Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

T7:ssa on progressiivinen linkusto joten se puoltaa lineaarista jousta ja se tulee olemaan oma valinta kun jousen vaihdon aika tulee. Etujousta tuskin alan vaihtamaan, ehkä spaceri jos tarvii, katsotaan sitä kun saa ensin takajousen joskus vaihdettua.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
janhama
Viestit: 109
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

Teneren alusta on kyllä erikoinen. Varsinkin, kun sitä ilmeisesti hierottiin kauan ennen pyörän julkaisua.

Etujousi on about sopivan jäykkä, mutta siinä ei ole preload säätöä ja statig sag on tehtaan jäljiltä törkeän paljon. Lisäksi iskareissa on ilmeisen tiukka hydraulinen päätyvaimennus. Lopputuloksena normaalia vaimennusaluetta on varsin vähän käytössä.

Takajousi taas on auttamatta löysä, vaikka progressiivinen linkusto sitä loppua kohti jäykentääkin. Painumaa on tässäkin päässä paljon. Preload pitää ruuvata tappiin, että ilman varusteita olevan pyörän statig sag on about kohdallaan. Ja jousen jäykkyys on sopiva vain höyhensarjalaisille (ilman varusteita tai kyytiläistä). Toisaalta pyörä on niin kookas, että kuskit on järjestäen melko painavia ja kyseessä on adv pyörä, eli varusteita ja lisäkuormaa yleensä jonkinverran on.

Itsellä (92kg plus ajokamat ja varusteet) on nyt takana preload tapissa ja vaimennusta sen verran, että perä ei heijaa. Keulassa otin hieman vaimennusta pois. Naksuja en nyt ulkoa muista, mutta pyörä on paremman ja tasapainoisemman tuntuinen kuin tehtaan jäljiltä. Voi olla, että tarvitsisi lisää vaimennusta maastoon, mutta se selviää myöhemmin. Jousikin mennee vaihtoon, mutta odotellaan ensin lisää muiden kokemuksia kuinka vakioiskari toimii jäykemmän jousen kanssa.
slip
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.

Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.

Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8

Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

slip kirjoitti:Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Mun kuivapaino on 90kg ja kamojen kanssa lähentelee 100kg, meinaatko että 85nm jousi voisi olla riittävä? Pyörässä ei ole tölkkejä, eikä tule. Sama koskee kytiläistä 8)

Näyttää RR:ssä olevan 90nm jousi loppu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
janhama
Viestit: 109
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

slip kirjoitti:Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.

Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.

Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8

Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Tuota 90N/mm jousta olen itselle vähän ajatellut. Paino mulla ajokunnossa nousee vähän toiselle sadalle. Joskus voi olla tavaraakin mukana, mutta kevyehkösti Mosko Moto Reckless 80 laukuissa ja silloin jää hypyt vähemmälle. Mikäs sulla on tuntuma reboundista tuon jäykemmän jousen kanssa? Riittääkö varat hyvin?

Sag'ien erotuksen perusteella keulan jouset on jopa liian jäykät. Erotus alle 10%, kun peukalosääntö sanoo, että 20%. Pohjaaminen johtunee siis liian isosta static sag'istä, joka pitäisi olla helppo shimmata pois. Ongelmaksi voi preloadin kasvattamisessa kuitenkin muodostua jousen minimipituus. Jossain törmäsin arvioon, että se on aika kortilla. Jousi voisi siis pohjata ennen vaimenninta. Myös iskun lopussa oleva hydraulinen päätyvaimennus kaventaa normaalin vaimennuksen aluetta ja voi olla niin tiukka, että tuntuu kuin jousto pohjaisi.
Avatar
Roiske
Viestit: 1414
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Mitenkäs muilla tuo jarrupolkimen liike on? Meinaan että tuntui painuvan aika syvään. Mittasin, niin 7cm painoin käsin ennenkuin jäykistyi.

Etuvanteessa myös pientä sivuheittoa. Pitää ensihuollossa mainita asiasta.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kädellä painettuna alkoi jäykistymään 30mm kohdalla, jalkatuntuma ei kerro mitään poikkeavaa joten 70mm kuulostaa aika isolta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1414
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roiske »

30mm tuntumassa mulla on muissakin mopoissa.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Voi olla ilmaa, mulla oli etujarru uutena pehmeä ja ekassa huollossa otettiin ilman pois.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1414
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Onko kellään kokemuksia tuosta alkuperäisestä comfort takasatulasta, onko korkeampi kuin normaali? Mulla pitäisi joko etusatulaa korottaa tai ostaa rallysatula tilalle.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Seuraava versio kaasurullasta 1/5 avauksella. Parin proton jälkeen taisi oikea muoto löytyä. Vakiorulla 36mm ja nyt on 42mm progressiivinen, pintakaasu vakiota pehmeämpi ja kokonaisliike pienempi.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Pturu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Koheltaja kirjoitti:Seuraava versio kaasurullasta 1/5 avauksella. Parin proton jälkeen taisi oikea muoto löytyä. Vakiorulla 36mm ja nyt on 42mm progressiivinen, pintakaasu vakiota pehmeämpi ja kokonaisliike pienempi.

Kuva
Ihan mielenkiinnosta erilaisiin valmistustekniikoihin kyselen tälleen offtopickina, että onko noissa kaasurullissa tuossa profiilin kohdallakin ura vaijerille vai toimiiko ne ilman uraa? Jos on ura, niin millä menetelmällä olet sen uran tehnyt?
slip
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Koheltaja kirjoitti:
slip kirjoitti:Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Mun kuivapaino on 90kg ja kamojen kanssa lähentelee 100kg, meinaatko että 85nm jousi voisi olla riittävä? Pyörässä ei ole tölkkejä, eikä tule. Sama koskee kytiläistä 8)

Näyttää RR:ssä olevan 90nm jousi loppu.
No vähän hämmästyisin jos tuolla 85 jousella tulis ongelmia. Noita muutama sivu taaksepäin olevia käppyröitä kun katsoo niin veikkaisin että 85 jousella esijännitystä kiristettynä 1/4 on aika samoissa uppoumissa kuin tuolla 90 jousella ilman esijännitystä. Tuo Rally Raidin omistaja kirjoitti mielestöni tuonne globaalille fb foorumille jossain kohdin että jos he saavat "revalve'ta" iskarin jousen vaihdon yhteydessä käyttävät silloin tuota 85 jousta.

Mitattiin tuo mun pyörä vielä 85kg kuskilla (eli 10kg kevyempi kun minä mittauksessa), niin painumiin samoilla säädöillä tuli eroa 3mm. Preloadin säätöalue min-max vaikuttaa siis noin 20mm uppoumiin.
Roof
Viestit: 45
Liittynyt: To Loka 27, 2016 8:42 pm
Pyörä: T700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roof »

Roiske kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tuosta alkuperäisestä comfort takasatulasta, onko korkeampi kuin normaali? Mulla pitäisi joko etusatulaa korottaa tai ostaa rallysatula tilalle.
Mulla tuo orkkis rallysatula ja korottaa n. 5cm istumakorkeutta.
slip
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

janhama kirjoitti:
slip kirjoitti:Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.

Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.

Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8

Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Tuota 90N/mm jousta olen itselle vähän ajatellut. Paino mulla ajokunnossa nousee vähän toiselle sadalle. Joskus voi olla tavaraakin mukana, mutta kevyehkösti Mosko Moto Reckless 80 laukuissa ja silloin jää hypyt vähemmälle. Mikäs sulla on tuntuma reboundista tuon jäykemmän jousen kanssa? Riittääkö varat hyvin?

Sag'ien erotuksen perusteella keulan jouset on jopa liian jäykät. Erotus alle 10%, kun peukalosääntö sanoo, että 20%. Pohjaaminen johtunee siis liian isosta static sag'istä, joka pitäisi olla helppo shimmata pois. Ongelmaksi voi preloadin kasvattamisessa kuitenkin muodostua jousen minimipituus. Jossain törmäsin arvioon, että se on aika kortilla. Jousi voisi siis pohjata ennen vaimenninta. Myös iskun lopussa oleva hydraulinen päätyvaimennus kaventaa normaalin vaimennuksen aluetta ja voi olla niin tiukka, että tuntuu kuin jousto pohjaisi.
En ole omissa ajoissa mitään liian vähäiseen rebound voimaan liittyvää käytöstä (takapää potkis perseelle tai olis jotenkin erityisen levoton) huomannut, mutta toki mulla suht vähän kilsoja vielä alla.

Oletko nähnyt jossain listatun noita etupään jousivakioita että onko nuo jouset mitä irrallisena myydään jäykempiä vai pehmeämpiä?
Vastaa Viestiin