Eka pyörä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Baarbar
Viestit: 6
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 8:00 pm
Pyörä: Victory

Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Baarbar »

Terve, nyt tarttis saada vähän mielipiteitä ja arvosteluja.
Elikkä oma custom pyörä lähti nyt liikkeeseen myyntiin kun en itse saanut sitä myytyä ja toivottavasti liikkeessä saavat sen kaupan vielä tämän kesän aikana jotta saisin hommattua sen enduron josta olen nyt melkein 2 vuotta haaveillut. Hakisin dualsport pyörää jolla sujuisi max 100km siirtymät pikitiellä ja kulkisi myös tarvittaessa umpi metässä. Ja mitä pidemmät huoltovälit sen parempi :D . Enduropyöristä ei kokemusta ole kuin mopo ja kevari ajoilta, mutta uskon että se vanha tätsi löytyy aika nopeesti kunhan pääsee taas enskan satulaan. Nyt siis haluaisin arvosteluja ihmisiltä joilla on kyseisiä pyöriä ollut mitä enempi sen parempi.
-Hussen 701/Ktm 690
-suzuki Dr-z 400
-Ktm 500 exc
-honda xr 650r (jos nyt jostain edes saa)
Toki voi ehdottaa jotai muuta vastaavaa peliä :wink:
Husen ja suzukin pääsisin samantien ajamaan paikalliseen liikkeeseen, mutta uskon että nousisi kuume liian kovaksi ja kärsimättömälle ihmiselle se ei tiedä ikinä hyvää. Eli käyn koeajamassa vasta kun oma pyörä on myyty ja rahat on näpissä, mutta ennen sitä lukisin ja kuuntelisin mielelläni alan osaajien arvosteluja ja mielipiteitä.
mipy
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 3:28 pm
Pyörä: 300 tpi, crf250m.
Paikkakunta: Kainuu

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja mipy »

Exc, jos on oikeasti tarkoitus ajaa metsässä. Ainakin 690 oli ihan toivoton umpimetsässä exc:n verrattuna. Samoin wr250r oli ylipainoinen ja velttoalustainen. Huoltovälikin on samaa luokkaa noiden dualsporttien kanssa jos niillä aletaan tosissaan ajamaan. Iskarit saattaa kestää jopa pitempään ja öljyjä saa vaihtaa yhtätiheään jos kytkintä joutuu käyttämään metsässä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Samaa mieltä tuosta metsäkelpoisuudesta, 690 on sorateiden kingi eikä sillä juurikaan huvita ajaa sorateiden ulkopuolella pitkän ykkösen ja painon takia. Kovapohjaisella krossiradalla hauska ajettava ja toimii hyvänä kuntopyöränä.

400EXC:llä ajelin vuoden päivät samoilla spekseillä mitä sulla on. 100km mökkisiirtymät 80-100 pikitietä pitkin ajoi helposti kun renkaat oli tasapainossa, renkaina Pirelli MT16 joka toimii hyvästi sekalaisessa ajossa. Ajettavuus yleisesti 690 verrattuna, 400 pieksee sen 10-0 tuon tyyppisessä ajossa, reissupyöränä 690 vie pisteet kotiin. Öljynvaihdot voi venyttää helposti 20-30h paikkeille jos ei tule paljoa kone kuumana möyrintää metsässä, katu/sorahuristelussa öljyt mene miksikään noilla tunneilla. Koneen joutuu avaamaan aika ajoin ja laittaa 1500 eurolla osia sisään että voi taas ajamaan huolettomasti seuraavat 400-600h käytöstä riippuen.

WR250R on kiva taajamapyörä ja sopii myös kevyeen enskailuun kunhan ensin käyttää iskarit pajalla. Isoilla teillä alkaa 250 voimattomuus näkyä ja käytännön marssivauhti on 80-90kmh, kyllä sillä reilua satastakin ajaa mutta onko mielekästä vetää lähes tuppi nurin pitkiä vetoja? Välitykset ei juurikaan vaikuta isolla teillä ajamisen mielekkyyteen, kierroksilla mennään joka tapauksessa.

Jos pääpaino on enskailu niin 500EXC, jos enemmän piki/sora/metsäteitä niin 690/701.
Kylätason kurapyöräilijä.
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Piese »

Ja customi on mikä? Aina joku saattaa olla halukas vaihtaan toisinkinpäin.
Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Timsa »

Sanoisin että Husse Terra 650 hyvä vaihtoehto. Kohtuu kevyt, kummassakin ajossa pärjää. Ja kiva ajaa, ajoasento matkalla hyvä kaikki toimi. Tällaisella 193. cm pitkällä ihmisellä. Jep tietysti korkeus olisi voinut olla korkeampi. No kaikkea ei voi vaatia. Kokonaisuus ok
Avatar
pmw
Viestit: 650
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja pmw »

Multa piste DRZ:lle. Huoltovälit miljoonasti pidemmät kuin EXC:ssä ja sitä pyörää ei ajamalla saa rikki, ihan pomminvarma vekotin. Huomattavasti kevyempi kuin 690 sekä helpompi käsitellä. Toki nallia ei oo niin paljon, mutta kyllä DRZ keulii, sutii ja paukkuukin. Sekä oikeet välitykset niin menee motariakin. Eikä oo myöskään stumppaileva vekotin, kunnon raktori se moottori. Ainoo ongelma DRZ:ssa on mun mielestä se, että porukka on ylihinnottellu ne. Ei oikein nappaa maksaa 5000 euroa järkeväkuntosesta DRZ:sta... Mutta DRZ on kilometripyörä, ei tuntipyörä. Se kertoo paljon.

XR650R:n voit vetää suoraan pois listalta, nimim. sellasen omistava. Ei oo alottelijan pyörä ollenkaan, eikä sillä pääse lajiin sisään eikä oikein tekeen mitään jos ei ole entuudestaan kokemusta.

Ja nuo kummatkin mulla ollut siis, DRZ+XR.

EXC:stä saakin sitten sen 5-10kg pois DRZ verrattuna sekä karvan verran enempi paukkua (sekä triplaten lyhyemmät huoltovälit), ja 690:stä huomattavasti enemmän voimaa sekä painoakin mittavasti enempi.


--> DRZ.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Baarbar
Viestit: 6
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 8:00 pm
Pyörä: Victory

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Baarbar »

Piese kirjoitti:Ja customi on mikä? Aina joku saattaa olla halukas vaihtaan toisinkinpäin.
11 vuoden Victory Vegas
Baarbar
Viestit: 6
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 8:00 pm
Pyörä: Victory

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Baarbar »

Koheltaja kirjoitti:Samaa mieltä tuosta metsäkelpoisuudesta, 690 on sorateiden kingi eikä sillä juurikaan huvita ajaa sorateiden ulkopuolella pitkän ykkösen ja painon takia. Kovapohjaisella krossiradalla hauska ajettava ja toimii hyvänä kuntopyöränä.

400EXC:llä ajelin vuoden päivät samoilla spekseillä mitä sulla on. 100km mökkisiirtymät 80-100 pikitietä pitkin ajoi helposti kun renkaat oli tasapainossa, renkaina Pirelli MT16 joka toimii hyvästi sekalaisessa ajossa. Ajettavuus yleisesti 690 verrattuna, 400 pieksee sen 10-0 tuon tyyppisessä ajossa, reissupyöränä 690 vie pisteet kotiin. Öljynvaihdot voi venyttää helposti 20-30h paikkeille jos ei tule paljoa kone kuumana möyrintää metsässä, katu/sorahuristelussa öljyt mene miksikään noilla tunneilla. Koneen joutuu avaamaan aika ajoin ja laittaa 1500 eurolla osia sisään että voi taas ajamaan huolettomasti seuraavat 400-600h käytöstä riippuen.

WR250R on kiva taajamapyörä ja sopii myös kevyeen enskailuun kunhan ensin käyttää iskarit pajalla. Isoilla teillä alkaa 250 voimattomuus näkyä ja käytännön marssivauhti on 80-90kmh, kyllä sillä reilua satastakin ajaa mutta onko mielekästä vetää lähes tuppi nurin pitkiä vetoja? Välitykset ei juurikaan vaikuta isolla teillä ajamisen mielekkyyteen, kierroksilla mennään joka tapauksessa.

Jos pääpaino on enskailu niin 500EXC, jos enemmän piki/sora/metsäteitä niin 690/701.
Juu jotenki toi 500exc tuntus tällä hetkellä fiksuimmalta ihan vaan jo sen kannalta että jos ei pyörä nappaa niin jälleenmyynti luultavasti helpompaa ku 690(mitä ny nettimotoo tutkaillu ettei 500 kauaa kerkee vanhenee). Tosin olishan se 690 tai 701 mukava ni vois käyä vaimokkeen kanssa kylillä jätskillä ja vaikka pidemmälläkin, mutta varmaa kuiteski joskus hommaan jonkun peruspyörän ni pääsee si mukavemmi. Todellista käyttötarkotustahan en vielä tiiä että kuinka paljo tulee ajettuu pikiteillä, sorapätkillä ja umpi mettässä. Mielessäni kuiteski eniten sielä sorassa ja mettässä :D . Ja paljo oon nyt lueskellu ameriikan foorumeita ja sielä kehuvat 500exc:tä paljonkin ja korostavat että se kone kestää hyvin pidemmilläkin huoltoväleillä. Toki ei tässä vielä mitään oo kiveen kirjotettu ja kaikki on vielä mahollista.
Baarbar
Viestit: 6
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 8:00 pm
Pyörä: Victory

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Baarbar »

pmw kirjoitti:Multa piste DRZ:lle. Huoltovälit miljoonasti pidemmät kuin EXC:ssä ja sitä pyörää ei ajamalla saa rikki, ihan pomminvarma vekotin. Huomattavasti kevyempi kuin 690 sekä helpompi käsitellä. Toki nallia ei oo niin paljon, mutta kyllä DRZ keulii, sutii ja paukkuukin. Sekä oikeet välitykset niin menee motariakin. Eikä oo myöskään stumppaileva vekotin, kunnon raktori se moottori. Ainoo ongelma DRZ:ssa on mun mielestä se, että porukka on ylihinnottellu ne. Ei oikein nappaa maksaa 5000 euroa järkeväkuntosesta DRZ:sta... Mutta DRZ on kilometripyörä, ei tuntipyörä. Se kertoo paljon.

XR650R:n voit vetää suoraan pois listalta, nimim. sellasen omistava. Ei oo alottelijan pyörä ollenkaan, eikä sillä pääse lajiin sisään eikä oikein tekeen mitään jos ei ole entuudestaan kokemusta.

Ja nuo kummatkin mulla ollut siis, DRZ+XR.

EXC:stä saakin sitten sen 5-10kg pois DRZ verrattuna sekä karvan verran enempi paukkua (sekä triplaten lyhyemmät huoltovälit), ja 690:stä huomattavasti enemmän voimaa sekä painoakin mittavasti enempi.


--> DRZ.
Juu juuri se drz pomminvarma kone on syy miksi se on listalla, mutta joo suht kalliitahan noi on ikäänsä ja kuntoonsa nähen suomessa.
Kerrotko miks toi xr650 on niin nounou? Mitä maailmansivustoja selaillut niin yks suosituimmista dualsporteista,ainoo että eurooppaan ilmeisesti tuotu kourallinen tai kaksi.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kyllä 500EXC:tä voi suositella dualsporttiin jossa pääpaino on pienemmässä pätkässä. Menee sillä matkakin jos tasapainottaa renkaat, pidentää välitykset, madaltaa ja levittää jalkatpit, pistää kunnon penkin ja tuulisuojaa. Makkaranpaistossa ja perusliidätyssiirtymissä 20-30h öljynvaihto ja ilmansuodattimen vaihto väleillä pärjää. Koska sitten kun pääsee ahtaampaan ränniin niin tuo menee paremmin kuin moni muu.

690/701:een verrattuna etuna EXC:ssä on fiksumpi vaihdelaatikko kun on tasaisemmat välitykset eikä close-ratio että rattailla pystyy paremmin vaihtamaan möyrintä ja aavikkovälityksiä eikä niin että aloitetaan ostamalla Nova vaihteisto että päästään eroon liian pitkästä ykkösestä ja liian lähekkäin olevista 2-6:sta. Tehoissa sitten häviää jos jää kaipaamaan yli 60hvta, olkoonkin että polulla EXC:lläkin loppuu äkkiä uskallus ja liidätyksessä mikään ei riitä.

EXC:n tehontuotto on tosi räjähtävä mutta silti pystyy pintakaasulla nönnöttämään vaikeita pätkiä, varsinkin jos laittaa Rekluse automaattikytkimen ja karttakytkimestä laiskan kartan niin kakkonen pesään, seisalleen ja sitten vaan menee traktorimaisesti kaikesta läpi ja kiipeää vaikka puuhun, alavääntöä on yllättävän paljon ja ruisku toimii nätisti nykimättä.
Avatar
pmw
Viestit: 650
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja pmw »

Baarbar kirjoitti: Juu juuri se drz pomminvarma kone on syy miksi se on listalla, mutta joo suht kalliitahan noi on ikäänsä ja kuntoonsa nähen suomessa.
Kerrotko miks toi xr650 on niin nounou? Mitä maailmansivustoja selaillut niin yks suosituimmista dualsporteista,ainoo että eurooppaan ilmeisesti tuotu kourallinen tai kaksi.
Mulla ei jääny DRZ:lla 100tkm kauaks, konetta avaamatta. Toki olis voinu avata ja pitää parempanakin, mutta on se vaan aika ikuine vehje. Ja just se että öljyt vaihtaa 4-5tkm välein, aika iso ero tuntipyöriin. Kevyt on ajaa ja kevyillä virityksillä takapallolta lähtee 40hv. Toki kierrättää saa jonkun verran, pieni kone on pieni kone.

XR650R:ssä on pelkkä kickstartti, pyörä on ns. pirun korkee, siinä ei ole jarruja, sitä pitää modata rankalla kädellä että saa järkeväks makkaramopoks. Puiden väliin et halua sillä mennä kun se on möhköfantin kokonen, joskin kevyt(saman painonen kuin DRZ). Ja voimaa on birusti. Ei oo alottelijoiden pyörä. Ja tosin, et kyllä löydäkään niitä. Todella harvoin myynnissä, viimesen 5 vuoden aikana ollu kait 4 yksilöä kokonaisuudessaan myynnissä nettimotossa.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Happi »

Kyllä noita DRZ:n koneita rikki menee. Pohjankankaan maastoajokoulutuksessa koneesta otettiin kaikki irti, kiertokangen alapää ja mäntä paskaks. En tiedä kumpi petti ensiksi. Mittarissa n. 20tkm.

Happi
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Olikohan 2014 kun EXC sai painevoidellun kiertarin alapään. Voi olla pirun pitkäikäinen kone ja pitkiä siivujahan niillä on ajettukin.
Jos täysiä vetää, kuluu toki paikatkin vaan jos maastossa painellaan suurin piirtein Dertsin tehoja käyttäen ja muistetaan pitää öljyistä ja ilmanputsarista huolta, en kauheasti jännäisi luotettavuudesta.
Johtosarjat noissa kai on vähän hiertymäalttiitt, suojaisin heti kun käsiini saan.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Happi kirjoitti:Kyllä noita DRZ:n koneita rikki menee. Pohjankankaan maastoajokoulutuksessa koneesta otettiin kaikki irti, kiertokangen alapää ja mäntä paskaks. En tiedä kumpi petti ensiksi. Mittarissa n. 20tkm.

Happi
Minun pitää nyt laittaa paremmaksi. Mulla hajosi tuo kiertokangen alapää n. 9tkm kohdalla jos nyt oikein muistan. Alkuun käytin tuon pari kertaa takuuhuolloissa ja aloin hajoamisen jälkeen tutkia thumpertalkista oliko noita mennyt enemmänkin. Siellä oli muutamia tapauksia ja esille nousi mahdollisena syynä öljynsuodattimen takaa puuttuva o-rengas. Aukaisin omani eikä siellä mitään o-rengasta ollut, eli tämä oli viskattu merkkihuollossa vanhan suodattimen mukana roskiin, eikä uuden suodattimen mukana tule uutta rengasta. Se o-rengas jää yleensä aina suodattimeen kiinni, joten moni asiasta tietämätön viskaa sen pois.

Minun moottorista löytyi myös lohkoista pieni korkeusero sylinterin tiivistepinnassa, jolloin sylinteri on ollut hieman vinossa. Tiivistepinnan plaanasin tasaiseksi ja uusin kangen, männän, laakerit ja öljypumpun. Sen jälkeen tuolla on menty 30tkm vaikka viime vuonna 4K:ssa karkasi öljytkin kankaalle. Välillä oli toinen stroukattu kone paikoillaan kunnes siitä hajosi lohko. Pyörällä ajettu nyt kaikkiaan 50tkm. Aina on ollut täyssynteettiset öljyt ja n. 3tkm välillä vaihdettu, kytkin kokonaisuudessaan vielä alkuperäinen. Staattori vaihdettu kertaalleen.

Moottorin tärinättömyys on mulle tärkeä kriteeri, niitä ei montaa yksipyttyistä vaihtoehtoa ole. Kuudetta vaihdetta tulee etsittyä edelleen 15 vuoden kokemuksen jälkeen. Alusta kaipaa jo päivitystä, mutta perus enskailussa menee vielä noinkin.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Eka pyörä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Roiske kirjoitti:Moottorin tärinättömyys on mulle tärkeä kriteeri, niitä ei montaa yksipyttyistä vaihtoehtoa ole.
Sama juttu, jatkuva tärinä nostaa stressitasoa eikä ajaminen ole mielekästä, on kun ajaisi autolla missä renkaat ei ole tasapainossa. Tähän mennessä mulla olleista yksipyttyisistä tuon kriteerin täytti 400EXC XC4 koneella joka oli muutaman muutoksen jälkeen varsin sivistynyt, joku sanoikin että ootko laittanut Hondan koneen kun on hiljainen eikä tärise. Öljytilavuus muutosten jälkeen muistaakseni 1.8L ja vaihtoväli katukäytössä noin 30h.

701 Husse oli yllätys, perstuntumalta se ei tuntunut yksipyttyiseltä katuporalta. Sama juttu 250 kokoluokan japsi katuenskoissa, koneet hurisee iloisesti ja tärinättömästi mutta on vähän nussukoita yleiskäyttöön jos on mieltynyt tehokkaampiin pyöriin ja vauhdikkaaseen menoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin