Enska ja CC kisa höpinät

Racing Team Pohjolan Kurapyöräililjät, eli kisakeskustelut tänne.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Pikkukisoissaki se 600kg samuttimia :)

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja THä »

Panssarin harrasteen aikaan liki 900 kg :D

Tuolla sammutinmäärällä ei olisi Notre Damekaan käprähtänyt.
Neljä vaihdetta riittää.
peekoo
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2008 3:35 pm
Pyörä: Honda
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Moro!
Motti asiaan:
oman moottorikerhon tulee hoitaa jäsenyys ym asiat kuntoon mottiin, jotta ilmoittautumiset ym hoituu.

sääntöasiat/sammutin:
sammutin on vaadittu moottoriliiton urheilusäännöstön mukaisesti jo useamman vuodenajan kilpailuissa.
Oltava huoltopaikalla/huoltoautossa.
Tähän lievennys CC-kisoissa, ei tarvitse olla ratavarikolla. CC:n tämän vuotisiin sääntöihin vahingossa meni vaatimus, että tarvitsisi olla myös ratavarikolla, mutta tämä korjattiin myöhemmin.

Kilpailureitteihin on melkein yhtä monta mielipidettä, kuin on kuskiakin.

Palautetta voi lähettää kilpailuista, säännöistä ym. voi antaa minulle, koitetaan parantaa lajia kaikin tavoin.

Terveisin
Pasi Kaukolinna
CC-lajiryhmä
0400-345840
pasi.kaukolinna@gmail.com
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja THä »

Jäsenyyspuolen sain hiljan kuntoon, mutta meni tähän huhtikuulle. Liian hätäinen vaan olin :lol:

Toki itselläkin on sammutin matkassa kulkenut kun noita kuitenkin talleissa/talossa on yhteensä 4 kpl tarjolla. Muutaman kerran olen tallissa joutunut käyttämäänkin, niin hyvä noita on olla käsillä. Hyvä kuitenkin ettei tarvitse varikolle roudata.

Reittien osalta mielipiteet varmasti jakautuvat nyt ja tulevaisuudessa ja väkisinhän säännöistäkin tulee aina keskustelua ja kyselyitä. Aina ei ajatukset kohtaa sääntöjen kirjoittajilla ja lukijoilla. Hankala sääntöjä on kirjoittaa siten että kaikki ne samalla tapaa ymmärtävät. Sääntöjen kannalta olisi kyllä ihan hyvä jos niitä myös noudatettaisiin joka kilpailussa.
Neljä vaihdetta riittää.
XT3TB
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2019 7:24 pm
Pyörä: Yamaha XT600 3TB

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja XT3TB »

Näkeekö jostain tuloslistoista millä kalustolla ihmiset ajaa CC kisoja? Itsellä olisi pieni kytö lähteä yksi kisa harrasteessa kokeilemaan tuolla Yamahan xt600 vm. 92. Ei kevyin eikä uusin mutta ei voi olla kuin yksi jokapaikan höylä :cry:
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ilmoittautumisen yhteydessä pyörämalli ja moottorinkoko ilmoitetaan, mutta ei ne tiedot tuloslistoille taida päätyä. Ei muutakun kokeileen kun on siellä 950 Kotareitakin ollut viivalla.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ajamaan vaan. Vesivehmaalta laskin tänä vuonna 3x KTM 625, 1x 690, 1x950 ja 1x990. Huumorintajua mukaan ja muista revittää aina kun joku näkee :)
Niinjuu, 2017 videolla näkyy pari DR650:aa.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja THä »

Olisiko ihan huono idea jos kisajärjestäjät julkaisisivat edes karkean reitti-infon tyyliin 30% hiekkaa, 30% kangasta ja 30% kivikkoa/juurakkoa? Olisi vaan aika paljon helpompi äkkinäisen arpoa lähteäkö ja jos niin millä vaikka rengastuksella jne. Etenkin kun kuvausta nyt rajoitettu. Tasaisi puntteja edes vähän eikä olisi keneltäkään pois. Veteraanit toki tietää, mutta aloittelijat ei. On vaan aika tympeää olla jo ihan väärin lähtökohdin liikkeellä. Syö kovasti motivaatiota.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Jaksaisko joku tehdä lyhyen brieffin mitä peruskyrsänpaistoenskailijan pitää hankkia ja huomioida jos ruuhkavuosiin koittais jonki cc kokemuksenki sovittaa. Ei millään kerkee surffata kaikkia nykypäivän informaatiokanavia läpi, sais jonki perusotteen mistä on kyse. Usein kattoo jälkikäteen jotain videoo tms. ja haikailee et olishan tuo ollu mukavaa puuhaa..

- Ilmoittautuminen - pitänee olla jonku kerhon jäsen jne.. Onko väliä minkä kerhon? Onko pkp-racing kaikille avoin?
- Huoltokuviot ja -kalusto - mitä mattoa ja sammutinta ym.. eikö mopo kisoissa kestä tunnin-parin ajoa huoltamatta? vai onko se enempi miesten huoltoa / tarvittaessa mopon oikomista?
- Mopo, tarviiko numerotarraa (mistä numero?) tms. - perus exc kelvannee sellaisenaan? Onko jotain katsastuksia? Kannattaako jotain mopoon lisätä / ottaa pois kisoja ajatellen? Jotain papereita mukaan / toimittaa ennakkoon?
- Riittääkö yks kuski, paku ja mopo vai onko hyvä olla koko perhe tai ainakin kaveri joukossa? Jos kaveri, niin miks?
- Ryhmän valinta, varmaan joku hidas/harraste alkuun niin voi todeta itse paikkansa maailmassa?
- Ajanotot, tavoiteajat, laskemiset ja järkeilyt ym. kuullostaa saunan lauteilla melko mystiseltä puuhalta ku ois ajatus vaan nauttia ajamisesta eikä sijoitus kiinnosta pätkääkää.
- Paikalle saapuminen, miten paljo ennakkoon? Saako rataan käydä tutustumas jos tulee hyvissä ajoin?
- Keskeytykset / muut ongelmat kesken kisan, lienee joku proseduuri poistua turvallisesti
- Onko joku keskitetty sivusto, josta näkee kisojen aikataulut hyvissä ajoin jotta voi lisätä omaan kalenteriin?

Joku tuommonen cc-kisat for dummies wiki ois aika hyvää sisältöä tälle foorumille :idea:

Laitan tähän jo yhen vastauksen, niin ei tarvi sitä sitte vaivautua naputtelemaan:
Googleta ja kato fb, sc, ig, ym ryhmät jne.. Sit meet vaan paikalle, niin kyl se siitä aukee :shock: - ei käy, ei vaan kerkee ajella toteamaan et jaa se piti tommonen olla mukana ja tommonen tehtynä ja siirtyä katsomoon..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Joku aika sitten jossain oli, ehkö moottoriliiton https://www.moottoriliitto.fi/ sivuilla oli hyvä perusohje.
Lyhyesti kertauksena
1. Liity johonkin SML:n alaiseen Moottorikerhoon. Yleensä oman kylän kerho. (PKP racing ei ole sellainen)
2. Hommaa ajajalisenssi https://www.moottoriliitto.fi/uutiset/v ... alvelussa/
- rajoitetulla pääset vetään kaikki kerho, cc ja enskakisat kuluvan kalenterivuoden aikana
- harrastelisenssi oikeuttaa oman kerhon kerhokisoihin tai ostetaan erikseen aina jokaiseen kansalliseen cc tai endurokisaan Motti palvelusta ilmoittautumisen yhteydessä.

Nämä kannattaa lukea ja sisäistä:
https://www.moottoriliitto.fi/ajajille/saannot/enduro/
https://www.moottoriliitto.fi/ajajille/ ... s-country/

Eka kisoihin menee automaattisesti C-Harraste luokkaan tai ikämiehet V50 / V60 luokkiin

Muoks!

Kisakalenteri:
https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicEvents
Hakukenttään Cross Country niin 3 kisaa löytyy enää tällevuotta.

Myös näissä alla, mutta motissa periaatteessa pitäis olla kaikki.
http://www.crosscountry.fi/
https://kalkku.fi/kilpailut.html?laji=EN
Kura lentää...
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja Happi »

CC-kisa.

Jonkun noista jäsen pitää olla: http://www.kisat.moottoriliitto.fi/kerh ... 2&kaikki=1

Jos ajaa vain yhden kisan niin kertalisenssin voi ostaa: https://www.moottoriliitto.fi/ajajille/ ... lisenssit/

Vakuutus pyörässä. Kisaa varten voi myös ostaa katsastuskonttorilta "siirtokilvet" vakuutuksella kisan ajaksi.

Pyörä katsastetaan kisapaikalla, äänet, jarrut... CC kisaan pääsee myös crossilla, ei valoja tai muuta tieliikenne hössötystä. Etuvalo kannattaa ottaa pois endurosta, rikkoutuu turhaan.

Ilmoittautuessa motissa(ilmoittaumis järjestelmä netissä) kisaan, kerhon jäsentiedot pitää olla kunnossa.
Ennen kisaa saat kilpailunron, joka pitää laittaa pyörään, numero näkyy lähtöluettelossa, itse hommattava.

Kilpailupaikalle itse menen vähintään tuntia ennen(normi 2 h) omaa lähtöaikaa. CC kilpailuissa ei ole mitään AT aikoja, vaan 2 tuntia täyttä menoa. Rataan saa ja kannattaa tutustua.
Ilmoittautuminen, katsastus(kypärä ja pyörän vakuutustodistus mukaan). Varikolle matto ja bensakanisteri, varalasit, juotavaa. Sitten vaan lähtöpaikalle ajoissa.
Lähdön jälkeen ajoa, käynti varikolla, vaikka todellista tarvetta ei olisikaan, kerran pitää käydä ja pysähtyä omalla matolla. Kaveria ei välttämättä tarvita.
Rataa kiertää kisan aikana 0-pyöriä, joilta saa apuan ongelma tapauksissa.


Kauhajoen kisa tulee just sopivasti. http://www.crosscountry.fi/index.php?ma ... eturnid=17

Tuolta löytyy myöhemmin kisan ilmoittautuminen. https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicEvents


Happi
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuossa on aiempi säie CC-kisojen perusasioista:

viewtopic.php?f=20&t=33829
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja THä »

CC:hen on tosiaan aika helppo lähteä mukaan. Näin aika tuoreena harrastajana voin muutaman vinkin omasta vinkkelistä kirjoittaa. Nämä siis itse koin sellaisina huomioitavina asioina:

- varikkomatto pitää olla virallinen huoltomatto. Maksaa luokkaa 40..50 e.
- kilpailunumeron saa ensin jonkun. Itse ostin mustaa ja valkoista kontaktimuovia (joku prisma/cittari/tiimari). Noista oli helppo askarrella oikealla fontilla ja oikean kokoisena oikea numero. Säännöistä löytyy tuo fontti ja koko. Tosin ei noita ole taidettu kovin tarkkaan katsoa että on ihan justiinsa.. Harrasteessa valkoinen pohja ja musta fontti. Ekasta kisasta lähtien on sitten pysynyt tuo sama numero.
- sammutin 6 kg ja leima voimassa (riittää kun on autossa)

- johonkin kerhoon pitää tosiaan kuulua ja kerhon pitää Moottoriliittoon näpätä tuo jäsenyys päälle
- itse olen ajanut kertalisensseillä. Olikohan 4 kisaa vuodessa kustannus +-0. Jos ajaa enempi, niin sitten vuosilisenssi. Tuo kertalisenssi on helppo lunastaa ilmoittautumisen yhteydessä netistä. Tuo odottelee sitten kisapaikan ilmoittautumisteltalla.

- katsastuksessa katsotaan esimerkiksi pinnojen kireys, vähän väljiä nivelistä/laakereista, jalkatappien jouset pitää olla ehjät, tuppien päät ehjät ja ohjaustangon pehmuste olla. Itsellä on etuvalon päällä ollut huopamaton pala parilla nipparilla kiinni. Äänet tosiaan mitataan myös, mutta raja aika väljä (toki pyörästä riippuen). Kypärästä vähän hihnoja nykivät ja katsovat vissiin ettei suurempia ruttuja ole.
- vakuutustodistus pitää olla. Omassa kilvellisessä ollut rekisteriote ja vakuutusyhtiön vakuutuskirjasta printti. Nuo on aina riittäneet.

Itse kisapaikalla ensin ilmoittautuminen johonkin teltalle, sitten katsastusjonoon jossa äänet, paperikatsastus ja tekninen katsastus. Siitä vaan pyörä sitten lähtökarsinaan odottelemaan ja itse ajokamoja vaihtamaan. Itse olen varannut jotain 1,5 h luokkaa. Kuitenkin periaatteessa pitäisi olla lähtöalueella 30 min ennen lähtöä (tosin tämä aika väljä aikamääre). Noin jää about tunti katsastuksiin ja kamojen vaihtoon. Ei tuossa ajassa kyllä ihmeitä reittiin ehdi tutustua, mutta onhan siinä se pari tuntia ajoaikaa reittiin tutustua :mrgreen:

Itse ajaminen on simppeliä: paukusta liikkeelle ja ruutulipun jälkeen radalta pois. Toki jossain välissä pitää siinä varikolla muistaa malttaa pyssätä.

Jos joutuu keskeyttämään, niin käyttää järkeä ettei aiheuta vaaraa noin ensisijaisesti (= kalusto reitiltä sivuun). Sitten käy vaan sanomassa ilmoittautumisteltalla numeron ja että homma jäi kesken. Sitten voikin lähteä roudaamaan pyörää pois metsästä. Muistaa vaan käydä sitten vielä ponderin palauttamassa :oops:

Itse olen etupäässä yksin ollut liikkeellä. Ehkä säästäisi jonkun sekunnin jos olisi kaveri tankkaamassa. Omalla tasolla ei mitään väliä.


Noin teknisesti ei mielestäni ole mitään kummallista kaluston suhteen. Ihan finaalissa olevilla jarrupaloilla tai ketjuilla/rattailla ei toki kannata lähteä. Perus ehjä pyörä kyllä tuon varmasti kestää. Rikkinäisellä taas ei kannata lähteä mihinkään muutenkaan.

Kitee olisi itsellä jotenkin kohtuumatkan päässä ja sinne saatan suunnata vielä tänä vuonna.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Hyvää infoa monesta vinkkelistä. Pitääpä kattoo jos sitte johonki kerhoon ryhtyis jäseneksi ja kokeilis, vois toki olla paikallaan ajella paikallista enskarataa kellon kanssa eka pari tuntia ilman rupattelu taukoja.

Mitäköhän mahtavat katsastuksessa sanoa puuttuvasta jarrupolkimesta joka on muuttanut osaksi kytkinkahvaa.. :roll:

Onko ohitustilanteissa tapana töötätä tms. jos takana tuleva vetää tosissaan suoritusta ja toinen vain rullailee maastosta nautiskellen..

Entäpä kirjoittamattomia (herrasmies)sääntöjä pysyä tietyllä ajolinjalla mutkassa, hypyssä, nousussa ym. vahinkojen välttämiseksi?
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Enska ja CC kisa höpinät

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ei muutako viivalle vaan. Tunnin jos jaksaa vetää enskarataa putkeen niin menee kaksikin cc rataa. Ohitustilanteessa voi huutaa tai kaasutella jos selvästi hitaampi on tiellä ja vastaavasti antaa tietä jos nopeempi on takana. Samalla kierroksella jos on niin sijoituksistahan siinä taistellaan niin pakko ei ole tietä antaa. Jarruista saattavat ihmetellä mutta pitäis kelvata. Jarruvalon pitää toimia vähintään toisesta päästä ainakin enskassa.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Vastaa Viestiin