KTM 990 adv. Vikakoodit Soft 32 / Dat 103???

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

690lli
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 06, 2018 10:00 pm
Pyörä: KTM 990 Adv R

KTM 990 adv. Vikakoodit Soft 32 / Dat 103???

Viesti Kirjoittaja 690lli »

Mikäs neuvoksi, kun ei starttaa. Pyörittää kerran laiskasti starttia ja väläyttää nuo koodit. Ajon jälkeen seisoi noin tunnin ja sen jälkeen ko. tapahtumat. Mitäs kannattais tehdä?
mkn
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 6:46 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Kempele

Re: KTM 990 adv. Vikakoodit Soft 32 / Dat 103???

Viesti Kirjoittaja mkn »

Taitaa akun jännite notkahtaa startatessa liikaa. Voisi kokeilla antaa lisävirtaa toisesta akusta tai ladata akku täyteen. Sitten kun saa käyntiin niin mitata latausjännite.
Sinällään outoa, että noin lyhyen seisonnan jälkeen ei lähde käyntiin. Kuitenkin ajossa akun pitäisi latautua täyteen ja tuollaisen lyhyen tauon jälkeen koneen käynnistyä helposti.
Huono akku ja ajot niin lyhyitä ettei akku ole ehtinyt latautua kunnolla?
690lli
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 06, 2018 10:00 pm
Pyörä: KTM 990 Adv R

Re: KTM 990 adv. Vikakoodit Soft 32 / Dat 103???

Viesti Kirjoittaja 690lli »

Akkua meinasin itsekin, mutta ei auta edes lisävirrat.. Epäilys heräsi, kun pyörä kävi huollossa, että olisiko siinä kasatessa jokin liitin jäänyt löysälle?
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: KTM 990 adv. Vikakoodit Soft 32 / Dat 103???

Viesti Kirjoittaja Patukka »

690lli kirjoitti:Akkua meinasin itsekin, mutta ei auta edes lisävirrat.. Epäilys heräsi, kun pyörä kävi huollossa, että olisiko siinä kasatessa jokin liitin jäänyt löysälle?
Testaile alkuun se akku ja lataus. Ohje on tehty autoille mutta samalla tavalla toimitaan moottoripyörienkin kanssa.


1. Anna auton seisoa ajon jälkeen mielellään vuorokausi ennen mittausta.

2. Avaa konepelti ja mittaa yleismittarilla akun plus ja miinusnavasta jännite, niin että kytket yleismittarin mustan johdon miinusnapaan (-) ja punaisen johdon plusnapaan (+).

3. Yleismittarin näytöllä näkyy jännite (yksikkö voltti), joka on yleensä 11,50 - 12,90 V. Jos jännite on alle 11,50 V niin akku on lähes tyhjä. Jos taas yli 12,90 V, niin auto ei ole seisonut kovin kauaa ja jännite ei ole laskenut latausjännitteen (13,5 - 14,4 V) tasolta. Jos tulos oli yli 12,9 V, niin kytke hetkeksi ajovalot ja sisätilatuuletin ja odota 10-15 minuuttia, jonka jälkeen sammuta ne ja mittaa uudelleen.

Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V

Hyväkuntoisen käytetyn akun pitäisi antaa yli 12,50 V lukema. Jos olet epävarma tuloksesta, käy tarkistuttamassa akku asiantuntevassa akkuliikkeessä ja kysy samalla mitä akkua he suosittelevat autoosi.

4. Jännitteen voi mitata myös auton käynnistyksessä, mutta silloin tarvitset kaverin käynnistämään auton. Jännite ei saisi tippua alle 10-11 V.

5. Latausjännitteen mittaaminen: Suorita edellä mainittu mittaus niin että auto on käynnissä. Jännitteen pitäisi olla n. 13,5 - 14,5 voltin välillä, kun laturi on kunnossa.
Vastaa Viestiin