Pirelli Scorpion Rally STR

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja carpenter »

pirellit ollu nyt muutaman päivän alla pikatesti soratiellä ihan hyvä, mutta asfaltilla etupää tuntuu välillä vähän levottomalta niinku ois sellasta kevyttä woblausta en tiedä kuvittelenko vai mistä johtuu pitää katsoo muutama päivä vielä miten etenee
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Noin 400km ajettu STR:llä ja mii laik. Ennakko odotus oli että eturengas on soralla lipsuva mutta eipäs ollutkaan, ei ole keula kiemurellut laakerisoralla eikä sepelillä. Jarrutuspito soralla on selvästi huonompi kun vaikka Wildillä, ei kuitenkaan jakele keulaa sivulle vaikka menee lukkoon.

Takarengas ei ole isompia yllätyksiä tarjonut, ilman abseja soralla saattaa välillä karata leveään jarruluisuun mutta ei tee sitä yllättäen eikä lähde kokonaan alta. Kiihdytyspito on yllättävän hyvä, lähtee kohtalaisen herkästi luisuun kaasusta ja on helppo hallita luisua kunhan pyörä ei ole kovin kallellaan, silloin alkaa karkailemaan. Rauhallisessa ajossa molemmat toimii soralla moitteetta.

Asfaltilla ei huomautettavaa, takarengas ehkä vähän vouvaa pienissä nopeuksissa mutta ei häiritse. Ei vetele urissa, ei paikkauksissa eikä railoissa. Mutkissa loppuu kuskilta uskallus ennen kun renkaasta pito.

Ruohoisilla ja juurakkoisilla metsäteillä sekä metsäkoneurilla tuntui myös toimivan mutta kuivalla kelillä mikä tahansa rengas toimii noilla teillä. Märällä kelillä on varmaan kuvio aika nopeasti tukossa.

Jos nämä toimii myös märällä asfaltilla ilman ylläreitä ja takanen kestää 5000-6000km niin tästä saattaa tulla mulle luottorengas yleiskäyttöön. Tämän tyyppistä rengasta toivoin Wildistä mutta karkea takarengas kuluu liian nopeasti.
Kylätason kurapyöräilijä.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

↑ tuo on varmaan realistinen EAO takarenkaalle. Mulla on varmaan liki 6 tonnia ja alkaa olla valmis. Oonnitekki tykänny. Pidempään sais tietenki kestää tuommonen slicksi. Ja ois varmaan kestänykki jos ei asiaksi rouhis.
Paskapuhetta, mutta uskon.
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Minulla on neljäs STR sarja nyt alla, pyörä on on tosin R 1200 GSA LC. Takarenkaan uusin 5-6 tkm jälkeen ja eturenkaan 10-12 tkm kohdalla. Minun pyörä tuntee asfaltin urat ja railot näillä renkailla mutta kun pyörä on eri ja rengaskokokin poikkeaa edellä mainituista niin johtunee varmaan siitä.
Kokonaisuutena ole erittäin tyytyväinen STR Pirelliin.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla pyörä Yamaha T7 ja koko 90/90-21 ja 150/70-18.
Kylätason kurapyöräilijä.
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja carpenter »

alkaa olla 5000km mittarissa str renkailla etunen hyvä takanen 3-4mm pintaa kokemukset positiivisia, alussa ollut levoton etupää loppu kuin seinään, normi soratiellä hyvä mutta irtosoralla ajo yhtä helvettiä tai hiekalla etupää nakkaa niin nopeesti linkuun ettei ehi kissaa sanoa nopeudesta riippumatta
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

carpenter kirjoitti:alkaa olla 5000km mittarissa str renkailla etunen hyvä takanen 3-4mm pintaa kokemukset positiivisia, alussa ollut levoton etupää loppu kuin seinään, normi soratiellä hyvä mutta irtosoralla ajo yhtä helvettiä tai hiekalla etupää nakkaa niin nopeesti linkuun ettei ehi kissaa sanoa nopeudesta riippumatta
Minä sen sijaan nautin irtosoralla eikä yllätyksiä ole vielä kertaakaan tullut mutta ajan kylläkin aina tapeilla seisten jos alla on muuta kuin asfalttia. Pyörä on sama eli R 1200 GSA LC, rengaskoko 120/70-19 ja 170/60-17
Avatar
HessuL
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja HessuL »

4 tkm täynnä takasella, alkuperäisestä 9 mm:stä jäljellä puolet.
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eilinen päivä sateessa ja toimii, ainoa missä vähän luikerteli mutkissa oli pikiraidat mutta muuten sai lasketella menemään pikimutkaa kuin kuivalla kelillä.
Kylätason kurapyöräilijä.
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja carpenter »

GSR600 kirjoitti:
carpenter kirjoitti:alkaa olla 5000km mittarissa str renkailla etunen hyvä takanen 3-4mm pintaa kokemukset positiivisia, alussa ollut levoton etupää loppu kuin seinään, normi soratiellä hyvä mutta irtosoralla ajo yhtä helvettiä tai hiekalla etupää nakkaa niin nopeesti linkuun ettei ehi kissaa sanoa nopeudesta riippumatta
Minä sen sijaan nautin irtosoralla eikä yllätyksiä ole vielä kertaakaan tullut mutta ajan kylläkin aina tapeilla seisten jos alla on muuta kuin asfalttia. Pyörä on sama eli R 1200 GSA LC, rengaskoko 120/70-19 ja 170/60-17
itellä kaikki tilanteet tulleet pääasiassa istualtaan selvä ero kuitenki ajaako seisoaltaan vai istualtaan
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ainoat yllätykset eturenkaan kanssa on tullut 2-päällä kun etupää on kevyempi, ja yksin eilen metsätiellä kun etunen meinasi karata ruohoisesta keskiharjanteesta. Nähtävästi renkaan käytöksessä on selkeitä eroja riippuen minkä pyörän alla ne on. Paineet 200kg pyörän alla 2.0/2.0 kaikilla alustoilla.

5000-6000km ennuste voisi hyvin toteutua takarenkaalla, ainakin kun kohta siirrytään takaisin asfalttiviidakkoon.1300km ajettu ja takarengas kulunut ehkä 2-3mm, ajot suurimmaksi osaksi karheilla sorateillä eikä luistoja ole voinut aina välttää vaikka miten on yrittänyt :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Renkaita selatessa tuli vastaan Scorpion Rally (MST) joka näyttää olevan hieman karkeampi kun STR ja tube type, onko tästä renkaasta kokemuksia?

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... pion-rally

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuossa on Scorpion Rallyn ketju. Siellä on aika vähän juttua, mutta jos se vaikka heräisi eloon avauksella:

viewtopic.php?f=7&t=22552

Huomaa, että 90/90-21:stä löytyy kaksi täysin eri versiota Rallystä. Toinen on isoihin matkaenduroihin ja toinen aavikkokisoihin samoin kuin 140/80-18 takarengas. Käsittääkseni ainoastaan nuo kisarenkaat ovat tube typejä. Tuolla Vaihtoehtoja Unicrossille -ketjussa on kuvat niistä:

viewtopic.php?f=7&t=42500#p433544
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja carpenter »

just eilen väänsin nuo karkeakuvioiset rallyt vanteille oli pikkasen jäykät renkaat asentaa piti tosissaan punnertaa rengasrautojen kanssa (tubeless) sitte ei meinannu kompurassa riittää potku että poksahtaa vanteelle
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jani M kirjoitti:Huomaa, että 90/90-21:stä löytyy kaksi täysin eri versiota Rallystä. Toinen on isoihin matkaenduroihin ja toinen aavikkokisoihin samoin kuin 140/80-18 takarengas.
Tämä on se joka on hämmentänyt, ilmeisesti MST on matka-surauttelu-touring pyöriin ja pelkkä Rally karkeakuvioinen rytyrengas?

Noista toi sileämpi alkoi kiinnostamaan, ei siksi että STR olisi huono mutta jos samoilla asfalttiominaisuuksilla saa lisää pitoa soralle niin se on iso plussa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin