Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ainoa mistä on kuulunut huhuja on World Raid joka olisi 250mm joustoilla, yksiosainen satula, jotain hiilariosaa, Akra ja karkeammat renkaat. Tästäkään ei ole mitään virallista tietoa ja oletan sen tulevan aikaisintaan 1-2 vuden kuluttua.

Lisävarusteiden hinnat ja asennukset kannattaa sopia kauppiaan/myyjän kanssa, laskee pyörälle-varusteille pakettihinnan asennettuna.
Kylätason kurapyöräilijä.
Roof
Viestit: 45
Liittynyt: To Loka 27, 2016 8:42 pm
Pyörä: T700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roof »

Hiekkatie kirjoitti:Kysytäänpä nyt vaikka tuskinpa kukaan osaa sanoa.

- Tarkoitus olisi ostaa uusi Tenere 2020. Onkohan 2020 joku pyöreiden vuosien vuoden juhlamalli tulossa. Esim väritys tai joku lisävaruste vain sille vuodelle.

- Lisävarusteista, kun pyörän tilaa niin lisävarusteet täytyykö ne asentaa itse vai saako ne asennettuna ilman lisähintaa.
Sen verran kommentoin tähän, että nythän nämä kaikki luovutetut pyörät on jo papereissa vuosimallia 2020 ”Tenere 2020” mutta käyttöönotto on tietenkin 2019.
Joukahainen
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 5:09 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Joukahainen »

Eilen sain vihdoin omani! Odotusajan pituudesta sekä tiedon kulusta tällä foorumilla on jo kirjoitettu kaikki olennainen. Kiva kuitenkin, että prätkäkesä alkoi sentään ennen elokuun puoltaväliä. Omat ensi havainnot uudesta pyörästä pohjautuvat kovin vanhaan tekniikkaan, sillä edellinen pyöräni oli viimeinen BMW Funduro VM-00 ja sitä edellinen 90-luvun Jammun XT 350. Kovasti on tapahtunut kehitystä kuluneina vuosina. Teneren päällä huomasin olevani joko a) lyhyt tai b) lyhytjalkainen. Pituutta meikäläisellä on sentään 187 cm. Pyörän päällä ollessa koko jalkaterä ei yllä maahan saakka. Jousitus tuntuu todella kovalta kivireeltä. Mukulakivetyksellä epäilin, että paikat irtoavat hampaista. Nämä siis ihan vakiosäädöillä. Moottori on mukavan vääntävä, jarrut tunnokkaat ja kaikin puolin mukavan oloinen laite, kunhan siihen tutustuu paremmin. Mittarissa on vasta n.250 km. 1000 km tulee pian täyteen ja ekassa huollossa pyörään saadaan toivottavasti vähän lisää palikoita.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvä että pyöriä alkaa saamaan, vielä on hyviä ajokelejä jäljellä. Eikä se keleistä ole aina kiinni, sunnuntaina meni sujuvasti puoli päivää vesisateessa ajellessa :)
Joukahainen kirjoitti:Jousitus tuntuu todella kovalta kivireeltä. Mukulakivetyksellä epäilin, että paikat irtoavat hampaista.
Mulla on tällä hetkellä molemmissa päissä puristusvaimennukset lähes kokonaan auki, rebound aika lähellä vakio asetuksia. Tolla setupilla alusta on ihan siedettävä terävissä pateissa ja toimii mallikkaasti eri tyyppisissä ajoissa. En tiedä mitä on tehtaan iskari inssit hakeneet noinkin tiukalla puristusvaimennuksella, ei tossa ole mitään järkeä.

Tässä mun setuppi 100kg kuskille ajokamojen kanssa.

Etu auki: comp 16, rebound 18
Taka auki: comp 22, rebound 12
Takajousi 19 klikkiä kiinni, free sag 20mm ja race sag 70mm

Huomiona että edessä puristusvaimennusta pitäisi pystyä säätämään 22 klikkiä, mulla säätövara on 19 klikkiä.

Toisena huomiona, tehtaan jäljiltä säädöt on mitä sattuu eikä kaikki säädöt ole vakio-oletus arvoissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
anttina
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 11, 2016 3:09 pm
Pyörä: CRF300L
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja anttina »

Odotus palkittiin myös täällä kun pyörän sai tänään ajoon. Tilaus tuli laitettua heti sisään kun varausjärjestelmä alkoi toimia. Lisävarusteita ei kerennyt tulla joten ne asennetaan ensimmäisessä huollossa.

Ensimmäiset tunnelmat pyörästä ovat aika positiivisia. Kotarin 990SRM verrattuna todella miellyttävä ja sivistynyt laite. Tuntuu että tällä voisi ajella vaikka koko päivän ilman että alkaa paikat puutua. Parjattu nykivä kaasukin loistaa poissaolollaan. Lienee johtuu siitä mihin on tottunut. Eniten etukäteen jännitti miten tällainen 175cm lyhyt henkilö pärjää pyörän kanssa. Vastaus, oikein hyvin. Molemmat jalat saa joko varpaisilleen maahan tai toisen kunnolla.

Ainoina miinuksina bensiinitankin korkki on melkoinen hökötys ja ajoviima (pyörteet?) aiheuttaa jytinää kypärään. Päätä kymmenen senttiä ylös tai alas on aivan hiljaista.
Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Timsa »

Se on jännä että ei tässäkään pyörässä toi ”pleksi” riitä. Kaikki jotka keksii siihen hyvän ratkaisun niin heti viestiä tänne. Itselläni on ehdotus ja hyvä kuva heidän sivulla miksei yleensä toimi. Eli kunhan kerkeävät tekemään sen tähän pyörään. http://www.madstad.com.

Ps. Harvalla tuotteella on kolmen kuukauden palautus oikeus jos ei toimi. Tietysti sinne voisi laittaa viestiä että kiirehtisivät.

Itseltäni löytyy Kawasaki versys 1000 >2015 mallista. Ei asennettu eli uusi. Tumma sävyinen jos kiinnostaa NI kysy lähtee sopuisasti.
Miikka
Viestit: 91
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 9:42 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Ensimmäiset viritykset jo tarjolla;

https://t7rally.com/shop?olsPage=produc ... juster-kit

Siisti toteutus. Toimivuus täysi arvoitus.
Kuka vetää ekana liipaisimesta.. :)
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sivulla 50 on pari kuvaa mun touring pleksistä, on kun ajaisi pappatunturilla kun kypärään ei tule tuulta ollenkaan, ulkonäkökin muistuttaa pappista... Ihan toimiva tourinkiin mutta nyt on taas pieni pleksi paikallaan on olut aktiivisempaa ajoa missä vakiopleksi on toimivampi ja turvallisempi.

Edit: just olin samaa linkkaamassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Roof
Viestit: 45
Liittynyt: To Loka 27, 2016 8:42 pm
Pyörä: T700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roof »

Miikka kirjoitti:Ensimmäiset viritykset jo tarjolla;

https://t7rally.com/shop?olsPage=produc ... juster-kit

Siisti toteutus. Toimivuus täysi arvoitus.
Kuka vetää ekana liipaisimesta.. :)

Tämän saman vaikutuksen saisi vissiin vain sillä, että poraa itse vakioon toiset reiät sentin/kaksi alemmaksi. No tilasin itse maanantaina orkkis rally istuimen, lupailivat jo loppuviikoksi sen tänne, joten ensin sen testaus ja vaikutus. Tämän jälkeen pleksin kimppuun. Toivotaan, että satula on eurojensa arvoinen.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kun saat penkin niin saako joskus tulla koe istumaan? Polvi- ja lonkkakulmaan pitää saada vähän loivemmaksi ja kahden vaiheilla että vaihtaako penkin korkeampaan vai tilaanko Bosleyltä -20 alas ja -10 taakse jalkatapit.
Kylätason kurapyöräilijä.
Roof
Viestit: 45
Liittynyt: To Loka 27, 2016 8:42 pm
Pyörä: T700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roof »

Koheltaja kirjoitti:Kun saat penkin niin saako joskus tulla koe istumaan? Polvi- ja lonkkakulmaan pitää saada vähän loivemmaksi ja kahden vaiheilla että vaihtaako penkin korkeampaan vai tilaanko Bosleyltä -20 alas ja -10 taakse jalkatapit.
Kyllähän tämä sopii, palataan kun saan satulan.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja juhap »

Joukahainen kirjoitti:Eilen sain vihdoin omani! Odotusajan pituudesta sekä tiedon kulusta tällä foorumilla on jo kirjoitettu kaikki olennainen. Kiva kuitenkin, että prätkäkesä alkoi sentään ennen elokuun puoltaväliä. Omat ensi havainnot uudesta pyörästä pohjautuvat kovin vanhaan tekniikkaan, sillä edellinen pyöräni oli viimeinen BMW Funduro VM-00 ja sitä edellinen 90-luvun Jammun XT 350. Kovasti on tapahtunut kehitystä kuluneina vuosina. Teneren päällä huomasin olevani joko a) lyhyt tai b) lyhytjalkainen. Pituutta meikäläisellä on sentään 187 cm. Pyörän päällä ollessa koko jalkaterä ei yllä maahan saakka. Jousitus tuntuu todella kovalta kivireeltä. Mukulakivetyksellä epäilin, että paikat irtoavat hampaista. Nämä siis ihan vakiosäädöillä. Moottori on mukavan vääntävä, jarrut tunnokkaat ja kaikin puolin mukavan oloinen laite, kunhan siihen tutustuu paremmin. Mittarissa on vasta n.250 km. 1000 km tulee pian täyteen ja ekassa huollossa pyörään saadaan toivottavasti vähän lisää palikoita.
Tarkistelitko rengaspaineet? jos on lähellä 3bar niin voi olla aika topakka ajella..
mikaka
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Syys 04, 2018 8:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mikaka »

Alkaa olla 3000km mittarissa ja hyvälle tuntuu edelleen.
Tonnin ajelin reilujen reissu kamojen kanssa.
Kulkee oikein hyvin silloinkin kun vaan kuski älyää jäykentää alustaa.
Kuorma päällä ajoin 90% asvalttia.
Soralla ei enää tietenkään voi laskea menemään samalla tavalla kun ilman kuormaa mutta ihan ok.
On kyllä näppärä säätää jousta kun ei tarvitse työkalua.
Tänään ajoin tankillisen pitkin pohjoisen sorapolkuja ja pahus että oli hauskaa laskea menemään.
Viimeksi muokannut mikaka, Su Elo 18, 2019 5:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aamulla tankki täyteen, Kurvigeriin kunniahimoisesti 380km reitti ja paluu aloituspisteeseen eli tankilla piti tuo päästä ajamaan kun on niin mainostettu. Optiona mirkku valmiudessa jos soppa loppuu kesken matkan. Pihalle kun pääsin niin mittarissa oli 395km, kannu tarakalle ja takaisin tielle.

Matka loppui 422km kohdalla, varatankki näytti silloin 98km lukemaa.

Reitti oli paikallisteitä sekä taajamia ja osittain soraa. En erityisesti yrittänyt päästä pisaralla pisimmälle vaan normaalia ajoa maltillisilla kiihdytyksillä ja ajoa isoilla vaihteilla, tien tukkeena en ollut kertaakaan ja ajo liikennevirran mukana tai rajoituksia myötäillen. Moottori on kyllä uskomaton, välillä vauhti putosi viiteenkymppiin kuutosella ja siitä se lähti nöyrästi liikkeelle rykimättä.

Matkalla kävin hakemassa tilatun ketjuohjurin joka oli jollain tavalla pettymys, ohjuri on kokonaan PA muovia kun oletin sen olevan rungoltaan alumiinia ja vaihdettavalla muovisella ohjurilla. Ei silti, varmaan kestävä ja toimiva mutta jopas on muovipalalle keksitty hinta.
Kylätason kurapyöräilijä.
mikaka
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Syys 04, 2018 8:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mikaka »

Jalkatapeista joku kirjoitti että lyhyet ja samaa mieltä olen.
Laitoin testi mielessä ennen reissua 12mm mutterit korokepaloiksi tappien alle ja pidemmät pultit niihin.
Siirtyi 10mm ulommksi ja nyt jo selkeästi parempi.
Täytyy sorvata alumiinista korokepalat niin on siistimmät.
Eikä tarvitse ostaa leveämpiä.
Suosittelen kokeilemaan.
Vastaa Viestiin