DR 650 virittäminen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

eari

Viesti Kirjoittaja eari »

Jep, katsottu on. En kyllä huomaa silmällä eroa 147.5 ja DJ142:n välillä. Tosin eihän noiden kokoerojen tarvitse olla paljonkaan kun virtausarvot on jo ihan eri luokkaa. Netistä löysin tällaisen taulukon:

http://www.ds650.net/mikunivsdynojet.htm

Luenkohan nyt tuota oikein? 142.5 arvoisen mikunin "virtausarvo" on 142.5, mutta vastaavalla merkinnällä olevan dynojetin arvo on suunnilleen 152??? Aika hämärän oloinen taulukko. Jos nyt ymmärsin oikein, niin silloinhan ollaan menossa oikeaan suuntaan. No, huomenna sitten pitää mennä tien päälle rassaamaan.
mikan
Pyörä: R1200GS & VTR SP-1

Suuttimista

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse olen nelipyttysessä Suzukissa Factoryn sarjan kanssa pelannut, mutta aikanaan valintaa tehdessäni kuulin, että DJ:n suuttimet ovat myös erilailla kartioidut, joten siksi DJ:n suutin ja neula on pidettävä samana parina, eikä suuttimia tahdo saada ostaa erikseen.

Suutinsuosituksessa 122,5 oli suositus mun setupille, 110 suutttimilla teho nousi 20 %, oli tosi paksulla, vakiosuutin 117,5. Suutinsatsin neulat ovat rutkasti virtaavampia kuin vakiot, vakiot näyttävät puikoilta, virit kartioilta.
eari

Nyt on pari tuntia painittu säätöjen kanssa.

1. kokeilu: pääsuutin DJ142 ja neula puoleen väliin, seosruuvia 2 kierrosta auki. Tulos: Nopeaan kaasun kääntöön ei oikein reagoi, ensin nykii ja paukkuu, sitten alkaa kiihtymään mukavasti. Perstuntuma: ei piristystä alkuperäiseen.

2. kokeilu: pääsuutin DJ142 ja neulaa yksi pykälä ylemmäs (toiseksi alin väli), seosruuvilla tyhjäkäynti tasaiseksi (noin 2 1/4 auki). Tulos: Reagoi nopeaan kaasun kääntöön jo hieman paremmin, ei enää paukuta. Toimii hieman paremmin. Moottorijarrutuksissa paukuttelee aika paljon.

Ajattelin kokeilla neulan nostoa ylimpään tasoon ja sen jälkeen ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin suurempi pääsuutin. Hain jo varalle pari: MJ155 ja MJ160. Täytyykö neula laskea alas suuremman suuttimen kanssa vai voiko se olla samassa?
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Mulla DR pelittää toistaiseksi seuraavilla säädöillä:

Suora putki, snorkkeli pois putsarista, 145 pääsuutin ja tyhjäkäynnin seosruuvi muistakseni 2,75 kierrosta auki.

Reagoi kaasuun ihan kiitettävästi ja paukuttaa jonkinverran putkessa moottorijarrutuksen alussa.

Tasakaasulla ajettaessa esiintyy pientä nykimistä / huojuntaa kierroksissa. Saattaa olla hiukan laihalla. Pitäis saada kaverilta lamda lainaksi, mulla kun olikin jo pakokäyrässä valmiiksi toi liitos sille.

Toistaiseksi kuitenkin näillä olen ollut tyytyväinen.
mikan

Yksi juttu

Mites onko bensanpinta OK, jos ei, niin säätösuosituksetkaan ei täsmää !

MN
eari

Mitenkäs toi bensapinnan säätö suoritetaan käytännössä? Voisiko toi bensapinnan heittely aiheuttaa sammahtelua kun jarruttaa vähäkään nopeammin esim. liikennevaloihin? Miten jos kokeilisi suurentaa tyhjäkäyntisuutinta kun on vielä vakio?
mikan

Bensanpinta

Kato http://www.factorypro.com sieltä löytyy selailemalla tietoa, ite oon tarkastanut tönärillä kaasari ylösalasin.

Pistä peli toimivaan käyntikuntoon ja vie dynoon hienosäätöön, niin saat loputkin hepat käyttöön.
eari

No nyt alkoi jo toimimaan jollain tavalla 8)

Nyt on vaihdettu pääsuutin ja bensapinta säädetty ylätasolle. Bensapinnan korkeus oli säädetty liian korkeaksi, joten laskin sen huolto-oppaan suosittaman tason ylärajalle. Samalla vaihdoin dynojetin DJ142-pääsuuttimen Mikunin 160-suuttimeen. Neulan korkeus edelleen toiseksi ylimmällä tasolla ja seosruuvia 2 kierrosta auki.

