Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Kauan sitten viime vuosituhannella 80km/h alueella vastaantulevan auton peräkärrystä lähti lentoon nahkainen SOHVATUOLI . En jäänyt päivittelemään tilannetta, mutta toivottavasti siihen tuli mahdollisimman paljon asfaltti-ihottumaa. Kiinnostavasti olisi käynyt jos olisin siihen mp:llä törmännyt. Onneksi se meni pientareelle päin eikä vastaantulevien kaistalle.
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Peräkärryjen ja kattotelinekuormien perässä ei pidä ajaa, ohi vaan heti.
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Tuohan ei ole käytännössä kiinni mitenkään. Ellei sitten aja Kosovossa tienvarsipommiin, niin eivät ehkä lähde niin herkästi ylöspäin.Kiiskinen kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti lähellä piti, mutta tässä hyvää esimerkkiä mihin kannattaa varautua noilla maaseutujen tieverkostoissa. Ihmiset taas roudaa mökeilleen tarvikkeita ja ne on pitkin poikin todennäköisesti tietä. Tällekkin huikkasin et aika huonosti on kiinni niin "kyllä ne siinä kestää" +-80v pappa.
Nämä on nyt myös ajankohtaisia ja helkatin vaarallisia. Traktorin vilkkuun ei pidä koskaan luottaa, ne voi tuikkia kilometritolkulla turhaan ja kun oikeasti kääntyvät, eivät välttämättä vilkuta. Monenkuntoista konetta/kuskia on tiellä.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Tästä on viitisentoista vuotta kun ajoin 640 Adventurella jenkkivanin kylkeen. Auto tuli mutkassa oikealta puskan takaa pihasta ja kääntyi tulosuuntaani, ehdin jarruttamaan parikymmentä metriä, on 80km/h tie. Vasemmalla syvä oja ja auto keskellä tietä poikittain, nopeutta ei ollut enää paljon, mutta osui. Chevyvanin kyljessä äijän kokoinen painauma, pyörä nurin siinä liittymässä ja minä asfaltilla istumassa, muutaman kuperkeikan jälkeen. Sattumalta kamera mukana ja muutama kuva tilanteesta, ja jäljistä. Poliisit paikalle, siinä vaiheessa liikkuminen vaikeaa, en päässyt maijaan kun jalka ei noussut ja paperit tehtiin pihalla. Ambulanssilla sairaalaan, kuvattiin ja tutkittiin, mitään ei ollut onneksi rikki. Sattui joka paikkaan seuraavat kaks viikkoa, ja senkin jälkeen.
Ajokamppeet oli asialliset, kaikissa muissa oli vaurioita, paitsi kypärä oli ehjä.
Ainoastaan kyynärvarteen tuli naarmu, kun siinä Rukan puvussa oli vetoketju käsivarressa ja se tarttui vanin ikkunankehykseen ja nosti hihan ylös ja maassa kieriessä tuli ihottumaa.
Auton kuski sanoi että on "pitänyt " raivata pusikko, mutta samanlainen näkemäeste siinä on tänäkin päivänä. Aina kun siitä menee niin muistiin nousee tämä juttu. Kirstuun lähtö oli tosi lähellä, mutta ei ollut vielä sen aika. Sen se opetti että laitan aina ajovarusteet päälle kun olen pyörällä liikkeellä.
Ajokamppeet oli asialliset, kaikissa muissa oli vaurioita, paitsi kypärä oli ehjä.
Ainoastaan kyynärvarteen tuli naarmu, kun siinä Rukan puvussa oli vetoketju käsivarressa ja se tarttui vanin ikkunankehykseen ja nosti hihan ylös ja maassa kieriessä tuli ihottumaa.
Auton kuski sanoi että on "pitänyt " raivata pusikko, mutta samanlainen näkemäeste siinä on tänäkin päivänä. Aina kun siitä menee niin muistiin nousee tämä juttu. Kirstuun lähtö oli tosi lähellä, mutta ei ollut vielä sen aika. Sen se opetti että laitan aina ajovarusteet päälle kun olen pyörällä liikkeellä.
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Oppitunti Turkista parin vuoden takaa:
Nelikaistainen 100km/h tie, jossa u-käännökset sallittuja tietyissä kohdissa. Vauhtia minulla se n. 100km/h kun huomaan jo kaukaa, että paikallinen farmari liittyi tielle peltotieltä. Vaihdoin kaistaa vasemmalle, jotta farmari pystyisi liittymään siististi mukaan pientareelta. En tajunnut lähestyvää u-käännöspaikkaa ja farmari kääntää nollat taulussa suoraan eteen tukkien lähes koko ajoradan. Jarrut pohjaan ja ohjaan aivan vasemman kaiteen viereen toivoen parasta. Ehdin jo mielessä varautua ilmalentoon, mutta pyörä sujahtaakin aivan auton etupuskurin ja kaiteen välistä n. 60km/h vauhdissa.
Turkissa näkyy pääasiassa vain mopoja ja hitaita kevareita, joten paikallinen ei ehkä tajunnut nopeuttani tai sitten vain "Insallah".
Nelikaistainen 100km/h tie, jossa u-käännökset sallittuja tietyissä kohdissa. Vauhtia minulla se n. 100km/h kun huomaan jo kaukaa, että paikallinen farmari liittyi tielle peltotieltä. Vaihdoin kaistaa vasemmalle, jotta farmari pystyisi liittymään siististi mukaan pientareelta. En tajunnut lähestyvää u-käännöspaikkaa ja farmari kääntää nollat taulussa suoraan eteen tukkien lähes koko ajoradan. Jarrut pohjaan ja ohjaan aivan vasemman kaiteen viereen toivoen parasta. Ehdin jo mielessä varautua ilmalentoon, mutta pyörä sujahtaakin aivan auton etupuskurin ja kaiteen välistä n. 60km/h vauhdissa.
Turkissa näkyy pääasiassa vain mopoja ja hitaita kevareita, joten paikallinen ei ehkä tajunnut nopeuttani tai sitten vain "Insallah".
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Virossa on myös moottoriteitä, joilla U-käännökset ovat sallittuja. Ja täällä Oulussa näkyy olevan tapana, vaikka ei sallittua olekaan. 2 tapausta nähnyt vuoden sisään...
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Mulla tuli latviassa maantiellä rekka vastaan, sitä ohitti toinen rekka ja niitä kumpaakin ohitti bemari piennarta pitkin. Kaikilla vauhtia varmastikin se yli 100kmh, bemarilla huomattavasti enemmän. Hieman orpo lähtee mopolla kahta rekkaa ja yhtä autoa vastapalloon. Siinä pisti vähän kyllä miettiin sitä balttian liikennettä, ja ottaan vieläkin tarkempi ajotapa ja vieläkin isommat turvavälit ja toleranssit.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Kiitos Traficomille opetusluvan suosimisesta jne jne. Lauantai alkuillasta (Tie 140, rajoitus 60) tuli kotilo oikealta ja kolmion takaa sivutieltä eteen. Ei ihan perinteinen "pieneen väliin" vaan vieläpä väärälle kaistalle eli meikän eteen. En tiedä oliko opettaja tilanteen tasalla. Vaikea nykyään ennakoida kaikkia tilanteita.
treriksrøysare
- _JPA_
- Viestit: 663
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Tieliikennelain kesäkussa voimaan tulevan uudistuksen jälkeen on vähintäänkin epäselvää, että mihin kaikkeen liikennesääntöjen vastaiseen toimintaan itse kunkin täytyy varautua.Kampi kirjoitti:Vaikea nykyään ennakoida kaikkia tilanteita.
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Pari kesää sitten ajelin aamuruuhkaa vastaan Tuusulan motaria. Vauhtia rapiat 80kmh ja loivan mutkan takaa näen jotain isoa lentävän.
1 x 3m kattopelti lensi edellä ajavasta saunamökin siirtoa suorittavasta kuorma-autosta keskelle kahta kaistaa. 100m lähempänä kuorkkia ja olisi tullut hiukan enemmän kiire väistellä moista lentävää kapistusta... Huidoin kuskia pysähtymään ja huutelin jotain "pientä" pudonneen. Lähti kiltisti noukkimaan romujaan tieltä.
1 x 3m kattopelti lensi edellä ajavasta saunamökin siirtoa suorittavasta kuorma-autosta keskelle kahta kaistaa. 100m lähempänä kuorkkia ja olisi tullut hiukan enemmän kiire väistellä moista lentävää kapistusta... Huidoin kuskia pysähtymään ja huutelin jotain "pientä" pudonneen. Lähti kiltisti noukkimaan romujaan tieltä.
- SS
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
- Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
- Paikkakunta: Nummela
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Oltiin 2019 elokuussa vaimon kanssa gessulla pienellä turneella Balttiassa ja se ajokulttuuri on kyllä kamalaa.
Ajavat ihan helv..n kovaa kaupungissakin.
Oltiin Vilnan reunamilla matkalla hotellille, kohdassa jossa kaksi leveää väylää yhdistyy viideksi rinnakkaiseksi kaistaksi, kaikki täynnä autoja, me siinä keskimmäisellä ajaen samaa vauhtia kuin muutkin, ja tarve oli päästä yksi pykälä vasemmalle.
Vilkaisu peiliin, tyhjä kaista, joo, vielä vilkaisu olkapään yli, vilkku vasemmalle ja hiljalleen siirryin toiselle kaistalle.
Sitte sellanen ikävä ruts, rits, räks, gessu heilahti ihan pikkasen ja tumma Audi suhahti ohi vasemmalta todella kovaa, pysähtyen sitten jonkin matkan päähän.
Mekin pysähdyttiin tarkistamaan vauriot, tässäkö tää reissu nyt on?
Ihmetys oli suuri kun ainoa näkyvä vaurio oli vasemmassa sylinterin suojaraudassa olevan kamerakuulan siirtyminen sentillä eteenpäin ja maalijälki.
En ymmärrä miten se vain siihen osui kun pyörässä oli isot alulaukut kiinni?
Audin takalokasuoja oli mielenkiintoisen näköinen, osittain aukileikkaantunut.
Tehtiin sitten paperityöt ja matka jatkui, hyvä kun on vakuutukset.
Mutta toi oli kyllä varsinainen likipiti- tilanne...vieläkin hirvittää...
SS
Ajavat ihan helv..n kovaa kaupungissakin.
Oltiin Vilnan reunamilla matkalla hotellille, kohdassa jossa kaksi leveää väylää yhdistyy viideksi rinnakkaiseksi kaistaksi, kaikki täynnä autoja, me siinä keskimmäisellä ajaen samaa vauhtia kuin muutkin, ja tarve oli päästä yksi pykälä vasemmalle.
Vilkaisu peiliin, tyhjä kaista, joo, vielä vilkaisu olkapään yli, vilkku vasemmalle ja hiljalleen siirryin toiselle kaistalle.
Sitte sellanen ikävä ruts, rits, räks, gessu heilahti ihan pikkasen ja tumma Audi suhahti ohi vasemmalta todella kovaa, pysähtyen sitten jonkin matkan päähän.
Mekin pysähdyttiin tarkistamaan vauriot, tässäkö tää reissu nyt on?
Ihmetys oli suuri kun ainoa näkyvä vaurio oli vasemmassa sylinterin suojaraudassa olevan kamerakuulan siirtyminen sentillä eteenpäin ja maalijälki.
En ymmärrä miten se vain siihen osui kun pyörässä oli isot alulaukut kiinni?
Audin takalokasuoja oli mielenkiintoisen näköinen, osittain aukileikkaantunut.
Tehtiin sitten paperityöt ja matka jatkui, hyvä kun on vakuutukset.
Mutta toi oli kyllä varsinainen likipiti- tilanne...vieläkin hirvittää...
SS
- Totti
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Viime syksynä tein pientä huoltoa talouden molempien naisten moottoripyöriin. Tytön pyörää kävin yleisesti läpi että olisi viimeisen päälle kunnossa ostajan joskus ilmaantuessa. Vaimon pyörään vaihdoin jarrupalat, kiristin ketjut ja tein jotain muuta pientä. Kävin sitten likan pyörällä noin kilometrin lenkin. Vaimo huusi ovelta että sauna olisi kohta lämmin. Ajattelin että käyn myös vaimon Gessulla saman testilenkin.
Huppari remontticollegejen seuraksi, kypärä päähän ja menoksi. Paluumatkan viimeisessä - tai toiseksi viimeisessä mutkassa, en pysty takuuvarmasti sanomaan kumpi se oli - tajusin että takarengas pyrkii sivulle enkä ehdi tekemään asialle yhtään mitään. Vauhtia oli maksimissaan kolmekymmentä kilometriä tunnissa. Mieleen tuli ajatus että tämä ei saatana voi olla totta! Pyörän tökättyä ja minun jatkettua matkaa, mieleen tuli toinen ajatus: ehkä tämä onkin vain pahaa unta. Kun rämähdin kyljelleni asfalttiin, mikä muuten sattuu ilman kunnollisia ajovarusteita, huomasin että eipäs ollutkaan unta. Siitä sitten pyörä ylös ja parisadan metrin ajo kotiin.
Ilta meni päivystyksessä niskatuki seuranani. Luita ei mennyt poikki, selvisin mahtavilla naarmuilla polvessa ja kyynärpäässä. Lihaskipuja oli selässä ja rintarangassa noin kuukauden päivät. Kypärään tuli sen verran jälkiä että se meni vaihtoon. Gessusta vääntyi ohjaustanko ja vasemman puolen katteet menivät kaikki uusiksi. Jälkikäteen kävin katsomassa kohtalonkurvini ja siinä on useampi kaivonkansi sekä leveä suojatiemaalaus. Takarengaskin oli melkein uusi. Olen koko motoristiurani aikana ajanut maksimissaan kymmenen kertaa ilman ajovarusteita. Nykyään puen ne aina. Ja aina luulin että telon itseni jossain pusikossa enkä postilaatikolla.
Huppari remontticollegejen seuraksi, kypärä päähän ja menoksi. Paluumatkan viimeisessä - tai toiseksi viimeisessä mutkassa, en pysty takuuvarmasti sanomaan kumpi se oli - tajusin että takarengas pyrkii sivulle enkä ehdi tekemään asialle yhtään mitään. Vauhtia oli maksimissaan kolmekymmentä kilometriä tunnissa. Mieleen tuli ajatus että tämä ei saatana voi olla totta! Pyörän tökättyä ja minun jatkettua matkaa, mieleen tuli toinen ajatus: ehkä tämä onkin vain pahaa unta. Kun rämähdin kyljelleni asfalttiin, mikä muuten sattuu ilman kunnollisia ajovarusteita, huomasin että eipäs ollutkaan unta. Siitä sitten pyörä ylös ja parisadan metrin ajo kotiin.
Ilta meni päivystyksessä niskatuki seuranani. Luita ei mennyt poikki, selvisin mahtavilla naarmuilla polvessa ja kyynärpäässä. Lihaskipuja oli selässä ja rintarangassa noin kuukauden päivät. Kypärään tuli sen verran jälkiä että se meni vaihtoon. Gessusta vääntyi ohjaustanko ja vasemman puolen katteet menivät kaikki uusiksi. Jälkikäteen kävin katsomassa kohtalonkurvini ja siinä on useampi kaivonkansi sekä leveä suojatiemaalaus. Takarengaskin oli melkein uusi. Olen koko motoristiurani aikana ajanut maksimissaan kymmenen kertaa ilman ajovarusteita. Nykyään puen ne aina. Ja aina luulin että telon itseni jossain pusikossa enkä postilaatikolla.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Äsken tuli valkoinen T7 vastaan ja kyllä, valot ei juurikaan herätä huomiota. Kaksi kirkasta pientä pistettä ilman häikäisevää hajavaloa jää puolipilvisellä huomaamatta. Se on laitettava päivävalot tilaukseen.Roiske kirjoitti:Onhan noita tilanteita sattunut paljonkin matkan varrella, valitettavasti. Tänä keväänä on tullut todella paljon autoja eteen kolmion takaa. Lieneekö uuden teneren valoissa jotain joka ei herätä huomiota vai mikä mättää. Valojen suuntauksen tarkistin ja silti vaan ajavat eteen. Onneksi on kuitenkin vielä väistämällä selvinnyt tilanteista.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Pallokala
- Viestit: 996
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Minä inhoan myös näitä mökkiläisten kevytperävaunuja, varsinkin kuomullisia. Kun se kuomu peittää ne vetoauton valot. Jos kärryn perässä ei ole kiilun kiilua, siinä voi ihan itse päätellä onko veturissa drl:t päällä (jolloin jarruvalot ja vilkut kuitenkin tarvittaessa toimivat), vai onko töpseli kokonaan irti. Tai niin kuin pari kertaa on sattunut, kärryn vilkut on kytketty ristiin vetoauton kanssa. Onneksi niin päin, että ohituspaikkaa hakiessa vilkku on syttynyt kärryssä vasemmalle, mutta auto on kääntynyt oikealle...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Re: Läheltä piti tilanteet jotka pistää miettimään
Silloin aikanaan kun korttia ajelin moottoripyörälle, niin siinä ensimmäisellä matkaajotunnilla meinasi päästä heti puolan rekkapojan keulakoristeeksi. Rekka lähti tuplakeltaisilla ohite hitaasti ajavasta kotilosta ja meikä oli siinä noviisina pyörän puikoissa kun rekan keula lähestyy. Ei kun pientareen puolelle ja vähän luiskaankin, tilanteesta selvittiin ehjin nahoin kaatumatta, mutta kyllä puistatti ja kylmä hiki kasteli ajokamppeet sisäpuolelta kun tajusi kuinka läheltä meni.
Ajo-opettaja huuteli radioon, että kun sua ei sieltä ojanpohjalta löydy, niin vetäse seuraavalle levikkeelle parkkiin. No näin tuli tehtyä ja hermosavuista meinannu tulla mitään kun ei stenda vapinalta pysynyt käsissä.
Pinnat opelle tilanteen jälkipuimisesta.
Alla oli F650GS eikä toisena vaihtoehtona ollut ER-5. Ehkä pyörän valinnalla oli jotain tekemistä et nousi vaan tepeille penkan puolella mentäessä.
Tämän jälkeen on ollut paljon tarkkaavaisempi liikenteessä ja tapa on säilynyt vaikka aikaa on kulunut se 14 vuotta.
Ajo-opettaja huuteli radioon, että kun sua ei sieltä ojanpohjalta löydy, niin vetäse seuraavalle levikkeelle parkkiin. No näin tuli tehtyä ja hermosavuista meinannu tulla mitään kun ei stenda vapinalta pysynyt käsissä.
Pinnat opelle tilanteen jälkipuimisesta.
Alla oli F650GS eikä toisena vaihtoehtona ollut ER-5. Ehkä pyörän valinnalla oli jotain tekemistä et nousi vaan tepeille penkan puolella mentäessä.
Tämän jälkeen on ollut paljon tarkkaavaisempi liikenteessä ja tapa on säilynyt vaikka aikaa on kulunut se 14 vuotta.
Kyllä se siitä...