Pirelli MT90?
Valvoja: Moderaattorit
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
Pirelli MT90?
Mitä kokemuksia em. kumista? Tällä hetkellä harkinnassa, mutta nyt Teillä viimeinen tilaisuus yrittää saada mut tulemaan järkiini!
Tossa oli syksyllä MotoKeitaalla koeajettavana olleessa 950 Kottaraisessa tuommoiset alla ja ne vaikutti kyllä varsin päteviltä soralla. Kaasulla luistoihin lähtö oli pehmeää ja ennakoitavaa, mopo kääntyi isommissakin (80-120 km/h) vauhdeissa kaasulla just sen verran ja sinne kuin halusi.
Kävi silloin ihan mielessä, että voisi joskus kokeilla omassakin mopossa noita.
Minkäänlaisessa maastossa en testannut, jotenka siitä en tiedä mitään..
Kävi silloin ihan mielessä, että voisi joskus kokeilla omassakin mopossa noita.
Minkäänlaisessa maastossa en testannut, jotenka siitä en tiedä mitään..
Laajennetaanpa keskustelua hieman..
Onko vertailupohjaa MT90 ja MT60 eroista? Juuri ostamassani Aprilia Pegasossa on käsittääkseni MT60:set olleet ensiasennusrenkaina, ainakin näin oli toistakymmentä vuotta sitten piikkisessä vastaavassa mopossa. Siihen kyytiin olivat varsin pätevät kumit, ajelu kun oli pääsääntöisesti asvalttipohjaista, mukaanlukien pari Ahveniston reissua. Sorapitoa kaivatessani aikanaan vaihdoin kyllä taakse jonkun hieman karkeampikuvioisen, jolloin renkaan kesto tietysti kärsi.
Tässä tuoreimmassa ostoksessani on kuulemma renkaat pikkuhiljaa vaihtokunnossa, itse kun en ole vielä vekotinta nähnyt en osaa sanoa tarkemmin, mutta alunperin ajattelin noita MT60:siä siihen talven aikana asentaa. Tuo 90:nen näyttää kyllä myöskin kelvolliselta vaihtoehdolta, mutta kertokaa toki jos omaatte kokemuksia molemmista kumeista.
Onko vertailupohjaa MT90 ja MT60 eroista? Juuri ostamassani Aprilia Pegasossa on käsittääkseni MT60:set olleet ensiasennusrenkaina, ainakin näin oli toistakymmentä vuotta sitten piikkisessä vastaavassa mopossa. Siihen kyytiin olivat varsin pätevät kumit, ajelu kun oli pääsääntöisesti asvalttipohjaista, mukaanlukien pari Ahveniston reissua. Sorapitoa kaivatessani aikanaan vaihdoin kyllä taakse jonkun hieman karkeampikuvioisen, jolloin renkaan kesto tietysti kärsi.
Tässä tuoreimmassa ostoksessani on kuulemma renkaat pikkuhiljaa vaihtokunnossa, itse kun en ole vielä vekotinta nähnyt en osaa sanoa tarkemmin, mutta alunperin ajattelin noita MT60:siä siihen talven aikana asentaa. Tuo 90:nen näyttää kyllä myöskin kelvolliselta vaihtoehdolta, mutta kertokaa toki jos omaatte kokemuksia molemmista kumeista.
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
No niin, uudet MT90:set odottaa asennusta, ensin vaan etuvanne vaihtuu 19":een. Pientä näpräämistä huoltoliikkeelle, kun alkuperäiset pinnat 3,5mm, ja uuden vannekehän pinnareiät 4mm. Napaan ei voi pinnareikiä suurentaa, joten täytyy toivoa, että saadaan 3,5mm nipat sopimaan 4mm reikiin. No kumit ainakin näytti hyvältä, toivottavasti myös tuntuu. Suurin osa ajoista asfaltilla, mutta kyllä sorateitä ei mikään voita! Suot jätän suosiolla kevyemmille pyörille.
