Africa Twinin bensapumpun korjausohje

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Re: SÖTKÖTYS

Viesti Kirjoittaja juh@ »

mopopoitsu kirjoitti:Kuuluuko pumpun säksättää (sötköttää, kuten eräskin asian ilmaisi :) )pari sekuntia laitettaessa virta päällä vai pitääkö sen olla hiljaa? Mulla toisessa mopossa tekee sitä, siis jotain sätköttämistä, ja toisessa ei. Kummaallakin ajettu vähä yli 50 kkm (kilo km). Pitääkö tuo perhana ilimata jos letkut joskus repii irti?
Ei tuosta kannata huolestua.

Jos olen oikein asian ymmärtänyt, niin pumppu saa virtaa vasta kun startataan ja tietysti moottorin käynnissä ollessa.

Olen joskus nähnyt jossain nettisivulla virityksen, jossa on tehty kytkentä joka antaa pari sekuntia virtaa pumpulle kun käännetään avain "on" asentoon. Tällä on pyritty siihen, että kohokammiot täyttyisivät ja starttaus olisi helpompi jos pyörällä ei ole ajettu vähään aikaan. Olisikohan pyörääsi tehty ko. kytkentä.

Ps. Vaikka pumppu toimii nyt niin kuin pitääkin, niin nuo kärkiviritykset ei oikein vaikuta luotettavilta pitemmän päälle. Siispä Facet 40105 meni tilaukseen, viritän sen paikalleen ja org pumppu pääsee levolle. Siinä oli muuten kärjet jo loppusilausta vailla alle 30000 km.
404 HTTP Error File not found
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Re: SÖTKÖTYS

Viesti Kirjoittaja juha »

juh@ kirjoitti:
mopopoitsu kirjoitti:Kuuluuko pumpun säksättää (sötköttää, kuten eräskin asian ilmaisi :) )pari sekuntia laitettaessa virta päällä vai pitääkö sen olla hiljaa? Mulla toisessa mopossa tekee sitä, siis jotain sätköttämistä, ja toisessa ei. Kummaallakin ajettu vähä yli 50 kkm (kilo km). Pitääkö tuo perhana ilimata jos letkut joskus repii irti?
Ei tuosta kannata huolestua.

Jos olen oikein asian ymmärtänyt, niin pumppu saa virtaa vasta kun startataan ja tietysti moottorin käynnissä ollessa.

Olen joskus nähnyt jossain nettisivulla virityksen, jossa on tehty kytkentä joka antaa pari sekuntia virtaa pumpulle kun käännetään avain "on" asentoon. Tällä on pyritty siihen, että kohokammiot täyttyisivät ja starttaus olisi helpompi jos pyörällä ei ole ajettu vähään aikaan. Olisikohan pyörääsi tehty ko. kytkentä.
Bensapumppu alkaa pörräämään heti kun pikkasen näyttää peukaloa starttinapille. Alkuperäisellä kärkipumpulla ei tuota huomaa mutta kun vaihdoin pierburgiin niin sen surinan kuulee selvästi. Kun pyörä on seissyt pidempään en yritäkkään sahata vaan hipasen starttia ja annan pumpun surrata muutaman sekunnin kunnes starttaan.
Hannes
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 6:39 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hannes »

Lieneeköhän muuten vika pumpussa kun sattui seuraavaa: sateessa ajaessa loppui veto, no väänsin varatankille ja meno jatkui. Ajoin suorinta tietä huoltoasemalle ja tankkasin eikä siihen sitten mahtunutkaan kuin vajaat kymmenen litraa. Huoltoasemalta poistuminen ja muutaman sadan metrin päästä hyytyi meno kokonaan.

Ihmettelin siinä, yritin sahata käyntiin ja koputtelin pumppua ynnä räpläsin polttoainehanaa. Välistä lähti jopa kymmeneksi sekunniksi käyntiin mutta vain ryypyn kanssa ja meinasi sammua heti kun yritti antaa kaasua. Aivan siis kuin ei olisi soppa riittänyt. Sen jälkeen ei mitään. Yritin ohittaa pumpun mutta en saanut letkuja irti siinä ilman työkaluja ja kädet jatkuvasta vesisateesta kohmeessa. Yritin soitella kaikille kynnelle kykeneville eli peräkärryllä tai pakettiautolla paikalle pääseville mutta kukaan ei innostunut.

Ensimmäisen soittokierroksen jälkeen mopo sitten yllättikin ja lähti käyntiin. Kävi tosin mielestäni aavistuksen ohuemmin kuin ennen ja paukautti putkeenkin pari kertaa moottorijarruttaessa, asia mitä aikaisemmin ei ole tapahtunut. Eli viittaisi taas menoveden riittämättömyyteen?

Ajattelin kirjoittaa tämän nyt ennen kuin menen ulos tutkimaan niin saan lukea oikean vastauksen sopivasti täältä sen jälkeen kun olen itse sen selvittänyt riittävän monen umpikujan kautta. Ajattelin ainakin avata pumpun ja katsoa ottaako sen kärjistä mitään selvää, tutkia polttoainesuodatinta vähän ja hanankin kunnollisuus olisi kiva tietää. Minulta löytyy uusi merkkivalollinen hana tuon vanhan tilalle, eri asia jaksanko asentaa sen varsinkin kun tankki on täysi ja se pitäisi ensin tyhjentää sopivaan astiaan.
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Facet

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Toi Facetin pumppu muistuttaa epäilyttävästi Bilteman versiolta????
Olisikohan kiinalainen kopio vai rinnakkaismalli? :?
TeemuV
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:53 pm
Pyörä: XRV 750
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Facet

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

pate56 kirjoitti:Toi Facetin pumppu muistuttaa epäilyttävästi Bilteman versiolta????
Olisikohan kiinalainen kopio vai rinnakkaismalli? :?
Samaa bensapumppuasiaa täällä: viewtopic.php?t=5759
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Facet 2

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Facet 40105 maksaa jenkkilässä $28,00 firmassa osoitteessa: www.aircraftspruce.com . Tulipahan kokeeksi tilattua sieltä kun suomesta näyttää olevan vaikeata löytää tuo matalapaineversio. Saa nähdä missä ajassa saapuu. :D
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Facet

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Tänään tipahti postilaatikkoon pieni paketti jossa Facet (made in usa) 40105 mallia. Kokonaishinta $44,00 8)
Avatar
av2
Viestit: 597
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Kerroppas sitten kokemukset.
XRV-97
Vastaa Viestiin