KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jyrki
Viestit: 471
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Laitetaan tämä tarina tännekin, koska Suomessa joku muukin on käsittääkseni erehtynyt ostamaan tälläiset.

Kaadoin siis syksyllä KTM-Adventureni , tankki meni rikki ja koko hoito syttyi kipinästä ja paloi poroksi (raadosta on kuva 'Pyörät' alafoorumissa).

Koska aikaisempien kokemusteni perusteella pidin tuota KTM:n tankin hajoamista liiankin todennäköisenä, niin hankin pyörääni Hepco & Beckerin tankin suojaraudat.

Raudat ehtivät olla pyörässäni kiinni kaksi kuukautta, kun työmatkalla kuului outoa kilinää pyörän etupäästä. Pysähdyin ja totesin että suojaraudan yläpään kiinnitystanko oli katkennut hitsaussauman vierestä. Tämä oli mielestäni sikäli ihmeellistä että en ollut kaatanut pyörää kertaakaan sinä aikana kun suojaraudat olivat paikallan.

Otin raudat pois etteivät hajoa lisää ja kaksi viikkoa myöhemmin tuli noutaja...

Kaivelin asiaa netissä, ja vastaavia spontaaneja hajoamisia on tapahtunut huomattava määrä ympäri maailmaa. Hepco & Becker on myöntänyt ongelman ja lisännyt tukiraudan katkeavaan poikkiputkeen. Jostain luin ettei tuo uusi tukiosa ole tilannetta korjannut.

Puhetta hajoavista H&B suojaraudoista löytyy esim. osoitteesta:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=60396

Esimerkkikuvia rikkoutuneesta raudasta löytyy esim osoitteesta:
http://MaliMis.onfinite.com/album/175933/
Omani hajosi täsmälleen samasta paikasta.

Olen valittanut asiasta Hepco & Beckerille, mutta vastausta ei ole kuulunut. Ehkä pitäisi aktivoitua uudestaan. Firmaa ei näemmä asiakaspalvelu Suomen suuntaan kiinnosta.
Huono tie, parempi mieli.
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!! Afrikkalaisessa tärinä väsytti rautojen sijaan pohjapanssarin yläkiinnikkeen pyörän rungosta mihin myös raudat tulee kiinni. Migillä hitsasin ja on taas vähän aikaa pysynyt...
jyrki
Viestit: 471
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Viesti Kirjoittaja jyrki »

juha kirjoitti:tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!!
Poikkiputki on yksi yhtenäinen kappale johon on hitsattu se rungon yläosaan tuleva kiinnike, eli tuossa ei ole hitsaussauma pettänyt vaan putki on katkennut hitsaussauman kohdalta. Toki tuon voi uudestaan hitsauttaa, mutta epäilen että lopputulos ei olisi sen kestävämpi kuin alkuperäinenkään.

Kun pyöräni tuhoutui totallisesti tuossa kaadosa, niin minulla ei ole mitään paikkaa (autotallin nurkan lisäksi) mihin lykätä nuo suojaraudat.

Nyt myytävänä laadukkaat, vähän käytetyt (lievästi pintavialliset) suojaraudat KTM 640 Adventureen! Hinnasta voidaan aina sopia.
Huono tie, parempi mieli.
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja juh@ »

juha kirjoitti:tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!! Afrikkalaisessa tärinä väsytti rautojen sijaan pohjapanssarin yläkiinnikkeen pyörän rungosta mihin myös raudat tulee kiinni. Migillä hitsasin ja on taas vähän aikaa pysynyt...
Jos puhut menosuunnassa vasemmanpuoleisesta kiinnikkeestä, niin mullakin on se poikki. Aika hengetön kiinnike, kaverin AT:ssä sama juttu. Suojaraudat tukee pohjapanssaria kuitenkin niin hyvin, ettei kiinnikettä tarvitse.

Mulla on myös H&B raudat pyörässä. Niitäkin on edellinen omistaja joutunut hitsaamaan. Putkista en löytänyt taipumia, joten olettaisin katkenneen värinästä. Katkeama on ollut täysin suoran putken osuudella. Kummallista, sillä H&B:n raudat ja laukkutelineet näyttävät todella laadukkaalta työltä.

Kun ostin pyörän, H&B laukkusarjan yhdestä laukusta oli peltinen H&B -merkki kateissa. Tiedustelin sitä suoraan Saksasta, ja yllätys suuri se tuli postissa parin viikon päästä kotiin Tokimoton kataloogin kera veloituksetta. He olivat siis laittaneet Tokimotolle viestiä ja Tokimoto hoiti homman kotiin. Pisteet Tokimotolle.
404 HTTP Error File not found
Avatar
pekuGM
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 12:30 pm
Pyörä: Yamaha XTZ660
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja pekuGM »

jyrki kirjoitti:
Nyt myytävänä laadukkaat, vähän käytetyt (lievästi pintavialliset) suojaraudat KTM 640 Adventureen! Hinnasta voidaan aina sopia.
Sait tämän asian suhteen privaatti viestiä. 8)
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos puhut menosuunnassa vasemmanpuoleisesta kiinnikkeestä, niin mullakin on se poikki. Aika hengetön kiinnike, kaverin AT:ssä sama juttu.
No sehän se, on tainnut olla robotin hitsauskäsi ohjelmoituna liian pienelle virralle :) Vedin senverran rautaa että nyt pettää jostain muualta. Mulla toi piti ärsyttävää resonanssipärinää tietyillä kierroksilla, muuten tuota ei olis tarvinnut hitsata..
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Se resonointi saattanee olla syy siihen rikkoutumiseenkin.

P.S. Menevätkö nuo tankit ihan oikeasti helposti :shock: rikki?
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tärinä rikkoo ja ylimääräiset pärinät paljastavat viat. Ohessa kuva, ei liitosta, meni poikki latan kulmasta. Reilusti kulmaa auki ja työkaluteräspuikolla kiinni ammattihitsarin tekemänä. Ei pitäis hajota enää tuosta, ennemminkin vierestä.

Ja merkki oli... H&B
HeikkiT
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 2:34 pm
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

Sama juttu kävi mulle reissussa. Ensin katkesi yläpäästä tuo rauta ja sen hitsautin Puolassa ja laitatin vielä tukiraudan vähän samalla tavalla kuin noissa kuvissa. Italiassa rauta poikki samasta kohdasta uudelleen ja lisäksi raudan alaosan kiinnitys oli aivan murusina. Heitin raudat mäkeen ja tein sitten Suomeen tultuani reklamoinnin Lousille. Nyt pyytävät, että palautan raudat heille takaisin. Onneksi otin kuvat raudoista ja saa nähdä tuleeko H&D:ltä rahat takaisin, vaikka en palauta rautoja. Eli jos yläosa on katkennut ja sitä on vahvistettu niin, että kestää, sitten pettää alaosa.
Avatar
RTJ
Viestit: 1572
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Ei kestänyt Hepco&Becker kuin n.2000km. Kesken ajon alkoi kilinä ja alakiinnikkeestä poikki.


Riku
Liitteet
IMGP0548.JPG
Poikki
(94.68 KiB) Tiedosto ladattu 174 kertaa
IMGP0552.JPG
Ehjä
(180.96 KiB) Tiedosto ladattu 201 kertaa
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jätän raudat omaan kotariin ostamatta, palovakuutus keskeytystuvalla löytyy...
Avatar
RD03Jarkko
Viestit: 90
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 4:08 pm
Pyörä: Honda XRV650, BMW R80GS -92, KTM 450EXC
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja RD03Jarkko »

Itse ostin Hepco&Becker raudat -88 Africa Twiniin. Ei käynyt sinnepäinkään. Vasemmalla puolella vähän paremmin sorkkaraudalla avittamalla mutta oikealla oli kiinnityspisteet senttitolkulla pielessä.

Laitoin asiasta ystävällisen kyselyn suoraan tehtaalle ja pyysivät lähettämään kuvia ongelmasta. Otin kuvia, laitoin yksityiskohtaisen selvityksen missä mättää ja pyysin ystävällisesti auttamaan tavalla tai toisella. Vastaus oli aika tyly...

Hi,

we see your picture, but we don´t know, why this engine guard can´t mounted on your bike!?

sorry for this.

Mit freundlichen Grüßen
With kind regards


En ole vielä vastannut tuohon. Eihän ole kummoinen asia murjoa rautoja sopivaksi ja hitsailla mutta turhaa on maksaa 109 euroa muutamasta taivutetusta putkesta jos itse joutuu päivän askartelemaan.

En suosittele...
Avatar
Happi
Viestit: 2866
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Happi »

RTJ kirjoitti:Terve

Ei kestänyt Hepco&Becker kuin n.2000km. Kesken ajon alkoi kilinä ja alakiinnikkeestä poikki.


Riku
Jos ehjäsit migillä, niin veikkaan, että on pian rikki sauman vierestä. Tigillä olis voinut kestää paremmin.

Happi
Avatar
RTJ
Viestit: 1572
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Tiedossa on...

Tai sitten ne pitää jälkihehkuttaa kaasupillillä mig-hitsauksen jälkeen. Arvaa että jaksoinko, olisi tullut niin paljon maalattavaa.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
Å
Viestit: 1855
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Viesti Kirjoittaja Å »

Ilmeisesti Heppo&sella ei ole jigit kunnossa tai hitsaustaito mättää pahemman kerran. Vaimon Freewindiin laittoin Hepposen kaatumaraudat (muilta ei löytynyt :( ) ja eihän ne tietenkään käyneet suoraan vaan vääntelemään joutui. No nyt sitten jännitetään, kestävätkö yksimukisen papatusta, kun hiukan väkisin piti vääntää paikalleen ja varmasti jäi jännitteitä. Mun eka ja vika heppo&...rkele -tuote - näkyy valitusta riittäneen heidän tuotteistaan lähes kautta linjan
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Vastaa Viestiin