Sekalaista harrastekalustoa kevyestä päästä

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Ihan opetteluksihan tuo Jyhnän sprintti meni, mutta onpahan kokemusta rikkaampi. Kivaahan tuo ajelu kuitenkin on eikä tuloksilla niin väliä.

XTR Media/Mikael Torppa oli radan varressa:

Kuva

Kuva

Kuva

Ekaa kierrosta noin 5 min ajettu ja pyörä alkaa pitää hirmu rutinan ja paukkeen. Ajoin sitten takarattaan kiveen. Sen verta taipui, että ratas kiipesi ketjun sivulenkkien päälle. Tuossa se kokolailla sitten olikin. Ei uskaltanut koittaa läpi asti, joten reitiltä pois. Kilpailunjohto antoi kuitenkin jatkaa ajamista, kiitokset tästä. Varikolla sitten rattaan oikomista ja ihan hyvän siitä sain.

Tokaa kierrosta ajamaan ja lähtikin menemään hyvin. Kun olin ihan hännillä lähtölistalla, niin sain edestä 4..5 kuskia kiinni ja ohi. Joku reilu puolet lenkistä ajettu ja metsästä hiekkakentälle tullessa mutkassa eturengas alta ja nurin. Seuraava mutka ja samalla tapaa nurin. Kolmas mutka ja taas nurin. Tuossa vaiheessa otin seis ja aloin ihmetellä että mitä hemmettiä. En muuta keksinyt kun että varmaan kivikossa meni eturengas. Kierros hissukseen loppuun ja mutkissa koittaa keula karata kokoajan, suoraan menee ihan ok. Varikolla ajattelin, että kun hylky on jo tullut, niin vaihdan äkkiä eturenkaan kun vararengas vanteineen on mukana. Totesin ettei etunen pyöri kunnolla. Ekalla kierroksella ennen rattaan menoa kopsahdin vähän yhteen puuhun ja kaasukäden rysteri meni sisäpäästä taas poikki. Tuo rysteri oli jäänyt kaniin ja painoi etujarrua :evil: Ei niin paljoa, että olisi sen heti tajunnut, mutta sen verta että etunen oli mutkissa ihan holtiton. Nyt nuo ämpärimuoviset rysterit saa kyllä lähteä, niistä on enempi haittaa mitä hyötyä. Vetelin nippareilla rysterin sisäpään jotenkin kiinni.

Kolmas kierros ja kovaa yritystä - ihan liikaakin ja menee täysin roiskimiseksi. Sain taas sen 4..5 kuskia kyllä kiinni, mutta välillä aina pyörää sammuksiin jarruissa ja muutaman kerran nurin, hieman yhtä puutakin päin. Hiekkaharjulta alas ja mahalleen, tietty mopo selässä jalkojen päällä. Onneksi siinä oli katsojia jeesaamassa että pääsin irti. Ei tule mitään. Kierros kuitenkin ajamalla maaliin ja vauriot oli vähän muovia sekä henkisiä kolhuja.

Neljännen kierroksen ajattelin vetää vaan rennosti läpi. Se menikin hyvin, ei ihme ohjelmaa mutta ei ollut mitään puristustakaan. Hitaampien ohittelua taas ja kerran piti vähän odotellakin kun edessä jumissa ollut kuski tukki tien.

Tämä ilmeisesti meni noilla rallisäännöillä. Tajusin tuon vähän myöhässä :oops: Ilmeisesti edeltä keskeytti väkeä ja kolmannelle kierrokselle olisi pitänyt lähteä pari minuuttia aiemmin mitä etukäteen laskemani aika kertoi. En tietty tuota tajunnut siitä lapusta lukea vaan seurasin omaa jesaria. Mutta neljännelle lähdin ajallaan :lol: Eipä noilla niin väliä kun en kilpailua sekoittanut ja hylky oli joka tapauksessa jo pohjalla.

Tulipahan siis opeteltua tätäkin lajia. Alustan vedin aika löysäksi ja hiekkapatissa koitin keulaa vähän varoa. Kuten kuvastakin näkee, niin perää olisi voinut ehkä ottaa jäykemmäksikin, oli hiekassa aika epävakaata menoa. Mutta ei voi valittaa, eniten on kuskista kiinni eikä omaan ajoon voi kyllä olla yhtään tyytyväinen. Jotenkin tuo kaikki oheisohjelma sekoitti pasmat ihan totaalisesti eikä oikein mitään rytmiä saanut missään välissä. Hiekassa myös tuo FIM-takarengas on kyllä outo, kyllä se pyörii, vaan ei etene :? Metsässähän se on kylläkin ihan hyvä.

Vetomiesten menoa tuli sitten seurattua päälähdössä. Menee ne vaan hemmetin lujaa. Harmi kun Kytöselläkin oli huonoa tuuria, meno oli kyllä sen näköistä ettei olisi ollut epäselvyyttä voittajasta. Harvemmin näkee kun enskapyörällä tullaan sellaista linkkua hypyn yli ja kypäräkin katoaa vallin taakse kun kantataan. Huomasi hyvin, että on crossiakin ajettu. Jotenkin pattisuorakin katoaa kun tullaan riittävällä vedolla läpi :shock:


Olen ollut jo muutaman kerran kautta taputtelemassa valmiiksi, mutta jos nyt kuitenkin kerran vielä. Paikallinen moottorikerho järkkää pariajon ensi viikonloppuna, joten sinne vielä.
Neljä vaihdetta riittää.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja Syke »

Vedin tod.näk samassa alamäessä pannut viimeisellä kierroksella ja myös sain pyörän päälleni.
Enkä olisi päässyt pois ilman katsojien apua.

Luulin adrenaliinihöyryissäni, että kytkinahva+vaijeri haukkasi hiekkaa, kun välillä jäi pohjaan ja välillä
ei saanut painettua ollenkaan.
Tästä syystä tuli keskeytys vikalla kiekalla. Jälkikäteen tutkittuna vääntynyt käsisuoja esti liikkeen.

Mitä sille Kytöselle kävi? Nähtiin vaan kun talutti pyörää pois..
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Itsellä oli siellä hirviaidan vieressä 5-tien reunassa tuo sukellus. Kyllähän se tarkka paikka on kun taittaa nypyn yli. Sain jo toisen jalan vapaaksi kun joku ystävällinen takana repi jo mopoa pois päältä.

Kytönen ajoi takajarrulevyn kiveen. Ajoi kyllä loput kierrokset sittten samalla tapaa kun itsekin tein.


Nyt lauantaina paikallinen moottorikerho järkkäsi pariajokilpailun. Samassa nipussa siis enskat, crossit, mönkkärit, junnut ja vetomiehet. Parista toinen siis aina suoritti ja läpsystä vaihto. Ajoaikaa 2 h ja ratana muokattu MX-rata, josta isommat loikat otettu pois ja pientä lisälenkkiä tilalla.

Team Aution (ATV) video lähdöstä Facebookissa.

Lähtöön oli toive, että nopemmat kuskit viivalle ettei kukaan jäisi jalkoihin. Itse tuossa etualalla tutussa puna/valko/sinisessä varustuksessa. Oli kyllä tuon reunan lähtöviiva kauempana kalustosta mitä toinen reuna, mutta kukaan ei valittanut :lol:

Itse olin pojan (8 v, 65 cc) kanssa suorittamassa. Poika ajoi pari 20 min stinttiä ja itse tahkosin sitten 1 h 20 min. Hauskaa oli ja kuraa riitti. Pyttyä ei tullut, mutta ilta meni kivasti kamppeita pestessä, kuten jo tuosta lähtövideosta voi arvata. Hyvin mahtui sekava kalusto radalle vaikkei tuo kierros ollut kun 2 minuutin luokkaa nopeimmilla ja kuskeilla luonnollisesti aika koviakin vauhtieroja. Mukavia matalan kynnyksen taphtumia tällaiset. Kuulin huhuja, että muutkin kerhot olisi näistä syttyneet.

Heti tuon lähdön jälkeen ekoja kierroksia hiekkaharjulle kiivetessä otin vähän ahnaasti linjaa ja nurin. Muuten meni ilman ohjelmaa. Lopussa alkoi olla kuraa kaasukahva täynnä ja kaasua piti käyttää molempiin suuntiin. Tuo hitusen häiritsi, mutta ei pahasti. Juuri ennen lähtöä kävin vaihtamassa rollerit laseihin ja tarpeeseen ne tulikin, melkein koko filmi tuli käytettyä mutta oli ihan hyvä ajaa. Keula hakkasi tutusti pohjaan jos yhtään innostui hyppyjä vetelemään tasaiselle. Taidan tuota edelleen tiukkauttaa ensi kesäksi. Perän kanssa pärjää vieläkin eikä se lyö niin pahasti jos pohjaa.

Nyt on kyllä oma kisakausi over and out. Näihin kuviin ja tunnelmiin.

Kuva
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Muksujen serkulle tuli edellisen PitPron tilalle hommattua 85 kawa. Oli hitusen osakasana, mutta suht tuore (-14), vähät tunnit, siisti olemus ja kohdallaan oleva hinta, niin tuli tuohon sekaannuttua. Jotain siitä oli koitettu korjata kun petilaakerit oli vaihdettu, uusi mäntä ja läpät. Sen verta katselin ennen ostoa, että pytty on ok ja vaihteisto vaihtaa, niin fundeerasin ettei 2-tahdissa voi hirveästi kalliita peikkoja olla piilossa. Kone oli siis puoliksi kasassa.

Niputtelin kasaan ja ihmettelin kun kaasarissa oli suht outoja suuttimia. Palautin likemmäs vakiota ja käyntiin se lähtikin. Kävi vaan törkeän rikkaalla. Uusi tutkimus bensapuolelle ja havainto ettei kaasarissa ole neulasuutinta lainkaan :lol: Soittelua ympäriinsä ja lähin Kawan suutin on Hollannissa. Kotariin olisi löytynyt ja sama 28 PWK näissä on.. En kuitenkaan uskaltanut tuota koittaa kun säädöt eroaa aika lailla ja olisi voinut tulla aika sekasotku. Tuli sitten mieleen, että itsellä on tallissa yhden skootteriprojektin jäämistöistä kiinakopio 24 mm PWK. Netistä löysin tiedon, että Kawa käyttää pidempää neulasuutinta mitä KTM ja mitat noista. Tuo kiinasuutin oli Kawan mittojen mukainen ja kun neulojen halkaisijat täsmäsivät hyvin liki, niin nakkasin tuon kiinasuuttimeen Kawaan. Sehän alkoi pelata kuten kassarin kuuluukin. Hitusen oli ihan alhaalta laihalla, mutta sattuu itsellä olemaan noita TK-suuttimiakin tallissa tuon skootterin jäljiltä niin ei iso ongelma. Kuitenkin jo tiesi, että laite pelaa. On kuitenkin tilauksessa tuo Kawan omakin suutin, laitetaan se sitten kunhan joskus saapuu. Tietääpähän sitten varmaksi ja jää tuo 24 PWK myös kokonaiseksi.

Ilmeisesti koneen sivukoppaa laittaessa taisi tiiviste päästä luiskahtamaan välistä jollain kohtaa ja kone vuoti öljyä. Otin tuo sivukopan uudelleen auki, puhdistelin ja laittelin silikonitäpillä tiipparin paikoilleen. Nyt alkoi öljyt kestää koneessa sisällä. Tallista ulos ja havainto, että vaihdepoljin on hervoton. Kytkimen luukku auki ja polkimen keskitysjousen toinen pää poikki :evil: Ei ymmärrä mikä sen tallissa muka katkaisi kun ei tuohon tarvitse koskea kun sivukopan käyttää pois.

Olisi siis edessä koneen avaus vielä kerran. Saa nähdä aukeaako vielä tiippari ehjänä vai pitääkö sekin vielä uusia. Toivottavasti tuo jousi edes löytyisi kotimaasta. On kuitenkin käsittääkseni täysin sama ainakin -02 -> niin voisi olla toivoa.

Jotain kierteitä tästä oli mälvätty, jotain pultteja poikki ja jonkinlainen määrä uupuikin, mutta pääsääntöisesti ihan asiallisen oloinen kampe. Odotettua enempi on vastustanut ja aina pieni jännitysmomentti on kun toisten jäljiltä jotain kasaa, mutta eiköhän tästä vielä junnuille hyvä peli tule.

Jos jollain on joutilaana 16/19" asialliset piikkirenkaat, niin voi tarjotella.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Jatketaan monologia..

Pariajon tuloksia tuli sen verta lisää, että luokassa huoltaja/huollettava oli tuloksena kakkospaikka. Tuollahan siis palkittiin vain voittajat. Tiukalle oli mennyt kun eroa oli voittajiin yksi kierros. Pystyi tuosta kuitenkin laskemaan, että taisin ajaa päivän kovimman kierrosmäärän. Pääideahan tuossa oli vain ajella ja viettää mukavaa ja hyvin se toteutuikin.

Viime viikonloppuna taas vähän aktivoiduin käymään Betaa läpi kesän jäljiltä. Tiedossa olikin muutamia huoltoa vaativia paikkoja. Takajarrupalat alkoi olla loppu, samoin etummainen ketjuohjuri ja samaan syssyyn nakkasin uudet öljytkin koneeseen.

Kuva

Kokolailla kesän noilla paloilla pääsi. Mielestäni aika hyvin. Ehkä on vähän saanut pois omaa pahaa tapaa laahailla takajarrua vähän turhaankin.

Omaa harjoituspätkää on myös tullut vähän jatkojalostettua teknisempään suuntaan muutaman lisälenkin muodossa. Viikonloppuna koeajettiin tuota parin pyörän voimin ja todettiin ihan toimivaksi. Vielä vaatisi treeniä, että menisi sujuvasti. Kuitenkin nyt trippi näytti 1,3 km pituudeksi ja ihan kivasti tuossa on nyt vähän kaikenlaista: on hidasta puunkiertoa, vähän pehmeää, kiveä, pientä ojantynkää, nopeampaa suoraa, pattia, hyppyä, vinomäkeä jne. Vallan jees noin omaksi pihaksi.

Tuota pikkukawaakin tutkin vähän lisää ja avasin koneen taas:

Kuva

Tämähän oli se onglema. Jousen alempi pää ei ylty tuohon vaihdevivun mukana liikkuvaan vastineeseen kuten pitäisi.

Kuva

Jousi ei kuitenkaan ollut poikki, hyvä juttu.

Kuva

Asentaja on jotenkin saanut tuon rusikoitua vähän outoon muotoon :? Todennäköisesti se on ollut ihan huulilla ja nyt sitten putosi pois paikaltaan.
Sai tuon oiottua viilapenkissä puristamalla. Kuitenkin uusi jousi pitäisi tulla lähipäivinä, niin jätetään tuo vanha B-osaksi ja kasataan uudella. Ei kuitenkaan huvittaisi tätä ihan kokoaikaa aukoa, niin koitetaan minimoida avaussyyt.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Kawa oli viikonlopun ajossa ja toimi hienosti. Voisi todeta sen nyt olevan ihan iskussaan. Kuskikin tykkäsi. Jousi ehti viime perjantaiksi, joten sai uudella kasata. En kyllä oikein ymmärrä miten tuon jousen saa noin rusikoitua, kuitenkin sen asennus on melko helppo. Mutta tietty asentajia on monenlaisia..

Beta sai vähän uutta päällensä:

Kuva

Eli uudet etusivukatteet ja uusi penkki.

Kuva

Etukatteet vaihtui mustiksi, ihan siksi että moiset sattui olemaan tarjouksessa :lol: Tarrat leikkasin pakettiautotarrasta kun en raaskinut tarrasarjaa ostaa.

Ihan kivasti nuo kuitenkin istuu yhteen, etenkin nyt kun penkkikin päivittyi mustaksi.

Tuo penkkihän on jokin race-versio, joten vähän korkeampi ja kovempi sekä tahmealla kernillä. En vielä juurikaan ehtinyt kokeilla kun illat pimenevät niin nopeasti, mutta hieman pihassa pyörittynä tuntuu hyvältä. Lyhyempi matka nousta satulasta seisomaan ja mutkiin kun nakkaa hanurin alas, niin se pysyy juuri siinä mihin osuu. Ennen tahtoi mutkien ulostuloissa liukua taakse ja samoin jotkin hitaat mäet meinasi olla tosi vaikeita kun tahtoi pudota kyydistä kokonaan.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Toissa viikonloppuna tuli vierailtua JoSeMoRassa. Beta tuntui hyvältä ajaa, tosin kun maa on osittain jäässä ja alla kesärenkaat, niin mitään huimisteluja ei tee mieli suorittaa. Tuntui vielä päivän mittaan keli vetävän kokoajan enempi pakkaselle ja aina huonompi idea oli poiketa yhtään hieman auki saadusta urasta. Edes oikein koko kierrosta ei voinut kunnolla ajaa, kun pari mutkaa oli liki peilijäätä. Mutta tulihan sitä ajeltua ja makkaraa paisteltua, niin mikäs siinä. Muutama hiekkamutka oli tosi hauska syöttää reilulla vedolla. Täytyy ehdottomasti vierailla joskus uudemmankin kerran. Uusi penkki tuntui tosi kivalta. Ensin vähän kovuus äkisti, mutta se unohtui heti kun yhtään vauhtia otti. Lisäkorkeuskin tuntui hyvältä ja ajo oli luotevaa ja helppoa. Harmi vaan kun ei uskaltanut tosissaan puskea.

Kawa oli vähän kovaonninen:

Kuva

Historia toisti itseään. Nesteet oli kadonneet koneesta johonkin eikä tuota taaskaan huomannut ennen kuin oli liian myöhäistä. Syytä etsiessä kannesta löytyi reikä jossa oli ennen ollut ilmausruuvi. Johan tuolla männällä joku 5..6 h ajoa tulikin. Itse en tuota ruuvia ollut aukonut, mutta en kyllä tullut myöskään tarkastaneeksi että olisi kunnolla kiinni.

Sikäli kyllä taas onni onnettomuudessa, että jälleen pytty selvisi vaurioitta. Hoonaus, vanhalla männällä kasaan ja uutta tilaukseen. On ne sitkeitä nuo nicasilit :P Samalla kun kone oli taas auki, niin yhdistelin parista läppärungosta parhaat läpät käyttöön. Kovin tuntuu äkkiä tulevan noihin ohuisiin hiilariläppiin rotansyömää.

Nyt kun on vähän rospuuttoa, niin reilumpi osakasa lähti tilaukseen ja kalusto menee jossain määrin purkuun. Useampaan mopoon täytyy laitella linkkuihin ja haarukoihin uusia laakereita ja samoin pyöränlaakereissa on havaittavissa klappeja. Vaikkei tunteja tulisi hirmuisesti, niin tuntuu vaan tuo hiekka ja kura kovasti kaiken syövän.
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo tarraideahan on loistava. Laitoin justiinsa yhden ison Kotaritarran tilaukseen. Kaksikymppiä maksan koko pyörän tarroista ihan mielelläni.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ostin kanssa viime viikolla tarrasarjan kisaenskaan rospuuttokauden puuhastetavaksi, kun Sixdayssissa on nyt koko-oranssit tarvikemuovit pelkillä numeropohjilla. Alkaa olla kisa"ura" siinä vaiheessa, että voi alkaa keskittyä tarratuuninkiin :).
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

^^ Nuo tarrat on kyllä melko törkeän hintaisia, tahtovat olla maailmallakin sen 150 e luokkaa. Sen verran noista pakutarroista on nyt kokemusta, että polvien kohdalta kuluu äkkiä. Kai voisi koittaa jos vaikka jonkun lakan vetäisi päälle. Tosin eipä tuo nyt itseä niin häiritse.

Sen verta nytkähtänyt harrastetouhut eteenpäin, että paikallinen moottorikerho hoidellut lupia ja viime sunnuntai meni pikkuporukalla kävellessä metsässä ympäriinsä ja enskalenkin reititystä arpoen. Aika hienoa mestaa on mihin reittiä tehdä, mutta onhan tuossa aika työmaa. Nyt on päivätkin kovin lyhyitä, niin ei oikein viikolla otsalampun kanssa ihmeitä tehdä. Vähän on myös hoikka tämä 2-pyöräisten harrasteporukka, mutta eiköhän tänne virallista reittiä vielä saada auki. Ainakin sitten jos ei reitti miellytä, niin syyllinen on nopea löytää :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Kawan kova onni vaan jatkuu. Viikonloppuna peltoradalla alkoi kellari ääntää ja sivukopan kun avasi, niin vauhtis poltti sormia. Ei muuta kun kone pois ja auki:

Kuva

Kuva

Laakeri leikannut ja ottanut vähän lämpöä. Tehdään nyt sitten alakertakin uusiksi ja laitetaan hyllyssä odotellut uusi mäntä. Jospa sillä sitten taas hetken aikaa ajelisi.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18

Viesti Kirjoittaja THä »

Uusi kausi ja aika lailla vanhat kujeet. Kawa kasaantui jälleen ja ehti vielä peltoradoille ajelemaan ennen lumien sulamista. Nyt ainakin käy siistin kuuloisesti eikä täristele. Kampura kellotettiin <0,02 mm heittoon ja Wössnerin kamaa tuli sisään. Tosin perästäpäin kuulin entiseltä kisamekaanikolta, että Wössnerin mäntä kawassa peittäisi hieman jotain aukkoa ja pitäisi hieman viilata ennen asennusta. Tuota en kyllä tullut tutkineeksi, mutta toisaalta tällaisessa ajossa muutama viimeinen hevonen ei ole välttämättä se oleellisin asia.

Koneen osat tuli Kawaan ihan ripeästi, mutta samalla ajattelin vaihtaa swingin laakerit kun noissa oli vähän sanomista. Noita sitten venailtiinkin reilu kuukausi. Ei sikäli pahasti häirinnyt kun väliin ehti yksi parin viikon koronakaranteeni ja muutenkin oli muutakin ohjelmaa. Kawassa oli myös takana Lust Racingin madaltavat koiranluut kiinni, niin etsin purkuosina vakiot ja nakkasin ne paikoilleen. Nyt on pyörä ainakin vakiokuosissa, niin on hyvä lähtökohta aloittaa kesäajot.

Tällä hetkellä joka pyörän iskarit on irti ja pestynä odottelemassa huoltoon menoa. Pikkumopoista ei tiedä yhtään milloin nuo on avattu ja Betankin pumpulla nyt ajettu joku 40..50 h, niin ajattelin käyttää kaikki huollossa näin rospuuttoaikaan. Mihinkään shimmityksiin ei nyt puututa.

Päätin että Betankin alusta saa olla nyt tuollaisenaan. Tuossa on taustalla vähän sellainen kuvio kun hieman taisin sopia 450 crossista kaupat. Eli otetaan rajumpaan pomputteluun lisäkalustoa eikä koiteta samalla kaikkea. En tiedä onko järkeä, mutta nopealla koeajolla istui aika kivasti tuollainen Suitsa käteen:

Kuva

:oops:

Sikäli tuosta yllätyin, että vaikka ikää on, niin tykkäsin ajettavuudesta. Myös kone on vallan letkeä, ei koita repiä käsiä irti, ei ole herkkä stumppaamaan eikä muutenkaan protestoi omaa short-shift ajotapaa. Toimi hyvin kun polkaisi kolmosen sisään ja antoi mennä. Ei mikään terävin kisakone varmastikaan ole, mutta en moista oikein haluakaan.

Pääsiäispyhinä kävin paikallisella crossiradalla vähän touhuamassa traktorin kanssa. Ensin lingon kanssa lumia pois ja sitten joustopiikkiäkeellä lopun raapimista hieman sekaisin. Jospa se sulaisi/kuivuisi nyt vähän aiemmin niin pääsisi vielä ennen panssaria vaikka muutaman ringin kesärenkailla ajamaan.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Noin muuta säätöä harrasterintamalla, niin tulin sekaantuneeksi RFID-touhuihin. Eli olen rakennellut omaa ajaottojärjestelmää. Pohjana on Impinj R1000 lukija ja sen perässä pari antennia, tosin neljääkin voi käyttää. Näillä siis pystyy lukemaan niitä passiivisia Smartrac dog bone -tarrapondereita. Myös kirjoittelu onnistuu, joskaan käsikapulaan en ole toistaiseksi investoinut, eli pitää joko kirjoittaa tarrat irrallaan pöytäantennin kanssa tai työntää mopo isojen antennien väliin ja kirjoittaa sitä kautta katteissa jo oleviin tarroihin. Tai toki voi myös käyttää vain vanhaa tunnistetta. Saan ihan Ecxel taulukon kautta naulattua kuskille minkä tahansa tunnisteen, joten välttämättä ei vanhaa tarvitse kirjoittaa uusiksi lainkaan kumpahan tietää millä koodilla kukakin ajaa.

Ideana oli käyttää systeemiä pienemmissä hupitapahtumissa ainakin näin alussa ennenkuin saa kokemusta luotettavuudesta ja käytöstä tarkemmin. Kunhan rata sulaa, niin täytyy systeemi viritellä radalle ja ottaa testiporukka ajamaan. Toimisto-olosuhteissa ensimmäinen kisa on jo simuloitu pahveihin liimattuja tarroja antennin edessä heiluttelemalla ja noin ainakin homma tuntuu toimivan. Antennit myös lukevat tarrat suht kaukaa, joten homman pitäisi kyllä toimia.

Keväälle/alkukesään koitetaan pariajoa järkätä, joten siellä olisi ajanoton ensimmäinen tulikaste.

En ala palvelua sen ihmeemmin mainostamaan ainakaan tässä vaiheessa, mutta muillekin vinkkinä että tällaisen rakentelu onnistuu tänä päivänä ihan tavan tallaajaltakin.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Kai se on lähdettävä taas Panssariin koittamaan :roll: Reenattu on perinteisesti, eli kesärenkailla ei ole ajettu metriäkään. Tainno ei vielä allakaan ole kun takanen.. Takaiskari kävi huollossa ja samoin keula on vielä hieman levällään. Öljyt sen verta harmaana molemmissa päissä, että ehkä kerta vuoteen huolto-ohjelmaa ei olisi huono vähän tiukata. Sen verta huoltaja osasi takakepistäkin sanoa ettei se kuulemma ainakaan vakio ole. Keulasta mittasin nyt Silvanin jäljiltä öljypinnat, 90 mm oli. Tosin tuohonhan itse lisäsin 20 ml per pumppu, mitä lie tuolla sitten nouseekaan. Pikkumopojen iskareissa oli kuulemma ihan siistit öljyt, joten liekö tuo oma ajo sitten kuitenkin vähän rajumpaa. Junnut kuitenkin tahkoo tunteja enempi.

Mites se nyt oli tuo keulan öljypinta, pitääkö se ruoto olla ulkona vai sisällä kun mitataan? Ruoto sisällä oli helpompi ruiskun kanssa touhuta ja laitoin vaan samaan mitä oli. Noinhan se oikeasti toimiessaankin on. Ei ehkä uskalla hirveitä tuota öljypintaa enää nostaakaan.

Renkaatkin menee samat alle mitä viime syksynä oli. Tuo ihan sen takia kun rengastilaus ei ole saapunut ja ihan suht ok nuo vanhatkin on. Takarenkaan sentään laitoin nyt eripäin niin on vähän terävämpää kulmaa.

Juniorin 65:n renkaat tuli (Maxxcross SI) ja ensimmäinen palaute oli, että on paremmat kun nyt keulii hyvin :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Arhippa
Viestit: 173
Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Pyörä: KTM Exc 540
Paikkakunta: Nivala

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja Arhippa »

Ainakin eläkemallin kotarissa, tai no ainakin rippikouluikäisessä, öljyn pinta mitataan juurikin ruoto sisässä. Ruiskuun oikean mittainen letku kiinni, esim vaikkapa se 90mm ja öljyä putkiin vähän liikaa ja letkulla ruisku yläpäässä kiinni liiat pois, noin mä oon tehny.
Ajokaveri höynähti kanssa Panssariin ilmoittautumaan, hyvältä sen suhteen ainakin näyttää että taitaa urat siellä kuivahtaa ettei ihan snorklaamiseksi mene :D
Vastaa Viestiin