BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

makiaho
Viestit: 2
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 3:30 pm
Pyörä: BMW F650

BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Moi,
juuri hankittu Funduro vuodelta 1995.
Ekana öljyt ja suodatin vaihtoon, kun ei ole tietoa aiemmista huolloista.
En löytänyt varmuutta, millainen öljy ja kuinka paljon tarvitsee. Voisin kuvitella tietysti, että järkikaupasta osaavat oikeanlaista antaa ja 4 litraa riittää varmasti (ainakin jossain uudemmassa oli 2,5 l tilavuus) , mutta osaisitteko neuvoa.
Lisäksi: tarvitseeko suodattimen lisäksi jotain tiivisteitä vaihtaa samalla. Entä hoituuko perustyökaluilla? Onko jotain muuta, huomioonotettavaa tuossa öljynvaihdossa? Entä muuta, mitä kannattaa erityisesti tarkastaa pyörästä näin aluksi (ketjut, rattaat, vaijerit, letkut toki käyty läpi)

Pekka
Bluestone
Viestit: 389
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Imukurkut.... ne pykii ja vuotaa.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Viesti Kirjoittaja Patukka »

makiaho kirjoitti:Moi,
juuri hankittu Funduro vuodelta 1995.
Ekana öljyt ja suodatin vaihtoon, kun ei ole tietoa aiemmista huolloista.
En löytänyt varmuutta, millainen öljy ja kuinka paljon tarvitsee. Voisin kuvitella tietysti, että järkikaupasta osaavat oikeanlaista antaa ja 4 litraa riittää varmasti (ainakin jossain uudemmassa oli 2,5 l tilavuus) , mutta osaisitteko neuvoa.
Lisäksi: tarvitseeko suodattimen lisäksi jotain tiivisteitä vaihtaa samalla. Entä hoituuko perustyökaluilla? Onko jotain muuta, huomioonotettavaa tuossa öljynvaihdossa? Entä muuta, mitä kannattaa erityisesti tarkastaa pyörästä näin aluksi (ketjut, rattaat, vaijerit, letkut toki käyty läpi)

Pekka
Täältä löytyy korjaamokäsikirja, https://www.carlsalter.com/bmw-service-manuals.asp. Siinä on kaikki tieto mitä tarvitset. Valmistajan suositus öljyn viskositeetille on 20w-50. Omassani olen käyttänyt öljynä Castrolin Power1 20w-50 jota Suomessa hiukan huonosti saatavana, itse ostan Saksasta. Motulin vastaava 5100 20w-50 käy myös hyvin.

Momenttiavain on ainakin minusta välttämätön työkalu, kiristysmomentit ovat niin pieniä että ranteella menee takuuvarmasti ylikiristyksen puolelle. Joku - jos sellaista ei jo valmiiksi ole - noin 2-20 Nm on oikein hyvä pienille momenteille. Isommille sitten toinen, vaikkapa 20 - 65 tai 100 Nm.

Öljytilavuus muistaakseni 2,0 litraa ja tyhjennystulpat sekä runkoputkessa ja moottorin pohjassa. Uutta öljyä laitetaan öljysäiliöön ensin noin 1,5 litraa jä käynnistetään moottori hetkeksi, sen jälkeen lisätään loput 0,5 litraa. Jos täyttää kerralla sen 2,0 litraa niin öljysäiliö tulvii yli.

Öljynsuodattimen kotelon kannen kiristysmomentti taisi olla 10 Nm ja ei kannata ylikiristää, tulee vain ylimääräistä askaretta. Ohje on että kannen o-rengas pitäisi uusia aina kun suodatin vaihdetaan.

Sen moottorissa olevan tyhjennystulpan kiristysmonentti on korjaamokirjassa liian suuri, jos oikein muistan niin 40 Nm. Mikä on ehdottomasti liikaa. Jos siihen kiristää ja kierre on märkä niin kierteiden rikkoutuminen on todennäköistä. 18-20 Nm riittää varmasti märkään kierteeseen. Tässä kannattaa olla todella tarkkana, mistäkö tiedän. Rikkoutuneen kierteen korjaukseen löytyy bemarilta kyllä korjaussarja mutta on melko arvokas, muistaakseni reilun satasen ja rahdit päälle. Runkoputken tyhjennystylpan momentti on 10 Nm.
makiaho
Viestit: 2
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 3:30 pm
Pyörä: BMW F650

Re: BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Ok, kiitos perusteellisista vastauksista!
Vielä yksi kysymys: pyörä haisee tallissa aivan helkkaristi bensalle. Hana on kiinni, eikä lätäkköä ole valunut alle - voi tietysti olla haihtunut maasta.
Eka tankilliselle aika rauhallisessa ajossa - tosin kaupungissa - kulutus oli 7,5l / 100 km. Tuntuu aika paljolta.
Hyviä keinoja etsiä vuotoa? Ei, ei tulitikulla..

pekka
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 Öljynvaihto + veteraanipyörän 'ensihuolto''

Viesti Kirjoittaja Patukka »

makiaho kirjoitti:Ok, kiitos perusteellisista vastauksista!
Vielä yksi kysymys: pyörä haisee tallissa aivan helkkaristi bensalle. Hana on kiinni, eikä lätäkköä ole valunut alle - voi tietysti olla haihtunut maasta.
Eka tankilliselle aika rauhallisessa ajossa - tosin kaupungissa - kulutus oli 7,5l / 100 km. Tuntuu aika paljolta.
Hyviä keinoja etsiä vuotoa? Ei, ei tulitikulla..

pekka
Joo, kuluttaa liikaa, ehjä pyörä menee tuonne 4,5 L/100kn tuntumaan. Vuotanee neulaventtiilin pesän o-renkaista, on se yleisin paikka josta nuo vuotavat ja bensat menevät ilmanpuhdistimen koteloon. Hanki e-baysta Keyster K-1345BK korjaussarjat molempiin kaasuttimiin https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... K&_sacat=0. Ja kun olet nuo sarjat saanut kaasuttimet purkuun, ultraäänipesu ja uudet lelut sisään. Tässä asiassa ei taida olla oikotietä onneen....

Ja täällä lisää aiheesta omakohtaisen kokemuksen kautta. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=35906.
Vastaa Viestiin