Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Itse olen käyttänyt GPX 5.5:sta saman sarjan suojapaidan kanssa ilman mitään remmejä enduroajossa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Mielenkintoista keskustelua!
Mulla ollu alpinestars 5 vuotta kovassa käytössä(varmaan tuhansia avauksia),toiminut hyvin.
Käytän aina ajaessa,ajelen sitte matkaa tai enskaa,on sen verran huomaamaton käyttää kun on tottunu.Helppo pukea ja riisua.
En tiedä? Mutta muistaakseni joku lääkäri joskus kirjotti,kypärän jälkeen tärkein suoja,auttaa enemmän onnettomuudessa kun selkäsuoja.
Piti oikein käydä kokeilemassa,mutta ei kyllä mene vahigossa osiksi,saa kyllä kun reippaasti voimalla avaa yli "topparin".
Varmaan on parempiakin,mutta oon tykänny!
Laitoin kuminauhalenkit takaosaan kiinni,helppo vetää pukiessa kanaloiden ali eteen suojan ympärille ennen kun lukitsee,pysyy mukavasti pikallaan kun esim.kumartuu.
Mulla ollu alpinestars 5 vuotta kovassa käytössä(varmaan tuhansia avauksia),toiminut hyvin.
Käytän aina ajaessa,ajelen sitte matkaa tai enskaa,on sen verran huomaamaton käyttää kun on tottunu.Helppo pukea ja riisua.
En tiedä? Mutta muistaakseni joku lääkäri joskus kirjotti,kypärän jälkeen tärkein suoja,auttaa enemmän onnettomuudessa kun selkäsuoja.
Piti oikein käydä kokeilemassa,mutta ei kyllä mene vahigossa osiksi,saa kyllä kun reippaasti voimalla avaa yli "topparin".
Varmaan on parempiakin,mutta oon tykänny!
Laitoin kuminauhalenkit takaosaan kiinni,helppo vetää pukiessa kanaloiden ali eteen suojan ympärille ennen kun lukitsee,pysyy mukavasti pikallaan kun esim.kumartuu.
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Pitihän tuo (4.5) tilata, kun sai niin halvallaJuhaL kirjoitti:Leatt GPX 4.5 saapui tänään postissa. 24MX toimittaa paketin mukana valmiiksi täytetyn tarralapun palautusta varten. Sinällään kätevää!
Pikaiset sovitukset selkäsuojalla varustetun Rukka Roughroad takin kanssa. Kohtuullisen mukavastihan tuo paikallaan istuu, mutta takin kanssa tuota ei saa putoamaan takaisin alas hartioille ohjevideon mukaisesti. MX-kamojen kanssahan tämä lienee lähinnä tarkoitettukin käytettäväksi. Takin kanssa käytettäessä tämä kaipaisi leveämmät säätöpalat, kuin mitä mukana tulee. 24MX:n sivuilta löytyy loppuunmyyty versio, jossa on mukana kahdet erilevyiset palikat.
24MX:n GPX 4.5 myyntisivulla mainitaan seuraavasti: "Useita säätömahdollisuuksia, jotka sopivat useammillle ajajille". Rohkenen olla hieman eri mieltä johtuen noiden säätöpalojen puutteesta! Minulle hoikalle tämä sopii (rinnanympärys L-koon keskipaikkeilla), mutta isommalla kaverilla saattaa olla ahdasta. Onhan tuolla toki ilmaiset koonvaihdot ja 60 päivän palautusaika!
EDIT: mukana tullut ohjekirjanen ei mainitse säätöpalikoista mitään.
Otin XXL koon mutta takin kanssa tosiaan ei saa kunnolla tipahtamaan. Varmaan jos takissa ei olisi selkäsuojaa, istuisi paremmin. Noita lukkopalikoita näyttää olevan useampaa kokoa mutta tiedä sitten onko tossa XXL mallissa juuri se suurin. Pikaisen mittauksen jälkeen, XXL:ssä on 3 cm leveä lukkopalikka eli se suurin.
Ehkä STX Road olisi parempi. Tai 5.5.
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
tsau kirjoitti:
Pitihän tuo (4.5) tilata, kun sai niin halvalla .
Sama täällä ja vielä ilman palautusoikeutta,. Hyvä kun istuu hupparin kanssa paikoilleen.
No, se on otettava kuumailmapuhallin käteen ja sovitettava sillä, jos ei muuten saa istumaan
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
- empperi
- Viestit: 266
- Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
- Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
- Paikkakunta: Kemi
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Mulla on Leatt STX Road mittojen mukaan ostettu. Mutta ei se istu kunnolla vaikka on suurimmilleen säädetty. Alla on aina Leatt Adventure Lite selkä/rintapanssari. Vissiin pitäisi ilman suojia ajella.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Leatt 4.5 GPX tuli hankittua talvialesta. Pari reissua kokemusta, ei huomaa ajaessa lainkaan muuten kuin vähän rajoittaa pään kääntymistä aivan ääriasentoihin sivulle. Eli onko tuo perhana sittenkin väärän kokoinen vaikka tuntuu aivan hyvältä ja sopivalta...? Kypärä toki tähän myös vaikuttaa. Leatt Airfit-suojatakki on ajotakin alla eikä tunnu liian tiukalta paketilta. Suosittelisin kuitenkin jo tällä käyttökokemuksella käyttämään edes jotakin niskasuojaa. Kyllä sen verran tärkeä varuste on.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Mulla kanssa pari pidempää siivua takana GPX 5.5 kanssa. Pientä säätöä tauoilla ja nyt istuu niin ettei sitä huomaa kun puhelimen näytön heijasteesta joka on navitornissa. Pään liikkeitä ei rajoita missään normaali tilanteessa mutta rajat tulee selkeästi vastaan joka suunnasta. Kypärämeluun ei vaikuttanut millään tavalla, etuosa toimii ilmanohjaimena ja viileällä kelillä työntää ikävästi kylmää kaulalle, tuo ongelma poistuu kypärähupun vaihdolla.
Lompakko on povarissa ja takin joutuu aukaisemaan. Hyvin onnistuu sekin kun avaa suojan lukituksen ja kääntää etuosan sivulle, siinä se pysyy ihan hyvin eikä tarvii riisua pois. Tähän asti ajot on ajettu ilman remmejä enkä tiedä kaipaanko niitä ollenkaan, on vaan niin helppo pukea ilman remmejä ja normi ajossa pysyy paikallaan hyvästi.
Tästä tuli vakiovaruste, hetken kun käyttää niin ilman ei osaa olla.
Lompakko on povarissa ja takin joutuu aukaisemaan. Hyvin onnistuu sekin kun avaa suojan lukituksen ja kääntää etuosan sivulle, siinä se pysyy ihan hyvin eikä tarvii riisua pois. Tähän asti ajot on ajettu ilman remmejä enkä tiedä kaipaanko niitä ollenkaan, on vaan niin helppo pukea ilman remmejä ja normi ajossa pysyy paikallaan hyvästi.
Tästä tuli vakiovaruste, hetken kun käyttää niin ilman ei osaa olla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Tuo 4.5:n mitoitus onkin tarkkaa, niskatuki istuu mulla tietenkin Leattin oman 3DF suojapaidankanssa hienosti. Mutta Foxin kovan suojapaidan kanssa ei, siihen olisi pitänyt ottaa mitta suojapaita päällä eli numeroa isompi. Noo itselle tuosta ei tullut vahinkoa, foxin ajattelin siirtää talviajoihin kelkkatakin alle ja siin ei niskatuki sovi muutenkaan. Talven toppaukset ajaa saman asian...
Suojan hartiatassujen päälle on Leattin suojissa omat remmit/läpykkeet mitkä laitetaan niskatuen päälle (punaiset vetimet paidassa) ja ainakin Yokon paidan kauluksen saa sinne kans.
Suojan hartiatassujen päälle on Leattin suojissa omat remmit/läpykkeet mitkä laitetaan niskatuen päälle (punaiset vetimet paidassa) ja ainakin Yokon paidan kauluksen saa sinne kans.
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
- Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
- Paikkakunta: Raisio
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Remmit on hyvät, kun tauoilla syystä tai toisesta joutuu kumartelemaan, ei valahda tuki niskaan tai silmille. Saattaa niillä olla jotain vaikutusta onnettomuudenkin sattuessa, kun tuki pysyy suunnitellulla paikalla. Vaikka painaa se kypäräkin sen varmaan kohdilleen.Koheltaja kirjoitti:Tähän asti ajot on ajettu ilman remmejä enkä tiedä kaipaanko niitä ollenkaan, on vaan niin helppo pukea ilman remmejä ja normi ajossa pysyy paikallaan hyvästi.
Sent from Tapatalk
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Paljonko ne kuminauhat oikeasti pitää niskatukea oikeassa paikassa jos tilanne sattuu päälle?
Eri asia jos suoja olisi kiinnitettynä suojapaitaan tai takkiin, jotenkin nuo kuminauhat ei herätä luottamusta suojan paikalla pysymiseen muuten kun makkaraa poimiessa nuotiolta, ja 5.5 on niin helppo pukea-riisua ettei sitä viitsi pitää päällä jos kypärä on pois päästä.
Saatan myös olla pahasti väärässä. Orkkis remmit on sen tasoiset että ne pitää tehdä kokonaan uusiksi jos alan käyttää remmejä.
Eri asia jos suoja olisi kiinnitettynä suojapaitaan tai takkiin, jotenkin nuo kuminauhat ei herätä luottamusta suojan paikalla pysymiseen muuten kun makkaraa poimiessa nuotiolta, ja 5.5 on niin helppo pukea-riisua ettei sitä viitsi pitää päällä jos kypärä on pois päästä.
Saatan myös olla pahasti väärässä. Orkkis remmit on sen tasoiset että ne pitää tehdä kokonaan uusiksi jos alan käyttää remmejä.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Jarkko
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
- Pyörä: ex.LC8 Adv.
- Paikkakunta: Susiraja
- Viesti:
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Miulla ollut nuo "KTM länget" (LEAT mikälie malli) muutaman vuoden käytössä, en oo käyttänyt remmejä ja hyvin on pysynyt soratie kurvailuissa.
Kokeilin, mutta ei taivu vanhan kädet ja remmien kanssa jäisi kaappiin koko viritys.
Onnettomuus tilanteessaa varmaan sellaiset voimat kyseessä, että remmeistä ei ole apuja.
Kokeilin, mutta ei taivu vanhan kädet ja remmien kanssa jäisi kaappiin koko viritys.
Onnettomuus tilanteessaa varmaan sellaiset voimat kyseessä, että remmeistä ei ole apuja.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: La Huhti 28, 2018 8:38 pm
- Pyörä: Husse 701 ex metsäskootteri F700GS
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Tärkeintä on, että turvavarusteet sopii omaan vartaloon ja ajokamoihin. Itse sovittamalla päädyin Alpinestars Bionic panssari ja BNS Tech 2 niskatukeen. Tärkeää myös säätää itselle sovittaessa. Mulla on sama käyttääkö Rukkan takilla vai krossipaidalla. Kaikki paikallaan turvallisen kireä, krossipaidalla sopiva ja samoin, jos ajotakilla ottaa panssarin yläsovitteen pois, kuten on suunniteltu. Nykyisin ollut käytössä aina kaikkialla (työmatkat, assut, hiekat ja polut) ja 2v/20000tkm kestänyt hyvin. Ja ohjeen mukaisella käytöllä ei koskaan ole itsekseen purkautunut. Alussa kun väärältä puolelta yritti voimalla avata, niin purkautuu suunnitellusti 3 palaseen. Menee myös Rukkan alle, mutta en suosittele. Paikallaan pysyy hyvin, metsäskootterilla ajossa on yleensä lenkit tai crossipaidalla panssarin kiinnikkeissä kiinni.
Kippari, BMW700GS - Se on hyvä, kun sen teippaa
Kippari, BMW700GS - Se on hyvä, kun sen teippaa
Jos aamulla herää hengissä, pääsee itse vessaan ja pyörän päälle - On elämästä voitettu 97%. Miksi me itketään niin paljon sen 3% päälle?
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
- Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
- Paikkakunta: Espoo
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Leatt STX RR niskatuki on nyt ollut kolme kertaa päällä, ~700 km, eikä mitään negatiivista sanomista.
Kevyt, huomaamaton ja aika pitkälle pitää pään taipua ennen kuin se tulee vastaan (säädöt pitää toki vielä tarkistaa), olen niin jäykkäniskainen että pään kääntely ei minulla riitä vaan joudun kääntämään koko kroppaa jos takaviistoon haluan nähdä.
Kohtalaista kulumaa on tullut muutamiin kohtiin jotka koskettavat takkiin ja kypärään. Tuo niskasuoja ei siis jatkuvasti kosketa kypärään vaan ehkä silloin kun ajaa hyvin epätasaisella alustalla, tältä kulumiselta ehkä välttyisi jos käyttäisi niitä hihnoja, toisaalta tuota kypärän ja niskasuoja välistä koskettelua en ole ajossa huomannut lainkaan (ei kolahduksia eikä pään liikkeen rajoittamista). Kulumaa on myös niissä selän puolen läpysköissä ja vastaavissa kohdin takkia ja heijastinliiviä on olematonta jälkeä, ehkä sitä irronnutta mustaa ja harmaata pehmustetta niistä läpysköistä. Tuossa niskasuojassa on 4..5 erilaista "kuluspintamateriaalia", eli eritavoin pinnoitettua kohtia jotka koskettavat takkiin ja/tai kypärään, näistä yksi materiaali tuntuu siis kuluvan hätäseen ja alta paljastuu jo muutama kerros. Storm Motor:lta on jo luvattu uusi tilalle, vaan vähän mietityttää että onkohan siinäkin nämä kulutuspinnat samanlaisia, jos on niin vaihto uuteen ei kyllä auta.
Käsitykseni on että tästä tuli vakiovaruste ajeluihin.
Kevyt, huomaamaton ja aika pitkälle pitää pään taipua ennen kuin se tulee vastaan (säädöt pitää toki vielä tarkistaa), olen niin jäykkäniskainen että pään kääntely ei minulla riitä vaan joudun kääntämään koko kroppaa jos takaviistoon haluan nähdä.
Kohtalaista kulumaa on tullut muutamiin kohtiin jotka koskettavat takkiin ja kypärään. Tuo niskasuoja ei siis jatkuvasti kosketa kypärään vaan ehkä silloin kun ajaa hyvin epätasaisella alustalla, tältä kulumiselta ehkä välttyisi jos käyttäisi niitä hihnoja, toisaalta tuota kypärän ja niskasuoja välistä koskettelua en ole ajossa huomannut lainkaan (ei kolahduksia eikä pään liikkeen rajoittamista). Kulumaa on myös niissä selän puolen läpysköissä ja vastaavissa kohdin takkia ja heijastinliiviä on olematonta jälkeä, ehkä sitä irronnutta mustaa ja harmaata pehmustetta niistä läpysköistä. Tuossa niskasuojassa on 4..5 erilaista "kuluspintamateriaalia", eli eritavoin pinnoitettua kohtia jotka koskettavat takkiin ja/tai kypärään, näistä yksi materiaali tuntuu siis kuluvan hätäseen ja alta paljastuu jo muutama kerros. Storm Motor:lta on jo luvattu uusi tilalle, vaan vähän mietityttää että onkohan siinäkin nämä kulutuspinnat samanlaisia, jos on niin vaihto uuteen ei kyllä auta.
Käsitykseni on että tästä tuli vakiovaruste ajeluihin.
TA-Petu
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
- Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
- Paikkakunta: Paimio
Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin
Onko noista 30-40 euron pehmeistä "niskatukimakkaroista" jotakin hyötyä? Sopisi "ostovoimarajoitteisen" aloittelijan budjettiin hyvin. Lähinnä kevyttä pappavauhtista ajoa poluilla mutta silti koko ajan turvallaan jossakin puskassa ja viimeksi kypärä osui kaatuessa omalla reitillä johonkin vanhaan tukkiin kun kaaduin ja tuli vaan mieleen että jos tuommoisen jonkun hommaisi.