Venttiilikoneiston mekaaniset äänet ovat Kawan koneissa tyypillisiä. KLE:n mottihan on puolikas Kawasakin litraisesta(Gpz1000RX,ZX-10 jne.) .
Venttiilien säätö saattaa auttaa asiaan, mutta perusääni säilyy silti. Oman KLE:ni käytin viime viikolla venantarkistuksessa, kilometrejä takana 27 tuhatta. Säätötarvetta ei ilmennyt, vaikkei aikaisemmasta huoltohistoriasta ole varmuutta. Tämä puoltaa sitä väitettä, että "puolikas" kone ei omaa isommille Kawoille ominaisia venttiiliongelmia. Muistaakseni edellinen KLE:ni vaati n. 35 tkm:ssä säätöpaloja sisempiin imuventtiileihin.
Suurempi syy ääniin on nokkaketjun kiristin, joka on merkkihuollon mukaan uudemmissa osissa parempi. Tämä ei ole niinkään haitallinen vika vaan ominaisuus. Googlettamalla aiheesta löytyy asiaa, koska tämä vaivaa myös nelisylinteristä versiota. Itseasiassa tuntuu, että kaikissa japanialaisissa moottoripyörissä on kiristimen väsymiseen liittyviä juttuja 90-luvun puoleenvälin malleihin asti. Asiantunteva korjaaja osaa (Diversionissani tehtiin näin) pajoittaa kiristintä paremmaksi ilman uuden osan vaihtoa.
Paras lääke moottorin mekaanisiin ääniin on siis tehoputki