(Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Valvoja: Moderaattorit
(Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Morotonki,
oon huomannu että aika moni umpikypärä(oma mukaanlukien) alkaa mölyään jo 1-2 vuoden käytön jälkeen ihan järjettömästi.
Tuntuu aika spedeltä ostella mitään uusia kypäriä tän takia, ja tarkotan siis todella voimakasta tuulenkohinaa. Tuo oma kypärä oli hyvä aluks, nyt kahden vuoden jälkeen jo 40kmh:ssa lähtee korvat irti tuulesta.
Onkohan arvon raadilla parhaita niksejä millä tällasia sais korjattua? Mitkä on ne parhaat temput? Tuulihan tulee vähän joka puolelta sisään kypärään, mutta onko jotain kunnon hc-tipsejä millä saa ehkästyä tätä ongelmaa?
Ja fyi: korvatulpat on myös käytössä, mutta *jopa* korvatulppien kanssa möly alkaa olla melko sietämätöntä.
oon huomannu että aika moni umpikypärä(oma mukaanlukien) alkaa mölyään jo 1-2 vuoden käytön jälkeen ihan järjettömästi.
Tuntuu aika spedeltä ostella mitään uusia kypäriä tän takia, ja tarkotan siis todella voimakasta tuulenkohinaa. Tuo oma kypärä oli hyvä aluks, nyt kahden vuoden jälkeen jo 40kmh:ssa lähtee korvat irti tuulesta.
Onkohan arvon raadilla parhaita niksejä millä tällasia sais korjattua? Mitkä on ne parhaat temput? Tuulihan tulee vähän joka puolelta sisään kypärään, mutta onko jotain kunnon hc-tipsejä millä saa ehkästyä tätä ongelmaa?
Ja fyi: korvatulpat on myös käytössä, mutta *jopa* korvatulppien kanssa möly alkaa olla melko sietämätöntä.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Mää laitoin just X551GT X-liteen pienet siivut foamia lipan alle. Väheni sillä keinolla ainaki juuri se jyrinä mihin tulpat ei toimi. Pitää jatkaa testiä kunhan tulis ajettua edes sen verran että vois testata.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Tohditko ottaa kuvaa millanen? Lähinnä kiinnostusta juuri erilaisista ratkasuista. Netti on täynnä kaikenlaisia epämääräsiä kikkailuja, kiva olis nähdä jos joku on saanu jotain toimivaa aikaseksi.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Mää otan kun oon taas kotona. Ja muistan.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
suuri osa metelistä tulee pyörästä, eli katteen yläreuna tai korkeus aiheuttaa ilmaan turbulenssia joka nostaa meteliä kypärässä.
Ellet sitten puhu ihan nakupyöristä että kypärä olisi siinäkin metelikäs. Esim jos nouset seisomaan tapeille, että pyörän aiheuttama pyörre vähenee, niin väheneekö ääni.
Aika lailla se on noista toppauksista kiinni, mutta veikkaan silti, että oman kokemuksen mukaan se on pyörästä. Eri plexi tai muu säätö auttanee enemmän kuin kypärän säätely.
Ellet sitten puhu ihan nakupyöristä että kypärä olisi siinäkin metelikäs. Esim jos nouset seisomaan tapeille, että pyörän aiheuttama pyörre vähenee, niin väheneekö ääni.
Aika lailla se on noista toppauksista kiinni, mutta veikkaan silti, että oman kokemuksen mukaan se on pyörästä. Eri plexi tai muu säätö auttanee enemmän kuin kypärän säätely.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Tuossa taannoin 4K reissulla, kun oli pitkää siivua siirtymällä sinne ja kotiin, joutessani kokeilin sitä että kun vetää (olemattomat )hartiat korviin, niin melu tipahtaa lähes olemattomaksi. Eli kypärän ja kaulan väli tiivistyy, ja pyörteilevä ilma ei metelöi korvan juurella.
Tämä nyt oli OT, mutta jos nyt sitten vastaan alkaa tulla hartiat korvissa ajavia motoristeja, on kyse tästä
Tämä nyt oli OT, mutta jos nyt sitten vastaan alkaa tulla hartiat korvissa ajavia motoristeja, on kyse tästä
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Juuri tämän takia käytän maantieajeluissa donitsia kaulalla. Siis sellainen pehmeä niskatuki.PaPaTTaJa kirjoitti:Tuossa taannoin 4K reissulla, kun oli pitkää siivua siirtymällä sinne ja kotiin, joutessani kokeilin sitä että kun vetää (olemattomat )hartiat korviin, niin melu tipahtaa lähes olemattomaksi. Eli kypärän ja kaulan väli tiivistyy, ja pyörteilevä ilma ei metelöi korvan juurella.
Tämä nyt oli OT, mutta jos nyt sitten vastaan alkaa tulla hartiat korvissa ajavia motoristeja, on kyse tästä
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Jep. Tuttua juttua.
Näillä konsteilla minä olen yrittänyt meteliä pienentää:
1. Pleksi riittävän korkeaksi vaikka lisälipalla. Varsinkin jos on lippakypärä.
2. Kaulaan ensin normaalibuffi ja lisäksi esim. fleecebuffi, joka tiivistää juuri sen raon joka jää kypärän ja kaulan väliin. Pitkällä matkalla hyvä.
3. X-Liten kypärän visiiriä saa kiristettyä. Visiiri pois, ja kahta ruuvia löysäämällä saa kiinnityspistettä siirrettyä taaksepäin. Pienet hampaat näkyvät ylhäällä ja vastaavasti alhaalla. Kun visiiri on näin kireämmällä tiivisteeseen, kannattaa kumitiivisteen yläreunaan laittaa hiukan O-rengasrasvaa. Helpottaa sulkemista eikä tahraa näkymää.
4. Usko tai älä. Gorillateippiä hiukan lipan kärkeen kaksin-kolminkerroin pieni pätkä. Kokeilun mukaan tälläkin meteli/suhinat pieneni. Kapeana/leveänä kokeilun mukaan.
Näillä konsteilla minä olen yrittänyt meteliä pienentää:
1. Pleksi riittävän korkeaksi vaikka lisälipalla. Varsinkin jos on lippakypärä.
2. Kaulaan ensin normaalibuffi ja lisäksi esim. fleecebuffi, joka tiivistää juuri sen raon joka jää kypärän ja kaulan väliin. Pitkällä matkalla hyvä.
3. X-Liten kypärän visiiriä saa kiristettyä. Visiiri pois, ja kahta ruuvia löysäämällä saa kiinnityspistettä siirrettyä taaksepäin. Pienet hampaat näkyvät ylhäällä ja vastaavasti alhaalla. Kun visiiri on näin kireämmällä tiivisteeseen, kannattaa kumitiivisteen yläreunaan laittaa hiukan O-rengasrasvaa. Helpottaa sulkemista eikä tahraa näkymää.
4. Usko tai älä. Gorillateippiä hiukan lipan kärkeen kaksin-kolminkerroin pieni pätkä. Kokeilun mukaan tälläkin meteli/suhinat pieneni. Kapeana/leveänä kokeilun mukaan.
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Omat temput vanhalla Africa Twinillä:lla kypäräna xlite x551-gt( lipallinen, visiirillinen potta)anahonda kirjoitti:Jep. Tuttua juttua.
Näillä konsteilla minä olen yrittänyt meteliä pienentää:
1. Pleksi riittävän korkeaksi vaikka lisälipalla. Varsinkin jos on lippakypärä.
2. Kaulaan ensin normaalibuffi ja lisäksi esim. fleecebuffi, joka tiivistää juuri sen raon joka jää kypärän ja kaulan väliin. Pitkällä matkalla hyvä.
3. X-Liten kypärän visiiriä saa kiristettyä. Visiiri pois, ja kahta ruuvia löysäämällä saa kiinnityspistettä siirrettyä taaksepäin. Pienet hampaat näkyvät ylhäällä ja vastaavasti alhaalla. Kun visiiri on näin kireämmällä tiivisteeseen, kannattaa kumitiivisteen yläreunaan laittaa hiukan O-rengasrasvaa. Helpottaa sulkemista eikä tahraa näkymää.
