750 Elefant
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
750 Elefant
Termos
Tuolla nettimoton puolella näyttäisi olevan myytävänä mm Cagiva 750 Elefant, Id: 450062. Olen tässä ettimässä itselleni jotain möhkömpää enskaa kuten esim 750 Tenere tai vastaavaa. No tuli tietysti mieleen että täältähän löytyy asiantuntijat kertomaan esim. että minkä kokoinen noin mitoiltaan on tuo Elefantti vaikkapa verrattuna 750 tenereen tai dominaattoriin. Ei oikein viitsis lähteä emännän kanssa täältä asti sovittamaan takapuoliaan fantin satulaan.
Ja sitten mietityttää että kun tuossa ko. myytävässä artikkelissa on erinäköinen moottori kuin muissa samoilla spekseillä netistä löytyvissä... tai no en mä sitä muuten tiedä mutta kytkinkoppa näyttää olevan rei'itetty ja vastaavaan en vielä ole osunut. Onkohan kone muu kuin se 748 -89 desmo jonka siinä ilmeisesti pitäisi olla?
Alusta tuossa kai pitäisi olla ihan hyvä, onhan siinä Marzocchin (41mm) keula ja Öhlinssi takana. Liekö etupäässä mitään säätöjä, ilmaa tai muuta?
T
Tuolla nettimoton puolella näyttäisi olevan myytävänä mm Cagiva 750 Elefant, Id: 450062. Olen tässä ettimässä itselleni jotain möhkömpää enskaa kuten esim 750 Tenere tai vastaavaa. No tuli tietysti mieleen että täältähän löytyy asiantuntijat kertomaan esim. että minkä kokoinen noin mitoiltaan on tuo Elefantti vaikkapa verrattuna 750 tenereen tai dominaattoriin. Ei oikein viitsis lähteä emännän kanssa täältä asti sovittamaan takapuoliaan fantin satulaan.
Ja sitten mietityttää että kun tuossa ko. myytävässä artikkelissa on erinäköinen moottori kuin muissa samoilla spekseillä netistä löytyvissä... tai no en mä sitä muuten tiedä mutta kytkinkoppa näyttää olevan rei'itetty ja vastaavaan en vielä ole osunut. Onkohan kone muu kuin se 748 -89 desmo jonka siinä ilmeisesti pitäisi olla?
Alusta tuossa kai pitäisi olla ihan hyvä, onhan siinä Marzocchin (41mm) keula ja Öhlinssi takana. Liekö etupäässä mitään säätöjä, ilmaa tai muuta?
T
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Muutahan minä en osaa sanoa, mutta kyllä aamusella kuulostaisi upealta kun Desmo-Norsun äänisinffonia kaikuisi Sillantakasesta
Yksi 600 -kuutioinen Canyonhan täällä jo pyöriikin, mutta se V-koneinen vielä puuttuu. Tuosta kytkinkopasta tulee lähinnä se mieleen, että onhan se voitu katu-Ducatia mukaillen puhkoa auki, vaikka kone olisi originaali (tarkoitan että koneen kanssa on harrastettu tuuninkia...)
Bike lehdessä oli 80-90-luvun taitteessa Ronsun ja TransAlpin vertailu. Numeroa en tiedä, kun sitä ei minulla ole.
Sitten pari linkkiä kuumeen nostamiseen:
http://www.stellalpina.co.uk/
http://www.rallye-tenere.net/Cagiva.html
Yksi 600 -kuutioinen Canyonhan täällä jo pyöriikin, mutta se V-koneinen vielä puuttuu. Tuosta kytkinkopasta tulee lähinnä se mieleen, että onhan se voitu katu-Ducatia mukaillen puhkoa auki, vaikka kone olisi originaali (tarkoitan että koneen kanssa on harrastettu tuuninkia...)
Bike lehdessä oli 80-90-luvun taitteessa Ronsun ja TransAlpin vertailu. Numeroa en tiedä, kun sitä ei minulla ole.
Sitten pari linkkiä kuumeen nostamiseen:
http://www.stellalpina.co.uk/
http://www.rallye-tenere.net/Cagiva.html
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Muistelin, että tässä vanhassa jutussa ois ollu Gagiva, muistin väärin, se olikin Muta-Jussi. TM 14/1989 numerossa oli matkaenskavertailu, oli siinä ainakin yksi Raimon sydäntä lähellä oleva mopedi. Ois kiva nähdä muitakin tällaisia vanhoja lehti testejä isoista enskoista.
- Liitteet
-
- 01.jpg
- (27.71 KiB) Tiedosto ladattu 956 kertaa
-
- 02.jpg
- (27.71 KiB) Tiedosto ladattu 700 kertaa
-
- 03.jpg
- (29.02 KiB) Tiedosto ladattu 736 kertaa
-
- 04.jpg
- (28.63 KiB) Tiedosto ladattu 873 kertaa
-
- 05.jpg
- (28.18 KiB) Tiedosto ladattu 952 kertaa
-
- 06.jpg
- (27.7 KiB) Tiedosto ladattu 1422 kertaa
Jönssi
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Kiitos vaan. Kyllä nuo linkit kuin testitkin on omiaan nostattamaan lämpöä. 750 Pason ääntä kuunnelleena ei voi kuin sanoa että kyllä ainakin Termignonin läpi puskettuna ääni ompi vähintäänkin mehevä.
Löytyis vaan joku joka on istahtanut elefantin selässä ja osais kertoa mihin kokoluokkaan se menee.
Katellaan.
Löytyis vaan joku joka on istahtanut elefantin selässä ja osais kertoa mihin kokoluokkaan se menee.
Katellaan.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Jönssi kirjoitti: TM 14/1989 numerossa oli matkaenskavertailu
download.php?id=2358
SuperEnduro
kaikkea se tm kirjoittaakin
kävin joskus 90 luvulla tyypittämässä tuon 750 elefantin,ainut asia joka jäi mieleen oli kierrosten loppuminen kesken,ei se kulkenut eikä kiihtynyt
ja eikä syntynyt kauppoja (yksityinen myyjä)
näin jälkeenpäin ole huomannut sen olevan aika harvinainen vekotin suomessa,syy kaiketi ollut sen kestävyydessä
edit. elefantin vuosilukua en muista mutta mustavalkoinen se oli
eikä siinä ollut vielä ruiskua...se taisi tulla vasta 900i merkillä
Kyllä Ducati kestää!
Itse SS 750 Ducatin omistaneena voin kertoilla seuraavaa:
Ilmeisesti po. Elefantissa on vanhempaa mallia oleva, kuivalla kytkimellä varustettu SS 750 mottori. Myöhemmissä 750:ssä oli nestekytkimellä varustettu kone. Tai sitten siihen on vaihdettu 900:sen kone . Ducatin kaksiventtiilinen kone kestää erinomaisesti. Kuuluisat nokkaremmit kun tarkastaa aina silloin tällöin. Jos koneeseen haluaa helpolla ja halvalla lisää paukkua, kannattaa siihen vaihtaa K&N-suodatin ja Dynojetin kitti sekä avarammat putket. Jos vielä luonto kärsii rei'ittää ilmanputsarikotelon kannen, on tuloksena hyvin kiertävä ja tasaisesti vääntävä kone. Seuraava aste on suoravetokaasarit ja korkeapuristeiset männät. Todennäköisesti Cagivan koneessa on pienemmät venttiilit ja loivempi nokka kuin Ducatin katukoneissa, mistä saataa johtua aiemman kirjoittaman kokema koneen tukkoisuus. Ducatin osia on paljon myytävänä e-Bayssa Saksassa ja po. merkkiä palvelee monta hyvää varaosatoimittajaa Saksassa.
Jos hinta/kunto ok ja lievä harvinaisuus ei pelota, ostaisin.
T: Jokke
Ilmeisesti po. Elefantissa on vanhempaa mallia oleva, kuivalla kytkimellä varustettu SS 750 mottori. Myöhemmissä 750:ssä oli nestekytkimellä varustettu kone. Tai sitten siihen on vaihdettu 900:sen kone . Ducatin kaksiventtiilinen kone kestää erinomaisesti. Kuuluisat nokkaremmit kun tarkastaa aina silloin tällöin. Jos koneeseen haluaa helpolla ja halvalla lisää paukkua, kannattaa siihen vaihtaa K&N-suodatin ja Dynojetin kitti sekä avarammat putket. Jos vielä luonto kärsii rei'ittää ilmanputsarikotelon kannen, on tuloksena hyvin kiertävä ja tasaisesti vääntävä kone. Seuraava aste on suoravetokaasarit ja korkeapuristeiset männät. Todennäköisesti Cagivan koneessa on pienemmät venttiilit ja loivempi nokka kuin Ducatin katukoneissa, mistä saataa johtua aiemman kirjoittaman kokema koneen tukkoisuus. Ducatin osia on paljon myytävänä e-Bayssa Saksassa ja po. merkkiä palvelee monta hyvää varaosatoimittajaa Saksassa.
Jos hinta/kunto ok ja lievä harvinaisuus ei pelota, ostaisin.
T: Jokke
Nimim: Asiantuntijalausuntoja halvallaMP@ kirjoitti:näin jälkeenpäin ole huomannut sen olevan aika harvinainen vekotin suomessa,syy kaiketi ollut sen kestävyydessä
edit. elefantin vuosilukua en muista mutta mustavalkoinen se oli
eikä siinä ollut vielä ruiskua...se taisi tulla vasta 900i merkillä
Mulla on ollut Fantti vasta parikymmentä vuotta, ajettu n.100tkm. Kerran särkyi vetoakselin laakeri (joskus v.-92) kun ajelin kuivilla ketjuilla lapinreissun. Tyypillinen epäluotettava italialainen.
P.S Taitaa venttiilinsäätöpalatkin olla alkuperäiset.
enpä hokannu pyytää maksua.mky kirjoitti: Nimim: Asiantuntijalausuntoja halvalla
no tämänkin saa tarjoushintaan ja laihialaisittain venytettynä
ja edelleen elefantti on harvinainen,joko sitä silloin joskus ei saanut ,tai se sitten ei kestänyt. rumahan se ei ollut mutta oliskos ollut kallis?
jokin syyhän silläkin on kun sitä ei näy suomen teillä.
se hemmo jolta tein joskus kauppaa ajeli sillä työmatkat talvisinkin joten se oli vähän sen näköinenkin ja mulle kyseinen härveli ei antanut mitään
hehkutuksia pakko ostosta
mutta niinkuin aluksi jo mainitsin
(huom tämäkohtahan luetaan kysymysmerkillä) syy kaiketi ollut sen kestävyydessä.
ja kun en ittelle ostanut niin en tiedä sen kestävyydestä yhtään mitään
ja nuuka kun olen jätän hymiöt pois
Joo kyllä ton ducatin koneen pitäis olla aika kestävä. Käy yhtä nätisti ku KTM keskimäärin eli ei kannata huolestua vaikka käynti muistuttaa betonimyllyn rohinaa. Ääni tulee luultavimmin kuivasta kytkimestä. Venttiilien säätö on työläämpi homma jos sen tekee kunnolla. Takimmaisen sylinterin kannen joutuu irroittamaan hommaa varten ja jotta sen saa irti täytyy kone irroittaa (ainakin ss750ff mallissa). No eipä niitä kovin usein tartte irrroitella. Mitä moottorin osiin tulee, ducati kämna firman nettisivuilta saa kaiken tarvittavan. Näistä italiaanoista on tietäjää netti täynnä, mutta yhteistä suurimmallle osalle heistä on se, etteivät he ole koskaan edes ajaneet ducatilla/cagivalla. Mooottoripyora.org ducatipalstalta kannattaa käydä kyselemässä. Ainakin ton koneen saundeihin on helppo ihastua.
SuperEnduro
kaikkea se tm kirjoittaakin
Joo tosi hassua. Ei ole läheskään niin SuperEnduro ko mitä on The SuperEnduro. Tosi lapsellista tuommonen kirjoittelu. Jopa vuonna -90.
Mahtaa tuon harvinaisuuden syynä olla se sama juttu kun muutenki pienten merkkien. On niin ihanan turvallista ajaa näillä Hondilla ja muilla vastaavilla jotka toimii kuin kellopeli appelsiini.
Tuossa olis ihan mukava peli kans. Ihan niinkö SuperEnduro!
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
kaikkea se tm kirjoittaakin
Joo tosi hassua. Ei ole läheskään niin SuperEnduro ko mitä on The SuperEnduro. Tosi lapsellista tuommonen kirjoittelu. Jopa vuonna -90.
Mahtaa tuon harvinaisuuden syynä olla se sama juttu kun muutenki pienten merkkien. On niin ihanan turvallista ajaa näillä Hondilla ja muilla vastaavilla jotka toimii kuin kellopeli appelsiini.
Tuossa olis ihan mukava peli kans. Ihan niinkö SuperEnduro!
http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html
- timpuktu
- Viestit: 412
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
- Pyörä: Elefant 750
- Paikkakunta: Oulunsalo
Netistä bongatusta kuvasta/kuvista pääteltynä tuo yo linkin uudempi 900 näyttää melko mitättömän kokoiselta verrattuna vanhaan 650 fanttiin. Voipihan tuossa tietysti olla fotoshoppailua mukana tai jotain ...vai oisko? mielenkiitoista kuitenkin.
http://cifumotorsports.com/ak/040107/01.jpg
http://cifumotorsports.com/ak/040107/02.jpg
Kuiteskin olen ymmärtänyt että 750:ssa ois sama runko kuin tuossa vanhemmassa 650 koneisessa. Liekö sitten alusta lähelläkään samaa.
edit: typoja ja vähän muutakin.
http://cifumotorsports.com/ak/040107/01.jpg
http://cifumotorsports.com/ak/040107/02.jpg
Kuiteskin olen ymmärtänyt että 750:ssa ois sama runko kuin tuossa vanhemmassa 650 koneisessa. Liekö sitten alusta lähelläkään samaa.
edit: typoja ja vähän muutakin.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Tuo vanhempi Fantti näyttää joltakin sekasikiöltä. Kuivakytkin antaisi olettaa että on 750cc motore. Runko on sama kuin meikäläiselläkin ja Öhlinssi hydraulisella jousensäädöllä takana. Minulla on lisäksi etujarru vaihdettu isompaan ja satulaa himpun madallettu.
Mun mopo joka on nähnyt pohjois- ja eteläeurooppaa
Kaasarit on 32mm Bingit, joten kierroherkkyys ei ole huipussaan, mutta vääntö on tasainen ja bensaa menee n.5l/100km.
Venttiilit on pienemmät kuin esim Ducati Pasossa, mutta siksi säätötarve on mitätön, vaikkakin melko helppo (onnistuu moottori ja kannet paikallaan koska takahäkki irtoaa).
Moottorissa on viripotentiaalia 90-100 heppaan saakka pienellä sepittämisellä. Onhan Marco Luccinelli joskus tainnut ajaa RR:ääkin vastaavalla moottorilla varustetulla pyörällä.
Lisätietoa saat minulta tai muilta ducatisteilta jos kiinostaa, äläkä usko kaikkia mutuilijoita. Tämä on nääs hieno laite.
Mun mopo joka on nähnyt pohjois- ja eteläeurooppaa
Kaasarit on 32mm Bingit, joten kierroherkkyys ei ole huipussaan, mutta vääntö on tasainen ja bensaa menee n.5l/100km.
Venttiilit on pienemmät kuin esim Ducati Pasossa, mutta siksi säätötarve on mitätön, vaikkakin melko helppo (onnistuu moottori ja kannet paikallaan koska takahäkki irtoaa).
Moottorissa on viripotentiaalia 90-100 heppaan saakka pienellä sepittämisellä. Onhan Marco Luccinelli joskus tainnut ajaa RR:ääkin vastaavalla moottorilla varustetulla pyörällä.
Lisätietoa saat minulta tai muilta ducatisteilta jos kiinostaa, äläkä usko kaikkia mutuilijoita. Tämä on nääs hieno laite.
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Ah, ja voi. Aina vaan näyttää paremmalta, että pääseen nauttimaan Desmon sulosävelistä ens kesän ajeluilla. Bemarissa kun on niin aneemiset äänet, että piti laittaa vanhan /6 -mallin ilmanputsarikoppa, että edes imuäänet olisivat miehekkäämmät
Mullakin on Norsukuume noussut kaverin puolesta kun pääsin tiirailemaan Nesteen Sepon ja Tuomalan Maran vertailun 750 Ronsusta ja 1000 gessusta joltain 87-88 vuoden MP1-lehden artikkelista. Ja testi tehtiin talvikelissä, asiaa...
Mullakin on Norsukuume noussut kaverin puolesta kun pääsin tiirailemaan Nesteen Sepon ja Tuomalan Maran vertailun 750 Ronsusta ja 1000 gessusta joltain 87-88 vuoden MP1-lehden artikkelista. Ja testi tehtiin talvikelissä, asiaa...
Hoh, tuossahan on sitten samanmerkkiset ja kokoiset kaasuttimet kuin mun Kantturassa. Todellista low-techiä versus Keihin FCR. Mutta toimii, siirtää polttoaine-ilmaseoksen tulpan poltettavaksi. Mitäs sillä herkkyydellä, kun ajokin puutteet pitää kompensoida ajotyylillämky kirjoitti:Kaasarit on 32mm Bingit, joten kierroherkkyys ei ole huipussaan, mutta vääntö on tasainen ja bensaa menee n.5l/100km.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- Seppo Honkanen
- Viestit: 704
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi