KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
drpepper74
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Pyörä: KTM Adventure 990 -07
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja drpepper74 »

No nyt on anturi paikoillaan ja oireet helpotti mutta vielä kuumana rötää välillä. Ajamaan en päässyt ja en tiedä miten se ajossa käyttytyy. Ei se vaan vieläkään normaalilta tunnu.
Seuraavaksi suuttimet irti ja niille pesu ja testaus. Myös bensapumppua mietin että katsoisko sen vielä kertaalleen läpi.
https://youtu.be/ZPiPEw3Ehqg tässä on samanlaista oireilua ja kommenttikentässä selitettiin vian löytyneen bensapumppusta ja likasista suodattimista. Suodattimet on vaihdettu talvella mutta saattaahan se olla että meikäläinen on ryssiny sieltä jotain.
Muitakin hyviä ideoita saa esittää.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
690lli
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 06, 2018 10:00 pm
Pyörä: KTM 990 Adv R

To do.. / tarkistulistaa?

Viesti Kirjoittaja 690lli »

Eli täysin harkitsematta ja hetken mielijohteesta seisoo pihallani nyt vm. -09 Adv R. Mittarissa on maltilliset 67 tkm. Lähihistorian huolloista sen verran, että alan liikkeessä Tampereella on 47 tkm huolto on suoritettu, mutta sen jälkeen ei merkintöjä ole.

Pyörähän tärisee, rämisee ja kalkattaa melko mukavasti (normaaliuttako..?) Mitä te alan konkarit kehottaisittekin tarkistamaan ja mihin kiinnittämään näissä kilsoissa erityistä huomiota? Toki normi öljynvaihto yms. perusjutut hoidossa, mutta onko jotain teknisempää juttua, mikä pyörässä kannattaa ottaa työlistalle, jopa pikaisesti?
Avatar
Totti
Viestit: 1064
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Totti »

Jos huoltohistoria ei ole tiedossa niin aloittaisin isolla huollolla, eli öljyt, nesteet, tulpat ja venttiilien välykset.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Puisto
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 4:50 pm
Pyörä: 990S Adv, 450 EXC, 1100 Blackbird
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft- ... placement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Puisto kirjoitti:Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft- ... placement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)
Minkä vm. Adve kyseessä?
Avatar
drpepper74
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Pyörä: KTM Adventure 990 -07
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja drpepper74 »

drpepper74 kirjoitti:No nyt on anturi paikoillaan ja oireet helpotti mutta vielä kuumana rötää välillä. Ajamaan en päässyt ja en tiedä miten se ajossa käyttytyy. Ei se vaan vieläkään normaalilta tunnu.
Seuraavaksi suuttimet irti ja niille pesu ja testaus. Myös bensapumppua mietin että katsoisko sen vielä kertaalleen läpi.
https://youtu.be/ZPiPEw3Ehqg tässä on samanlaista oireilua ja kommenttikentässä selitettiin vian löytyneen bensapumppusta ja likasista suodattimista. Suodattimet on vaihdettu talvella mutta saattaahan se olla että meikäläinen on ryssiny sieltä jotain.
Muitakin hyviä ideoita saa esittää.
Vika löytyi....tovottavasti. Nyt on heitetty 50km kilsan testilenkki ja mopo pelaa normaalsiti.
TPSanturi ja lytyssä olevat map-anturin letkut tekivät kiusaa. Laitoin jo aiemmin rikkinäisen map-anturin letkun tilalle uudet letkut kirkkaasta pa-letkusta. No sepä kuumassa ja letkun sisällä olevan alipaineen takia meni lyttyyn. Tps-anturi taas flukella mitattuna hyppäsi 300ohmia yhdessä tietyssä kohdassa. Muilla alueilla anturia pystyi kääntämään n.50ohm välein.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Avatar
Puisto
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 4:50 pm
Pyörä: 990S Adv, 450 EXC, 1100 Blackbird
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Puisto »

mico kirjoitti:
Puisto kirjoitti:Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft- ... placement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)
Minkä vm. Adve kyseessä?
Potilas oli -06 990 ADV S
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tyhjäkäynti ongelmat palasi muutaman vuoden jälkeen. "TPS:n voltit" oli karannut yli sallitun. :evil:
Säätö 0,60 volttiin auttoi taas. :mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

palasipa taas täälläkin idle-vaiva, vaikka säädöt ihan kohdillaan. nyt on riesana noussut RPM:
kun lämpösenä starttaa ja HETI lähtee liikkeelle - esim. bensamittarilta poistuessa -
jää tyhjis sen jälkeen usein roikkuun 2100 RPM. sen sijaan jos koneen antaa käydä tyhjää hetken, se toimiikin ihan normaalisti.
paskamainen ajaa kun ei oo normaalia moottorijarrutusta.

taas alko ajatus ton idle-stepperin poistamisesta elää.... :evil:
se on jotenkin käsittämätön laite vaivoiksi asti. ecusensorilla seurailtuani sen sielun elämää huomasin, että se stepperin "target" ja "current step" seuraa moottorin kierroksia koko ajan eli säätää-veivaa idle-tasoo ilmeisesti ihan työkseen.

---
onko kukaan muuten saanut tolkkua ja varmaa oikeeta tietoa noiden yläläppien (2nd butterflies) funktiosta, siis miksi ne tuolla oikein alun alkaen on? mullakin ne on ollu jo kauan 100%, siis koko ajan auki, hyvin toimii kone eikä kulutukseen mitään vaikutusta, eli ne vois raksia kokonaan veks.
Viimeksi muokannut Ludwig, La Heinä 20, 2019 11:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Ludwig kirjoitti: onko kukaan muuten saanut tolkkua ja varmaa oikeeta tietoa noiden yläläppien (2dn butterflies) funktiosta, siis miksi ne tuolla oikein alun alkaen on? mullakin ne on ollu jo kauan 100%, siis koko ajan auki, hyvin toimii kone eikä kulutukseen mitään vaikutusta, eli ne vois raksia kokonaan veks.
Ei oo miulla faktaa noista"perhosista", jotkut tosiaan poistaneet ne kokonaan ja vaikutus jäänyt olemattomaksi. :roll:

Myös kaasuvaijerien lieväkin takeltelu aiheuttaa tyhjäkäyntihäiriötä. Johtuen kai, kun tps on niin tarkka tuosta asennostaan.
Ja tietenkin välys pitää olla vaijerissa!
-jarkko-
Kuvat
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Noilla 2. läpillähän on näissä koneissa riippuen vuosimallista parikin tarkotusta. Kaikissa muuttavat ilman nopeutta / pyörteilyä pienillä kierroksilla jotta bensa palaa paremmin ja tavaraa saadaa sylinteriin enemmän. Eli enemmän tehoa pienillä kierroksilla. Toinen tarkoitus oli R mallin esittelyn jälkeen kuristaa ei-R mallien tehoa huippukierroksilla.

Jotain dynolappuja muistan nähneeni netissä että kokonaan poistamalla saattaa pari heppaa saada huipputehoa. Teoria on että se akseli ja auki olevakin läppä hieman haittaa virtausta.

Joskus aikanaan noita karttoja hinkkasin aika paljon enkä ainakaan itse tykännyt 100% auki asetuksesta joten epäilen etten myöskään kokonaan poistamista koskaan tee. Kokeilin myös vakio ja jotain vakion ja 100% väiltä mutta palasin vakioon aina. Mitään aukotonta kokeilua en suorittanut kun tuo soppa&sytytys oli sillon päällimmäisenä. Tietysti jos ajo olisi pääsääntöisesti isolla kaasulla isoilla kierroksilla niin sillon tuskin on kovin suurta haittaakaan niitä poistaa.

Mulla oli tuo tyhjäkäynnin roikkumisominaisuus mutta muistaakseni häipyin kun kaasuvaijerin säädön teki oikein TuneEcua käyttäen.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

60tkm mittarisa. Välivapaita alkaa sattuun laatikosta kohalla aiempaa useammin. Koneessa Castrolin 10w50 täyssynteettiset. Eka öljynvaihto tätä lientä. Onko havaintoja, liittyykö kilsoihin vai alkaako vaan öljyt väsymään.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Peltsi kirjoitti:60tkm mittarisa. Välivapaita alkaa sattuun laatikosta kohalla aiempaa useammin. Koneessa Castrolin 10w50 täyssynteettiset. Eka öljynvaihto tätä lientä. Onko havaintoja, liittyykö kilsoihin vai alkaako vaan öljyt väsymään.
Eipä ole välivapaita ilmennyt, yli 70tkm ja Teboilin 4T-SuperBike 15W-50 koneessa useimmin.
-jarkko-
Kuvat
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää on nyt muuttuneiden synergiouden ajanu yhen vaihon vastaavalla Motulilla ja nyt nuo Castrolit. Pitää nyt laittaa uudelleen vielä nuo Castrolit. Ennen oli aina Motorexonat, mutta sen saatavuus heikkeni kovin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Omasta Superista ainakin huomaa välivapaista että nyt olisi viimeistään aika vaihtaa voiteet.
Vastaa Viestiin