Jani M kirjoitti:Joo, se on totta, että sellaiset eturenkaat on herkempiä paikkauksille, missä kaikki nappularivit ovat samanlaisia toisin kuin Scorpion Rally ja muut, missä on vuorotellen yksittäinen ja parittaiset keskinappulat. Nuo jälkimmäiset taas kuluu ärsyttävästi niin, että yksittäinen nappula jää korkealle, joten suo siellä, vetälä täällä.
Oikein.
Oon ruukannu tuon pirellin kääntää nurin että tasottaa kulumista. Mun moposa voi pistää vanteen vaan toisin päin pyörään. Ei tarvi rengastyötä. Joo onhan siinä pyörimussuunta, mutta se nyt ei tunnu niin merkittältä erolta kun kuitenkin jo kulunu.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tämä on hyvä homma. Minulla on Motozin Hybridi ollut toisena takasena viime kesän. Assulla kivan tuntuinen, soralla kiva ja ajelee aika haastaviakin paikkoja kohan ei kauhean mutaista ole. Vähän pehmeämmän huolisin, kumia on niin paljon että kestänee kohtuudella. Painava se on kuin helvetti mutta mitäpä sillä on advemopossa väliä. Mitaksella on vissiin etunenkin samaa mallia.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Monellako jo ollut alla tämä rengas ja millaisin kokemuksin? Itse hankin ne loppukesästä ja pyörineet gessun alla syksyllä reilu 3000 km. Aiemmin E 07 +, josta pidin kyllä.
No onhan tuo enduro trail adv kiva ajettava, ei moitteen sijaa erityisesti asfaltilla, jota omakin ajo enimmäkseen on, mutta soralla toki tulee takkiin E 07 +:lta kuten kuuluukin.
Rengasvalinta on yleensä kompromisseja ja sitä jatkossa itsekin mietin - hyvä assulla, vähän huonompi soralla vaiko päin vastoin.
R1200 gessun alla kesti Mitas E07+ renkaat melko tarkkaan 15000 km. Nuuka mies olisi takasen kuluttanut ihan loppuun, nyt jäi pari milliä, etuseen vähän enempi. Etunen alkoi viime kesänä jo vuotamaan ja renkaan vaihtaja sanoi että noissa on ollut kumilaadussa jotain ongelmia. Oli se renkaan vannetta vasten oleva reuna alkanut jo murenemaan; eli se mureni pikku palloiksi kun sormella sitä hieroi. Nyt meni alle Pirelli Scorpion STR:rät, saas nähdä niiden pito ja kesto.
E07 ei kovin pitkään pysynyt omassa ajossa profiililtaan pyöreänä. Liekö korvaava Enduro Trail(?) yhtään parempi?
Jossain vaiheessa käy se kulmikas profiili vaikuttamaan ajettavuuteen uraisella pikituiellä.
Viime kesä meni enimmäkseen Contin TKC80 renkaalla ja se pysyi aika mukavan muotoisena kuluessaan, samoin Michelin Anakee Wild.
_JPA_ kirjoitti: ↑Ma Maalis 25, 2024 12:49 pm
E07 ei kovin pitkään pysynyt omassa ajossa profiililtaan pyöreänä. Liekö korvaava Enduro Trail(?) yhtään parempi?
Jossain vaiheessa käy se kulmikas profiili vaikuttamaan ajettavuuteen uraisella pikituiellä.
Viime kesä meni enimmäkseen Contin TKC80 renkaalla ja se pysyi aika mukavan muotoisena kuluessaan, samoin Michelin Anakee Wild.
Korvaavasta Enduro Trailista ei varmaan ole kellään vielä kokemusta täällä Pohjolassa, kun se esiteltiin vasta talvella, mutta kuvio on sama, niin kuluminenkaan tuskin on kovin erilaista. Toisaalta runkorakenne on eri, kun E-07 oli ainakin 140/80-18 koossa ristikudosrengas, mutta Enduro Trail on puolivyörengas. Kuinka pitään E-07 kesti sinulla takana ennen kuin meni vaihtoon?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
En kyllä oikein osaa kilsoja sanoa. Nytkin on yksi puoliksi ajettu varastossa. Keskellä olevan yhtenäisen kannaksen tasalle kulunut ja kantikkaaksi mennyt. Tätä rengasta olen parina syksynä käyttänyt kun keväällä alle vaihdettu muu rengas on ajettu loppuun.
Viime kesä meni TKC-80:llä ja sitä edelliset kaksi kesää Anakee Wildilla. Omat ajot 90% tietä pitkin, varsinaista maastoajoa hyvin vähän.Kohta pitää joku kumi tilata...
Nastarenkaat vaihtuu yleensä supermotoihin kevääksi, että ei sinänsä vielä kiirus ole, eihän?
Enduro Trailista kapeampi 130/80-18 voisi pysyä paremmin pyöreänä, sillä kapeammat renkaat ovat monesti vähän vähemmän hanakoita menemään kantikkaaksi. Tai paremminkin niin, että niihin tulee kapeampi tasainen kohta keskelle, niin se haittaa vähemmän.
Itseäni kiinnostaisi kokeilla edessä Enduro Trail Rally Pro ja takana Enduro Trail XT+, josko tuo takannen olisi mennyt eteenpäin E-09:stä ja E-12:sta, mutta tälle kesälle on jo sen verran renkaita, että ei tarvitse ostaa lisää.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Pyörä pukille ja takapyörä pyörimään, rälläkkään metallinen rouhintalaikka ja 10 minuutin kuluttua kantikas rengas on taas pyöreä. Saman saa tehtyä sorateillä leikkisällä ajotyylillä, powersladissa ollaan kantin päällä ja pyöristää sitä.
Mulla jäi sellainen mutu kantikkaiden syntyperästä että kovemmilla paineilla rengas kului nopeammin keskeltä, ja jyrkemmin kantikkaaksi kun matalilla paineilla.
Mää ajan liki aina samoilla paineilla, mutta silti jotkut takarenkaat menee kantikkaaksi ja jotkut ei. Olen mutuillut, että se riippuu eniten kuviosta. Rengas, jossa on keskellä laajemmat nappulat ja olka-alueella pienemmät tai harvemmassa, pysyvät pyöreinä ja tasaharva tai varsinkin keskeltä harva kumi menee kantikkaaksi. Näissä adventure/offroadrenkaissa ei taida olla keskellä kovempaa seosta kuin reunoilla niin kuin katukumeissa. Se voisi kanssa auttaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14