Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha Ténéré 700
Totta kai menis helpommin P-klipseillä, mutta siinä menee sitten kokonaan itse tekemisen riemu. Lisäksi ovat pirun rumia
PETG-valokoitui materiaaliksi juuri siitä syystä, että oletin tosiaan sen venyvän ja paukkuvan, mutta nähtävästi ilman infilliä tuo vain raksahtaa poikki. Sinällään kosteus matskussa tulostuksen jälkeen ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa varsinaisesti materiaalin vahvuuteen. Tulostettavan langan kosteus kuitenkin kiehuu pois tulostettaessa joka aiheuttaa sitten koloja ja muuta ikävää, joka vaikuttaa tulosteen lopulliseen kestävyyteen, joten mulla noi hygroskooppiset matskut menee aina kuivaimen kautta printteriin. Tulostuslämpö oli jo nyt sen mitä tommonen halpa kiinalainen pystyy maksimisssaan ulos puskemaan eli 260 astetta.
Ja voihan noita aina loputtomasti vahvistaa, mutta sitten alkaa tulla ongelmaksi se tosiasia, että alumiiniversio on kevyempi kuin varsinainen tuloste joka sitten vähän nollaa koko ajatuksen. Joka tapauksessa tuo osa saa vähän redesignia. Kaikki neljä kannaketta olivat murtuneet samasta kohtaa ja murtuma oli alkanut kappaleen sivusta. Pitää siis vahvistaa murtumalujuutta ja elastisuutta eteen ja taaksepäin kohdistuvan rasituksen osalta. Suunnitellessa en edes ajatellut, että se tosta kohtaa murtuisi.
Jahka tässä taas kerkeää, niin kyllä mä ihan omastakin mielenkiinnosta varmaan teen vielä uusintakokeiluja teen sekä ABS:llä ja Nylonilla. Tällä kertaa voisi molemmissa kokeilla myös infilliä, josko kappaleesta tulisi vähän elastisempi. Ja voisihan sitä PLA:takin kokeilla ihan piruuttaan. Polykarbonaatti ja POM-keräkin olisi tarkoitus jossain kohtaa kokeiluun ottaa.
Vielä kun keksisi miten tuota kestävyyttä voisi oikeen koeponnistaa, ettei tarttis 30kg reissukamoilla koko ajan kruisailla
PETG-valokoitui materiaaliksi juuri siitä syystä, että oletin tosiaan sen venyvän ja paukkuvan, mutta nähtävästi ilman infilliä tuo vain raksahtaa poikki. Sinällään kosteus matskussa tulostuksen jälkeen ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa varsinaisesti materiaalin vahvuuteen. Tulostettavan langan kosteus kuitenkin kiehuu pois tulostettaessa joka aiheuttaa sitten koloja ja muuta ikävää, joka vaikuttaa tulosteen lopulliseen kestävyyteen, joten mulla noi hygroskooppiset matskut menee aina kuivaimen kautta printteriin. Tulostuslämpö oli jo nyt sen mitä tommonen halpa kiinalainen pystyy maksimisssaan ulos puskemaan eli 260 astetta.
Ja voihan noita aina loputtomasti vahvistaa, mutta sitten alkaa tulla ongelmaksi se tosiasia, että alumiiniversio on kevyempi kuin varsinainen tuloste joka sitten vähän nollaa koko ajatuksen. Joka tapauksessa tuo osa saa vähän redesignia. Kaikki neljä kannaketta olivat murtuneet samasta kohtaa ja murtuma oli alkanut kappaleen sivusta. Pitää siis vahvistaa murtumalujuutta ja elastisuutta eteen ja taaksepäin kohdistuvan rasituksen osalta. Suunnitellessa en edes ajatellut, että se tosta kohtaa murtuisi.
Jahka tässä taas kerkeää, niin kyllä mä ihan omastakin mielenkiinnosta varmaan teen vielä uusintakokeiluja teen sekä ABS:llä ja Nylonilla. Tällä kertaa voisi molemmissa kokeilla myös infilliä, josko kappaleesta tulisi vähän elastisempi. Ja voisihan sitä PLA:takin kokeilla ihan piruuttaan. Polykarbonaatti ja POM-keräkin olisi tarkoitus jossain kohtaa kokeiluun ottaa.
Vielä kun keksisi miten tuota kestävyyttä voisi oikeen koeponnistaa, ettei tarttis 30kg reissukamoilla koko ajan kruisailla
Re: Yamaha Ténéré 700
Mites saako eri tulostusasennolla lujuutta tuohon lisää vai onko se optimoitu jo? Tuo tulostehan on niinkun puukin, että se kestää tulostuksen "syiden" suunnasta riippuen yhteen suuntaan rasitusta enemmän kuin toiseen. Kuvasta ei ihan varmasti selkeä mihin suuntaan se on tulostettu, näyttäis kuitenkin vähän että on haljennut tulostuskerrosten suuntaisesti?
- Totti
- Viestit: 1076
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Joku on varmaan ehtinyt jo keulaöljyt vaihtaa. Näyttää sadetta viikonlopuksi niin ajattelin yrittää.
Korjauskäsikirja on ja se listaa kasan erikoistyökaluja mutta ovatko ne oikeasti tarpeellisia?
Pari videotakin katsottu aiheesta. Oliko tuossa mitään ihmeellistä?
Africa Twinin keulan purkanut parikin kertaa mutten koskaan tällaista nykyaikaista missä on säätöjä.
Korjauskäsikirja on ja se listaa kasan erikoistyökaluja mutta ovatko ne oikeasti tarpeellisia?
Pari videotakin katsottu aiheesta. Oliko tuossa mitään ihmeellistä?
Africa Twinin keulan purkanut parikin kertaa mutten koskaan tällaista nykyaikaista missä on säätöjä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Yamaha Ténéré 700
Tarviiko öljynvaihtoon purkaa koko keulaa? Vanhat öljyt pois, huuhtelu valopetroolilla, antaa yön valua tyhjäksi. Seuraavana päivänä uudet öljyt sisään.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Pelkkään öljynvaihtoon ei tosiaan työkaluja paljoa tarvitse, stefojen ja liukujen vaihtoon, tai shimmi muutoksiin tarvii muutamia erikoistyökaluja. Yläkorkki auki ja jousen irrotus, öljyt ulos ja huuhtelu petroolilla tai dieselillä, kunnollinen valutus ja 5W öljyt sisälle, öljyn korkeudeksi voit laittaa 80mm niin kestää pohjaamista vähän paremmin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Tulipa vaihdettua ratas eteen, alkuperäisen tilalle tuli nyt pistettyä 16 piikkinen. Tallilta palatessa noin 10km matkalla ensivaikutelma oli että kierrokset putosivat melko reilusti, ehkä noin 500rpm. Lenkki sisälsi myös lyhyen pätkän metsäautotietä ja polkua, siellä huomasin että tuli herkemmin haettua hitaassa kurvissa ykköspykälää.
Rattaan mutteri oli muuten melko tiukassa. Kannttaa olla kaveri painamassa takajarrua.
Rattaan mutteri oli muuten melko tiukassa. Kannttaa olla kaveri painamassa takajarrua.
Re: Yamaha Ténéré 700
Acerbikselta mielestäni ensimmäinen kunnollinen safaritankki vaihtoehto. Käy suoraan orkkiksen tilalle. Saatavilla tosin ilmeisesti vasta loppuvuodesta, ainakin off the roadin saatavuuden perusteella. Hintakaan ei ole ihan mahdoton. n. 370€
https://www.off-the-road.de/en/News-otr ... e-700.html
https://www.off-the-road.de/en/News-otr ... e-700.html
Re: Yamaha Ténéré 700
Tänään kun palasin työn ikeeseen menin sitten firman mestoille ja työpäivän jälkeen otin paineilmakäyttöisen pulttipyssyn ja avasin tuon lievästi sanoen vähän jumissa olleen eturattaan mutterin. Olin varustautunut onneksi uudella mutterilla kun vanhassa oli kierteet tosi kärsineen näköiset. Jotenkin näytti siltä että akselin kierteet oli vähän kärsineen näköiset. Ei kyllä minun ansiotani koska avasin "lukon" eli naputtelin nuo reunat auki kunnolla ja olin muutenkin varovainen kun pikkuhiljaa koneella aukaisin. Tehoahan tuosta ei puutu kyllä.
En tiedä mitä tästä ajatella onkohan tuo ollu siksi jumissa että kierteet huonot vai onko kierteet vaan hajonneet kun tuo on jumahtanut niin pahasti kiinni kun avasin sitä ? Akselihan on kovaa metallia verrattuna mutteriin mutta täytyy varmaan silti 30k huollossa kysyä voisiko tuolle tehdä jotain. Jos siellä on yksi jenga viturallaan niin se pilaa aina mutterin.
Ketjut vaihdoin kanssa kun pääsin kotio. Olin ostanut tuon D.I.D ketjutyökalun pari viikkoa sitten ja pistin uudet RK:n x-rengas ketjut tilalle. Tuo työkalu on muuten todella mainio ja en ollut ennen itse vaihtanut kun crossipyöriin missä ei tarvii puristella niittejä niin täytyy sanoa että oli helppo homma. Enää en kyllä ketjuja pese kun jollain lamppuöljyllä tai dieselillä jospa kestäisivät vähän pidempään.
Huomio vielä ketjun vaihtoon tuo 122 lenkkinen RK:n ketju kävi heittämällä tuohon eli on oikea mitta.
En tiedä mitä tästä ajatella onkohan tuo ollu siksi jumissa että kierteet huonot vai onko kierteet vaan hajonneet kun tuo on jumahtanut niin pahasti kiinni kun avasin sitä ? Akselihan on kovaa metallia verrattuna mutteriin mutta täytyy varmaan silti 30k huollossa kysyä voisiko tuolle tehdä jotain. Jos siellä on yksi jenga viturallaan niin se pilaa aina mutterin.
Ketjut vaihdoin kanssa kun pääsin kotio. Olin ostanut tuon D.I.D ketjutyökalun pari viikkoa sitten ja pistin uudet RK:n x-rengas ketjut tilalle. Tuo työkalu on muuten todella mainio ja en ollut ennen itse vaihtanut kun crossipyöriin missä ei tarvii puristella niittejä niin täytyy sanoa että oli helppo homma. Enää en kyllä ketjuja pese kun jollain lamppuöljyllä tai dieselillä jospa kestäisivät vähän pidempään.
Huomio vielä ketjun vaihtoon tuo 122 lenkkinen RK:n ketju kävi heittämällä tuohon eli on oikea mitta.
Re: Yamaha Ténéré 700
Voisiko olla tehtaan päästä johtuvaa tuo eturattaan mutterin kireys. Jokunen vuosi takaperin vaihtelin silloiseen pyörääni (mt07) ketjut ja rattaat enkä ainakaan muista että mutteri olisi ollut näin kireällä mitä teneressä oli.
Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Jos mutterin kiristää vähänkään yli niin se on tosi tiukassa, kokemusta on yhdestä eturattaan vaihdosta kun kiristin ilman momenttia akkupyssyllä sormituntumalla. Sen jälkeen aina 90nm momenttivarren kanssa ja toimii.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Minulla oli kerran vaihdettu eturatas yamaha centterillä tampereella. Mietin että onko siellä Kesä-Esa tms pistänyt koneella kiinni tuon momenteista välittämättä.
- Totti
- Viestit: 1076
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha Ténéré 700
Sain viikonloppuna öljyt vaihdettua eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Mutta keulaputkien sisuskalujen pinnoitus oli huonossa hapessa.
En saa tähän kuvaa liitettyä kun foorumilla taitaa olla jotain häikkää. Lisää sitten kun taas toimii.
Olin yhteydessä jälleenmyyjään ja Yamaha vaihtaa kaikki sisuskalut keulaputkiin.
Takuu loppuu reilun viikon päästä, eli aika kalkkiviivoille mentiin.
EDIT: kuvia ulkomaan foorumilla: https://www.tenere700.net/topic/3705-co ... ont-forks/
Mutta keulaputkien sisuskalujen pinnoitus oli huonossa hapessa.
En saa tähän kuvaa liitettyä kun foorumilla taitaa olla jotain häikkää. Lisää sitten kun taas toimii.
Olin yhteydessä jälleenmyyjään ja Yamaha vaihtaa kaikki sisuskalut keulaputkiin.
Takuu loppuu reilun viikon päästä, eli aika kalkkiviivoille mentiin.
EDIT: kuvia ulkomaan foorumilla: https://www.tenere700.net/topic/3705-co ... ont-forks/
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Samaa raportoin ennen juhannusta kun huolsin keulan, iskarivarsissa pintaruostetta en viitsinyt reklamaatiota alkaa tekemään ja pyyhkäisin ruosteet pois teräsvillan kanssa varsista. Pienet epätasaisuudet ei varren pinnassa haittaa koska siinä ei ole mitään tiivistepintoja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Veikkaan että näitä ruostevikoja on enemmänki, moni ei vaan ole huomannu. Jos uuden Teneren ostaa niin kannattaa jo luovutuksessa tarkistaa heti toi tankki, saattaa olla jo valmiiks pientä ruostetta, paketit on voinu seistä ulkona kosteissa olosuhteissa.JaakkoP kirjoitti: ↑Ti Huhti 13, 2021 3:08 pmhttps://www.tenere700.net/topic/639-t700-corrosion/JKon kirjoitti: ↑Ti Huhti 13, 2021 2:49 pm Mistä kohtaa nuo tankit on alkanu ruostumaan ? Täytyy tutkia itsekkin ennen kun vie 20 000km huoltoon.
Pinnat tutkin eilen puhdistettuani ne ja totesin että totta tosiaan ei tuo likaa ole vaan on se korrosioo.
Jalan asento anturista sanoinkin jo yamaha centteriin niin saa senkin takuuseen samalla.
Täytyy vaan käydä hoitaan vielä kun takuuta on elokuun alkuun asti jäljellä.
Edit: Ainakin jonkun kuvien mukaan tankin alta. Täytyypä ottaa tankki irti joku päivä ja kurkistaa sinne.
Tuossa keskustelussa näkyy kuva ruosteesta. Mulla kans samassa paikassa, vaikka ei vielä noin paljoa.
EDIT. Tarkennetaan vielä sen verran, että pyörää säilytetty aina säältä suojassa. Pesty tarvittaessa. Mittarissa noin 8tkm.
Re: Yamaha Ténéré 700
Kun suihkauttaa vähän aseöljyä sinne saumaan ja vaikka ketjuöljyä päälle ja pyyhkii ylimääräiset pois niin tuskin ainakaan muutamaan seuraavaan vuoteen ruostuu mihinkään. Paitsi tietysti jos pesee öljyt pois liukkarilla tms.Step kirjoitti: ↑Ma Elo 09, 2021 3:59 pmVeikkaan että näitä ruostevikoja on enemmänki, moni ei vaan ole huomannu. Jos uuden Teneren ostaa niin kannattaa jo luovutuksessa tarkistaa heti toi tankki, saattaa olla jo valmiiks pientä ruostetta, paketit on voinu seistä ulkona kosteissa olosuhteissa.JaakkoP kirjoitti: ↑Ti Huhti 13, 2021 3:08 pmhttps://www.tenere700.net/topic/639-t700-corrosion/JKon kirjoitti: ↑Ti Huhti 13, 2021 2:49 pm Mistä kohtaa nuo tankit on alkanu ruostumaan ? Täytyy tutkia itsekkin ennen kun vie 20 000km huoltoon.
Pinnat tutkin eilen puhdistettuani ne ja totesin että totta tosiaan ei tuo likaa ole vaan on se korrosioo.
Jalan asento anturista sanoinkin jo yamaha centteriin niin saa senkin takuuseen samalla.
Täytyy vaan käydä hoitaan vielä kun takuuta on elokuun alkuun asti jäljellä.
Edit: Ainakin jonkun kuvien mukaan tankin alta. Täytyypä ottaa tankki irti joku päivä ja kurkistaa sinne.
Tuossa keskustelussa näkyy kuva ruosteesta. Mulla kans samassa paikassa, vaikka ei vielä noin paljoa.
EDIT. Tarkennetaan vielä sen verran, että pyörää säilytetty aina säältä suojassa. Pesty tarvittaessa. Mittarissa noin 8tkm.