Kaasuun vastaavuus on nyt kohdillaan. Moottorijarrutuksessa röpöttää ja saattaa paukahtaakin, mutta ei se menoa haittaa. Samalla kiusallinen moottorin sammuminen nopeammassa jarrutuksessa väheni. Saa vain nähdä, että millainen on kulutus jatkossa... Ajattelin kuitenkin hienosäädättää pyörän jossain vielä ennen kesää, meinaa vain olla melkoisen pitkät jonot.

Nöyrimmät kiitokset neuvoista
fredu

Viesti Kirjoittaja fredu »

Pyörässäni on tällä hetkellä kiinni tehari (pelkkä vaimennin) ja käyttäytyy hieman oudosti. Kun pyörä on käynnissä tyhjäkäynnillä ja sit antaa vähän kaasua nii kone meinaa tukehtua, ihan vain sekunnin murto-osaksi ja sit käyntii palaa normaaliksi. Pyörä ei kuitenkaan sammu. Taitaa olla vähän säädön puutetta? Iskin nimittäin putken vai kylmiltään kiinni...

Mitä pitäis tehä et sais pyörän kunnol toimimaa, korjaantuuko pelkällä pääsuuttimen vaihdolla? Ei mitään über virityksiä, vaan sillee et pyörä toimis
normaalisti...
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

minimissään:

145 pääsuutin, putsaat huolella vakion tk suuttimen ja käännät sopparuuvia niin paljon auki ettei enää tukehdu kun äkkiä vääntää kaasua + tyhjäkäynti ainakin tehtaan arvoihin ellei hieman kovemmallekin...jos käy liian hiljaa niin tukehtuu varmasti.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
eari

Käytin Dr:n TT-motorsportilla Oulussa säädätyksellä. Loppujen lopuksi säädöiksi tuli: pääsuutin mikunin 170, tyhjäkäyntisuutin vakio 42.5, seosruuvia 3 kierrosta auki ja neula 2.pykälässä ylhäältä katsottuna. Dynossa takapyörällä: 37hv ja 55Nm. Testien mukaan voisi käyttää myös 180 kokoista pääsuutinta, jos haluaa lisää alavääntöä.

Pyörässä paikallaan siis: Micronin slipari, K&N + avarrettu kotelo, dynojetin neula ja jousi.

Kulutus on ollut aika maltillista, välillä 5,0-5,5/ 100km. Kulkupuoli on mielestäni nyt ihan riittävää. Vääntöäkin on aika mukavasti.
JRA
Pyörä: KTM1190R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JRA »

eari kirjoitti:Käytin Dr:n TT-motorsportilla Oulussa säädätyksellä. Dynossa takapyörällä: 37hv ja 55Nm.
Miltä kierroksilta löytyi nuo arvot?
eari

Huipputehon ja -väännön kierroslukuja ei ole merkitty, mutta käyristä silmämääräisesti arvioiden: 37hv/5300rpm ja 55Nm/4100rpm.

Toi vääntö on välillä 2100-5500 koko ajan yli 47Nm. Olisi mielenkiintoista tietää, että saiko näillä mun investoinneilla oikeasti yhtään lisätehoa tai -vääntöä aikaiseksi. Olin laittanut noi viriosat valmiiksi paikalleen TT:lle mentäessä, joten alkuperäiseen vertaaminen ei onnistunut. Dynojetin suosittamalla pääsuuttimella pyörä kävi todella laihalla. Jotenkin tuntuu toi pyörä aikatavalla notkeammalta ajaa. Sliparin vaihdon jälkeen ainakin äänet on ollut miellyttävämmät.

Kuinkahan paljon renkailla on merkitystä penkitystulokseen? Mulla on alla nimittäin Pirellin MT21:set. Noissa taitaa olla pikkasen enemmän vierintävastusta kuin katurenkaissa.
JRA
Pyörä: KTM1190R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JRA »

eari kirjoitti:Huipputehon ja -väännön kierroslukuja ei ole merkitty, mutta käyristä silmämääräisesti arvioiden: 37hv/5300rpm ja 55Nm/4100rpm.
Saatko laitettua käppyrän tänne näkyviin skannaamalla tai ottamalla siitä kuvan.
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

eari kirjoitti:Käytin Dr:n TT-motorsportilla Oulussa säädätyksellä. Loppujen lopuksi säädöiksi tuli: pääsuutin mikunin 170, tyhjäkäyntisuutin vakio 42.5, seosruuvia 3 kierrosta auki ja neula 2.pykälässä ylhäältä katsottuna. Dynossa takapyörällä: 37hv ja 55Nm. Testien mukaan voisi käyttää myös 180 kokoista pääsuutinta, jos haluaa lisää alavääntöä.

Pyörässä paikallaan siis: Micronin slipari, K&N + avarrettu kotelo, dynojetin neula ja jousi.

Kulutus on ollut aika maltillista, välillä 5,0-5,5/ 100km. Kulkupuoli on mielestäni nyt ihan riittävää. Vääntöäkin on aika mukavasti.
Noilla spekseillä voisi tehdä johtopäätöksen, että mun suutinsetillä (145 mikuni) kone käy laihalla??
Vastaa Viestiin