KTM nelarienskat 2020->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Uutta ketjua uusille, ylläpito poistanee jos tälläinen ketju löytyy jo.

Ensimmäiset kappaleet lienevät jo käyttäjillä?

Tuosta listaa ainakin 350/500 päivitysten osalta;

https://dirtbiketest.com/fresh-dirt/new ... q5MWRfT.97
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Nyt omassa 350 6d:ssä tunteja reilu 12, ja tuntuu kyllä hyvältä vekottimelta. Selkeesti kevyempi viedä kuin edellinen pyörä, joka oli vuoden 17 nelipökö. Alavääntö luonnollisestikin laimeempi ku isoveljessään, mutta odotin että ero olis ollu suurempikin. Ennen nelipököä mulla oli vuoden -16 350, ja silloin vaihtaessa 350 -> 450 tuntu että olis vääntö ollu ihan eri planeetalta vanhan ja uuden välillä, ikään kuin ero ois tasoittunut? Hyvä moottori joka venyy ja paukkuu.

Alusta on vaille 85 kiloselle ihan liian löysä, ja ensimmäisessä alustahuollossa tuleekin pykälää jäykemmät jouset niin eteen kuin taaksekkin, tälleehän tää aina menee, ei siis yllätys.

Penkki on hyvä, riittävän pehmeä, ja hyvä pito. Aikaisemmassa vekottimessa vakiopenkki oli aivan liian kovan meikäläselle, korvasin silloin normaalin penkin Acerbiksen X-seat SOFTilla, joka muuten nyt tuolle myyntiosiossa myynnissäkin.

Pyörään tulossa vielä Reklusen CX (kyseinen malliversio jo edellisessä pyörässä, erittäin hyvä), sekä akran koko ränni. Rekluse jo maisemissa, asennetaan tässä ihan lähiakoina, Akraa on saannut odotella.

Tossa n. 5h kohdilla keltainen vikavalo syttyi, siinä se loimotti, ja pyörän sammutus ja uudestaan käynnistys hävitti kyseisen merkkivalon. Täytyy muistaa kysyä seuraavan kerran kun Orimattilaan menee, että onko näissä myöhemmin luettavaa jotain vikamuistia yms. Sama keltainen palaa ilmeisesti normaalistikkin joka kerta startatessa.

Startti tuntuu erillaiselta? Ennen ku ekalla nopealla painalluksella pystyi ikään kuin herättämään pumpun, niin nyt starttaaminen on jotenkin välittömästi käynnissä. Ei sen väliä, kunhan starttaa, niin kesällä kuin talvellakin. Tuo "herätyspainallus" auttanut talvisin, ei ole tarvinnut sahata niin montaa kertaa.

Tutulla lenkillä pääsin heittämällä samoihin aikoihin kuin edellisellä pyörällä, ja olen tuohon kyllä erityisen tyytyväinen syystä, että vakioalusta on todella löysän tuntuinen, ja että kun tottunut kolmella aikaisemmalla pyörällä ajamaan reklusella, niin nyt sen väliaikainen puuttuminen aiheuttaa ehk vähän kömpelyyttä ajoon.

Vuosimallipäivityksistä ei niin hirveesti mitään mieleen jää. Ilmanputsarissa ilmeisesti jotain muutoksia (sama putsari kyllä käy ku edellisessä), mutta en kyllä huomaa että mitä ne ois, muuten kuin sivumuovi hankalempi laittaa paikalleen kuin aiemmassa. Toisella puolella taasen, sivumuovi ei niin saappaaseeen (Sidi) ottava kuin aiemmassa mallissa. Runkosuojan muovi ulottuu taas sivumuovin reunaan asti, ei revi saapas lämmön pehmittämää sivumuovia.
Oikealla puolella oleva paksu johtonippu, emäputken luona, erillainen tulo tankin alta, sekä suojatumpi, nähtäväksi jää onko aikaisempia parempi, talvi näyttää.

Muuta ei nyt tule mieleen. Mikään ei ärsytä/ketuta, joten pakko olla hyvä ja vaihto onnistunut =)
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minulla on 3 tuntia takana 250 EXC-F Six Dayssillä. Alusta on selvästi löysempi kuin edellisessä 2017 pikkunelarissa, mikä ei ole ihme, sillä molemmissa päissä on pykälää löysemmät jouset vakiona, eli voit arraparra joutua vaihtamaan kerralla kaksi pykälää jäykemmät jouset. Nyt ne ohjekirjan 85-95 kg painoisen kuskin jouset on samat kuin edellisen vakiot. Aikaisemmassa vakiojouset riitti hyvin, sillä painan 70 kg. Toimii loistavasti kammokivikossa, mutta kovemmassa vauhdissa lelluu ja sinkoilee. Taitaa olla tehty WESS-sarjan myötä hard enduroon. Täytyy käydä kokeileen vielä crossiradalla ennen lopullista tuomiota. Talvelle se voisi olla hyvä.

Kone on suuremman puristussuhteen takia terävämpi ja ärhäkämpi. Vastaavasti tuntuu olevan myös hitusen herkempi stumppaamaan. Minulla oli edellisessä koko sen käyttöajan 14/52-välitykset, mutta tämän 13/52 tuntuu toimivan paremmin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Kävi joo mielessä että riittääkö yhtä jäykemmät, mutta joo juurikin noin niinku sanoit alustasta.... Otin yks päivä painon varusteiden kera ennen ku lähin ajeleen, niin 97 kg näyttää vaaka ajokamojen kera, ku nakupaino aina sen 83-85...
Rymyäjä
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 2:09 pm
Pyörä: kotari

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Rymyäjä »

Jani M kirjoitti: Kone on suuremman puristussuhteen takia terävämpi ja ärhäkämpi. Vastaavasti tuntuu olevan myös hitusen herkempi stumppaamaan.
Just näiden nelarien akilleenkantapää tämä stumppaaminen etenkin hitaassa vahdissa. Ja mitä kotari tekee uusille malleille, kärjistetään vielä ongelmaa... :mrgreen:
Pyörät: -16 701enduro. Entiset: -18 exc-f250, -20 300exc tpi, -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minulla olleista pikkunelareista -12 malli oli herkin stumppaamaan. 15 ja 17 eivät juuri stumppailleet.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Eihän tosta stumppaamisesta tarvitse kärsiä, kiitos reklusen ;)
Ja väittäisin että alkaa tuo uusin versio, RadiusCX, täyttämään jo vaativimmankin kuskin vaateet. Mutta niinku monessa muussakin asiassa, toiset tykkää ja toiset ei.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja VAK »

Rymyäjä kirjoitti:
Jani M kirjoitti: Kone on suuremman puristussuhteen takia terävämpi ja ärhäkämpi. Vastaavasti tuntuu olevan myös hitusen herkempi stumppaamaan.
Just näiden nelarien akilleenkantapää tämä stumppaaminen etenkin hitaassa vahdissa. Ja mitä kotari tekee uusille malleille, kärjistetään vielä ongelmaa... :mrgreen:
tyhjäkäyntikierrokset ylös, niin ei stumppaa niin helposti.

-ville
---x mopolla suohon x---
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Harkitsen hankintaa 2020 350 ja 500 välillä. Mitenhän huono tuo 350 on myös ajoittaisiin soratiepörräilyyn, n. 100-150km lenkkejä? Vai kannattaako tommoseen jo ostaa suoraan 500?
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minkä takia juuri 350 tai 500, eikä 450? Minun kokemuksen mukaan 350 sijoittuu aika lailla 250 ja 450 väliin ollen kuitenkin lähempänä 250, kun niiden koneet on tehty samoihin lohkoihin. 450 ja 500 ovat puolestaan samoja iskunpituutta lukuunottamatta, mutta enduroreitillä 450:n pienemmät pyörivät massat ovat edukseen. 350 on koeajoissa ollut mielestäni jopa herkempi stumppaamaan kuin 250, kun sitä ei voi kuitenkaan ajaa samalla lailla pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla. 450 taas ei ole ratkaisevasti painavampi, mutta on paljon vääntävämpi luonteeltaan. Oma suosikki enduro/soratie seka-ajoon olisi 450.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Jani M kirjoitti: Pe Helmi 05, 2021 9:01 pm Minkä takia juuri 350 tai 500, eikä 450? Minun kokemuksen mukaan 350 sijoittuu aika lailla 250 ja 450 väliin ollen kuitenkin lähempänä 250, kun niiden koneet on tehty samoihin lohkoihin. 450 ja 500 ovat puolestaan samoja iskunpituutta lukuunottamatta, mutta enduroreitillä 450:n pienemmät pyörivät massat ovat edukseen. 350 on koeajoissa ollut mielestäni jopa herkempi stumppaamaan kuin 250, kun sitä ei voi kuitenkaan ajaa samalla lailla pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla. 450 taas ei ole ratkaisevasti painavampi, mutta on paljon vääntävämpi luonteeltaan. Oma suosikki enduro/soratie seka-ajoon olisi 450.
En tarkoituksella sulkenut sitä pois, tuntuu vaan että sitä on paljon vähemmän kierrossa. Olen ajatellut, että 500:n vääntävämpi luonne olisi pitkäkestoisempi moottorin osalta. Hankala kun näitä ei pääse joka vuosi ajamaan.
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Tuossa nelipuokissa nyt houkuttaisi tuo leveämpi vaihdekaavio vrt 350. Onkohan tuo hyrrävoimien pienuus vrt 500 tarpeeksi suuri tekijä peittääkseen sen moottorin terävän luonteen metsäajoon? Tuntuu joka arvostelussa saavan kommentin, että 450 on väsyttävä ajaa ainakin sellaista nopean näköistä baanaa.
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Hommasin viime elokuussa 2020 EXC450 Six Days mallin sekalaiseen metsäajoon ja safareille. Pääkäyttö Uraalla ja Karjalassa seikkailuun. Sisäänajo tuli suoritettua perinteisessä metsäendurossa. Ajamisen helppous ja keveys yllätti. Tuntuu kuin ajaisi 250 nelarilla. Toki kun kahvaa vääntää enemmän, niin vastettakin löytyy. Tumppaaminen loppui, kun alkoi käyttämään tehokkaampaa karttaa. SD-mallissa on vakiona karttakytkin.

Talvispoorin mulla on kevyempi mopo, joten talviominaisuuksista ei näkemystä.

Suosittelen varauksetta.

T. Sepi
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Seppo Honkanen kirjoitti: Ke Helmi 10, 2021 3:31 pm Hommasin viime elokuussa 2020 EXC450 Six Days mallin sekalaiseen metsäajoon ja safareille. Pääkäyttö Uraalla ja Karjalassa seikkailuun. Sisäänajo tuli suoritettua perinteisessä metsäendurossa. Ajamisen helppous ja keveys yllätti. Tuntuu kuin ajaisi 250 nelarilla. Toki kun kahvaa vääntää enemmän, niin vastettakin löytyy. Tumppaaminen loppui, kun alkoi käyttämään tehokkaampaa karttaa. SD-mallissa on vakiona karttakytkin.

Talvispoorin mulla on kevyempi mopo, joten talviominaisuuksista ei näkemystä.

Suosittelen varauksetta.

T. Sepi
Kiitos Seppo kommentista! Olen päätynyt tähän 450 malliin kaikkien kommenttien perusteella. Pitääpä laittaa keväällä kommenttia kunhan pääsee ajamaan. En taida enää tälle talvea jaksaa renkaita vaihtaa ja ostella. Pitäisi nyt sitten kaupoille vielä lähteä. Otan itsekin tuon karttakytkimen, normaalin mallin ostan. Luulen että hymy on leveä 690n jälkeen hiekalla ja metässä. Ja muutenkin. Oikean enskan omistaminen on aina ollut haaveena.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM nelarienskat 2020->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Laitetaan tännekin otteita viestittelystä Aatekuran kanssa, josko ne auttaisivat jotakuta muutakin:

Olen tosiaan koeajanut Ylöjärvellä Paulaniemen CC-lenkillä ja sen enduro-lisälenkillä laidasta laita enskapyöriä, kun siellä on ollut usein koeajotapahtumia. Kotarilta ja Husselta kaikki kaksi- ja nelitahtiset ainakin jossakin vaiheessa.

Nelipuolikkaat olivat joskus 10 vuotta sitten aivan kauheita ajaa. Voimaa oli aivan liikaa ja vähänkin liikaa kaasua, niin vähemmän osaava kuski oli matkustaja. Nykyiset Kotarin ja Hussen 450:t on todella säyseitä pelejä. Voimaa toki löytyy, mutta todella helposti hallittavassa muodossa.

Minusta 450 on helpoin ajaa noista kolmesta eli 350, 450 ja 500. 350:ssa on hyvin samantapainen luonne kuin 250:ssa, mutta selvästi enemmän voimaa. Jos sitä ajaa kuten pikkunelaria, se väsyttää vähemmän osaavan kuljettajan nopeasti. Jos sitä ajaa taas kuin 450:ia, tulee stumppauksia, koska kone ei väännä pieneiltä kierroksilta samalla lailla. Toisaalta on se vähän kevyempi 450.

500 on taas kuin 450, mutta kaikkea on enemmän. Vielä vääntävämpi, mutta samalla myös kankeampi ja tärisee enemmän. Sillä pystyy ajaman myös tällainen 70 kiloinen Suomi-enduropolkua, mutta ei se siihen kauhean hyvä ole. Isoille kuskeille se näyttää taas sopivan oikein hyvin myös endurokisojen ajamiseen.

Eli juuri tuohon mettämatkailuun voisin kuvitella, että 450 sopii juuri parhaimmillaan. Voima riittää sorateille, mutta enskapoluilla pääsee myös hyvin.

Omaan käyttöön 690 & 250 4T -yhdistelmä on sopinut parhaiten. Jos ne pitäisi vaihtaa yhteen pyörään, olisi valinta myös hyvin todennäköisesti 450.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin