Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja mico »

Hobes kirjoitti:
Peltsi kirjoitti:Miten et nähny eroa. Toinen liimataan ja toinen laitetaan pinnaan? Toinen heitetään kåytön jälkeen roskiin ja toista käytetään ikuisuus. Toisesta jää vit...via liimajämiä vanteeseen, toisesta ei niinkään.

No jokaisella omansa
Siis omalla kohdalla totesin, että liimattavien painojen kanssa on paljon vähemmän näpräämistä kuin noiden kanssa. Liimat lähtee helposti asetonilla, eikä itsellä ajo ole niin rajua, että multa liimapainot juurikaan irtoilleet. Liimapainoja itseasiassa käytän uudellen. Tallin hyllyllä on lasinen purkki täynnä asetonia. Kun käytetyn painon irrottaa vanteesta niin tiputtaa sinne marinoitumaan, niin on seuraavan vaihdon yhteydessä ihan taas käyttökunnossa. Sitten vaan karhutarralla kiinni ja kovaa ajoa. Itsellä kun tuo talli on vanha navetta, jonka lattia on parhaat päivänsä näynyt, niin tuommoisen palleron saa sinne hukattua yllättävän nopeasti :lol:

Biltsun halvimilla painoilla (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000043057) on nyt menty varmaankin viimeiset viisi vuotta ja kolme pakettia olen tainnut tähän mennessä hankkia... Duellin ruuvattavat ovat varmaan kaikki jo aikaa sitten kadonneet. Tai sitten pyörivät jossain miljoonalaatikon pohjalla.
Mitä ihmettä... Et ole vissiin koskaan laittanut pinnapainoja?

Se rengas kannattaa painottaa siten, että laittaa vanteeseen venttiilin (jostain vanhasta kumista tai samaan verran painoja) paikoilleen ja sitten painottaa (ilman pääli- ja sisäkumia). Renkaan ja sisäkumin kanssa painotus on turhaa varsinkin kapeilla vanteilla. Eri asia tietysti jos käyttää lukkoja.

Jos on millinviilaaja niin tämän kirjoituksen voi scrollata ohi....
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

mico kirjoitti: Se rengas kannattaa painottaa siten, että laittaa vanteeseen venttiilin (jostain vanhasta kumista tai samaan verran painoja) paikoilleen ja sitten painottaa (ilman pääli- ja sisäkumia). Renkaan ja sisäkumin kanssa painotus on turhaa varsinkin kapeilla vanteilla.
Miksi näin?
Mika TA-91
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja mico »

Jos ei viitsi joka kerta renkaanvaihdon jälkeen tasapainotella, niin tuolla pääsee aika lähelle.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Hobes »

mico kirjoitti:Jos ei viitsi joka kerta renkaanvaihdon jälkeen tasapainotella, niin tuolla pääsee aika lähelle.
Aika rengasriippuvaista on tuo. Jonkin aikaa jaksoin harrastaa tuota, että painotan vanteen ja renkaan erikseen, mutta tuppaa karkeissa olemaan sen verran heittoa, että painoja saa sitten mättää oikeen urakalla. 35g on itelläni tullut pelkästä etusesta ja norsunkortsusisurista, silloin joskus kun vielä oli pelkkä vanne tasapainotettuna erikseen. Tuo alkaa pitkällä siivulla tuntumaan ainakin omissa käsissä etusella. Takarengas sen sijaan ei ajomukavuuden osalta ole kovin tarkka, mutta kyllä tuokin tulee painotetettua kun siihen ei oikeasti mene kuin kymmenkunta minuuttia manuaalipukillakaan.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Vähän samaa mieltä eli jos ei väliä ja haluaa helpolla päästä niin ei tasapainotusta lainkaan voi tuolla ehdotetulla logiikalla olla tuurilla parempi kuin pelkän vanteen tasapainotuksella.

Eli tekee kunnolla tai ei ollenkaan. Ja toki jokainen tekee tyylillään.
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vanne ja rengas tasapainoitetaan aina kokonaisuutena, ei erikseen koska ei voi ennalta tietää miten hyvin rengas on tasapainossa, tai sitten ei. Jos painottaa pelkän vanteen ja luottaa siihen, rengas voi nypyttää vaikka se ei tunnu ohjaustangossa tai penkissä ja se nypytys kuormittaa turhaan iskunvaimennusta ja laakerointeja.

Ei ole iso vaiva tasapainottaa rengas asennuksen jälkeen, aikaa kuluu 2-5min per rengas.

Se, kuka käyttää mitäkin painoja, on jokaisen oma asia, tärkeitä on että ne renkaat puntitetaan asennuksen jälkeen. Kun on aikansa nyplännyt teippipainojen kanssa, puristellut ja ruuvarilla levitellyt oliivipainoja irti, niin ruuvattavat pinnapainot on aika näppäriä käyttää. Nekin voi laittaa omaan kuppiin ettei eksy miljoonalaatikkoon tai jää pyörimään lattialle, mulla on painot samassa laatikossa missä on muutkin rengastyökalut.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja mico »

Niin kuin aikaisemmin sanoin, millin viilaajat voi unohtaa tuon mun kirjoituksen.

Mitä tasapainottamatta jättämiseen tulee, en ole tasapainottanut adven renkaita sitten v. 2012. Pyörällä ajettu nyt 84tkm, samat alkuperäiset laakerit on paikoillaan, joten syy-seuraus on aika hataralla pohjalla noissa väitteissä.

Jotain faktaa pitäisi kanssa puheisiin löytyä, mutta kuten sanottu kaikki tyylillään :D
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla ei ole alkuperäiset laakerit ja aina on ollu tasapainotetut renkaat. Ajettu vaan 63tkm. Ei voi olla sattumaa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja mico »

Sattuma on sitä kun ajaa naulaan :D

Laakereiden kesto riippuu myös ulkoisista tekijöistä pesutapa, suolakuormitus etc. ja miten esim. akselit rasvataan jne. Nämä pitäisi olla jokaiselle itsestään selvyys.

Joo sori menee keskustelu ohi aiheen, mutta lopetan tähän.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kiitosta kannustavasta palautteesta sekä kahden pyörän faktoista, näillä tiedoilla meni kaikki kokemus sekä opittu tieto romukoppaan epätasapainon aiheuttamista ongelmista. Tästä on hyvä jatkaa aurinkoista kevätpäivää :)
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja mico »

Ei se moottoripyöräily ole niin vakavaa, että pitää päästää ihon alle :D

Hyvää ajokauden alkua...
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Kun joskus edes pääsis niin lujaa että tasapainoitus olis ongelma ?
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan tarvikkeet, hyviä ja huonoja

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Koheltaja kirjoitti:Laitoin tuon tilaukseen ja aika näyttää millainen on https://www.ebay.com/itm/1000m-3-Riders ... 2749.l2649
Kypäräluuri saapui tänään ja on sitä mita tilasin. Jos vanhaan vertaan niin käyttöliittymä aika samanlainen mutta nappulat on foksummin operoitavissa. Type-C liitin napsahtaa tukevasti paikalleen eikä ole hölskyvän tuntuinen kun entisessä oleva mini usb. Sisäänrakennettu radio toimii ihan ok, mutta kun laittaa radion päälle niin se lukittuu vahvimpaan lähetykseen ja aina eri kanava aloituksessa. Kanavia saa selattua mutta jonkun tietyn kanavan löytäminen on hankalaa.

Tästä syystä mulla on kännykässä radio sovellus ja käytän mielummin sitä. Vanhassa kypäräluuurissa oli ikävä ominaisuus, ja se näyttää olevan myös tässä, Samsung XC4:een kun muodostaa yhteyden niin median volumet on aina täysillä, ennakkoasetuksista riippumatta. Blackview taas toimii normaalisti ja volumet säilyy asetetuissa lukemissa.

Jos kuuntelee musaa puhelimesta niin navigointi hiljentää musan ohjeiden ajaksi. Jos kuuntelee kypäräluurin omaa radioita niin musiikki katkeaa kokonaan navin ohjeiden ajaksi.

Kuulokkeet on hieman paremmat kun edellisissä, ulkomuoto on muuttunut ja ehkä on bassoa hieman enemmän. Äänen toisto on riittävä suhisevaan kypärään ja äänenvoimakkuutta on taatusti riittävästi ilman että kuulokkeet alkaa särisemään.

Puheluun laite vastaa automaattisesti muutaman hälytysäänen jälkeen. Ajossa en ole vielä kokeillu mutta tuskin on huonompi kun entinen malli, pystyy puhumaan luuriin normi nopeuksissa ja ääni on selkeä molempiin suuntiin. Motari vauhdeissa alkaa ääni vähän sakkaamaan muun melun alle.

Akulle luvattiin ihan hyvät kestoajat, olisko ollut 10h jatkuvalla yhteydellä ja 300h valmiusajalla. Tähän on tullut parannusta entiseen malliin verrattuna.

Kestävyys ja vedenkesto selviää aikanaan, en usko että jälkimmäisen kanssa ole ongelmia kuten ei ollut edellisen (BT-2S) mallin kanssa.

EDIT: Löytyi XC4 BT asetuksista täppä jonka otin pois käytöstä, nyt toimii äänet kuten pitääkin kun laittaa mokkulan päälle.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin