R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
kimbyyri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Joukor kirjoitti:Moi



Joo, kiitos.juurikin noin jo tein. Se heijastin vaan ei liiku. Se hämmästytti kyllä. Ruuvin vedin pohjaan asti ja otin irti. Siellä lie jossain ns. Mutteri joka liikuttaa heijastinta.
Ei löydy kuvaa umpion sisältä eikä reprom anna muutakuin säätöohjeen. Koita kiertää myötäpäivään sitä mutteria ja sormella liikuttaa sitä heijastin-osaa jos se ottais kierteelle. Autoissa joskus se säätöruuvi nousee pois sieltä "mutterista"


Edit: jollekkin muulle on käynyt samoin kuin sulle. Tässä guugle kääntäjän suora käännös:

Löysin melko nopean ja helpon korjauksen, kun irrotin vahingossa GS: n säätövarren kytkennän. Se on kuula- ja pistoliitos, jossa pallo on kiinnitetty nupin päähän, ja liitin liitetään ajovalojen heijastimeen. Pistorasia on sijoitettava pallon päälle, jonka olen saavuttanut:

1) poistamalla ajovalojen ja instrumenttien klusterin polkupyörästä (se on vain pari pulttia kummallakin puolella ja paikoitusnappi alhaalla). poista mittaristo valaisimen kotelosta (vain muutama pidike pitää paikoillaan)

2) irrota sekä korkeat että lähivalot, jättämällä korkit pois päältä. Saat myös sisäisen johdotuksen irti sivusta ja pois tieltä.

3) käännä säätönuppia niin, että pallo liikkuu koko ajovalojen kotelon takaosaa kohti.

4) kierrä 2 'nylttä nailonlankaa kaukolamppujen läpivientireiän läpi, sitten säätöliitoksen pistokkeen alapuolelle, sitten ulos kaukovalon polttimen aukosta.

5) varmista, että langan palanen ei ole kääritty mitään muuta, ja vakaalla paineella vedä langan molemmat päät suoraan varovasti ylöspäin. Tämä taivuttaa säätövarren liitososaa ylös ja pallon yläosan yli. Tunnet ja kuulet sen napsahtavan takaisin paikalleen.

Ole varovainen, ettet vedä liian kovaa langasta.
ktv org
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Kiitos.

Hauska suomennos :D .

Tuossa se syykin varmaan on. Parilla kuusioruuvilla sivuistaan kiinni tuo valaisimen kotelo. Visiirin kun nappaa pois, niin vielä helpottaa käsittely. Piuhat on liittimellä kiinni.

Eiköhän se syyllinen sieltä ruuvin päästä sitten paljastu. Ruuvihan itsessään kyllä kiristyy loppuun asti,ja myös aukeaa. Eli jenka siis ok. Vaan se ruuvin liike ei johda nyt sinne, minne pitäis.

Huomenna auki, ja kurkistus.
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Olipa hankala savotta. Kuppinivelen ulkopuolinen nosto pallon päälle.

Se nosto/ laskumekaniikka on pirun hankalassa paikassa. Lasia umpiosta kun ei saa irti. Säätömekanismi on piuhojen takana piilossa, eikä tuo narujen kansaa leikkiminen tuonut toivottua tulosta. Sen verran sain kuitenkin pelaamaan, että umpio liikkuu nyt ylös ja alas. Lukitus toiseen suuntaan vaan ei toimi, eli umpio voi jäädä ikäänkuin vapaasti heilumaan.

Edit. Olin ilalla vielä verstaala hyttyssuojassa työstämässä hiukan, muta ei se nivel vaan lopsahda paikalleen ja kohta se on jo niin murjoutunut, ettet se pallo edes pysyisi siellä. Josko sitten työstän lisää ja laitan pallon takaa pikkuruuvilla kiinni siihen liukuun sen säätö osan.
Liitteet
Kuvassa näkyy valkoinen kuppi, johon se pallo pitäisi saada.
Kuvassa näkyy valkoinen kuppi, johon se pallo pitäisi saada.
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Taiteilin tuon nivelen kuntoon. Yritin siimalla, rautalangalla, karhulangalla. Kuppipuolen nostaminen paikalleen ei vaan millään onnistunut. Otin sitten oikein kapeakärkiset lukkopihdit ja sain niillä nostettua kupin ylös. Samalla ruuvasin säätöruuvilla varovasti pallopuolen kohdalleen, kupin alle. Loksahtivat nähtävästi yhteen, koska säätö toimii nyt jollain tavalla.
tapsam
Viestit: 118
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 6:35 am
Pyörä: BMW R 1200 GS Adventure
Paikkakunta: Lieksa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tapsam »

Terve!
Sama juttu oli mullakin jo pitempään. Ne osat on hankalassa paikassa. Umpio tietenkin irti. Johdot ja muut ylimääräiset esteet pois tieltä.
Aikani tuskailtuani otin säätömutterin, vivun ja vieterin pois ja siitä pienestä reiästä
pienellä ristipäämeisselillä sain sen pallo-osan irti. Sitten sai myös sen kuppiosan keinoteltua
ulos. Nivel kasaan ja sitten sama toisinpäin. Nyt säätö toimii myös siitä vivustakin. Jälkeenpäin olen miettinyt että mikä ihme sen pallonivelen irroittaa. Ei siellä ole tilaa kuin millejä. Jos et saanut toimimaan niin koita vielä tätä konstia.
Terv Tapsa
Adventuren jälkeen seuraa dementia.
bikerer
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 14, 2010 12:13 am
Pyörä: R1200GS -04
Paikkakunta: Kemiönsaari
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja bikerer »

Tuli vaihdettua omaan servojarrulliseen jarrunesteet. Aika lailla helpompi homma mitä ennakkotietojen perusteella sai pelätä. En edes tehnyt suppiloviritystä tuohon ABS yksikön korkkeihin. Onnistui ihan hyvin niin, että täytti nesteen ylämerkkiin ja lopetti alamerkin kohdalla jarrun painamisen. Ilmaruuvissa mulla kyllä oli takaiskulla varustettu letku eli ei ole vaarana, että sitä kautta pääsisi ilmaa takaisinpäin. Sen verran oikaisin, että en ottanut jarrusatuloita irti ja työntänyt mäntiä sisään. Ehkä joku pikkuliru jää vanhaa nestettä, mutta kuitenkin tärkein eli ABS yksikkö saa uudet litkut kitusiinsa. Mulla kanssa palat melkein uuden veroiset, niin ei mäntään isoa liikettä edes saa.

Eli:
- Injektioruiskuun jatkoletku ja sillä ABS yksikön etujarrun piiri mahdollisimman tyhjäksi. Ehkä joku 40 ml sain imettyä pois. Sitten uudet nesteet ylämerkkiin tai vähän ylikin tässä kohtaa.
- Toisesta satulasta takaiskulla varustetu letku pulloon ja ilmaruuvi hitusen auki.
- Sitten vaan painamaan virrat päällä etujarrua varovasti samalla nestetasoa seuraten. Kun alamerkki näkyy, niin jarrun vapautus ja säiliön täyttö.
- Sama toimenpide toiselle etusatulalle ja myös takapää samoin perusperiaattein.
- Lopuksi täytin säiliön samaan tasoon mitä se oli lähtötilanteessa. Jos olisi painanut männät sisään, niin voisi tässä kohtaa täyttää ylämerkkiin.
- Kahvasta ABS yksikölle onkin sitten 3 ilmaruuvia, jotka käydään läpi vuorotellen. Toki ekana säiliö tyhjäksi ja uudet litkut tilalle. Amerikkalaisissa ohjeissa on mainittu noiden ruuvien paikat ja myös järjestys. Tosin järjestyksellä ei välttämättä niin suuri merkitys nesteen vaihdossa, kuin mitä se olisi ilmatessa.
- Jarrupolkimelta toiset 3 ilmaruuvia samoin toimenpitein.
- Lopuksi vielä GS-911 kiinni ja bleed test jarruille. Tämä kertoo vaan onko jarruissa ilmaa eli ei millään muotoa välttämätön testi.

Aikaa meni rauhallisesti tehden 2 tuntia. Jarrunestettä kului puolisen litraa. Ehkä olisi voinut laskea enemmänkin läpi. Amerikkaiset varaa litran purkin mikä oli mullakin varattuna. Vanha neste oli vaan niin saman väristä mitä uusikin, että oli hankala sanoa koska neste vaihtui. Saattaa olla, että ei tuo neste kovin paljoa happane, kun pyörä aina lämpimässä ja kuivassa tallissa.

Suppilo korkissa olisi kyllä hiukan nopeuttanut vaihtoa.

Täysin turhaan tätäkin hommaa tullut pelättyä ja lykättyä. Seuraavalla kerralla menee huomattavasti nopeammin, kun tiedän mitä pitää tehdä.
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Pari juttua osui kohdalle.

Bensamittari menettää yht`äkkiä otteensa ja ilmoittaa 0 litraa. Hetken kuluttuua kuitenkin näyttö palautuu ennalleen ja tilanne normalisoituu. Sitten taas uudestaan. Mistähän tuollaista vikaa kannattais kaivella esiin ? Anturiko, vai kontaktivika ?

A-jalan toinen kiinnike napsahti poikki, näin pitkässä reissussa tietty. Olen nuy Itävallassa, ja jos jollian on varaosaluetteleloa, niin varaosanumero olis hyvä. 2007 GSA siis kyseessä.
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Joukor kirjoitti:Pari juttua osui kohdalle.

Bensamittari menettää yht`äkkiä otteensa ja ilmoittaa 0 litraa. Hetken kuluttuua kuitenkin näyttö palautuu ennalleen ja tilanne normalisoituu. Sitten taas uudestaan. Mistähän tuollaista vikaa kannattais kaivella esiin ? Anturiko, vai kontaktivika ?

A-jalan toinen kiinnike napsahti poikki, näin pitkässä reissussa tietty. Olen nuy Itävallassa, ja jos jollian on varaosaluetteleloa, niin varaosanumero olis hyvä. 2007 GSA siis kyseessä.
Anturivika eli bensaliuska sökö.

Kurvaa Itävallasta tämän kautta: BMW Motorrad Zentrum München, Frankfurter Ring 29.

Kaikki osat ja vähän päälle löytyy suoraan hyllystä.

Tuolta osanumerot: https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=07242017
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Moi

Kiitos nopeasta vastauksestasi. Ajan Wienin kautta Gdanskiin, Munchen jää hiukan sivuun, mutta pitää tilata tuo anturi. Vaihto ei voi olla kovin vaikea..kallis väkästin mokoma.
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Mulla oli just eilen omasta ulkona tuo, vähän samoja oireita mutta vikakoodin nollaamalla ja kalibroimalla uudelleen lähti pelittämään.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Kun pääsee kotiin, niin pitää tutkia. Josko siellä olis vaan paskaa tjsp. Se pelaa kuitenkin 80 % ajasta.
Noissa antureissa lie ollut paljon vikoja ?
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Kaikenlaista kummaa sattuu matkoilla

Kävin Itävallassa ja ajelin jälleen Gdanskin ts. Puolan kautta. Olihan muuten ihan makee reissu. Pts. Puola ja GPS eivät sovi lainkaan yhteen. Uusia teitä jne.on ihan liikaa. Googlemaps tai Here pelaavat tuolla parhaiten.

Rostovissa yövyin paluumatkalla viimeisen yön ja oli positiivinen juttu se. Hyvää bissee ja paikallisia baarissa puoleen yöhön asti.

Sitten tuli matkan jännittävin hetki. Aamulla kasilta, kun olin lähdössä, niin voihan v. Perä oli pudottanut öljyä. Rengas, rekisteri ja vanne ihan öljyssä. Ei kai tykännyt, kun laskin edellispäivänä 170 taulussa pitkät pätkät ja pidin vaan yhden pikkutauon, 720 km ajoa ja 32 C lömpöä.

Ajoin tositosi varovasti ja muutaman mielenkiintoisen kyselyn kautta A1 ltä korjaamolle. ( neljä verstasta saattoi mukaan lähtemällä mut eteenpäin, kuin viestikapulan) Vikan verstaan ukko osas hommansa. Oli todella ystävällinen palvelu. Maksoi peräti 40 slotya. Mittarin anturin O rengas oli poikinut. Korjaus kesti 1/2 h. Nyt on taas tiivis.

Bensamittarikin rupes taas pelaamaan, kuten pitääkin.
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Se lähti sitten kiertoon se gessu. Jollekin hyvä ja juuri sisäänajettu 85 tkm GSA sopivasti kohta myynnissä Northbikessa. Ostin -11 RT n. Ei lainkaan hassumman oloinen. Ohjausgeometria on jotekin kulmikkaampi k. Gessussa. Tai tottumuskysymys. Samoin jarrut on pari napsua terävämmät k. 07 Gessussa. Tehoakin on selvästi enemmän.

Varustelista on aika pitkä. Rengaspainevaroittimesta radioon, kaikkea löytyy. Onko noista sitten iloa, niin aika näyttää.

Moottori on vaihdettu n. 20 tkm sitten. Ei ollut tykännyt dieselistä.
Liitteet
7CD936B5-220C-4B31-B1B6-B4D49F582E0E.jpeg
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Jos bongaan eBay:ssa GS:n etuvanteen, jossa ei ole abs-rinkulaa, ja minä sellaisen vanteen tarvisin(hypoteettisesti), voiko sen rinkulan asentaa jälkikäteen ei-abs vanteeseen jossa on myös jarrulevyt? Vai onko vanteessa/jarrulevyissä eroa abs/ei-abs versioissa? Vuosimalli 2010.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Hommasin perusgessuun adventuren "naviraudan". Onko säätöruuvien muoviholkit erilaiset/eripituiset perusmallissa ja adventuressa? En ainakaan löytänyt netistä kuin yhtä mallia olevan olemassakaan. Karkeasti muoviholkin pitäisi olla n.10 mm pidempi, kun navirauta tulee tuulilasin ja pyörän väliin.

Linkki tuotteeseen mitä tarkoitan:
https://www.aliexpress.com/item/32832890802.html
Vastaa Viestiin