KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2091
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, 2017 701 oli jo tällä uudemmalla koneella. Videon ja sen jatkovideon mukaan avarampi kansi ei muuta seosta juuri mihinkään.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2091
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Piti tuohon koeajoraporttiin lisätä vielä huomiot sifteristä. Ihan mukava lisä, mutta pienillä vaihteilla asfalilla saa olla tarkka kaasunkäytön kanssa tai nykäisee turhan paljon. Toimii paremmin 4-6 vaihdoissa ja pienemmälle vaihdoissa pienemmilläkin vaihteilla. Ärsyttävä piirre siinä on, että se lisäilee itsekseen kaasua, kun vaihtaa kytkin pohjassa pienempää. Oli koominen tilanne huoltoaseman pihassa, kun edellä käveli porukka ja ladoin siinä pienempää koneeseen muutaman peräjälkeen, niin joka vaihdolla kaasua tuli vain lisää ja lisää. Väki kääntyi jo katsomaan, että kyllä me tästä osataan muutenkin sivuun mennä, kun latua kaasuttelemalla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
K.H
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 07, 2018 8:37 pm
Pyörä: Ktm 690 enduro r

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja K.H »

Iltaa!
Lienekkö muilla käyny samaa että yhtäkkiä häviää 1,3 ja 5 vaihde? Tämmönen tapaus eilen kävi radalla. 2,4 ja 6 löytyy ja nuo muutkin menee päälle mutta ei ole mitään kontaktia koneeseen vaan renkaasta pystyy pyörittämään ihan ilman vastusta. Eikait se auta ku kone alkaa halkasemaan mitä sieltä meni. Jos jollakin ollu vastaavaa nii tietäsi jo vähän oottaa mikä ylläri siellä on.
B12
Viestit: 443
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Viime kesänä oli laatikko auki, mutta en muista tarkalleen enää miten se voima kulkee eri rattaalta ja akselilta toiselle. 3-5 vetävät toistensa kautta, joten voi olla ihan vaan siirtäjä poikki. Neljä kymppiä maksaa haarukka, jos siinä vika.

Hajosiko ihan itsestään vai miten? Äänteleekö jne?
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Jani M
Viestit: 2091
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko joku viritellyt pleksiä 2019-malliin? Vanha Powerpartsin pleksi ei istu oikein nätisti, kun maski on suunnilleen sama kuin 2017-2020 EXC:issä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
K.H
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 07, 2018 8:37 pm
Pyörä: Ktm 690 enduro r

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja K.H »

B12 kirjoitti:Viime kesänä oli laatikko auki, mutta en muista tarkalleen enää miten se voima kulkee eri rattaalta ja akselilta toiselle. 3-5 vetävät toistensa kautta, joten voi olla ihan vaan siirtäjä poikki. Neljä kymppiä maksaa haarukka, jos siinä vika.

Hajosiko ihan itsestään vai miten? Äänteleekö jne?
Joo. Sepä selviää kuhan kerkiää aukasta. Ihan siis kerrasta meni neloselta vitoselle vaihtaessa. Sieltä ei enää pykälää löytynyt vaan naukasi tyhjää ja aattelin että löyty välivapaa ja uudestaan pykälää nii oli jo kutonen. Seuraavaan mutkaan pienempää polkiessa ei meinannut löytyä vaihteita ja joku sieltä sattu päälle millä nilkutin varikolle. Siellä ihmettelemään ja kokeilemaan että nuo vaihteet puuttuu. Pieni semmonen kahnaus ääni kuulu noilla vaihteilla ja niiku yrittäisi olla vaihde päällä vaan ei aivan.
Avatar
_JPA_
Viestit: 661
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Jani M kirjoitti:Piti tuohon koeajoraporttiin lisätä vielä huomiot sifteristä. Ihan mukava lisä, mutta pienillä vaihteilla asfalilla saa olla tarkka kaasunkäytön kanssa tai nykäisee turhan paljon. Toimii paremmin 4-6 vaihdoissa ja pienemmälle vaihdoissa pienemmilläkin vaihteilla. Ärsyttävä piirre siinä on, että se lisäilee itsekseen kaasua, kun vaihtaa kytkin pohjassa pienempää. Oli koominen tilanne huoltoaseman pihassa, kun edellä käveli porukka ja ladoin siinä pienempää koneeseen muutaman peräjälkeen, niin joka vaihdolla kaasua tuli vain lisää ja lisää. Väki kääntyi jo katsomaan, että kyllä me tästä osataan muutenkin sivuun mennä, kun latua kaasuttelemalla.
Ihan samoja huomioita shifteristä. Ei toimi pienillä vaihteilla sulavasti, varsinkaan isommalle päin. Ja välillä 5-4 vaihdoilla menee välivapaalle.
Minulla ei kylläkään lisää kaasua jos kytkin pohjassa vaihtaa pienemmälle.
B12
Viestit: 443
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja B12 »

B12 kirjoitti:Onko kellä tietoa, onko iskarin alapään nivel GE15C, kuten All Ballsin kuvassa, vai onko ktm keksinyt uniikin laakerin elämää hankaloittamaan? Alkuperäinen on suolaisen hintainen ja ruostuu hetkessä vaihtokuntoon.

https://www.allballsracing.com/29-5068.html
Vastataan itselle. KTM on tehnyt temput, eli tilannut GE15C laakereita, mutta millin pienemmällä ulkohalkaisijalla, jotta bulkkilaakerit eivät käy. All Balls on hionut vakiolaakereista ulkokoolin käypäiseksi kotariin.

KTM myös kieltää laittamasta rasvaa laakeriin. Kaikki mitä olen nähnyt, ovat kastuneet ja ruostuneet paskaksi lyhyessä ajassa. Laitan all ballsin laakerin rasvan kanssa, jotta vesi pysyy ulkona. Josko kestäisi sitten.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
B12
Viestit: 443
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Olipa takaiskarin alapään laakeri huonossa hapessa 17tkm ajettuna. Olisi pitänyt vaihtaa jo ajat sitten. Ihan umpiruosteessa ja ulkokooli kulunut lähes puhki.

KTM kieltää rasvaamasta, se on alimpana ottamassa kaiken veden ja paskan, ei kunnollisia tiivisteitä. Sinne menee vettä ja se ruostuu. Netti on täynnä kuvia ruosteisista kotarin iskarin pallonivelistä. Alkuperäinen maksaa 62€, tarvike 27€. Vastoin ohjeita tungin niveleen niin paljon rasvaa kuin tiivisteiden välissä pysyy.

Jos takajousituksessa tuntuu yhtään välystä, on syyllinen todennäköisesti tuo pallonivel ja silloin on vaihdon aika.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
Sotanorsu666
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2019 1:50 pm
Pyörä: BMW G450X & Buell 1125R
Paikkakunta: Vantaa

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Sotanorsu666 »

Nyt on 2500km tullut ajeltua kesän aikana tuolla 2014 vuoden laitteella minkä keväällä ostin. Se on aika paljon itselleni, koska pääasiallinen harrastukseni on pyöräily ja se vie suurimman osan vapaa-ajasta ja työkin vie sen 8 tuntia joka arkipäivä. Vertailun vuoksi sanon, että polkupyörillä olen ajanut tähän päivään mennessö tänä vuonna 8tkm.

Pakko sanoa näiden kilsojen jälkeen, että pidän kyllä 690 erittäin paljon. Helppo huoltaa perusjutut(öljyt, putsari jne), pyörässä on itselleni riittävästi tehoa ja painoonsa nähden kevyt käsitellä(metsään kuitenkin liian raskas). Ja onhan tuo ainakin omaan silmääni myös siistin näköinen.

Pyörässä on kohta 20tkm mittarissa. Talvella olivat 17tkm kohdalla liikkeessä mistä ostin vaihtanut öljyt+suodattimet, ilmanputsarin ja tarkistaneet venttiilien välykset. Itse vaihdoin öljyt+suodattimet lauantaina ja vaihdoin ilmanputsarin uuteen. Vaihdoin ilmanputsarin tuohon pestävään malliin pyörän ostettuani ja ostin niitä kaksi, niin on aina uusi/puhdas/öljytty valmiina vaihdettavaksi kun siltä tuntuu. 2500km ajoin öljyillä ja ilmanputsarilla. Öljyt olivat luonnollisesti tummuneet, mutta tuo pestävä oranssi ktm:n powerparts jousiviritelmäputsari oli täysin puhdas, joten sitäköön ei tarvisi varmaan vaihdella noinkaan usein. Ajot ovat olleet lähinnä kaupunkipyöritystä ja hiekkateillä tykittelyä. Jos vaihtelee öljyt n.3tkm välein, niin ei varmaan joka kerralla tarvitse suodattimia vaihtaa ? Ei toki ole kovin iso vaiva, eikä kustannus, joten saatan vaihtaakin joka kerta.

Onko palstan 690-kuskeilla jotain vinkkejä mitä tuollaisesta 20tkm ajetusta pyörästä kannattaisi tutkia ja tarkistella, eli onko ilmaantunut noilla kilsoilla jotain mainittavaa vikaa yms.? Oma pyöräni käy nätisti, lähtee napista hyvin käyntiin ja ajossa ei kuulu mitään ylimääräisiä kilinöitä/kolinoita. Ei tosin kuulu paljon mitään muutakaan, koska pyörässä on alusta loppuun ylimääräisestä romusta tyhjennetty akrapovicin putki.

Joskus tosin käyty vähän metsässäkin, mutta sinne tuo on vähän liian painava peli.KuvaKuva

Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
B12
Viestit: 443
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Virallinen öljynvaihtoväli taitaa olla 10tkm, mutta hullukaan ei aja kymppitonnia 1,7L öljymäärällä. Lisäksi on vissi ero tuleeko 10tkm maantiellä kahdeksaakymppiä körötellessä, vai ykkösellä suossa huudattaen vedet kiehuen. Tuollaisessa normipöristelyssä lienee ihan sama vaihtaako suodattimet joka kerta vai ei, jos vaihtaa öljyt esim 3tkm välein. Kohta alkaa moni huutaa ja haukkua kitupiikiksi, mutta oikeasti ne kestävät paljon yli 10tkm. Vaihtaa vaikka joka toinen kerta tai joka kerta, niin tuskin on suurta väliä.

20tkm alkaa olla niitä kilometrejä, jossa keinuvipuja alkaa mennä. Venttiilivälyksiä kannattaa seurata suht säännöllisesti ja tutkia rullat samalla, tuntuuko välystä. Keinut ovat 160€/pari ja moni vaihtaa varuilta ennakkoon.

Joo ja se takaiskarin alapään pallonivel kannattaa katsoa. tuntuuko välystä kun nostaa takarengasta ylöspäin perä ilmassa tai kitiseekö tms. Kannattaa ottaa mieluiten koko takajousitus auki ja laittaa kunnolla rasvaa kaikkiin laakereihin. Ohjauslaakerille sama homma ja toki keulaöljyt ja mahdollisesti takaiskarin huolto. Noita kaikki eivät tee jos aikomus ei ole pitää pyörää useampaa vuotta.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Jani M
Viestit: 2091
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Oletteko sovitelleet jotakin pleksiä 2019-malliin?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
_JPA_
Viestit: 661
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Jani M kirjoitti:Oletteko sovitelleet jotakin pleksiä 2019-malliin?
Eipä taida mallikohtaisia olla muita kuin Puig.
Se kylläkään oikein omaan silmään näytä hyvälle.

Mahtaako joskus tulla Power Parts osaa?
AP690
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2016 11:03 am
Pyörä: KTM690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja AP690 »

Saako luistonestoa "perus asetus" olisi poispäältä.
Tällä hetkellä kun pyörän sammuttaa (katkaiseevirran avaimella) menee luiston esto päälle.
Välillä tuon luiston eston saaminen pois päältä on mahdotonta :evil:
Pyörä siis -19 mallin 690 Enduro R

ABS dolgle korjaa ilmeisesti takajarrun, niin että saa lukkoon aina?

Kuinkas tuohon saa tehoa alapäähän? Onko PowerCommander ja penkitys ainoa vaihtoehto?
Jani M
Viestit: 2091
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Luistoneston nappi on todella tarkka siitä, miten sitä painaa. Pitää painaa ihan siitä kolmioluiskan kärjestä, tai muuten mikrokytkin ei vaikutu. Painamisajallakin on väliä. Itse lasken viiteen, niin näillä keinoilla saa aina pois päältä. Itsekin jo ensimmäisen ajokerran jälkeen epäilin, että napissa on vikaa, kun en saanut luistonestoa pois lukuisista yrityksistä huolimatta. Sen jälkeen on pelannut.

Juuri laittelin Powerpartsin avaramman ilmasuodatinkannen ja koeajon perusteella se tuo jonkin verran lisää alavääntöä. Aikaisemmin tänne linkatun videon mukaan sillä saa saman 4 Nm lisäyksen ala-keskikierroksille kuin Akran vaimentimella. Pyöränä oli tosin 701, mutta siinä on sama kone. Ei maksa kuin muutaman kympin, niin on takuulla halvin viritys. Tai sitten poraa vaan reiät alkuperäiseen ilmansuodatinkotelon kanteen, niin kuin videolla tehtiin. Miinuspuolena on, että muuten hiljaisen pyörän imuäänet kasvavat reilusti. Powerpartsin kansi ei käy ihan suoraan. Siitä pitää veistää sivuilla ja päällä oleva kaulus pois liki kokonaan, jotta sen saa paikalleen. Sillä sitä ei varmaan ole laitettu 2019-mallin kanssa yhteensopivaksi nettikaupoissa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin