Kypärä ja silmälasit

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

R12GS kirjoitti:Vanha oli Shoein syncrotec avattava umpikypärä, mutta se oli/on painava ja varsinkin leukaosa ylös nostettuna tuntui tosi raskaalta verrattuna tähän nykyiseen.
Ei kait niillä avattavilla kypärillä saa ajaa leukasuoja ylhäällä?
R12GS
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja R12GS »

Pasi kirjoitti:
R12GS kirjoitti:Vanha oli Shoein syncrotec avattava umpikypärä, mutta se oli/on painava ja varsinkin leukaosa ylös nostettuna tuntui tosi raskaalta verrattuna tähän nykyiseen.
Ei kait niillä avattavilla kypärillä saa ajaa leukasuoja ylhäällä?
Mutta kun se umpinainen ahdistaa... Sen vuoksi tuo J1 tuntuu erityisen hyvältä :D
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

DR Markku kirjoitti:Jännä juttu että ainakaan minä en ole nähnyt vielä sellaista kypärätestiä jossa testattaisiin mitä se potta kolaritilanteessa todellisuudessa kestää. Pitänee viedä tuo oma jonnekkin kerrostaloon, meloni sisään ja tiputtaa alas. :roll:
Kyllä ne kaikki kestää sen mitä pitääkin, jos niissä on ECE R22-05 hyväksyntätarra.

Pekka
:shock: :shock:
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Pekkavee kirjoitti:
DR Markku kirjoitti:Jännä juttu että ainakaan minä en ole nähnyt vielä sellaista kypärätestiä jossa testattaisiin mitä se potta kolaritilanteessa todellisuudessa kestää. Pitänee viedä tuo oma jonnekkin kerrostaloon, meloni sisään ja tiputtaa alas. :roll:
Kyllä ne kaikki kestää sen mitä pitääkin, jos niissä on ECE R22-05 hyväksyntätarra.

Pekka
:shock: :shock:
Niin.. varmaan.. toivottavasti, mutta tuo on se minimi. Uskallan vaan epäillä että kestävyydessä ja turvallisuudessa on eroja jonkun 30€ ja 300€ potan välillä, ei pelkästään käyttömukavuudessa.
2old
Pyörä: KTM 990 Adv

Viesti Kirjoittaja 2old »

Oon ajellut keväästä SHOEI Multitecillä ja on hyvä. Hiljainen ja kevyt. Silmälasit tosin lähtee päästä kun laitan tai otan potan, sen jälkeen kun sain yhdet sangat poikki!
- ....but, Alive and Kicking-
mikaj

Viesti Kirjoittaja mikaj »

Entäpä sitten crossipotta silmälasien käyttäjälle? Mulla on Shoein RaidII, siis se ihkatavallinen umpimalli, ja siihen päädyin mm. siksi että sen kanssa on tosi helppo käyttää laseja. Sangoille kun on sisuksessa urat. Muutamissa muissa joita koitin oli paljon hankalampi pujotteluoperaatio, tosin umpikypäristä monet toimivat ok.

Mutta sitten taas crossimalleissa ei oikein tuntunut sopivaa löytyvän. Ajolasit kyllä löytyy sellaiset jotka saa silmälasien päälle, mutta kypärät tuntuvat painavan sankoja päätä vasten jos ne yleensä saa paikoilleen. Vai olenko vaan sattunut kokeilemaan ne kaikki harvat mallit joissa tuo pulma esiintyy? Mihin ovat muut silmälasilliset tyytyväisiä?

Mika
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

mikaj kirjoitti:Entäpä sitten crossipotta silmälasien käyttäjälle?
Mihin ovat muut silmälasilliset tyytyväisiä?
Tietämättä minkälaiset silmälasit ts. sangat sulla on, niin mulla ei ole ollut mitään ongelmia kahden seuraavan enskakypärän kanssa: AGV AX6 ja NZI Muddy. Molemmissa silmälasit istuu hyvin.
mikaj

Ihan tavalliset metallisankaiset. Eli olen vaan törmännyt lasittomille suunniteltuihin malleihin. Enpä suoraan sanoen mitään suuria määriä ole kokeillutkaan, viittä-kuutta ehkä. Pari sellaista muutaman kympin halpismallia oli ok tuntuiset lasienkin kanssa mutta ei ihan riitä valintaperusteeksi ;) Kiitos, nyt ainakin on tiedossa jotain mitä kokeilla kun vastaan tulee!

Mika
Pasi

Olen onnistunut pujottamaan lasit suht helposti kaikkiin kypäriin mitä mulla on ollut ml. Crossi- ja katu-umpimallit. Siitä huolimatta pidän piilareita parempina ja käytänkin niitä aina paremmilla reissuilla. Pikkupyräykset kotijalasta ajan laseilla.

ehkä sulla on hankalan malliset sangat.
mikaj

No kun tuota rupesin miettimään ja kokeilemaan, saattaa olla että vaikkakin on kohtalaisen pienet linssit, nämä lasit ovat hieman leveät, eli sangat ovat hiukan ulkona ohimoiden kohdalla. Pitää ottaa seuraavan kerran silmälasikauppaan kypärä mukaan. Se tuossa raidissa on kiva että näillekin laseille on hyvin tilaa vaikka kypärä onkin tiiviisti istuva, kun on ne urat ohimoiden kohdalla sisuksessa.

Ja niin joo, on mulla piilolasitkin, mutta tulee käytettyä enempi satunnaisesti eikä joka pyrähdystä varten viitsi laittaa. Silmälasit on myös hiljakseen visiiri auki ajaessa aika hyvät olemassa, ettei pamahda jokin ötökkä omaan okulaariin.

Mika
Jussi H.
Pyörä: R65 GS mil
Viesti:

Linssit suojalaseihin

Viesti Kirjoittaja Jussi H. »

Joku aika sitten Moto Italia Importilla Piikkiössä katselin suojalaseja, joihin saa silmälasin linssit sisään sellaisilla hämähäkin näköisillä metalliklipsuilla. Optikko laittaa linssit klipsuihin ja sitten pistät ne erikseen kummallekin suojalasien puolelle sisään. Voi olla yski ratkaisu niille paljon ajaville, joilla on vaikka vahvat lasit..
Hinku.
Pyörä: Honda nx650

Re: Linssit suojalaseihin

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Jussi H. kirjoitti:...ratkaisu niille paljon ajaville, joilla on vaikka vahvat lasit..
Ittellä on miinuksia toisessa silmässä jottai 7 ja toisessa 8,5.. En nähny sitäkään ylintä ja suurinta Eetä näkötaulusta.. :roll:
Rillit on tosi vanhat, ja metallisankaset ja hauraat, ei ne kestä kypärän sisään pujottelua. Ja uusia en haluais ostaa, linssit maksaa maltaita, kun nekin rahat vois pistää vaikka laserleikkaukseen, sitten kun joskus on rohkeutta siihen mennä.

Ajan piilareilla, mutta niinkus jo tuolla kuulo-osiossa valitin, niin kypärän sisällä viima käy silmiin aika lailla. Lieneekö kovien linssien ominaisuus että sorateillä myös pöly menee linsseihin, sattuu ihan hemmetisti se. Joskus jopa ihan pysäytettävä kun silmät vuotaa vettä niin ettei tietä nää.
Pasi

Re: Linssit suojalaseihin

Hinku. kirjoitti:Lieneekö kovien linssien ominaisuus että sorateillä myös pöly menee linsseihin, sattuu ihan hemmetisti se. Joskus jopa ihan pysäytettävä kun silmät vuotaa vettä niin ettei tietä nää.
Saattaa johtuakin linssityypistä. Mulla on pehmoset ja tuommoista käytöstä ei ole esiintynyt.
peeär
Pyörä: Kawa klx250S

Viesti Kirjoittaja peeär »

Lopullinen ratkaisu silmälasiongelmaan ?

Itseäni alkoi risoa koko silmälasitouhu ja kävin keväällä Lasik-operaatiossa. Ei enään silmälaseja eikä siis niistä johtuvia ongelmia.

Homma kävi helposti ja viikon hiljaiselolla jonka jälkeen täysi näkökyky eikä ongelmia ole ollut.

Kannattaa harkita

PR
Vastaa Viestiin