Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
PantseK
Viestit: 796
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Ei hyvää päivää!!! Tolla lipalla pitäisi olla joku merkityskin, eli auringon blokkaaminen tai edessä ajavan kivien&kuntan suojaus.
Tuossa tuo naurettava lipare on vain ulkonäkö lippa ja tuon kokoisena enemmän naurattava kuin ilman koko lippaa.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tais olla tommonen Airoh mitä kävin kokeilemassa. Tuo aurinkovisiiri oli sen verran veltto, että hylkäsin kypärän sen takia. Yhden lelutehtaalta tulleen kypärän oon omistanut elämäni aikana ja hermothan siihen meni. Tämä kypärä oli Schubert C3....

Tilasin stormilta nyt Nolan N70 2x potan. Sen soveltuvuudesta "pitkulaiseen" päähän en osaa sanoa. Enkä kyllä paljo muutakaan vielä tässä vaiheessa, kun potta ollu käytössä muutaman päivän täysin avomallina.

No sen verran vielä tuosta lippa-hommasta. Ei kai tuolla lipalla lie mitään merkistystä enää näissä hypridikypärissä joihin on integroitu aurinkovisiiri? Ite ruuvasin sen samantien irti ja säilöin laatikkoon.

-Ile-
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ilmari kirjoitti: No sen verran vielä tuosta lippa-hommasta. Ei kai tuolla lipalla lie mitään merkistystä enää näissä hypridikypärissä joihin on integroitu aurinkovisiiri? Ite ruuvasin sen samantien irti ja säilöin laatikkoon.
Siinä vaiheessa kun visiirin pinnassa sentti pölyä puoli kiloa itikoita ja ajaa kohti auringonlaskua/nousua, niin lippa on kyllä kultaakin kalliimpi lisäke. Olen käytännössä aina ajanut laadukkaat polaroid-arskat naamalla, mutta ajatus ilman lippaa ajelemisesta ei ole käynyt edes mielessä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lipasta on myös hyötyä jos edelläajava päättää kääntää rullan maansiirto asentoon, lippa suojaa visiiriä/krossilaseja kivisuihkulta kun kääntää pään alas. Taajamissa lippa blokkaa hyvin katuvalaistusta kun ajaa pimeällä, kaikki millä saa vähennettyä häikäisyä on plussaa.

On aika säälittävää kuinka monessa kypärässä on "muotilippa" millä ei ole mitään tekemistä suojaavuuden kannalta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Useimmat kypärät kuvattu esim. pöytätason päällä ja aivan eri asennossa, kuin missä se käyttötilanteessa päässä ollessaan on. Vaikeuttaa jonkinverran lipan toimivuuden arviointia.
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Aurinkovisiiri ei toimi joka tilanteessa, mutta kun siihen tottuu niin ei oikein ilmankaan osaa olla. Se kyllä varjostaa korkeammalta paistavaa aurinkoa hyvin, mutta ilta-auringossa lyhyemmästäkin lipasta on hyötyä. Itselle sorasuihkuilta ja kivisateelta suojautuminen ei se mitä lipalta haen.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

_JPA_ kirjoitti:Itselle sorasuihkuilta ja kivisateelta suojautuminen ei se mitä lipalta haen.
En minäkään, mutta sattuneesta syystä olen joutunut suojautumaan lipan taakse kerran soratiellä ja muutamia kertoja krossiradalla kun ei ole halunut ottaa vastaan kaikkea mitä ilmassa lentää. Semmosta se on kun ajelee porukassa :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Hillis
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kouvola

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Hillis »

_JPA_ kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia Airoh Commander kypärästä? https://www.airoh.com/motorcycle-helmet ... /commander
Oma pää on pitkulainen (long oval) ja monet kypärät puristaa otsalta. Toisten valmistajien kypärät käy paremmin pyöreälle kallolle ja toisten suipommalle. Löytyykö jostakin asiasta tietoa?
Minulla on ollut käytössä tuo kypärä tämän kesän. Lippa on liian lyhyt, mutta muuten tykkään kypärästä. Oma pää on pitkulainen ja yleensä kypärät heiluvat päässä ja puristaa otsalta. Oma pää on kokoa 59 ja L-kokoinen kypärä istuu napakasti puristamatta liikaa otsalta.
Avatar
kimbyyri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Täältä ääni cabergin tourmaxille.
Hyvin käy ainakin omaan päähän, koko m 57-58. Hihna aavistuksen tiukka, eli ensimmäisessä "naksussa" pikalukossa. Vesi ei valu sisään kauluksesta kovemmassakaan sateessa. Tässäkin lippa aavistuksen liian ylhäällä, kameran asento näyttää ajoasennon. Kohtuu hiljainen: mulla Gs-Lc ja pituutta 170.

Aurinko visiiriin tulee jäljet jos sen painaa sormella ylös, nousee liian syvään.

Painoa tuolla on 1790 kypäräpuhelimen kiinnikkeiden ja kamerakiinnikkeen kanssa.
Hinta oli 220€ posteineen. Sisälsi pinlocin.KuvaKuva
ktv org
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja an13 »

Shoei Hornet ADV paras lippa mitä löytynyt aerodynamiikan kannalta, ei melua eikä kisko, saisi toki olla pidempi ja vaatii vähän teippiä visiirin yläreunaan suomi auringonlaskuihin. Iso aukko ja sopii isot krossilasit. Tuntuu ihan katupotalta.
jagged
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 9:01 pm
Pyörä: Ktm950 A s
Paikkakunta: Köngäs

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja jagged »

Caberg tourmax oli käytössä mutta kerran koitin aiempaa Shoei Neoteciä ja ei ollut paluuta halpikseen. Hyvä on kallis mutta ei turhaan. Kaista mustaa teippiä visiirin alareunassa korvaa lipan varjostimena kun ajelen paljon visiiri auki aurinkolaseilla.

Nyt haaveilen hornetista...
Devils&Dust
Viestit: 7
Liittynyt: La Heinä 13, 2019 8:41 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja Devils&Dust »

Voin suositella scorppionin kypärää. Ollu n. 10 000km päässä ja toimii, tulpat korvissa toki ajelen. Jämäkkä vieläkin vaikka tulee ajettua avonaisena aika paljon. Pinlock toimii ja visiiri ei ole mennyt naarmuille vaikka likaisena tulee pyyhittyä. 5v takuu...



Sent from my iPad using Tapatalk
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Devils&Dust kirjoitti:Voin suositella scorppionin kypärää. Ollu n. 10 000km päässä ja toimii, tulpat korvissa toki ajelen. Jämäkkä vieläkin vaikka tulee ajettua avonaisena aika paljon. Pinlock toimii ja visiiri ei ole mennyt naarmuille vaikka likaisena tulee pyyhittyä. 5v takuu...
Sent from my iPad using Tapatalk
ADX-1?
Onko mitään kommenttia muodon osalta. Omaa kuuppaa esim. Shark puristaa otsalta.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja mico »

Jos muuten tykkää kypärästä, mutta jostain puristaa, niin ottaa pehmusteet pois ja painelee ruokalusikan pohjalla siitä kohtaa. Tehdaskypärissä kun ei ole yksilöllistä muottia.
Tietysti sen styroksin ominaisuus hieman muuttuu, mutta taitaa olla pientä säätöä tärkeämpää onko kypärä muovia vai hiilikuitua...
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Haussa Dual Sport / Adventure -kypärä

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

mico kirjoitti:Jos muuten tykkää kypärästä, mutta jostain puristaa, niin ottaa pehmusteet pois ja painelee ruokalusikan pohjalla siitä kohtaa. Tehdaskypärissä kun ei ole yksilöllistä muottia.
Tietysti sen styroksin ominaisuus hieman muuttuu, mutta taitaa olla pientä säätöä tärkeämpää onko kypärä muovia vai hiilikuitua...
Styroksit on nykyisestä kypärästä jo lytätty sen mitä uskaltaa.
Täyttyy varmaan kalloa rutata seraavaksi. On nimittäin melkoinen spoileri takaraivossa.
Vastaa Viestiin