Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siitä töppelistä otetaan virrat lisävaloille mutta vasemmalla on tyhjä virtoja varten. Voisi kokeilla tehdä muottisilikonista suojahattu pistokkeelle että pysyy puhtaana kun se ei ole käytössä. Puhelin langattomalla latauksella on seuraava vaihtoehto mutta riittääkö langaton lataus naville ja musalle?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Jos helpolla haluaa päästä, niin esim: Tuolta löytyy valmiita
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sehän on siinä, huomenna läpärillä tekemään tilausta. Kiitos linkeistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tumpeelo kirjoitti:Eikö tuon tilalle kannattaisi sovitella usb-pistokketta? Ihme että noin aataminaikainen ratkaisu on edes laitettu uuteen pyörään. Vai viekö pistokkeen sovitus takuut mennessään?
Puusilmä kun on niin ei tuota ole aiemmin huomannut, löytyy valmis suojattu pistoke Yamahan luettelosta ja hinta noin 45€. Eikä mee takuut (sarkasmia) 8)
Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Katselin hieman pehmeitä satulalaukkuja 690:iin, mutta koska olen tähän asti ajellut pelkästään päiväreissuja korkeitaan pienen repun kanssa, ei ole mitään käsitystä, kuinka isot ne pitäisi olla. Paljonko siis pitäisi olla tilavuutta tuollaisille tämän foorumin ajokokoontumisille, jossa perjantaina saavutaan, lauantaina ajetaan ja sunnuntaina kotiin? Teltaa oletusarvoisesti ei tarvittaisi, mutta makuupussi ja -alusta, jotkut siviilivaatteet ja kengät, pyyhe ja hygieniatarvikkeet, ruokaa ja juomaa, varasisuri, työkalut ja mitä niita nyt tarvittaisiin. Laukkurautoja en haluaisi laittaa, joten ensisijaisia vaihtoehtoja olisi lähinnä tuollaiset Giant Loop Coyote (39 l) tai Mosko Moto Reckless 40 l -tyyliset, mutta onko niiden tilavuus passeli tarvittavalle tavaramäärälle?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jos makuualusta ja makuupussi ovat pieneen tilaan pakkautuvia thermarest ilma + ohut kesäpussi tyylisiä niin 40L riittää juuri kun ei ahnehdi muidenkaan tavaroiden kanssa.

Sisurit, kompressorit ja työkalut ottavat helposti puolet tilasta. Lisäksi kenkiin ja pyyhkeisiin saa hukattua tilaa eli hyvin pakkautuvan mallisia kannattaa katsella. Eväisiin menee helposti sitten kaikki ylimääräinen tila ja muutama tölkki varata taskuun.

Itsellä on käytössä nyrkin kokoiseksi pakkautuva reppu jonka voi laittaa tarvittaessa viimeiselle kaupasta leiriin pätkälle selkään niin ei tarvitse ahtaa leiriin meneviä ostoksia enää laukkuihin.

2x30L mahtuu sitten jo varabensaa ja teltta ja isompi kassi evästä. 40L Recklessin kanssa teltta olisi hyvä saada poikittain päälle niin sekin menisi.

Laukkuraudat ovat tuon mallisten kassien kanssa ihan turhat, kunhan tekee kiinnityksen jalkatapin lähelle remmeillä ja joku kiinnityspiste jonne voi vetää taaksepäin kiristyksen. Sivumuovien päällä pysyy hyvin ilman rautoja.
Avatar
pmw
Viestit: 648
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Sanovat että jos ruiskulla olevaa ajoneuvoa yritetään käynnistää ilman bensaa, "moottori hajoaa". Mihin tämä perustuu?
Oon kysellyt tätä ammattimiehiltä(TM) ja kukaan ei ole osannu sanoa mitään, tai hyvin ympäripyöreitä vastauksia. Toisten mielestä taas ei mitään merkitystä. Moni sanoo että "kone haukkaa ilmaa ja hajoaa", mikä hajoaa? Miksi? Mitä ilma tekee? Onko kellään tähän jotain ihan oikeita vastauksia? Hajooko vai ei ja miksi mitä hä?
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Bensapumppu lähinnä ottaa itseensä jonkun ajan päästä jos pyörittää tyhjänä kun ei saa jäähdytystä bensasta. Jos moottorit hajoaisivat niin kaikkihan ne olisi pilalla heti jos bensapumppu ei primetä kunnolla tai jos starttaa ilman bensapumpun sähköjä. Eivät taida olla hajonneet.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Juuri noin, ei se moottori siitä mihinkään hajoa vaikka käynnistää ilman bensoja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
pmw
Viestit: 648
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Tämän kuulin myös. Eli jos kone ei muuten vaan käynnisty mutta bensaa on, pensapumppu pyörittää silloinkin mutta saa jäähdytystä bensasta. Mutta ilman bensaa ei saa. Eli sama funktio, mutta muuttujana puuttuva aine joka johtaa itseensä sitten. Ylikuumenee? Joku sanoi että tiivisteet palaa bensapumpusta kun ei saa jäähdytystä.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Ana
Viestit: 568
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Pyörä: SE+ muut
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Ana »

Minkä takia pitää pyörittää jos tietää että ei ole bensaa? Ei mistään pienestä koe pyöräytyksestä hajoa .
Ana.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Moottorijarrussa jokainen ruiskukone pyörii ilman, että se saa yhtään bensaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Kyllä se saa silloinkin, sehän sammuu muuten. Määrä tosin minimaalinen.
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Jani M kirjoitti:Katselin hieman pehmeitä satulalaukkuja 690:iin, mutta koska olen tähän asti ajellut pelkästään päiväreissuja korkeitaan pienen repun kanssa, ei ole mitään käsitystä, kuinka isot ne pitäisi olla. Paljonko siis pitäisi olla tilavuutta tuollaisille tämän foorumin ajokokoontumisille, jossa perjantaina saavutaan, lauantaina ajetaan ja sunnuntaina kotiin? Teltaa oletusarvoisesti ei tarvittaisi, mutta makuupussi ja -alusta, jotkut siviilivaatteet ja kengät, pyyhe ja hygieniatarvikkeet, ruokaa ja juomaa, varasisuri, työkalut ja mitä niita nyt tarvittaisiin. Laukkurautoja en haluaisi laittaa, joten ensisijaisia vaihtoehtoja olisi lähinnä tuollaiset Giant Loop Coyote (39 l) tai Mosko Moto Reckless 40 l -tyyliset, mutta onko niiden tilavuus passeli tarvittavalle tavaramäärälle?
Tilavuus näiden laukkujen kanssa on suhteellinen, yleensä kaikki mitä on, tulee käytettyä. Itse olen jo muutaman vuoden yrittänyt minimoida mukana kulkevan kaman määrän, koska suurin osa aina osoittautuu ylimääräiseksi. Tämän kesän olen pärjännyt juuri tuolla mainitsemallasi Reckless 40:llä. Kesään mahtui kolme viikon reissua ja muutama lyhyempi ja kaikilla tuo on ollut riittävä. Mulla on siinä kaksi kahden litran molle pussukkaa työkaluja ja sisuksia varten. Yhtään telttailu reissua tälle kesälle ei osunut, tollaselle vois olla jo tiukilla, mutta sitä varten mulla on siinä isompi Stinger myös. Viimesellä Norjan reissulla se oli mukana, mutta puoli tyhjänä. Eli tommonen pienempikin riittää, jos voi matkustaa kevyesti ja suunnittelee tarkkaan, mitä kuljettaa mukanaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
pmw
Viestit: 648
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Onko mitään nyrkkisääntöä missä kohtaa kannattaa ruveta käyttään niitattuja ketjuja, vrt. pikalukolla olevia? Aika moni heebo sanonu että abouttiarallaa +100hp niin ei ole ketjulukolle asiaa, että napsuu poikki ja sitten sattuu juhaa leukaan. Huomasin juuri että tonnisen vstromin entinen omistaja asentanut ketjulukolliset RK:n ketjut.. Ainakin toistaseks toiminu hyvin, mutta mikäs on arvon raadin näkemys aiheeseen noin yleisesti ottaen, miksi ja millon niitatut ketjut?
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Vastaa Viestiin