Toi Pirellin MT90 näyttää hyvältä.
Mikähän se on verrattuna Metzelerin Touranceen.
Mä ajan paljon asfalttia Raahe - Helsinki - Raahe, mutta myös soraa, lokakuussa 2000 km sorateitä vastahankitulla GS:llä.
Jommat kummat ostan ensi keväänä, kun pyörä pannaan taas liikenteeseen. Siinä on nyt aika sileät Metzeler Enduro 4 renkaaat.
Mistä muuten ostit. Mitä maksoi?
Pekka
Mikähän se on verrattuna Metzelerin Touranceen.
Mä ajan paljon asfalttia Raahe - Helsinki - Raahe, mutta myös soraa, lokakuussa 2000 km sorateitä vastahankitulla GS:llä.
Jommat kummat ostan ensi keväänä, kun pyörä pannaan taas liikenteeseen. Siinä on nyt aika sileät Metzeler Enduro 4 renkaaat.
Mistä muuten ostit. Mitä maksoi?
Pekka
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jyväskylästä ostin, Duellilta tilattiin. Pakettiratkaisuna n. 230€. Sis. 90/90-21 ja 140/80-17 kumit.
Viimeksi muokannut paspit, Ke Touko 04, 2005 9:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
No niin, nyt kun on ensituntuma (500km) MT90:siin otettu, niin laitanpa tänne palautetta.
Asfaltilla ei mitään valittamista, ei tarvitse jännittää renkaiden puolesta. Ei yllättäviä luistoja tai nuljuamisia. Soratielle vähän jännitti lähteä näinkin sileällä kuviolla, mutta yllätys oli positiivinen! Eli ei häpeä soratiellä ainakaan edellisille Siraceille, vaikka päällä välillä runsaastikin irtosoraa. Pehmeällä hiekalla kovassa vauhdissa etupää lähtee sivusuunnassa vähän hakemaan, hidasta etenemistä en kokeillut .
Kaikinpuolin pätevältä renkaalta tuntuu ainakin meikäläisen ajoon (sora 50 /kaupunki 30/ maantie 20). Kulumisesta en vielä pysty sanomaan näiden kilometrien jälkeen.
Asfaltilla ei mitään valittamista, ei tarvitse jännittää renkaiden puolesta. Ei yllättäviä luistoja tai nuljuamisia. Soratielle vähän jännitti lähteä näinkin sileällä kuviolla, mutta yllätys oli positiivinen! Eli ei häpeä soratiellä ainakaan edellisille Siraceille, vaikka päällä välillä runsaastikin irtosoraa. Pehmeällä hiekalla kovassa vauhdissa etupää lähtee sivusuunnassa vähän hakemaan, hidasta etenemistä en kokeillut .
Kaikinpuolin pätevältä renkaalta tuntuu ainakin meikäläisen ajoon (sora 50 /kaupunki 30/ maantie 20). Kulumisesta en vielä pysty sanomaan näiden kilometrien jälkeen.
- paspit
- Viestit: 238
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
- Paikkakunta: Jyväskylä
Piti oikein käydä kokeilemassa, että nuljuaako ne kumit pikitiellä. En kyllä huomannut mitään outoa, vaikka yritin rääkätä. Eli oon tyytyväinen kumeihin, kun muistaa soralle ja hiekalle lähtiessä, että on himpun verran sileämmät kuviot kuin nappuloissa. Vauhdissa ei paljon tarvi tinkiä, mutta pysähtyminen vie oman aikansa soralla.
Viime viikolla tulin reissusta. 6200 kilometriä tuli ajettua mm. Dolomiiteilla, Alpeilla sekä Adrianmeren rannikolla ja alla olivat MT 90. Erittäin hyvät renkaat matkan taittoon ja kulumista tuskin edes kunnolla huomaa. Näillä renkailla ajetaan vielä pitkään. Minkäänlaista nuljuamista en huomannut asvaltilla ajaessa. Kovalla soralla myös ihan OK. Pehmeästä ei mitään kokemusta. Nyt haussa Kotarin tilalle hieman enemmän matkantaittamiseen sopiva matkaenduro ja seuraavat ostamani renkaat ovat varmasti Pirellin MT 90. Suosittelen varsinkin kovapohjaisille Teille.
Itsellä ei niin hyviä kokemuksia MT90 A/T:stä eli isokotarin ensiasennuskumista.
Kostealla asfaltilla arvaamattoman liukas. Tehnyt muutaman yllätyslipsun esim. liikenneympyröissä. Ei kiva. Moottoriradalla pitää ajaa kunnolla kuumaksi, ennekuin uskaltaa luottaa kaarteissa.
Soralla ja savitiellä yllättävän mukava, mutta jos savi on vedestä kylläinen ja pinta on 'rasvaliukas', ei pitkittäis- ja poikittaispito ole aivan balanssissa. Jos yrittää saada sutimalla sladiin, niin tarraa tiehen, eikä meinaa millään lähteä luistoon. Samalla kuitenkin sivupito on niin hukassa, että etunen tahtoo luistella pois alta.
Hyvä yleisrengas, mutta nuo muutamat yllätykset eivät kannusta ostamaan moisia uudestaan. Ja siitä kulutuskestävyydestä. Kun tykkää sudittaa, niin kumiakin kuluu. Alle 7000 kilsaa takana ja takarengas ihan finito. Yritän vielä kontiorallissa sillä käydä, mutta sitten on jo pakko vaihtaa.
Onko kellään kokemuksia Michelinin Baja:sta?
-Tero-
Kostealla asfaltilla arvaamattoman liukas. Tehnyt muutaman yllätyslipsun esim. liikenneympyröissä. Ei kiva. Moottoriradalla pitää ajaa kunnolla kuumaksi, ennekuin uskaltaa luottaa kaarteissa.
Soralla ja savitiellä yllättävän mukava, mutta jos savi on vedestä kylläinen ja pinta on 'rasvaliukas', ei pitkittäis- ja poikittaispito ole aivan balanssissa. Jos yrittää saada sutimalla sladiin, niin tarraa tiehen, eikä meinaa millään lähteä luistoon. Samalla kuitenkin sivupito on niin hukassa, että etunen tahtoo luistella pois alta.
Hyvä yleisrengas, mutta nuo muutamat yllätykset eivät kannusta ostamaan moisia uudestaan. Ja siitä kulutuskestävyydestä. Kun tykkää sudittaa, niin kumiakin kuluu. Alle 7000 kilsaa takana ja takarengas ihan finito. Yritän vielä kontiorallissa sillä käydä, mutta sitten on jo pakko vaihtaa.
Onko kellään kokemuksia Michelinin Baja:sta?
-Tero-
[quote="Adventure"]Itsellä ei niin hyviä kokemuksia MT90 A/T:stä eli isokotarin ensiasennuskumista.
Ajettu 3800 km ja ehkä milli jäljellä.
Asvaltilla minusta hyvä, mutta soralla lähtee liusuun aika arvaamattomasti.
Paitsi nyt kuluneena tuntuu sutivan kokoajan.
Onko kokeiltu Heidenau 140/80 -18 K 60 kotarissa..?
Olisi ainakin edullisempi. Ovh 110,-
Ajettu 3800 km ja ehkä milli jäljellä.
Asvaltilla minusta hyvä, mutta soralla lähtee liusuun aika arvaamattomasti.
Paitsi nyt kuluneena tuntuu sutivan kokoajan.
Onko kokeiltu Heidenau 140/80 -18 K 60 kotarissa..?
Olisi ainakin edullisempi. Ovh 110,-
Haluatko sen heti, vai teenkö tietsikalla.?
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pirelli MT90?
Kuinkas pitkään tälläinen Pirelli Scorpion MT90 A/T (eli karkeampi) eturenkaana (90/90-21) kestää pääasiassa asfalttiajossa?