Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Hondan alkuperäinen takaiskarilla alkaa olla kilometrit täynnä ja hakkaa läpi aika sietämättömästi. Vajaa 20000 km on ajettu ja maailmalta kuuluu, että silloin ne simahtaa.
Pähkäilen tässä, että paljonko kannattaisi uuteen sijoittaa. Ei tuo sinänsä rahasta ole kiinni, mutta en halua turhaan investoida 2 k€ "arvoiseen" pyörään, jolla ajetaan pääosin vain metsäautoteitä.
YSS versiot pyörii hiukan yli 300 euron hintaluokassa, Hagon 400 eurossa, Hyperpro & Wilbers 500 eurossa.

Taustalla mielessä pyörii myös se, että aikoinaan ostin vanhaan stereoperäjytäriin parasta mitä rahalla sai eli IKONin pumput eikä sen jälkeen ole takajouset lyöneet enää pohjaan tai en sitä ainakaan ole huomannut.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Moro.

Voihan tohon yrittä etsiä sopivaa käytettyä "premiumia". Omaan parin tonnin pyörään (1200 Bandit) asensin GSX-r:n iskarin. Iskari maksoi sata euroa ja huolto 50.

Niinkuin itekkin mietit, niin onko mielekästä laittaa Öhlinsiä tms. tuon hintaseen kulkimeen?

-Ile-
XL250R
Viestit: 239
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Kahdessa eri pyörässäni on YSS:t ja tyytyväinen olen.

Kestävyydestä en osaa sanoa, mutta postikuluineen alle 300€:llä hintalaatusuhde on ollut kohdallaan.
Ominaisuuksiltaan ovat olleet huomattavasti muutaman tuhannen ajettuja alkuperäisiskareita parempia.
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Rahaa on enemmän kuin aikaa ja jaksamista, mutta tsekkailin ettei ole paljoa käytettyä laatupumppua maailmalla tarjolla. Alkuperäisiä löytyy, mutta kuka niistä on kiinnostunut ;-) Netistä löytyy kyllä kokemuksia ja vinkkejä ihan toisten motojen jousituskamojen sovituksesta, mutta en jaksa innostua.
Wilbersin säädettäviäkin irtoaisi maailmalta 500 euron ovh:n sijasta likempänä 400 euron hintaluokkaa. Tosin toimituskulukikkailua voi olla uhkana halvemmassa päässä. Pallottelen jonkin aikaa YSS:n ja Wilbersin välillä. Molemmista on ihmisillä hyviä kokemuksia.
Joku oli pettynyt Hagonin hinta-laatu suhteeseen, mutta saattoi olla yksittäistapaus. Hyperpro taitaa olla Hollantilaista eksklusiivia?
kurahaara
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

jusupov2002 kirjoitti:.. . Pallottelen jonkin aikaa YSS:n ja Wilbersin välillä. Molemmista on ihmisillä hyviä kokemuksia...
Mun ääni Wilbers'lle. Oli vanhassa XTZ750 Teneressä eikä tarvinnut kärsiä pohjaamisista tai takakorkeista.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Tuleepahan nyt ajettua rauhallisemmin :D
Viime lenkillä jysähti vain pari kertaa. Asfalttisiirtymällä loivassa montussa jousi painuu alas ja sitten siellä montun pohjalla on "knööli", niin kyllä huomaa. Jousenkin kiristys vaatisi pientä purkua eli jääköön talven tallipuuhiksi kaikki muutostyöt.

Sitäpaitsi siirtymillä on huomattavasti lämpimämpää ajella 20 km/h hitaammin. (Talvinopeusrajoituksetkin tähän suuntaan jo ohjeistavat.)
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Anteeksi kun sotkeudun tähän, sama pähkäily mutta eri pyörän kanssa. Kyllä Wilbersiin olen kallistumassa oman iltagooglailun perusteella.
Keula taas on eri juttu.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
makevw
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Joulu 13, 2010 5:35 pm
Pyörä: Kawasaki KLE 500
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja makevw »

Sama pähkäily oli itellä loppu kesästä. Sitte köyhä päätyi Wilberssiin koska ei ole varaa ostaa sitä halpaa ja kohta perään sitten hyvä. Sai sitte omilla mitoilla hallutun iskari/jousi paketin nopeesti tehtynä ovelle pikkusen reilu 500e hintaan posteineen. Aikaa meni reilu viikon verran.
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
Avatar
-H-
Viestit: 74
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 7:36 pm
Pyörä: TT600RE/R
Paikkakunta: Sarvikuonojen maa, Vihti

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja -H- »

Tää on aika myöhäinen kommentti tähän ketjuun mutta Ari Skog korjasi mun vanhan (1987) Yamahan enskan takaiskarin takaisin henkiin. Kilometrejä reilu 20 000 ja vuosia siis yli 30. Purki atomeiksi ja parantelikin. Oli sitä eräs toinenkin ammattilainen yrittänyt vaan nyt tuli hyvä.

Ja halvemmaksi tuli kuin korvike. Tuolla: http://www.skog-racing.com

-H-
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jos siinä on samanlainen Showa kuin Dominaattorissa, niin sen kyllä voi purkaa, mutta ei enää koota.
- no fear -
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Wilbersin säädettävälle vaimennuksella tilasin suoraan tehtaalta ja kotiovelle tuotiin. Oli säädetty valmiiksi vastausteni mukaisesti (kuskin paino, ajon jakautuminen mettässä ja tiellä jne.)
Heittämällä meni paikalleen eli geometria oli kohdallaan. Tallissa paikallaan tuntui aika erilaiselta kuin alkuperäinen. Kuului oikein vaimennuslitinää takapäätä pumpatessa.
Epäilisin, että ajossakin tuntuu aika toisenlaiselta kuin originaali pomppujousi. Ajokauden alkua odotellen. (Siirtoajo kaupungista ulos alle +5C ei oo mun juttu.)
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Nyt on reilu 200 km ajeltu pitkin mettäteitä ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen. Vaikka olikin hintava investointi pyörän arvoon nähden.
Etu- ja takapään jousitukset tuntuvat tekevän yhteistyötä ja (ainakin toistaikseksi) pahimmissa yllättävissä kuoppakokoelmissa pyörä tuntuu pysyvän reilusti kontrollin puolella.
Vanhalla takapumpulla nousi toisinaan pulssi ylös ja kylmä hiki otsalle, kun tuntui, ettei ihan vielä mennyt hallitsemattomaksi, mutta turhan lähellä rajaa käytiin.
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaiskarin valinta (Honda SLR650)

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Sen verran päivitystä, että viime reissulla oli niin iso monttu, että (todennäköisesti) jysähti pohjaan asti. Mutta ei tuntunut lainkaan selkärangassa. Jotenkin vaan huomasi, että taisi mennä pohjaan asti. Vaimennus pehmensi pohjaan menemistä niin, ettei jysähtänyt ja vaimennus toimi myös niin, ettei kuormituksen vapautuminen saanut aikaan mahtipomppua.

Pidän edelleen neljäsosan ajokin hinnasta investointia (takapumppuun) hyvänä sijoituksena.
Vastaa Viestiin