Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja jaket »

Tuossa miettinyt sellaista, että missähän pyörässä on paras ominaisuuksien tasapaino. Itsellä on ollut dominaattoria, KLX250, nyt GS1200 ja katupyöriä yms.

sellaisia ominaisuuksiltaa tasapainoisia on todella vähän. no melkein kaikki 1 pyttyiset luen tehottomaksi maantie ajoon. vaikkakin joku 690 on ihan teholtaan riittävä, mutta ehkä liian 'yksipyttyinen' matka-ajoon kuitenkin.

GS1200 on taas yhdistelmäkuljetus koko luokkaa, onhan se hyvä, mutta aivan älyttömän iso. Tuossa välissä ajelin taas katupyörä speed triplellä ja mietin, että tässä koko on järkevä. GS taas sen jälkeen tuntuu isolta.

Ehkä se pitäisi siirtyä johonkin 800 luokan pyöriin. Sellainen speed triplen tehot ja hyvä ääni ja 690 paino olisi ihan sopiva.

se uusi KTM twini voisi toimia, mutta on se ruma. Ominaisuuksien tasapainossa pitäisi olla myös ulkonäkö hieno. KTM superenduro olisi kyllä hieno...
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Riippuu kuka antaa millekkin ominaisuudelle, teholle, tai varusteille minkälaisen painoarvon. Parhaan pyörän mielipiteet on kuin persreikä, jokaisella omansa :wink:

Viimeisen 8 vuoden aikana on ollut alla vaikka minkälaisia pyöriä joiden ominaisuudet on menneet laidasta laitaan, yksipyttyisestä ja kevyestä kisaenskasta kaksipyttyiseen matkanorsuun. Aina on ollut se tilanne että jotain on jäänyt kaipaamaan, joskus mennyt rakenteluksi, usein pyörän vaihtamiseksi.

En niinkään mieti mitä hyviä ominaisuuksia pyörässä on, käänteisesti ajatellen, mitkä ominaisuudet ärsyttää pyörässä ja voiko niille tehdä mitään.

Nyt kun on kuukausi ja vajaa 4000km ajettu T7:lla niin ärsyttäviä piirteitä on todella vähän ja pyörä on juuri sitä mitä se olisi pitänyt olla ja 8 vuotta sitten. Omaan käyttöön paras kompromissi mitä on tällä hetkellä saatavana, moottorissa ominaisuuksia ja tehoa riittävästi, ajoasento hyvä, alusta-jarrut-ajetavuus hyvä, luotettavan merkin maineessa, pieni bensankulutus hyvällä rangella jne. Jotain pientä hienosäätöä pitää tehdä mutta ei sentään tarvii alkaa rakentamaan pyörää uusiksi, tai korjaamaan tehtaan asennusvirheitä tai laiminlyöntejä.

Mun valinta on T7, ei siksi että sellainen on hankittu ja sitä pitää kehua, vaan siksi että siinä on tehty paljon kompromisseja mutta siitä huolimatta lopputuloksena on monipuolinen ja ominaisuuksiltaan tasapainoinen pyörä joka taipuu sellaisenaan tai varusteltuna moneen käyttöön. Pyörä ei varmaan miellytä kaikkia, eikä tarviikkaan, vaihtoehtoja on paljon ja jokainen sen missä on parhaat kompromissit omaan käyttöön.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tätä keskustelua on taidettu käydä tälläkin foorumilla koko sen olemassaolon ajan ja ei ole vielä vastausta löytynyt....Ja kuten Koheltaja jo tetesi jos joku omalle kohdalle vastauksen löytää niin seuraava ei ole enää samaa mieltä.

Tuohon tarpeeseen itse alkaisin ehdokasta hakemaan joukosta:
690 Enduro
701 Husky
790 Adventure R
ja miksei tuo Yamahakin, en ole sitä ajanut niin en ota kantaa

Itse päädyin 790 Adv R:ään ja olen tyytyväinen ja omaan silmää se on varsin makean näköinen.
Mika TA-91
An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja An77i »

Mika TA-91 kirjoitti:Tuohon tarpeeseen itse alkaisin ehdokasta hakemaan joukosta:

