Sottapytyn XChallenge
Valvoja: Moderaattorit
Sottapytyn XChallenge
EDIT; muutin otsikon, kun tämä on muuttunut sisällöltään.
onko kellään ajossa? Onko hyvä? Itse olen koeajanut ja tykkäsin kyllä.
kuinka pitkälle tankillisella pääsee?
JakeT.
onko kellään ajossa? Onko hyvä? Itse olen koeajanut ja tykkäsin kyllä.
kuinka pitkälle tankillisella pääsee?
JakeT.
Viimeksi muokannut jaket, La Marras 17, 2012 8:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä on ihan pers.. tai käy pidemmän päälle persauksille eli jakkara on kova, tai sitten mun omat takatoppaukset ovat vetelät ja neitimäiset.
Innostuin tekemään lasikuidusta kakkospenkin, samalla sain pehmeyttä ja mulle (n.177cm.) muutama sentti tervetullutta madallusta. Asfaltilla mutkaajo-ominaisuudet tuntuivat kohentuneen aika radikaalisti.
"Tankillisella", siis kun bensavalo syttyy ja on kulunut seitsemän litraa ja vielä "varatankki"(2-3l.) jäljellä, pääsee keskimäärin 170-210 km.
Matka-ajoa kun suorittaa n.120-140km/h vauhtia, bensavalo syttyi muistaakseni jo n.140kilometrin jälkeen.
"Rysterit" olen lisännyt ja kumisen lisäroiskeläpän etulokarin etureunaan.
Seuraavana projektina sivulaukku, lyhyempi rekisterikilven kiinnitys ja vahvistettu sekä levennetty pohjapanssariviritys.
Takana 6000km. -kilometriä.
Innostuin tekemään lasikuidusta kakkospenkin, samalla sain pehmeyttä ja mulle (n.177cm.) muutama sentti tervetullutta madallusta. Asfaltilla mutkaajo-ominaisuudet tuntuivat kohentuneen aika radikaalisti.
"Tankillisella", siis kun bensavalo syttyy ja on kulunut seitsemän litraa ja vielä "varatankki"(2-3l.) jäljellä, pääsee keskimäärin 170-210 km.
Matka-ajoa kun suorittaa n.120-140km/h vauhtia, bensavalo syttyi muistaakseni jo n.140kilometrin jälkeen.
"Rysterit" olen lisännyt ja kumisen lisäroiskeläpän etulokarin etureunaan.
Seuraavana projektina sivulaukku, lyhyempi rekisterikilven kiinnitys ja vahvistettu sekä levennetty pohjapanssariviritys.
Takana 6000km. -kilometriä.
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Laittelehan kuvia tekemästäsi penkistä, kuulostaa mielenkiintoiselta? Itsekin olen heikkoina hetkinä vähän tuota GX:ää miettinyt seuraavaksi peliksi, mutta kyllä sille penkin virkaa tekevälle lankulle olisi pakko jotain tehdä.Sottapytty kirjoitti:Pyörä on ihan pers.. tai käy pidemmän päälle persauksille eli jakkara on kova, tai sitten mun omat takatoppaukset ovat vetelät ja neitimäiset.
Innostuin tekemään lasikuidusta kakkospenkin, samalla sain pehmeyttä ja mulle (n.177cm.) muutama sentti tervetullutta madallusta. Asfaltilla mutkaajo-ominaisuudet tuntuivat kohentuneen aika radikaalisti.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Kuvia on tulossa, kunhan saisin aikaiseksi
Alumiinisesta Jerry-kannusta tehty sivulaukku valmistui alkuviikosta käyttökelpoiseen kuntoon. Eilen liimattu Pohjolan kurapyöräilijät-tarra viimeistelee hienosti erittäin kevyttä ja maastoajoneuvo-henkistä laukkua.
Suurin kunnia sivulaukusta kuuluu kuitenkin sille tämän palstan ihmiselle, joka keksi tuon upean Jerry-kannu idean.
Kiitos!
Nyt lähden hurustelemaan kohti Heinolaa. http://www.hemk.net/eme/index.php
Alumiinisesta Jerry-kannusta tehty sivulaukku valmistui alkuviikosta käyttökelpoiseen kuntoon. Eilen liimattu Pohjolan kurapyöräilijät-tarra viimeistelee hienosti erittäin kevyttä ja maastoajoneuvo-henkistä laukkua.
Suurin kunnia sivulaukusta kuuluu kuitenkin sille tämän palstan ihmiselle, joka keksi tuon upean Jerry-kannu idean.
Kiitos!
Nyt lähden hurustelemaan kohti Heinolaa. http://www.hemk.net/eme/index.php
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Vielä tuosta bensan kulutuksesta.
Tuli vihdoinkin viikonloppuna tarkoituksellisesti testattua "varatankin" kapasiteetti.
Eli Bensavalon sytyttyä, ajoin vielä 66km. kunnes matka katkesi.
Suunnilleen 2/3 matkasta n.80km/h. asfalttia ja loput 1/3 pientä hiekkatietä.
Siispä käyttökelpoinen maximitoimintasäde koko tankillisella on n. 210-270km.
Tuli vihdoinkin viikonloppuna tarkoituksellisesti testattua "varatankin" kapasiteetti.
Eli Bensavalon sytyttyä, ajoin vielä 66km. kunnes matka katkesi.
Suunnilleen 2/3 matkasta n.80km/h. asfalttia ja loput 1/3 pientä hiekkatietä.
Siispä käyttökelpoinen maximitoimintasäde koko tankillisella on n. 210-270km.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Tässä kuvia lasikuiturunkoisesta penkista ja Alu-jerry-sivulaukusta.
Viimeistelyt ovat laukun suhteen vielä vähän vaiheessa, ehkä talvella voisi vähän siistiä lisää. Sivulaukun irrotus(kuusi ruuvia) ei ole pikamallia
Täytyy pohtia talvella tuota pikakiinnitys mahdollisuutta lisää.
Penkin pehmusti ja verhoili ammattilainen.
Viimeistelyt ovat laukun suhteen vielä vähän vaiheessa, ehkä talvella voisi vähän siistiä lisää. Sivulaukun irrotus(kuusi ruuvia) ei ole pikamallia
Täytyy pohtia talvella tuota pikakiinnitys mahdollisuutta lisää.
Penkin pehmusti ja verhoili ammattilainen.
- Liitteet
-
- SivulaukunKiinnitys.jpg
- (39.75 KiB) Tiedosto ladattu 1668 kertaa
-
- PenkinLasikuiturunko.jpg
- (46.75 KiB) Tiedosto ladattu 1515 kertaa
-
- MatkaChallenge.jpg
- (100.27 KiB) Tiedosto ladattu 1787 kertaa
-
- SivulaukkuJaPenkki.jpg
- (78.65 KiB) Tiedosto ladattu 1982 kertaa
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
No nyt on ensimmäisellä suomalaiselle kuluttajalle luovutetulla XChallenge:lla 13kk. ja 13000 kilometriä takana.
(Jos olisi ollut tasan 12kk. olisin joutunut tarjoamaan yhden kynttilän kermakakkua )
Eli saan kunnian olla ensimmäisten joukossa valittamassa lastentaudeista,
joten laitanpa kaikki "ongelmatkin" myös tänne, henkilökohtaisetkin
Pari kertaa jotenkin huolimattomasti ja hätiköiden vaihdetta vaihtaessa olen onnistunut löytämään vapaan, nelos- ja vitosvaihteen välistä.
Tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa on joskus ollut hankalaa saada vapaata päälle, tällöin vaihdepoljin on jotenkin "tunnoton". Johtunee öljyistä?? (kytkinlevyjen liimautumisilmiö? vaijerin säätö ei auta)
Muutaman kerran 13tkm aikana on esiintynyt pientä takeltelua "ryypyn" tai vastaavan kanssa, eli on jäänyt vähän tyhjäkäyntiä korkeammat kierrokset päälle. Häiritsevän korkea tyhjäkäynti poistui käynnistämällä moottori uudestaan.
n.3000km. Äänenvaimentaja rämisee kylmänä. Resonoivan äänen aiheuttaa viimeinen n.40cm. pitkä putki eli se nolon näköinen pieni ulostuloputki joka on hitsattu vaimentajan takimmaiseen sisälaippaan. Pientä liikettä ja ääntä on havaittavissa "noloputkea" sormilla väännellessä, se on kuitenkin kestänyt paikoillaan viimeiset 10tkm, ehkä se joku päivä kuitenkin tärisee itsensä irti ja ääni muuttuu miehekkäämmäksi?
Hmm.. toiveunta?
Bmw-takuu ei vaihtanut kylmänä rämisevää vaimentajaa.
10000 km/etujarrupalat ja 13000/takapalat. Tällaiseen kulutusjuhlaan pääsin ajamalla lähes vain taajama-ajoa, ns. matka-ajoa 4 kertaa/125km.
12500km/n.12kk. "Jouduin" lataamaan nurkkapyörityksessä tyhjennyttä akkua.
13000km kohdalla öljy alkoi kostuttaa alareunasta vasemman puoleista moottorilohkoa, jossa on kiinni vesipumpun- ja kytkimen koppa. Vuoto loppui kun kiristin kaikki tärinän tasaisesti löystyttämät Torx-ruuvit. Bmw-huollon puhelimitse näille ruuveille antama kiristysmomentti on 12Nm.
Vesipumpun kopalle(Torx)10Nm.
Kytkinkopalle(Kuusiokolo)11Nm.
Onpa se tarkkaa, mutta onneksi mopon isäntä on koulutettu aikoinaan myös hienomekaanikoksi ja näinollen on kovin ymmärtäväinen tällaisissa asioissa
Eli tilasin sitten M6 kokoluokan momenttiavaimen.
(Jos olisi ollut tasan 12kk. olisin joutunut tarjoamaan yhden kynttilän kermakakkua )
Eli saan kunnian olla ensimmäisten joukossa valittamassa lastentaudeista,
joten laitanpa kaikki "ongelmatkin" myös tänne, henkilökohtaisetkin
Pari kertaa jotenkin huolimattomasti ja hätiköiden vaihdetta vaihtaessa olen onnistunut löytämään vapaan, nelos- ja vitosvaihteen välistä.
Tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa on joskus ollut hankalaa saada vapaata päälle, tällöin vaihdepoljin on jotenkin "tunnoton". Johtunee öljyistä?? (kytkinlevyjen liimautumisilmiö? vaijerin säätö ei auta)
Muutaman kerran 13tkm aikana on esiintynyt pientä takeltelua "ryypyn" tai vastaavan kanssa, eli on jäänyt vähän tyhjäkäyntiä korkeammat kierrokset päälle. Häiritsevän korkea tyhjäkäynti poistui käynnistämällä moottori uudestaan.
n.3000km. Äänenvaimentaja rämisee kylmänä. Resonoivan äänen aiheuttaa viimeinen n.40cm. pitkä putki eli se nolon näköinen pieni ulostuloputki joka on hitsattu vaimentajan takimmaiseen sisälaippaan. Pientä liikettä ja ääntä on havaittavissa "noloputkea" sormilla väännellessä, se on kuitenkin kestänyt paikoillaan viimeiset 10tkm, ehkä se joku päivä kuitenkin tärisee itsensä irti ja ääni muuttuu miehekkäämmäksi?
Hmm.. toiveunta?
Bmw-takuu ei vaihtanut kylmänä rämisevää vaimentajaa.
10000 km/etujarrupalat ja 13000/takapalat. Tällaiseen kulutusjuhlaan pääsin ajamalla lähes vain taajama-ajoa, ns. matka-ajoa 4 kertaa/125km.
12500km/n.12kk. "Jouduin" lataamaan nurkkapyörityksessä tyhjennyttä akkua.
13000km kohdalla öljy alkoi kostuttaa alareunasta vasemman puoleista moottorilohkoa, jossa on kiinni vesipumpun- ja kytkimen koppa. Vuoto loppui kun kiristin kaikki tärinän tasaisesti löystyttämät Torx-ruuvit. Bmw-huollon puhelimitse näille ruuveille antama kiristysmomentti on 12Nm.
Vesipumpun kopalle(Torx)10Nm.
Kytkinkopalle(Kuusiokolo)11Nm.
Onpa se tarkkaa, mutta onneksi mopon isäntä on koulutettu aikoinaan myös hienomekaanikoksi ja näinollen on kovin ymmärtäväinen tällaisissa asioissa
Eli tilasin sitten M6 kokoluokan momenttiavaimen.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Rotax:issa on nyt kahdeksan kytkinlevyä, seitsemän sijaan (7 alkuperäistä ja yksi Reklusen paketissa tullut "bonuslevy").
Eli automaattikytkin, Rekluse Z-Start Pro sai ensimmäiset kilometrit tänään.
Ajotunnetta on vaikea sanoin kuvailla, automaattikytkin pelaa kuin ajatus
-Alkaa kytkeä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
-Kytkentä on nopea, voimallinen ja pehmeä.
-Takapyörän nopean lukkojarrutuksen voi tehdä vaihde päällä, moottori ei sammu.
-Moottorijarrutus on tallella.
-Liikkeelle pystyy lähtemään periaatteessa millä vaihteella tahansa.
-Kytkinkahvan toiminta on kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynnillä, jolloin kahvassa ei ole vastetta, koska automatiikka irroittaa kytkennän.
viewtopic.php?f=6&t=8618
Eli automaattikytkin, Rekluse Z-Start Pro sai ensimmäiset kilometrit tänään.
Ajotunnetta on vaikea sanoin kuvailla, automaattikytkin pelaa kuin ajatus
-Alkaa kytkeä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
-Kytkentä on nopea, voimallinen ja pehmeä.
-Takapyörän nopean lukkojarrutuksen voi tehdä vaihde päällä, moottori ei sammu.
-Moottorijarrutus on tallella.
-Liikkeelle pystyy lähtemään periaatteessa millä vaihteella tahansa.
-Kytkinkahvan toiminta on kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynnillä, jolloin kahvassa ei ole vastetta, koska automatiikka irroittaa kytkennän.
viewtopic.php?f=6&t=8618
Viimeksi muokannut Sottapytty, Su Huhti 18, 2010 5:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Syylärin yläpuolelta (vas.) lähti kämmenenkokoinen musta muovinen roiskesuoja irti!
Eikä mikään ihme, koska ei se juuri millään kiinni ollutkaan Sen on tarkoituskin irrota kohtuullisen helposti ilman työkaluja, jäähdytinnesteen lisäystä varten.
Onneksi tällä ensimmäisellä kerralla se jäi sivumuovin ja rungon väliin, ettei hävinnyt. Kuinkahan kallis lärpäke tuokin mahtaisi olla?
Oli kallis tai halpa osa, silti hieman heiveröisesti kiinni. Osa on alaosastaan kahdella ohuella muovipuikolla syylärin kehysmuovissa kiinni.
Laitoin lärpäkkeen ylälaidasta ruuvikiinnitteiseksi.
Pieni kännykkäkuvasarja:
Eikä mikään ihme, koska ei se juuri millään kiinni ollutkaan Sen on tarkoituskin irrota kohtuullisen helposti ilman työkaluja, jäähdytinnesteen lisäystä varten.
Onneksi tällä ensimmäisellä kerralla se jäi sivumuovin ja rungon väliin, ettei hävinnyt. Kuinkahan kallis lärpäke tuokin mahtaisi olla?
Oli kallis tai halpa osa, silti hieman heiveröisesti kiinni. Osa on alaosastaan kahdella ohuella muovipuikolla syylärin kehysmuovissa kiinni.
Laitoin lärpäkkeen ylälaidasta ruuvikiinnitteiseksi.
Pieni kännykkäkuvasarja:
- Liitteet
-
- Tuuliside.jpg
- Tuulisiteestä taiteltu teline ja ruuville mutteri, mikälie nimeltään?
- (8.69 KiB) Tiedosto ladattu 985 kertaa
-
- Lärpäke kiinnitettynä.jpg
- Vasemmalta puolelta, syylärin päältä. Kiinnitysruuvi oikeassa ylänurkassa.
- (59.98 KiB) Tiedosto ladattu 366 kertaa
Viimeksi muokannut Sottapytty, La Syys 10, 2011 12:58 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Käynnistyshäiriö!
Ajettu 19500km.
Pitkähkön ajotauon (sis. muutaman demokäynnistyksen tallissa) jälkeen lähdin lyhyelle ajelulle, käytyäni kaupassa mopo ei lähtenytkään heti käymään, vaan jouduin "sahaamaan" sen verran pitkään ja muutaman kerran että akku hyytyi.
Puolituntia kestäneen apukaapeleiden hakureissun jälkeen, akku oli elpynyt ja mopo lähti omalla akulla kuin palmun alta, niin kuin aina normaalisti.
En tiedä syyttääkö satunnaista häiriötä vai heikkokuntoista akkua?
Pitääköhän tuo akku olla näissä tietokonevehkeissä aina priimalatingissa, no ei siitä ainakaan haittaa olisi?
Ajettu 19500km.
Pitkähkön ajotauon (sis. muutaman demokäynnistyksen tallissa) jälkeen lähdin lyhyelle ajelulle, käytyäni kaupassa mopo ei lähtenytkään heti käymään, vaan jouduin "sahaamaan" sen verran pitkään ja muutaman kerran että akku hyytyi.
Puolituntia kestäneen apukaapeleiden hakureissun jälkeen, akku oli elpynyt ja mopo lähti omalla akulla kuin palmun alta, niin kuin aina normaalisti.
En tiedä syyttääkö satunnaista häiriötä vai heikkokuntoista akkua?
Pitääköhän tuo akku olla näissä tietokonevehkeissä aina priimalatingissa, no ei siitä ainakaan haittaa olisi?
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Vilkun"lasi" ei kestänyt sorasurauttelun roiskekivimeininkiä ja hajosi, jotenka sain inspiraation askarrella suojaa ajovaloumpiolle. Vielä pitäisi laittaa maalia päälle ja keksiä vilkuille jotain...
- Liitteet
-
- Suojaritilä.jpg
- (86.39 KiB) Tiedosto ladattu 289 kertaa
Viimeksi muokannut Sottapytty, La Syys 10, 2011 1:00 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Uudehkot sintterijarrupalat edessä ja takana, Allright, Ferodo muistaakseni? ovat alkaneet pitää aivan älyttömän raivostuttavaa ulinaa. Täytyy yrittää vähän hioa niitä, jos vaikka auttais?
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Lentäviä kiviä kestävät vilkunlasit-projekti pyörähti käyntiin.
Koska en keksinyt mitään kevyttä ja asiallisesti kiinnitettävää suojaa alkuperäisen lasin päälle, päätin tehdä itse kokonaan uudet vilkunlasit.
Sellaiset jotka näyttäisivät alkuperäisiltä E3-merkintöineen, joissa olisi alkuperäisen kaltainen keveys ja "tapit" ruuvinreikiä varten, joihin saisin ruuvattua kiinni jotain metallilankaa tai verkkoa. Eli seuraavaksi alkaa itse suojan väsääminen.
Koska en keksinyt mitään kevyttä ja asiallisesti kiinnitettävää suojaa alkuperäisen lasin päälle, päätin tehdä itse kokonaan uudet vilkunlasit.
Sellaiset jotka näyttäisivät alkuperäisiltä E3-merkintöineen, joissa olisi alkuperäisen kaltainen keveys ja "tapit" ruuvinreikiä varten, joihin saisin ruuvattua kiinni jotain metallilankaa tai verkkoa. Eli seuraavaksi alkaa itse suojan väsääminen.