Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

MTL1
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:38 pm
Pyörä: ktm 640
Paikkakunta: lpr

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

Mulla tuo x-vision r2,liian kapea valokeila mun makuun mutkaajoon.
vaihtoon lähti.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

-zimi- kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Onko kokemusta tästä lisäpitkästä? https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500164/W ... 10-30V-36W

Saa myös ehdottaa vastaavan kokoista hajottavalla kuviolla olevaa lisäpitkää.
Luulin ostaneeni oman vastaavan valon tuosta lähihalpamarketista, mutta Motonetistahan se olikin hommattu eli https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800023 ... sram-combo on pykälän halvempi vielä kuin tuo W-Light. Kestosta ei mitään tietoa kun oli vain talviajossa kiinni 1500km ajan tänä vuonna.

Tuossa kuvassa näkyy jollakin tavalla valokuvio alaviistoon järven jäälle, eli keskellä pitkä pallomainen pitkä ja sitten sivuilla hajavaloa. Tuon valossa pystyy lumisella tiellä ajamaan niin kovaa kuin 690:llä pääsee, ei valotehosta jää ainakaan kiinni.
https://aijaa.com/c7mLxD
Samanlaisen kävin Motonetista. Pihalla mopon akun kanssa testaillessa tuntuisi valoa lähtevän yllin kyllin. Pitää koittaa virittää Kotariin kiinni jollakin konstilla. Uskoisin että ei jää ajelu valosta kiinni. Sen verran tehokaalta vaikutti.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Nyt ois valo keulilla ja testiajo suoritettu. Valoa on hyvinkin riittävästi ja velokeila on oikein sopiva . Ei liian kapea, mutta kantaa sen mitä tarvitseekin ainakin johonkin satasen vauhtiin asti. Soratiellä ei tarvitse himmata valon puutteen takia. Kotarin alkuperäinen H4 on todella surkea tuikku tuohon verrattuna. Ero on enemmän kuin yöllä ja päivällä.

Valo on kuitenkin 20cm pitkä halpisledi, joten 300€ Lazer saattaa olla tehokkaampi, mutta todennäköisesti kapealla valokeilalla. Työvalo taasen ei kanna kovinkaan kauas, mutta tämä "combo"-valokeila vaikuttaa aika hyvälle. Lasken hyväksi ostokseksi.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800023 ... sram-combo
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja juhap »

B12 kirjoitti:Nyt ois valo keulilla ja testiajo suoritettu. Valoa on hyvinkin riittävästi ja velokeila on oikein sopiva . Ei liian kapea, mutta kantaa sen mitä tarvitseekin ainakin johonkin satasen vauhtiin asti. Soratiellä ei tarvitse himmata valon puutteen takia. Kotarin alkuperäinen H4 on todella surkea tuikku tuohon verrattuna. Ero on enemmän kuin yöllä ja päivällä.

Valo on kuitenkin 20cm pitkä halpisledi, joten 300€ Lazer saattaa olla tehokkaampi, mutta todennäköisesti kapealla valokeilalla. Työvalo taasen ei kanna kovinkaan kauas, mutta tämä "combo"-valokeila vaikuttaa aika hyvälle. Lasken hyväksi ostokseksi.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800023 ... sram-combo
Olisko kuvaa miten tuo on 690:n keulalle laitettu?
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

https://drive.google.com/file/d/1EH0QeR ... p=drivesdk

Teline on proto ja tehty pienemmälle ja kevyemmälle valolle, jonka teho ei riittänyt. On kiinni ainoastaan maskin kiinnitysruuveissa. Hiukan rimpula, mutta riittää soratierallissa. Tosi ryskämistä tuskin kestää.

Äärimmäisen ärsyttävä pyörä rakennella mitään. Yhtään missään ei ole tilaa yhtään millekään, eikä mitään saa mihinkään kiinni. Tietenkin kaiken voi tehdä alusta asti uusiksi, mutta ei huvita. Lisävalojen releen onnistuin mahduttamaan maskin sisään

Laitoin lampun johtoon rc-pakista Deans-liittimen ja lampun saa minuutissa irti avaamalla kaksi ruuvia ja nyppäämällä pistokkeen irti.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jasako kirjoitti:Autoon olen tuollaiset asentannu, näyttää kauas mutta leveys ei ole kummoinen ( kahdella valollakaan )

Itse päädyin kahteen tuollaiseen valoon. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010130050/ Kahta valoa pystyy säätämään paremmin mieleisekseen. Valon määrä on viellä arvoitus.
Jos sähköä olis riittävasti laittaisin tuollaisia kaksi kappaletta, painaa kyllä melkoisesti. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010120079/ .
Onkos tästä ny kertyny kokemuksia? tuollaisia itsekin katsellut meidän pyöriin.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja juhap »

B12 kirjoitti:https://drive.google.com/file/d/1EH0QeR ... p=drivesdk

Teline on proto ja tehty pienemmälle ja kevyemmälle valolle, jonka teho ei riittänyt. On kiinni ainoastaan maskin kiinnitysruuveissa. Hiukan rimpula, mutta riittää soratierallissa. Tosi ryskämistä tuskin kestää.

Äärimmäisen ärsyttävä pyörä rakennella mitään. Yhtään missään ei ole tilaa yhtään millekään, eikä mitään saa mihinkään kiinni. Tietenkin kaiken voi tehdä alusta asti uusiksi, mutta ei huvita. Lisävalojen releen onnistuin mahduttamaan maskin sisään

Laitoin lampun johtoon rc-pakista Deans-liittimen ja lampun saa minuutissa irti avaamalla kaksi ruuvia ja nyppäämällä pistokkeen irti.
Joo kyllä 690 on törkeen ahdas maskin takapuolelta... eikä SE:ssäkään liikoja ole tilaa... no kahtoo mihin laittelee kiinni ja mitä. 10v vanhat ledivalot noissa nyt on ja joteki tuntuu että uudet on kirkkaampia ja valaisee paremmin.
-zimi-
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 3:17 pm
Pyörä: eBike

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja -zimi- »

Ite siirsin valoa eteenpäin: https://aijaa.com/VJEKm2

Sain samalla kiinnityspaikan valolle talveksi ja sitten kesäksi navin tuohon RAM-pallolla. Nyt mahtuu muuntajat, releet ja johdot hyvin tuonne taakse. Meinasin että teen nuo alumiinilevyt joskus uudelleen, mutta nuo protot on jäänyt käyttöön.
J-A
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 3:15 pm
Pyörä: 990 Adventure S -07

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja J-A »

juhap kirjoitti:
Jasako kirjoitti:Autoon olen tuollaiset asentannu, näyttää kauas mutta leveys ei ole kummoinen ( kahdella valollakaan )

Itse päädyin kahteen tuollaiseen valoon. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010130050/ Kahta valoa pystyy säätämään paremmin mieleisekseen. Valon määrä on viellä arvoitus.
Jos sähköä olis riittävasti laittaisin tuollaisia kaksi kappaletta, painaa kyllä melkoisesti. https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010120079/ .
Onkos tästä ny kertyny kokemuksia? tuollaisia itsekin katsellut meidän pyöriin.
Laitoin 990:n keulalle nuo luminalightsin 20 wattiset ja lisäksi seekerin led sumuvalot https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... 605-NS404/.
Vakio tuikkuihin verrattuna muutos on huikea.

Kuvia
Asennettuna https://img.aijaa.com/b/00778/14747186.jpg
Vakio lähivalo https://img.aijaa.com/b/00322/14747187.jpg
Vakio lähi- ja kaukovalo https://img.aijaa.com/b/00240/14747188.jpg
Lähivalo+sumuvalot https://img.aijaa.com/b/00405/14747189.jpg
+Kaukovalo ja lisäpitkät https://img.aijaa.com/b/00483/14747190.jpg

Kuvien oton jälkeen sumareita on säädetty vähän alaspäin ja lisäpitkiä myös hienosäädetty, mutta kyllä nuistakin kuvista näkee muutoksen.
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Ajattelin laitella AT:n molemmat umpiot loistamaan lyhyillä. Oikeanpuoleiseen umpiohan ymmärtääkseni on pelkästään pitkät vaikka H4-polttimossa on molemmat tarjolla. Liittimessä ei näköjään ole edes kontaktia paikoillaan. Saako noita kontakteja irtonaisina? Vai tekeekö väliin adapterin? Tähän pyörään on vaihdettu Hellan umpiot, vedetty jollain liimamassalla kiinni valotelineeseen. Oikeanpuoleisesta tuo liimamassa jo antaa hieman periksi, pitää liimata uudestaan.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Kode »

Rusty kirjoitti:Ajattelin laitella AT:n molemmat umpiot loistamaan lyhyillä. Oikeanpuoleiseen umpiohan ymmärtääkseni on pelkästään pitkät vaikka H4-polttimossa on molemmat tarjolla. Liittimessä ei näköjään ole edes kontaktia paikoillaan. Saako noita kontakteja irtonaisina? Vai tekeekö väliin adapterin? Tähän pyörään on vaihdettu Hellan umpiot, vedetty jollain liimamassalla kiinni valotelineeseen. Oikeanpuoleisesta tuo liimamassa jo antaa hieman periksi, pitää liimata uudestaan.
Hei!

Kontakteista en tiedä, mutta noita kokonaisia kantoja löytyy esim. Motonet ja Puuilo , IKH yms..
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/316/5 ... mon-kannat
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Joo, kokonaiset kannat on tiedossa. Olisi vaan nätti jos saisi vain kontaktin lisättyä nykyiseen liittimeen.

Edit: Motonetista H4 liitin ja siitä kaksi piuhaaa kontakteineen irti ja ne laitoin pyörän alkuperäisiin liittimiin ja tein tarvittavat kytkennät ja nyt palaa tupla lyhyetkin.

Tekisi kyllä mieli laitella noiden Hellan heijastin umpioiden tilalle joko projektoriumpiot ja niihin led-polttimot (Osram, Philips) tai jotkut järkevät led-valaisimet vaikka vain lyhyeksi valoiksi suunnattuna ja sitten erikseen lisäpitkäpaneeli.
Viimeksi muokannut Rusty, To Syys 26, 2019 9:48 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja an13 »

On noita irtopinnejä elektroniikka kaupoissa.
https://www.aliexpress.com/i/32262797097.html
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

B12 kirjoitti:https://drive.google.com/file/d/1EH0QeR ... p=drivesdk

Teline on proto ja tehty pienemmälle ja kevyemmälle valolle, jonka teho ei riittänyt. On kiinni ainoastaan maskin kiinnitysruuveissa. Hiukan rimpula, mutta riittää soratierallissa. Tosi ryskämistä tuskin kestää.
Valo väpätti turhan paljon. Askartelin vinotuet 4mm jauhekaarihitsauslangasta. Tig:llä ruostumattomat prikat päihin. Jämäköityi tosi paljon ja nyt uskoisin että kestää normaalimenoa. Sattuman kaupalla löytyi jokin, mikä on helppo tehdä tuohon pyörään. Lattakiinnikkeet maskin ruuveissa tukevat pystysuunnan etulokariin maskin kautta ja vinotuet sivusuunnan ja ees/taas. Ei vipata enää havaittavasti. Tuo tuplanivel on tehty eri käyttöön, mutta sattumoisin nyt mahdollistaa valon säätäminen joka suuntaan.

https://drive.google.com/file/d/1V8UWya ... p=drivesdk
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
janhama
Viestit: 94
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja janhama »

Onkos kukaan törmännyt sellaiseen merkkiin kuin Cyclops Adventure Sports ?

Noilla on kasa erilaisia valoja, johtosarjoja, katkaisimia, himmentimiä jne..

Niiden Explorer 2 sopisi pikaisen mittauksen perusteella Tenereen alakolmion eteen. Olisi hyvässä suojassa siellä. olen etsinyt sellaista valoa, jossa olisi järkevä valontuotto, ja joka sopisi tuohon tilaan. Muuta en ole vielä löytänyt kuin tämän.
Vastaa Viestiin