CRF250 Rally

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Dominator kirjoitti:Laitatko linkkiä tuosta Japanin ecusta, jos joku vaikka joku muukin innostuu tilaan? Tämä sama ecu käy ilmeisesti muihinkin samalla koneella oleviin CRF250 malleihin?
No tilasin Ecun advrider käyttäjä Rony05:ltä, että ei ole linkkiä kauppaan laittaan :)
Lisäksi en osaa muista yhteensopivuuksista sanoa. Tuolta foorumilta löytyy paljon juttua kamppeesta.
Avatar
nupanderi
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 2:49 pm
Pyörä: Yamaha

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja nupanderi »

Täältä löytyy kaikkea kivaa Honuun




https://japan.webike.net/HONDA/CRF250L/6335/m/p.b=704/
Avatar
Pekko-poika
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 9:09 am
Pyörä: CRF250L Rally
Paikkakunta: Kouvola city

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Ei näitä liiaksi taida olla, mutta meikäläiselläkin yksi :)

Edellinen BMW meni vaihdossa tähän jo syksyllä, mutta en olosuhteiden pakosta ehtinyt laitteeseen juurikaan tutustumaan vasta kun nyt keväällä. No, ajoin sen talvitalliin kyllä jo syksyllä, mutta eipä siinä juuri kummaa tuntumaa saa.

Meni hermo edeltävän 450:n tiheään huoltotarpeeseen, ja olihan se meikäläisen ajotyyliin vähän turhan kisavireinenkin. Vaihtoehtoja ei paljoa ollut, joten kokeilin kepillä jäätä ja lähdin downsizing-suuntaan.
Tiedossa oli myös kyseisen mallin "epäkohdat", joita nyt sitten voi päivitellä tarpeelliseen tahtiin. Advriderin foorumia ehdin hyvän tovin lueskella mallin osalta ennen ostoa, ja aika lailla vastaa sieltä saatua mielikuvaa.

Olihan tämä ensimetreillä melkoinen mopedi edelliseen verrattuna, mutta ah niin helppo ajaa. Ei stumppaa vaikka mitä tekisi. Ihan riittävästi tehoa meikäläisen pöristelyihin, kun ikinä en aja motarilla enkä pitkää siivua muutenkaan.

Ekana poistin valtavan kilpitelineen, ja korvasin sen kevyemmällä versiolla. Joulupukki toi Renthalin sarvet, tukevammat käsisuojat ja taittuvat peilit.

Itsellä painoa ajokamoineen yli 100kg, joten takajousi ei pysy enää matkassa mukana. Parani kyllä, kun esijännityksen tiukkasi tappiin mutta silti liian pehmoinen. Aikani tuumattuani tilasin uuden Hyperpron takapumpun, jonka tänään sain paikoilleen. Samalla tuli laitettua naville ym. parille muulle jutulle johdotukset valmiiksi. Testaaminen jää tosin viikonlopulle.
Tarkotus oli sorvata etujouselle simmiholkki ja kokeilla erilaista öljyä vielä tässä jossain välissä.

Tästä Japanin ecusta luin foorumilta, ja jäin siihen mielikuvaan että sitä ei saisi ulkomaanmarkkinoille myydä? Mutta ilmeisesti väki on sellaisia kumminkin tilannut?
Kouvolan köröttelijät.
Avatar
nupanderi
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 2:49 pm
Pyörä: Yamaha

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja nupanderi »

Kerros miten taka-iskari toimii. Pitäis kanssa jossain vaiheessa päivittää.
Avatar
Pekko-poika
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 9:09 am
Pyörä: CRF250L Rally
Paikkakunta: Kouvola city

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

No enpä olekaan päässyt testaamaan, muuten kun päällä istuen. Paljon jämäkämmän tuntuinen jo heti alkuun, koskematta mihinkään säätöön.

Tuli tilattua nyt samalla muutakin rensseliä, joten illat menneet niitä asentaessa. Mm. tarakka tuli jenkeistä, ja tilasin myös sen aiemmin mainitun japanin mallin ecun Ronyltä jenkeistä. Oli toiseksi viimeinen mikä mulle tuli, ja viimeinenkin oli kuulemma nyt jo myyty. Eikä herra tiennyt koska saa lisää - saako lie koskaan.
Mutta koeajo varmaan kertoo onko eroa vai ei. Ainakin monessa paikassa muualla ollut kokemuksia että alarekisterin hengettömyys pienenee, vaikkei teho nousekaan.
Tämä ecun toimitus jenkeistä oli Suomen postilta taas oikein mallisuoritus, mutta ei siitä sen enempää tässä...
Kouvolan köröttelijät.
XL250R
Viestit: 238
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Paikallaan jämäkän oloinen takaiskari ei kuulosta hyvältä varsinkaan pyörässä, jolla on tarkoitus ajaa soralla tai metsäpoluilla. Painuma toki pitää olla paikallaan ollessa suunnilleen oikealla alueella.

Pehmeä alkuliike riittävällä vaimennuksella kuulostaisi huomattavasti paremmalta. Toivottavasti kyse on kuitenkin vain alkuvaikutelmasta.

PS Vanhemmassa 250 Hondassa, niin Works Performancen kuin YSS:n takakepissä, on alkuperäiseen verrattuna merkittävä ero juuri alkujouston herkkyydessä ja loppujouston progressiivisuudessa.
Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Pekko-poika kirjoitti:No enpä olekaan päässyt testaamaan, muuten kun päällä istuen. Paljon jämäkämmän tuntuinen jo heti alkuun, koskematta mihinkään säätöön.

Tuli tilattua nyt samalla muutakin rensseliä, joten illat menneet niitä asentaessa. Mm. tarakka tuli jenkeistä, ja tilasin myös sen aiemmin mainitun japanin mallin ecun Ronyltä jenkeistä. Oli toiseksi viimeinen mikä mulle tuli, ja viimeinenkin oli kuulemma nyt jo myyty. Eikä herra tiennyt koska saa lisää - saako lie koskaan.
Mutta koeajo varmaan kertoo onko eroa vai ei. Ainakin monessa paikassa muualla ollut kokemuksia että alarekisterin hengettömyys pienenee, vaikkei teho nousekaan.
Tämä ecun toimitus jenkeistä oli Suomen postilta taas oikein mallisuoritus, mutta ei siitä sen enempää tässä...
Olen ollut tyytyväinen tuohon Ecuun, se kiekkamittarin piuhan asennus vaan on todella ärsyttävä. Itse laitoin uuden pinnin ja johtimen.
Mukavasti heräsi kone alakiekoilla, että tuli vaihdettua vakiovälit takaisin.
Niillä menee nyt mukavasti siirtymiset.
Avatar
Pekko-poika
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 9:09 am
Pyörä: CRF250L Rally
Paikkakunta: Kouvola city

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

XL250R kirjoitti:Paikallaan jämäkän oloinen takaiskari ei kuulosta hyvältä varsinkaan pyörässä, jolla on tarkoitus ajaa soralla tai metsäpoluilla. Painuma toki pitää olla paikallaan ollessa suunnilleen oikealla alueella.

Pehmeä alkuliike riittävällä vaimennuksella kuulostaisi huomattavasti paremmalta. Toivottavasti kyse on kuitenkin vain alkuvaikutelmasta.

PS Vanhemmassa 250 Hondassa, niin Works Performancen kuin YSS:n takakepissä, on alkuperäiseen verrattuna merkittävä ero juuri alkujouston herkkyydessä ja loppujouston progressiivisuudessa.
Tarkoitan jämäkkyydellä sitä, että vaikka orggiskepillä oli esijännitys säädetty tappiin, putoaa perä päälleistuttaessa niin paljon ettei se voi olla hyvä oikein missään olosuhteessa. Sama oli edeltävän Bemarin Öhlinssissä. Siihenkin vaihdettiin jäykempi jousi ja simmattiin pakkaa tiukemmaksi, että kantaa kuormaa paremmin. Toki tässä on esijännityskin vielä tehdasasetuksissa, kun ei ole ehtinyt testailemaan sen enempää.

Uskon kuitenkin että mikä tahansa laadukas aftermarket-keppi on parempi kuin tuo alkuperäinen :)
antti_p kirjoitti: Olen ollut tyytyväinen tuohon Ecuun, se kiekkamittarin piuhan asennus vaan on todella ärsyttävä. Itse laitoin uuden pinnin ja johtimen.
Mukavasti heräsi kone alakiekoilla, että tuli vaihdettua vakiovälit takaisin.
Niillä menee nyt mukavasti siirtymiset.
Mullakin on vakiovälit, kun halusin juuri siirtymiä ajatellen ne pitää.
En sen enempää perehtynyt tuohon kiekkamittarin piuhaan, mutta täytyy se vielä laittaa. Töissä on erilaisia liittimenpurkutyökaluja, niin täytyy katsoa käykö jokin tähän. Tai sitten toisella piuhalla kokonaan.
Onko sulla se alkuperänen liitinpinni paikoillaan ja tökätty vaan toiseen tyhjään paikkaan?
Kouvolan köröttelijät.
Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Pekko-poika kirjoitti: Mullakin on vakiovälit, kun halusin juuri siirtymiä ajatellen ne pitää.
En sen enempää perehtynyt tuohon kiekkamittarin piuhaan, mutta täytyy se vielä laittaa. Töissä on erilaisia liittimenpurkutyökaluja, niin täytyy katsoa käykö jokin tähän. Tai sitten toisella piuhalla kokonaan.
Onko sulla se alkuperänen liitinpinni paikoillaan ja tökätty vaan toiseen tyhjään paikkaan?
Innoissani vaihdoin 13 piikkisen eteen kaikkien sitä kehuessa. En kyllä ymmärrä tuota, että jos vähänkin on siirtymiä niin on onnettoman lyhyet välit.

Ostin toisen pinnin ja iskin sen tyhjään kohtaan ja sitten nippasin johtimen poikki ja laitoin liittimeen. Yritin eka kevyesti irrotella, mutta ei oma kärsivällisyys riittänyt. Todella tarkasti saatava neula siihen loveen, että se irrottaa sen kynnen. Vähän kauhulla katkaisin tuon johtimen, mutta oli helpompi ratkaisu.
Voi vaihtaa vakio-Ecun takaisin helposti, kun vaihtaa vaan johdon toiseen liittimeen.
Avatar
Pekko-poika
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 9:09 am
Pyörä: CRF250L Rally
Paikkakunta: Kouvola city

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

antti_p kirjoitti:
Ostin toisen pinnin ja iskin sen tyhjään kohtaan ja sitten nippasin johtimen poikki ja laitoin liittimeen. Yritin eka kevyesti irrotella, mutta ei oma kärsivällisyys riittänyt. Todella tarkasti saatava neula siihen loveen, että se irrottaa sen kynnen. Vähän kauhulla katkaisin tuon johtimen, mutta oli helpompi ratkaisu.
Voi vaihtaa vakio-Ecun takaisin helposti, kun vaihtaa vaan johdon toiseen liittimeen.
Mitähän jos tekis johtoon Y-haaran, ja laittas molempiin liitinnapoihin? Sitten ei tarvis mitään, senkun vaihtais ecua. Mutta toisaalta, jos kerran sinne paremman ecun laittaa, niin miksi sinne tarvis sitte koskaan vaihtaa orggista takas... :roll:
Kouvolan köröttelijät.
hiiliteräs
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 10:48 am
Pyörä: KTM 690 -21

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja hiiliteräs »

Morjensta!

Keväästä saakka Rallyllä noin 5500km ajelleena vihdoin rohkaistuin ja kirjauduin tänne Kurapyöräpalstalle :) A-kortti tuli ajettua vähän "varttuneempana" ja Rally toimittaa nyt sitä kiitollisen epäkiitollista ekan pyörän virkaa.

Kaikkineen mittarissa nyt 7000km, eka huolto oli tehty edellisen omistajan toimesta ja itse olen nyt vaihtanut kertaalleen öljy+suodattimen, alkuperäisrengastuksen vaihdoin Michelin Anakee Wildeihin ja käsisuojat vaihdoin Acerbiksen mallistoon. Ketjuja rasvailtu, pari kertaa kiristetty. Ajo pääosin sorateillä, pisin päivämatka tähän saakka 300km:n luokkaa.

Kovasti harmitonta kulkua on ollut, bensaa tankkiin ja menoksi. Toki alkaa tuntumaan, että tehoa saisi olla vähän lisääkin :D Vaikka normi liikenteen rytmissä tällä pysyy isommilla teillä ja aina vaan hauskemmaksi kulku muuttuu mitä pienemmäksi menee tie.
Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Pekko-poika kirjoitti:
Mitähän jos tekis johtoon Y-haaran, ja laittas molempiin liitinnapoihin? Sitten ei tarvis mitään, senkun vaihtais ecua. Mutta toisaalta, jos kerran sinne paremman ecun laittaa, niin miksi sinne tarvis sitte koskaan vaihtaa orggista takas... :roll:
Tein itse vain sen takia, että tuntui helpoimmalta ratkaisulta.

Tuli toissapäivänä käytyä ajelemassa enduroradalla ja kyllä tuli kirottua takaiskari. Iskarin rebound loisti poissaolollaan. Kuskin kunto loppui yhden kierroksen jälkeen, mutta tuo takaiskari ei toiminut sitten millään.
Tehot pyörässä riitti ihan hyvin itselle ja painonkin kanssa pärjäsi. Perusajelussa ja polkuseikkailussa menee takaiskari, mutta turha ennen iskarin päivitystä lähteä uudestaan enduroradalle :D
hiiliteräs
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 10:48 am
Pyörä: KTM 690 -21

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja hiiliteräs »

Jaahas, tilasin Hyperproolta uuden takaiskarin ja etuhaarukkaan sen lisäjousen. Vähän jännityksellä odotan miten pyörän luonne muuttuu alustan päivityksellä...
hiiliteräs
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 10:48 am
Pyörä: KTM 690 -21

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja hiiliteräs »

Alusta päivitetty Hyperpron progressiivisella etujousella, saman firman keulaöljyillä ja takaiskarilla. Ehkä parhaiten käytetty 600€ ikinä. Pyörä muuttui ihan toiseksi. Poissa on se epämääräinen keinuminen ja ylipehmeä, pohjaava jousitus. Vaikka takaiskari oli se heikoin lenkki alunperin, päivityksen myötä suurin hyöty on etupään pysyminen tiessä huomattavasti paremmin. Poissa on keulan epämääräinen vaeltelu irtosoralla. Ja semmoisissa tien pinnan heitoissa se on nyt selkeä joustoliike ja sen jälkeen vakaa eteneminen, ei enää sitä heijaria.

Ja en nyt väitä että mikään täydellinen vieläkään olisi ja parempia pyöriä varmasti on monta, mutta tämän pyörän luonne muuttui täysin. En taidakaan vaihtaa isompaan vielä :D

Mutta 10 heppaa lisää tehoa maistuis :evil:
Avatar
nupanderi
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 2:49 pm
Pyörä: Yamaha

Re: CRF250 Rally

Viesti Kirjoittaja nupanderi »

Mistäs tilasit alustan osat ? Itse mietin jos talven aikana päivittäis alustan.
Vastaa Viestiin