690 Enduro
701 Husky
790 Adventure R
Mä oon ”Mika TA-91” kanssa samaa mieltä :D Siinä olis kyllä omatkin suositukset. Matkapainoitteiseen ajoon ottaisin tuon 790r. Tehoa hyvin ja pieni lisäpaino tuo vakautta verrattuna yksimukiseen. Vaikka ei huonoja vaihtoehtoja nekään ole. Yamahan kohdalla oma kokemus on aika ohut, kovasti tuntuvat omistajat kuitenkin kehuvan, niinkun jokainen yleensä omaansa :mrgreen: Kokeilemalla se sitten selviää mikä hanskaan parhaiten istuu tai kuinka kevyeltä taskun haluaa tuntuvan.. Hyviä pyöriä kaikki.
juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Mun mielestä tämä kysymys tarvitsee vielä lisämäärittelyä siitä, mikä/missä on ajamisen tavoitteet. Kun niitä reissuja ja ajoja on niin monia erilaisia. Se oma suosikki lähisorateille saattaa osoittautua merkittävästi erilaiseksi, kun ajoa on viikon-kahden reissussa. Ergonomia, kuormankestävyys jne. Eli siis missä pyörässä on paras ominaisuuksien balanssi, JOS ajelen lähisorateillä ja maastossa maksimissaan päivän reissuja? Tai vastaava kysymys, jos ajelen parin viikon reissua josta suuri osa asvaltilla ja osa sitten haastavampaa tietä (tai vaikka että en poistu asvaltilta koskaan)?
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tätä ei pidä ottaa väärin ja on ajateltu täysin rakentavassa hengessä, mutta olen tässä matkan varrella huomannut että suurin osa foorumilla ja markkinoilla vähänkin tähän suuntaan kallellaan olevista pyöristä soveltuu kaikkeen yllä kuvattuun, osa paremmin ja osa huonommin. Lisäksi tästä ei ikinä saada yksimielisyyttä joten tämä keskustelu on ikiliikkuja ja ajattelin tätä toisesta tulokulmasta.

Eli ajatus joka tulee mieleen kun katsoo kavereita joita noissa etenkin pitemmissä reissuissa on ollut mukana ja jotka menee mitä ihmeellisemmällä kalustolla todella helpon ja kevyen näköisesti oikeastaan ihan mihin vaan, niin asia johon tässä keskustelussa kiinnitetään liian vähän huomiota ja jolle ei useinkaan jakseta tehdä mitään (koskee myös itseäni isosti!).

Otetaan mikä tahansa itseä mielyttävä pyörä ja/tai itsellä oleva pyörä ja opetellaan (siis ihan oikeasti opetellaan) ajamaan sillä. Omakohtaisesti voin sanoa että en todellakaan osaa ajaa edes riittävän hyvin ja silti olen tehnyt mm. kymmenkunta +/-2.500km reissua Venäjälle eri kalustolla ja osa todella huonoja reittejä, mutta kun pyörä tulee tutuksi ja ja sen kanssa edes vähän oppii ajamaan, niin sillä pääsee mitä kummallisimpiin paikkoihin (siis myös varsin haastaviin ja vaikeisiin) niin lähellä kuin kaukanakin. Ja aina ollut hauskaa, mikä on kuitenkin tärkeintä.

Myös se mitä matkalla tarvitsee ja ottaa mukaan on täysin itsestä kiinni ja tällä voi pyörän kuin pyörän ominaisuuksiin vaikuttaa merkittävästi (itselläni aina liikaa tavaraaa mukana...).

Noihin asioihin on kuitenkin paljon helpompi vaikuttaa kuin pyörävalmistajiin. Ja toki on erittäin kiva että tulee aina vaan tähän genreen sopivampia ja parempia pyöriä, mutta ne ei kuitenkiaan loppujenlopuksi vie kuskiaan yhtään pidemmälle jos ei malta opettele ajamaan (siis oikeasti ajamaan).

Tuen väitettäni sillä että maailmaa on pahojenkin paikkojen kautta ajettu ympäri niin 250:sillä (One Steph Beyond, going boldly further than any 250cc has gone before! kuin CBR:llä (Fireblade World Tour). Se että onko noissa kummassakaan mitään järkeä ja voisiko tuon tehdä mielyttävämmin, niin varmasti, mutta onnistuu noinkin jos vaan lähtee ajelemaan ja uskon että molemmisssa tapauksissa kuskeilla on ollut erittäin hauskaa.
Mika TA-91
Hillis
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja Hillis »

Pyörässä saa olla mielestäni vähintään kaksi pyttyä ja lähes 100 hv, jotta kadulla tuntuu oikealta moottoripyörältä ja märkäpaino pitää olla alle 200kg ja maavara ja alusta kunnossa jotta minä pärjään sen kanssa maastossa. Näiden mieltymysten perusteella ostin SE:n. Spekseiltään ktm 790 adve on superia vastaava.

Superilla on menty crossirataa, reissattu matkapyörien kanssa ja tehty kaikkea tältä väliltä. Ajokavereilla on ollut erilaisia pyöriä 250 crossin ja Hayabusan väliltä. SE on hyvä monikäyttöpyörä.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mitä haluat tehdä sillä pyörällä?
SE on aivan upea laite aktiiviseen ajoon kaikilla alustoilla, kunhan renkaat on vähän sinnepäin. Reissuakin porukka tekee noilla ja mitä itse ajellut niin ainakin 690:aan verrattuna pirusti mukavampi suoralla tiellä. Bensaa se vetää vähän reilunlaisesti, tankki on pieni ja hinnat nousussa.
Jos ei metsässä mennä, 950 Supermotokin voisi toimia. Mitä todennäköisimmin Gessua maastokelpoisempi, Superia parempi assulla ja törkeän aliarvostettu, eli saa halvalla. Ja tietty 990 ruiskumallitkin löytyy ja lisätehoa.
Muillakin merkeillä on varmaan passeleita mutta näistä nyt on itsellä kokemusta.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo kyllä GS suosio varmasti perustuu siihen monikäyttöisyyteen. Sitä voi kuormata raskaasti, ajaa kaksipäällä yms. ja silti se on soralla varsin ajettava. Tehoa on arkitarpeisiin sen verran kun vaan kaasusta kääntää.

Maastoon tai poluille ei kannata mennä. Mutta se pätee lähes kaikkiin matka-ajo kelpoisiin pyöriin. Poislukien ehkä se SE

HP2 superenduro voisi olla kanssa hyvä, mutta se saisi olla tuolla uudemmalla kansikoneella. ja hintavia. Ja sehän se monesti se yksi balanssi on kanssa, että pyörä on myös hinnaltaan järkevä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Pyörä jossa paras ominaisuuksien balanssi

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Komppaan aiempia vastauksia, mutta totean myös ettei nuo porkkanapyörät nyt ainoita vaihtoehtoja ole. Riippuu taas ihan siitä mitä haetaan. Itse olen ajellut viimeiset viisi vuotta F650GS Dakarilla ja parempaa kompromissipyörää itselle ei toistaiseksi ole tullut vastaan vaikka etsitty on ihan tosissaan. Suoupotukseen huono vehje, mutta mutta kaikessa muussa toimii, ei hyvin, mutta ei mahdottoman huonostikaan. Pisin siivu mitä tuolla on yhteen soittoon tullut ajettua on ~1400km. Aikaa kului hieman yli 24h. Ei se matkapyörä ole, mutta toimii sellaisena jos kuski niin päättää. Toisaalta tuolla on roikuttu myös 250-690cc pyörien perässä varsin huonossakin maastossa. Nopeudessa ei tietenkään pärjätty ja kiinni oltiin ihan eri tavalla kuin oikeilla enskoilla, mutta pärjättiin kuitenkin. On noita joku suohonupotukseenkin käyttänyt. Ja toisaalta olen nähnyt 1200GS:n semmosessa maastossa, johon ei tulisi pieneen mieleenkään viedä omaa pyörää.

Maastokelpoisuus tuntuu olevan enemmän asenne kuin pyöräkysymys. Toki makkaraendurokin on ihan eri laji jos pyörässä on 100 kiloa enemmän lihaa luiden ympärillä. Sanoisin, että kannattaa miettiä ihan tosissaan mitä se oma pyöräily pääsääntöisesti on. 250cc pyörälläkin ajaa matkaa jos niin tahtoo. Teiksi vaan kannattaa valita niitä kapeampia versioita. Jos taas 80% ajasta on joka tapauksessa assulla, niin hikienduroa voi sitten harrastaa isommallakin pyörällä sen jäljelle jäävän ajan. Talliin vielä toiset renkaat aidoilla rupulikumeilla, niin alkaa möhköstäkin löytymään maasto-ominaisuuksia....
Vastaa Viestiin