KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Sotanorsu666
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke Maalis 13, 2019 1:50 pm
- Pyörä: BMW G450X & Buell 1125R
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Mäntiä ei ole painettu sisään, eikä muutenkaan ole muuta tehty kuin ajettu. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin edellisellä ajokerralla sunnuntaina jouduin tekemään yhden vähän tiukemman jarrutuksen, kun auto veti varoittamatta liinat kiinni edessä kotikulmilla. Tänään lähdin ajamaan kaverin kanssa ja huomasin tuon vuodon. Nyt kävin koirien kanssa ulkona ja kävin samalla katsomassa säiliön kantta, niin on vuotanut vähän itsekseenkin tuossa pihassa, kun pyyhin sen kotiin tultuani paperilla kuivaksi. Pitää huomenna vielä katsella vuotaako jostain muualtakin ja jos ei vuoda, niin laittaa tuo uusi kansi/tiivistesetti tilaukseen. Eihän tuolle jarrulle tarvitse kantta vaihtaessa tehdä ilmausta tai muutakaan ? Vanha tiivisteineen pois ja uusi tilalle ?
Uskaltaakohan tuolla ajella ennen vaihtoa, jos ei muualta vuoda ? Tuota osaa tuskin kellään on hyllyssä pk-seudulla ja nyt on juhannukset ja kaikki.. Olisi kerrankin aikaa ajella
Uskaltaakohan tuolla ajella ennen vaihtoa, jos ei muualta vuoda ? Tuota osaa tuskin kellään on hyllyssä pk-seudulla ja nyt on juhannukset ja kaikki.. Olisi kerrankin aikaa ajella
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ei menoa haittaa kun kattoo ettei tyhjäksi mene säiliö, kovaa ajoa vaan.Sotanorsu666 kirjoitti:Mäntiä ei ole painettu sisään, eikä muutenkaan ole muuta tehty kuin ajettu. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin edellisellä ajokerralla sunnuntaina jouduin tekemään yhden vähän tiukemman jarrutuksen, kun auto veti varoittamatta liinat kiinni edessä kotikulmilla. Tänään lähdin ajamaan kaverin kanssa ja huomasin tuon vuodon. Nyt kävin koirien kanssa ulkona ja kävin samalla katsomassa säiliön kantta, niin on vuotanut vähän itsekseenkin tuossa pihassa, kun pyyhin sen kotiin tultuani paperilla kuivaksi. Pitää huomenna vielä katsella vuotaako jostain muualtakin ja jos ei vuoda, niin laittaa tuo uusi kansi/tiivistesetti tilaukseen. Eihän tuolle jarrulle tarvitse kantta vaihtaessa tehdä ilmausta tai muutakaan ? Vanha tiivisteineen pois ja uusi tilalle ?
Uskaltaakohan tuolla ajella ennen vaihtoa, jos ei muualta vuoda ? Tuota osaa tuskin kellään on hyllyssä pk-seudulla ja nyt on juhannukset ja kaikki.. Olisi kerrankin aikaa ajella
Ei tarvi ilmata kannen vaihdossa, mutta jos litkut vanhat niin ite vaihtaisin samalla.
STN
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Oma 2014 teki aivan samaa. Jos oikein muistan, niin uudesta asti hikoili ajoittain niistä pienistä koloista. Ei ollut vaikutusta jarrujen toimintaan.
- Sotanorsu666
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke Maalis 13, 2019 1:50 pm
- Pyörä: BMW G450X & Buell 1125R
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Käytin tuon jarrunestesäiliön kannen auki. Tiiviste ja kansi näytti ehjiltä, mutta säiliö oli melkein ääriään myöten täynnä nestettä. Imaisin sieltä lääkeruiskulla 5ml pois ja laitoin tiivisteen ja kannen takaisin. Kävin äsken tunnin verran ajelemassa ja tippaakaan ei tullut väleistä ulos. Taisi olla vaan säiliö täytetty edellisen omistajan toimesta vähän liian täyteen.
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Näin voi käydä, jos lisäillään nestettä kuluneilla paloilla ja sitten kun vaihdetaan uudet palat,Sotanorsu666 kirjoitti:Käytin tuon jarrunestesäiliön kannen auki. Tiiviste ja kansi näytti ehjiltä, mutta säiliö oli melkein ääriään myöten täynnä nestettä. Imaisin sieltä lääkeruiskulla 5ml pois ja laitoin tiivisteen ja kannen takaisin. Kävin äsken tunnin verran ajelemassa ja tippaakaan ei tullut väleistä ulos. Taisi olla vaan säiliö täytetty edellisen omistajan toimesta vähän liian täyteen.
niin jää turhan paljon nestettä.
Joskus hämmästelin jonkun aikaa palojen vaihdossa, kun mäntä ei meinannut mennä millään sisään.
Braa-aab!
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Onko kokemuksia, että kuinka tarkka KTM on takuuta ajatellen 1000 km ensihuollon kilometreista?
Pyörän myyjä sanoi aiemmin huollon jonojen oleva 3 viikon luokkaa ja lisäsi vielä, että heiltä ostetun pyörän huolto huolto järjestyy kyllä kiireisempinäkin aikoina. Totuus on tietysti jotain aivan muuta.
Pitkäksi menee huolto, ei viitti lomalla alkaa ajoja himmailemaan.
Pyörän myyjä sanoi aiemmin huollon jonojen oleva 3 viikon luokkaa ja lisäsi vielä, että heiltä ostetun pyörän huolto huolto järjestyy kyllä kiireisempinäkin aikoina. Totuus on tietysti jotain aivan muuta.
Pitkäksi menee huolto, ei viitti lomalla alkaa ajoja himmailemaan.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tuskin on kovinkaan tarkka, paitsi silloin jos kone laukeaa. Silloin voi olla yhtä tarkka kuin volkkari
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Onko kokemuksia Kuopion Kone & Vene Center Oy:n KTM huollosta?
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ainakin iskarihuolto SE:hen hoitui hienosti. Vaikutti siltä että ammattitaitoa löytyy.._JPA_ kirjoitti:Onko kokemuksia Kuopion Kone & Vene Center Oy:n KTM huollosta?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Nyt on tuonne huolto varattu ja ei tarvi 5 viikkoa odottaa. Kiirettä vissiin heilläkin, kun eivät puhelimeen vastaa, mutta illalla puol ysiltä tuli sähköpostia.KN76 kirjoitti:Ainakin iskarihuolto SE:hen hoitui hienosti. Vaikutti siltä että ammattitaitoa löytyy.._JPA_ kirjoitti:Onko kokemuksia Kuopion Kone & Vene Center Oy:n KTM huollosta?
-
- Viestit: 2103
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Eilen ja tänään tuli vajaa 400 km koeajoa 2019 mallilla. Pyörä on yllättävän erilainen kuin 2014 malli. Koneessa on kyllä enemmän tehoa, mutta alavääntöä on vähemmän kuin minun nykyisessäni. Vertailu ei ole ihan reilu, kun minulla on pyörässä Akran kokoputkisto, avarampi ilmanputsarin kansi ja rikkaammat ruiskukartat. 2019 malli oli luonnollisesti täysin vakio ja se on luonteeltaan kierroskone edelliseen verrattuna. Kierrokset saa pitää ylärekisterissä kunnon menossa sorateillä ja tiukempiin mutkiin saa pykältää kakkosta ja nelosella saa mennä jo todella kovaa, että kone on tehoalueella hieman lyhyemmästä toisiovälityksestä huolimatta. Vähän pettymys. Olin ajatellut, että tätä ei tarvisi alkaa tuunaamaan.
Street modea ei tarvitse kuin kaupunkiajossa. Muuten offroad mode toimi kaikkialla paremmin. Luistonesto on ehdottomasti otettava soralla pois. Street modessa se ei anna pienintäkään takapyörän irtoamista ja offroad modessakin se rajoittaa aivan liikaa luistoja.
ABS toimii huomattavasti sivistyneemmin, eikä sen poisottoa kaivannut edes soralla. Tosin irtosoraa sattui todella vähän reitille ja muutenkin pito oli sateen takia soralla niin hyvä kuin voi olla.
Pyörä tärisee huomattavasti vähemmän ja tärinästä johtuvan sormien puutumisen kanssa ei ollut mitään ongelmia, mikä on minulla ollut ensimmäinen taukoa vaativa asia 2014 mallin kanssa. Nyt rajoittavaksi tekijäksi tulee takapuolen puutuminen. Penkki on kyllä vähän leveämpi istumakohdasta, mutta samalla paljon kovempi. Polvien kohdalta pyörä on kapeampi.
Koneen mekaaniset äänet ovat paljon pienemmän. Se kuulostaa ihan eri koneelta, vaikka on päälisin puolin taysin samanlainen. Tuntuu edelleen isolta yksisylinteriseltä mutta arkiajossa on paljon sivistyneempi.
Lykkäillessä pyörä tuntuu vähän painavammalta ja onhan se todellisuudessakin muutaman kilon painavampi, eikä tässä ollut samaa Akran tuomaa kevennystä kuin omassani, mutta ajossa pyörä tuntuu kevyemmältä ja tuntuu myös kääntyvän herkemmin.
Jousitus tuntuu paremmalle. Keula ei ole niin pintakova ja heitoissa molemmat päät tuntuvat kantavammilta. Keulaan laitoin 18 napsua sekä puristusta että paluuta, kun en tiennyt, mitkä on tehdasasetukset. Oli ruuvattu mitä sattuu, kun pyörän hain. Takapään napsuista ei tietoa, sillä en koskenut niihin.
Onko kukaan vielä laittanut tähän 2019 malliin avarampaa ilmanputsarin kantta, josko se toisi lisää alavääntöä? Katselin, että näyttää samalta ja vanhan mallin kansi voisi sopia.
Akra maksaa tähän ihan sikana ja on vielä todella ruma ja lisäksi kuulemma painaa jopa enemmän kuin vakio. Siinä on vielä katalysaattorikin. Se ei siis ole vaihtoehto. 701:n kokoputki kuulemma käy. Äänenvaimentimen liitos on erilainen, niin vanhempien mallien sliparit ei käy. Karttoja ei saa vaihdettua kuin Power Commanderilla, niin ainakaan sekä putken että ilmanputsarin kannen vaihtaminen ei käy. En kuitenkaan viitsi lähteä investoimaan PC:hen ja penkittämiseen ja houkuttaisi pitää myös putki vakiona, kun nykyisessä Akrassakin on vähän turhan paljon ääntä. Soundit on kyllä samalla huomattavasti paremmat.
Pelkän ilmanputsarin kannen vaihtaminen olisi houkuttevan edullinen ratkaisu, jos siitä olisi apua alavääntöön ja jos se ei vie seoksia liian laihalle.
Street modea ei tarvitse kuin kaupunkiajossa. Muuten offroad mode toimi kaikkialla paremmin. Luistonesto on ehdottomasti otettava soralla pois. Street modessa se ei anna pienintäkään takapyörän irtoamista ja offroad modessakin se rajoittaa aivan liikaa luistoja.
ABS toimii huomattavasti sivistyneemmin, eikä sen poisottoa kaivannut edes soralla. Tosin irtosoraa sattui todella vähän reitille ja muutenkin pito oli sateen takia soralla niin hyvä kuin voi olla.
Pyörä tärisee huomattavasti vähemmän ja tärinästä johtuvan sormien puutumisen kanssa ei ollut mitään ongelmia, mikä on minulla ollut ensimmäinen taukoa vaativa asia 2014 mallin kanssa. Nyt rajoittavaksi tekijäksi tulee takapuolen puutuminen. Penkki on kyllä vähän leveämpi istumakohdasta, mutta samalla paljon kovempi. Polvien kohdalta pyörä on kapeampi.
Koneen mekaaniset äänet ovat paljon pienemmän. Se kuulostaa ihan eri koneelta, vaikka on päälisin puolin taysin samanlainen. Tuntuu edelleen isolta yksisylinteriseltä mutta arkiajossa on paljon sivistyneempi.
Lykkäillessä pyörä tuntuu vähän painavammalta ja onhan se todellisuudessakin muutaman kilon painavampi, eikä tässä ollut samaa Akran tuomaa kevennystä kuin omassani, mutta ajossa pyörä tuntuu kevyemmältä ja tuntuu myös kääntyvän herkemmin.
Jousitus tuntuu paremmalle. Keula ei ole niin pintakova ja heitoissa molemmat päät tuntuvat kantavammilta. Keulaan laitoin 18 napsua sekä puristusta että paluuta, kun en tiennyt, mitkä on tehdasasetukset. Oli ruuvattu mitä sattuu, kun pyörän hain. Takapään napsuista ei tietoa, sillä en koskenut niihin.
Onko kukaan vielä laittanut tähän 2019 malliin avarampaa ilmanputsarin kantta, josko se toisi lisää alavääntöä? Katselin, että näyttää samalta ja vanhan mallin kansi voisi sopia.
Akra maksaa tähän ihan sikana ja on vielä todella ruma ja lisäksi kuulemma painaa jopa enemmän kuin vakio. Siinä on vielä katalysaattorikin. Se ei siis ole vaihtoehto. 701:n kokoputki kuulemma käy. Äänenvaimentimen liitos on erilainen, niin vanhempien mallien sliparit ei käy. Karttoja ei saa vaihdettua kuin Power Commanderilla, niin ainakaan sekä putken että ilmanputsarin kannen vaihtaminen ei käy. En kuitenkaan viitsi lähteä investoimaan PC:hen ja penkittämiseen ja houkuttaisi pitää myös putki vakiona, kun nykyisessä Akrassakin on vähän turhan paljon ääntä. Soundit on kyllä samalla huomattavasti paremmat.
Pelkän ilmanputsarin kannen vaihtaminen olisi houkuttevan edullinen ratkaisu, jos siitä olisi apua alavääntöön ja jos se ei vie seoksia liian laihalle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Pirate Racing on testaillut Husqvarna 701:ssä eri virityksiä. Olikos 2017 vuoden 701 jo uudella koneella?
https://youtu.be/G2SZUE_E4n8
https://youtu.be/G2SZUE_E4n8
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Huomaa että kone on samaa sukua 654cc koneen kanssa, hengitystä parantamalla ja mappaamalla saa rutkasti alavääntöä lisää. Melumääräykset ja tilanpuute pakottaa valmistajan kompromisseihin ja lopputuloksena saadaan astmaatikon oireita kärsiviä moottoreita mihin ei inhalaattorit auta vaan vaatii puukotusta.
Kylätason kurapyöräilijä.
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Osanumero ainakin on sama vakio osalle (76506002000) 2014 ja 2019 malleissa.Jani M kirjoitti: Onko kukaan vielä laittanut tähän 2019 malliin avarampaa ilmanputsarin kantta, josko se toisi lisää alavääntöä? Katselin, että näyttää samalta ja vanhan mallin kansi voisi sopia.
Ja eiköhän sillä avarammalla kannella jonkun Nm saa lisää vääntöä.
Poralla 3 kpl 30 mm reikiä kannen sivuille on halvin tuunaus.
Pirate Racingin ukkelin tutkimusten mukaan em. rei'itys on riittävä.
Vakiokansi maksaa 46 € ja Power Parts avarampi kansi 31 €.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Onko kellä tietoa, onko iskarin alapään nivel GE15C, kuten All Ballsin kuvassa, vai onko ktm keksinyt uniikin laakerin elämää hankaloittamaan? Alkuperäinen on suolaisen hintainen ja ruostuu hetkessä vaihtokuntoon.
https://www.allballsracing.com/29-5068.html
https://www.allballsracing.com/29-5068.html
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18