta.
Mulla on myös 135 suuttimet, joskus oon miettinyt neula/suutin showta mutta eipä taida jaksaa...
Sekundar luft systemin purin kesällä.
Asiasta vielä toiseen satuin löytämään laatikosta TM 17/81:n jossa oli pari aukeamaa juttua uudesta BMW-herras endurosta R80G/S. Oletko sattunut lukemaan?
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Ilmari kirjoitti:Asiasta vielä toiseen satuin löytämään laatikosta TM 17/81:n jossa oli pari aukeamaa juttua uudesta BMW-herras endurosta R80G/S. Oletko sattunut lukemaan?
Miten sattuikin, minulla on TM 11/82 jossa on ko. värkin käyttötestin loppuraportti. Oliskohan alkuperäisillä lehdillä keräilyarvoa?

Veikkaisin että Raimo on lukenut ko. lehdet jo pikkupoikana :lol:
Raimo
Viesti:

Tase kirjoitti:Veikkaisin että Raimo on lukenut ko. lehdet jo pikkupoikana
Ei mennyt paljoa metsään, ja valokopiot ovat arkistossa tallessa.

Vielä kun löytäisi sen 80-luvun Vauhdin Maailman, jossa oli juttua ja kuvia Gaston Rahierin PD-gessusta...Vai olisko ollut Tuulilasissa tai TMssä. Mutta sen haluaisin vielä käsiini.
Ilmari

Kirjastosta saattaa löytyä lehdet. Ainakin meidän kirjastossa (arkistossa)jokainen vuosikerta on nipuettu paksuun kansioon ja vuoden viimeisessä lehdessä on lueteltu kaikki vuoden jutut. Eli ei kun etsimään. Sen verran voin auttaa, että 1984 Tuulilasissa juttua ei ole. Mulla on -85 vuoden mp1 lehti jossa kannessa Gaston revittelee aavikolla. Juttua löytyy lähinnä sen vuoden PD-ajoista, ei itse moposta.
Raimo
Viesti:

Juuri tuolta kirjastoiden arkistoniteistä olen kopioni hankkinut. Muistaakseni vain Vauhdin Maailmasta ei Oulun kaupunginkirjastossa ole niteitä, tai sitten muistan väärin. Pitää taas joskus jaksaa raahautua tuonne keskustaan :(
deeku
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja deeku »

nimipäivä onnittelut :D
Raffe

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Terve Raimo

Ebaysta huusin slipstreamerin joka sun Kantturassa ilmeisesti
on vakiona? Millä konstilla onnistun kohdistamaan sen lampun
kehikkoon niin että saisin merkittyä reikien paikat? Vai onko
kehikon sisäpuolella mahdollisesti merkinnät? Haluaisin sen
kohilleen eikä vain sinne päin.

terv. Raffe
Raimo
Viesti:

Ei tuossa mun Kantturassa ole tuulilippaa vakiona, vaan ostin sen suomesta. Lipasta tulee inhottava humina kypärään, mutta viileällä kelillä se lämmittää mukavasti, kun ilmavirta menee vartalon ohi.

Alunperin lipan mukana on käsittääkseni toimitettu porausmalli, muttei se nyt mitenkään vaikea ole ilmankaan laittaa. Eli laitat alareiät samalle tasolle, ja sen jälkeen pultti siihen yläkierteeseen, jolla painat merkin mittarin taakse. Voin toki ottaa mitat alareikien paikoista, jos epäilet kohdalleen osumista.
Raimo
Viesti:

Re: Raimon Kanttura

Näin ne vuodet kuluu huomaamatta, ja foorumi senkun porskuttaa. Huvittavaa ajatella, että Jukka perusti koko systeemin mun sivujen vieraskirjan tultua ääriään myöten täyteen. Edelleenkin vilkuilen kaikki "Näytä uudet viestit" läpi, mutta poimin vain ne kiinnostavimmat. Hurja on keskustelun määrä, mutta onneksi taso on pysynyt kaukana monesta muusta foorumista tutusta herjailukierteestä. Pitäkää kirjoittajat siitä huoli!

Huomasin, etten ollut päivittänyt kotisivujanikaan puoleentoista vuoteen, joten olihan aika laittaa jotain pientä taas tarjolle. Tämä se kuitenkin on mulle sopiva tapa toimia, kun kyseessä on sentään harrastus. Ei näistä päivityksistä viitsi tressiä sentään repiä.

Reissuja on tullut tehtyä pari-kolme pidempää per kesä, mutta nyttemmin kuvausvastuu on siirtynyt sen paremmin osaavan Lakupilotin harteille, jos siis satutaan olemaan samalla matkalla. Tuolta löytyy juttu viime kesän Kontion metsästyksestä, josta minä livistin kesken kaiken...Uraalle. http://kauhajokinyt.fi/~mahaapam/kontio2010.html
Sitten Panttiroiko kirjoitteli viime syksyn reissusta Kalkkoaiviin ja Altan postitielle jutun tuonne Moto1-lehteen ja sitten vielä Ylikosken Pauli kuvasi Kantturaa ja pyysi jutun rakenteluhistoriasta. Sen nyt laitoin tuonne kotisivuilleni:http://www.finnbike.info/matkaendurot/gs/moto1.htm.
Lisäksi tarkempaa detaljia Kantturan muutoksista löytyy taas täältä:
http://www.finnbike.info/matkaendurot/gs/rakennus.htm

Siispä oma naama on tullut liiankin kanssa tutuksi lehtien sivuilta, joten hirveästi ei ole sytyttänyt kirjoitella omia kotisivuja. Muutoinkin pohdiskelen koko sivujen tarvetta, kun tämä foorumi korvaa moninkertaisesti tämmöiset yhden harrastajan mielipiteet ja nykyään joudun maksamaankin sivustosta. Aiemmin Finnbike.com tarjosi sivutilan ilmaiseksi Smoton alaisille järjestöille (en kuulu mihinkään kerhoon, paitsi juuri Smotoon). Mutta tuotto tämmöisillä perinteisillä nettisivuilla on sen verran vähäistä, siis ehkä nykyään, että toiminta on muuttunut, ja samoin minun sivujeni osoite, joka on
http://www.finnbike.info/matkaendurot. Toki vielä tuo com-päätekin toimii, mutta päivitysikkuna ei, joten kannattaa päivittää kirjanmerkit uudestaan. Ja antaa palautetta jos jokin linkki ei toimi.

Edelleenkin matkaenduro on ainoa moottoripyörä, joka sytyttää. Jos tallissa on vain yksi pyörä, niin se pitää olla matkaenska. Siitä ei vaan voi tinkiä. Tietenkin voi olla jotain muita ajokkeja, mutta aika "fanaattinen" sitä on vielä vuosienkin jälkeen. Itse olen vetäytynyt jossain määrin surauttelutouhusta, johtuen ihan siitä syystä, että nykyään on täällä Oulunseudulla aika mukavasti ajeluita. Ja tuo kuvajahtisuraus on aivan mahtava juttu, vaikken itse olekaan niitä kiertänyt. Tulee lähiseudut tutuiksi ja aina olenkin sanonut, että näillä matkaenduroilla näkee sen oikean Suomen!
Raimo
Viesti:

Ympäri mennään, yhteen tullaan!

Laitoinpas Kantturan käyntiin lähes vuoden tauon jälkeen. Ja wanha rouva on palautettu alkuperäiseen iskuunsa suurimmalta osin. No penkki on edelleen tylsän musta rohkean punaisen sijasta ja pakopiippuna toimii g/s-perusmallin mustakrominen. Tarkoitus on nuokin jossain vaiheessa päivittää alkuperäiseen kuosiin.

Pyörästä on myyty keulaa ja etujarrua lukuunottamatta kaikki modauskohteet. Pidennetty takahaarukka WP:n takaiskarilla, Siebenrockin powerkitti, ylimääräinen vaihteisto, pieni (26litran...) tankki, pre-78 ilmanputsari- ja venakopat, syvempi öljypohja uudemman PD:n pohjapanssarilla on siirtyneet toiselle harrastajalle. Tuommoinen alkuperäinen Paris-Dakar kannattaa säilyttää semmoisena kuin se on tehtaalta rullannut, kun alkaa olla jonkinlainen keräilykohde. Ainakin Saksassa.

2V-gessu on kyllä hieno rakentelukohde. Osia saa vielä helposti, uudetkin pääosin edullisia ja kaikkia tekniikan osia saa vieläkin uutena muutamassa päivässä. Tekniikan ruuvaaminen perustuu näkö, kuulo, tunto, haju ja makuaisteihin. Ei ole CAN-väylää eikä muutakaan tarpeetonta. Mutta rakentamalla siitä saa aivan hyvän ajopyörän. Runko on löysä, mutta sitähän voi jäykentää ja ihmeen kestäväksi se on osoittautunut. Keula paremmaksi, +50/+100 milliä kardaaniin lisää pituutta ja moottorille pieni piristysruiske, niin johan on vallan mellevä ajokki. Ja ei tule ihan joka tankillisella vastaan...

Pitäisköhän tuonne talliin hommata sellainen perusmallin g/s jota voisi sitten hiukan kovemmalla kädellä muokata. Mutta olisihan noita muitakin hauskoja rakentelukohteita olemassa, Moto-Guzzi NTX650/750, Yamaha XT500 / XT600Tenere, Honda XR400/600/650 -nimenomaan L-malli...

Nyt kuitenkin taidan ottaa tuon Kantturan seisonnasta pois ja jättää Tykkilavetin häpeämään tallin perälle...
Ilmari

Raimo kirjoitti: Nyt kuitenkin taidan ottaa tuon Kantturan seisonnasta pois ja jättää Tykkilavetin häpeämään tallin perälle...
Miesten puhetta. Oma 2-gessu lähti taipaleelle ja tilalle tuli matkatuunattu Xchallenge. No, jos nyt TOTTA puhutaan ei sitä gessua kovin paljon ole ikävä. Paria asiaa kuitenkin kaipaan: kardaanivetoa ja tilaa kuskata matkatavaroita. Toki tähän xchallengeen saa mukaan vaikka mitä mutta tietynlaisen epäkäytännöllisyyden hinnalla...

-Ile-
Raimo
Viesti:

Itse tykkään myös veteraanipyörästä, ja Kantturahan melkein on jo...no jos ei antiikkia, niin tuoretta vintagea kuitenkin. Ja ehkäpä vihdoin voisi käväistä veteraanirallissakin. En minä entisöimään ala tuota, olkoot kuitenkin alkuperäiskunnossa. Jotenkin mukavampi, kun ei tarvitse vielä sairastaa kaikkia ajossa tulevia kulumia ja jälkiä. Keulan vaihdan alkuperäiseen varmaankin talvella ja takaiskariksi ehkä joku wilberssi.

Mun vähäisiin ajoihin ei kannata paljon parempaa isoa ajokkia hommata kuin tuo Tykkilavetti, mutta joku pieni, kevyt ja sievä olis kolmantena ajokkina kyllä poikaa. Senkään ei tarvitsis kulkea mihinkään, ei tarttis olla kunnon joustoja eikä paljon hintaakaan. Ehkä joku DR350/XR400. No se taitaa olla viisvuotissuunnitelma...

Twinissä/Tykkilavetissa verrattuna Kantturaan ei ole oikeastaan mitään muuta oikeasti parempaa kuin se, että sillä on paljon lämpimämpää ajella kylmillä keleillä, ja pehmeissä paikoissa :twisted: Ja sillä voi myös ajaa kaksi päällä. Kantturan matkustajan tilat ovat surkean ahtaat ainakin mun paksuisen kuskin takana.

Toisaalta tällä hetkellä kiinnostaa rakenteluissa enemmän Telecaster, Hagström, suosaarni, nauhakaiku ja muut sen tapaiset jutut. Toki prätkillä on mukavaa reissata ja niiden ruuvauskin on hauskaa. Juhannusaatto meni kuin siivillä, kun kasasin Kantturan ajokuntoon, ja samalla sai kuunnella Klaus Flamingin 500 rock-klassikkoa ohjelmaa...Kerrankin siltäkin kanavalta tuli jotain järkevää ilman "toimittajien" höpötyksiä (nim. Radio Suomi / Yle Puhe rules)
Vastaa Viestiin