Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
T7:ssa on progressiivinen linkusto joten se puoltaa lineaarista jousta ja se tulee olemaan oma valinta kun jousen vaihdon aika tulee. Etujousta tuskin alan vaihtamaan, ehkä spaceri jos tarvii, katsotaan sitä kun saa ensin takajousen joskus vaihdettua.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Teneren alusta on kyllä erikoinen. Varsinkin, kun sitä ilmeisesti hierottiin kauan ennen pyörän julkaisua.
Etujousi on about sopivan jäykkä, mutta siinä ei ole preload säätöä ja statig sag on tehtaan jäljiltä törkeän paljon. Lisäksi iskareissa on ilmeisen tiukka hydraulinen päätyvaimennus. Lopputuloksena normaalia vaimennusaluetta on varsin vähän käytössä.
Takajousi taas on auttamatta löysä, vaikka progressiivinen linkusto sitä loppua kohti jäykentääkin. Painumaa on tässäkin päässä paljon. Preload pitää ruuvata tappiin, että ilman varusteita olevan pyörän statig sag on about kohdallaan. Ja jousen jäykkyys on sopiva vain höyhensarjalaisille (ilman varusteita tai kyytiläistä). Toisaalta pyörä on niin kookas, että kuskit on järjestäen melko painavia ja kyseessä on adv pyörä, eli varusteita ja lisäkuormaa yleensä jonkinverran on.
Itsellä (92kg plus ajokamat ja varusteet) on nyt takana preload tapissa ja vaimennusta sen verran, että perä ei heijaa. Keulassa otin hieman vaimennusta pois. Naksuja en nyt ulkoa muista, mutta pyörä on paremman ja tasapainoisemman tuntuinen kuin tehtaan jäljiltä. Voi olla, että tarvitsisi lisää vaimennusta maastoon, mutta se selviää myöhemmin. Jousikin mennee vaihtoon, mutta odotellaan ensin lisää muiden kokemuksia kuinka vakioiskari toimii jäykemmän jousen kanssa.
Etujousi on about sopivan jäykkä, mutta siinä ei ole preload säätöä ja statig sag on tehtaan jäljiltä törkeän paljon. Lisäksi iskareissa on ilmeisen tiukka hydraulinen päätyvaimennus. Lopputuloksena normaalia vaimennusaluetta on varsin vähän käytössä.
Takajousi taas on auttamatta löysä, vaikka progressiivinen linkusto sitä loppua kohti jäykentääkin. Painumaa on tässäkin päässä paljon. Preload pitää ruuvata tappiin, että ilman varusteita olevan pyörän statig sag on about kohdallaan. Ja jousen jäykkyys on sopiva vain höyhensarjalaisille (ilman varusteita tai kyytiläistä). Toisaalta pyörä on niin kookas, että kuskit on järjestäen melko painavia ja kyseessä on adv pyörä, eli varusteita ja lisäkuormaa yleensä jonkinverran on.
Itsellä (92kg plus ajokamat ja varusteet) on nyt takana preload tapissa ja vaimennusta sen verran, että perä ei heijaa. Keulassa otin hieman vaimennusta pois. Naksuja en nyt ulkoa muista, mutta pyörä on paremman ja tasapainoisemman tuntuinen kuin tehtaan jäljiltä. Voi olla, että tarvitsisi lisää vaimennusta maastoon, mutta se selviää myöhemmin. Jousikin mennee vaihtoon, mutta odotellaan ensin lisää muiden kokemuksia kuinka vakioiskari toimii jäykemmän jousen kanssa.
Re: Yamaha Ténéré 700
Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.
Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8
Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8
Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Mun kuivapaino on 90kg ja kamojen kanssa lähentelee 100kg, meinaatko että 85nm jousi voisi olla riittävä? Pyörässä ei ole tölkkejä, eikä tule. Sama koskee kytiläistäslip kirjoitti:Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Näyttää RR:ssä olevan 90nm jousi loppu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Tuota 90N/mm jousta olen itselle vähän ajatellut. Paino mulla ajokunnossa nousee vähän toiselle sadalle. Joskus voi olla tavaraakin mukana, mutta kevyehkösti Mosko Moto Reckless 80 laukuissa ja silloin jää hypyt vähemmälle. Mikäs sulla on tuntuma reboundista tuon jäykemmän jousen kanssa? Riittääkö varat hyvin?slip kirjoitti:Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.
Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8
Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Sag'ien erotuksen perusteella keulan jouset on jopa liian jäykät. Erotus alle 10%, kun peukalosääntö sanoo, että 20%. Pohjaaminen johtunee siis liian isosta static sag'istä, joka pitäisi olla helppo shimmata pois. Ongelmaksi voi preloadin kasvattamisessa kuitenkin muodostua jousen minimipituus. Jossain törmäsin arvioon, että se on aika kortilla. Jousi voisi siis pohjata ennen vaimenninta. Myös iskun lopussa oleva hydraulinen päätyvaimennus kaventaa normaalin vaimennuksen aluetta ja voi olla niin tiukka, että tuntuu kuin jousto pohjaisi.
Re: Yamaha Ténéré 700
Mitenkäs muilla tuo jarrupolkimen liike on? Meinaan että tuntui painuvan aika syvään. Mittasin, niin 7cm painoin käsin ennenkuin jäykistyi.
Etuvanteessa myös pientä sivuheittoa. Pitää ensihuollossa mainita asiasta.
Etuvanteessa myös pientä sivuheittoa. Pitää ensihuollossa mainita asiasta.
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Kädellä painettuna alkoi jäykistymään 30mm kohdalla, jalkatuntuma ei kerro mitään poikkeavaa joten 70mm kuulostaa aika isolta.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Voi olla ilmaa, mulla oli etujarru uutena pehmeä ja ekassa huollossa otettiin ilman pois.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Onko kellään kokemuksia tuosta alkuperäisestä comfort takasatulasta, onko korkeampi kuin normaali? Mulla pitäisi joko etusatulaa korottaa tai ostaa rallysatula tilalle.
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha Ténéré 700
Seuraava versio kaasurullasta 1/5 avauksella. Parin proton jälkeen taisi oikea muoto löytyä. Vakiorulla 36mm ja nyt on 42mm progressiivinen, pintakaasu vakiota pehmeämpi ja kokonaisliike pienempi.


Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha Ténéré 700
Ihan mielenkiinnosta erilaisiin valmistustekniikoihin kyselen tälleen offtopickina, että onko noissa kaasurullissa tuossa profiilin kohdallakin ura vaijerille vai toimiiko ne ilman uraa? Jos on ura, niin millä menetelmällä olet sen uran tehnyt?
Re: Yamaha Ténéré 700
No vähän hämmästyisin jos tuolla 85 jousella tulis ongelmia. Noita muutama sivu taaksepäin olevia käppyröitä kun katsoo niin veikkaisin että 85 jousella esijännitystä kiristettynä 1/4 on aika samoissa uppoumissa kuin tuolla 90 jousella ilman esijännitystä. Tuo Rally Raidin omistaja kirjoitti mielestöni tuonne globaalille fb foorumille jossain kohdin että jos he saavat "revalve'ta" iskarin jousen vaihdon yhteydessä käyttävät silloin tuota 85 jousta.Koheltaja kirjoitti:Mun kuivapaino on 90kg ja kamojen kanssa lähentelee 100kg, meinaatko että 85nm jousi voisi olla riittävä? Pyörässä ei ole tölkkejä, eikä tule. Sama koskee kytiläistäslip kirjoitti:Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.![]()
Näyttää RR:ssä olevan 90nm jousi loppu.
Mitattiin tuo mun pyörä vielä 85kg kuskilla (eli 10kg kevyempi kun minä mittauksessa), niin painumiin samoilla säädöillä tuli eroa 3mm. Preloadin säätöalue min-max vaikuttaa siis noin 20mm uppoumiin.
Re: Yamaha Ténéré 700
Mulla tuo orkkis rallysatula ja korottaa n. 5cm istumakorkeutta.Roiske kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tuosta alkuperäisestä comfort takasatulasta, onko korkeampi kuin normaali? Mulla pitäisi joko etusatulaa korottaa tai ostaa rallysatula tilalle.
Re: Yamaha Ténéré 700
En ole omissa ajoissa mitään liian vähäiseen rebound voimaan liittyvää käytöstä (takapää potkis perseelle tai olis jotenkin erityisen levoton) huomannut, mutta toki mulla suht vähän kilsoja vielä alla.janhama kirjoitti:Tuota 90N/mm jousta olen itselle vähän ajatellut. Paino mulla ajokunnossa nousee vähän toiselle sadalle. Joskus voi olla tavaraakin mukana, mutta kevyehkösti Mosko Moto Reckless 80 laukuissa ja silloin jää hypyt vähemmälle. Mikäs sulla on tuntuma reboundista tuon jäykemmän jousen kanssa? Riittääkö varat hyvin?slip kirjoitti:Muutama sivu taaksepäin taisin kirjoitella omia kommentteja Rally Raidin 90N/mm jousesta. Mulla painoa ajokaimoista riippuen 90-100kg. Kyllä pyörä paremmakis sillä muuttuu. Vois kuvailla tasapainoisemmaksi. Takapään pohjaamisongelma on muuttunut etupään pohjaamisongelmaksi. Tosin aika hyvät vauhdit omiin ajotaitoihin nähden tai pidempi pomppuryteikkö saa jo olla että se tapahtuu. Ainakaan ite ei tuntemattomalla pätkällä tulisi ikinä niin lujaa ajettua että etupään sais pohjaamaan, mutta tutulla pätkällä siinä olen onnistunut. Etupäätä aion kyllä myös päivittää, mutta täytyy vähän katsella millaisia vaihtoehtoja siihen on markkinoille tullut/tulossa.
Jos nyt tuota jousta uudelleen tilaisin, niin tilaisin yhden koon pienemmän kun se RallyRaidin ohjeistus on. Tuo 90N/mm jousi kun antaa mulla säätövaraa vain yhteen suuntaan (kuorman lisäämiseen). Saan siis tälläkin jousella kyllä uppoumat kohdilleen kun vain esijännitys on nollassa, mutta jos vaikka paino putoais niin siihen suuntaan ei sitten olisi varaa säädöissä.
Tässä pari mittatulosta kuinka paljon säätövaroja noissa jousissa on
- vakiojousi
https://photos.app.goo.gl/9RLAGTeHUP79JWxJA
- RallyRaid 90N/mm jousi
https://photos.app.goo.gl/LtF4z1PjQcvipAdQ8
Jos itse haluaa vaihdella jousen niin multa voi vaikka hakea tuon vaihtotyökalun lainaan. Vaihdossa on alle puolen tunnin työ jos pyörässä on keskiseisontatuki.
https://photos.app.goo.gl/aaqym2RxpebescV57
Sag'ien erotuksen perusteella keulan jouset on jopa liian jäykät. Erotus alle 10%, kun peukalosääntö sanoo, että 20%. Pohjaaminen johtunee siis liian isosta static sag'istä, joka pitäisi olla helppo shimmata pois. Ongelmaksi voi preloadin kasvattamisessa kuitenkin muodostua jousen minimipituus. Jossain törmäsin arvioon, että se on aika kortilla. Jousi voisi siis pohjata ennen vaimenninta. Myös iskun lopussa oleva hydraulinen päätyvaimennus kaventaa normaalin vaimennuksen aluetta ja voi olla niin tiukka, että tuntuu kuin jousto pohjaisi.
Oletko nähnyt jossain listatun noita etupään jousivakioita että onko nuo jouset mitä irrallisena myydään jäykempiä vai pehmeämpiä?