4. Usko tai älä. Gorillateippiä hiukan lipan kärkeen kaksin-kolminkerroin pieni pätkä. Kokeilun mukaan tälläkin meteli/suhinat pieneni. Kapeana/leveänä kokeilun mukaan.
1. pleksi vielä matallammaksi ja vielä pyöristin "kuplaksi", nyt ei ole yhtää pyörteitä kypärän kohdalla
2. toimii
3. ja 4. en ole kokeillut
- Raimo
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
Mun kypärämelun vaimentamiseen oli tällä kertaa semmoinen lääke, että 1150-gessu sai vaihtaa osoitetta. Kokeilin neljää-viittä erilaista pleksiä, kolmea erilaista kypärää, kahdenlaisia valettuja tulppia 25dB suodattimilla, donitsi/leatt kaulalla ja silti hiukankaan pitemmän ajoreissun jälkeen korvissa soi. Myös ajaessa. Isot matkaendurot on nyt ainakin hetkeksi nähtypmw kirjoitti:Ja fyi: korvatulpat on myös käytössä, mutta *jopa* korvatulppien kanssa möly alkaa olla melko sietämätöntä.
äXRällä samaa oiretta ei ole, kun kypärä saa olla vapaassa ilmavirrassa. Mennään sitten sillä. Paljon vaikuttaa tietysti se, että sillä välttää ainakin isompia asfalttiteitä, ja siirtymänopeudet on 10-15km/h pienempiä kuin gessulla. Mun vauhdilla soralla ei tuulenhumina ehdi kasvaa kovin pahaksi
Toki mulla on taustalla sukurasitteena kuulo-ongelmat, sekä työ raskaassa teollisuudessa, bänditoimintaa, ammuntaa ja maatalouskoneilla työskentelyä alle 10 vuotiaasta asti. Aina on kuulo suojattu, silti lievä tinnitus on seuralainen ja hankalimmin just gessulla ajellessa. Aikaansa kutakin...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: (Umpi)kypärän tuulenkohinan vaimennus
tuossa 2011 gs:ssä tuo kivi airflow on aika hiljainen plexi, sillä vakioplexillä en kyllä pystynyt ajamaan satasen alueella montaakaan kilometriä millään kallistussäädöllä. armoton turbulenssi joka takoo päätä. Ihmettelen miten sellaisen on bemari koskaan päästänyt läpi. vähän sama efekti oli noissa uusissakin gs:sissä.
airflow on maksimipystyssä ja säätelen sitä korkeutta vähän ajon mukaan, soralla pidän alhaalla niin tuulettuu paremmin, mutta 100 vauhdeissa pidän puolessavälissä. Joskus varsinkin vastatuulella toimii jopa maksimikorkeus parhaiten.
taitaa olla niin että parasta plexiä ei voi olla suurelle nopeusalueelle ellei ole korkeussäätöä.
tuolla ajelee monesti plexi vähän aukikin eikä sitä edes huomaa. ei äänestä eikä tuulesta.
tulpat on tietty.
Ainoo vika, että tulee helposti kuuma, kun plexi suojaa niin paljon. 25 asteella on tukala.
airflow on maksimipystyssä ja säätelen sitä korkeutta vähän ajon mukaan, soralla pidän alhaalla niin tuulettuu paremmin, mutta 100 vauhdeissa pidän puolessavälissä. Joskus varsinkin vastatuulella toimii jopa maksimikorkeus parhaiten.
taitaa olla niin että parasta plexiä ei voi olla suurelle nopeusalueelle ellei ole korkeussäätöä.
tuolla ajelee monesti plexi vähän aukikin eikä sitä edes huomaa. ei äänestä eikä tuulesta.
tulpat on tietty.
Ainoo vika, että tulee helposti kuuma, kun plexi suojaa niin paljon. 25 asteella on tukala.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher