BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

JariKoo
Viestit: 150
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Pyörä: R1100GS, XF650
Paikkakunta: Kajaani

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja JariKoo »

JariKoo kirjoitti:
JariKoo kirjoitti:Pyöränä jo aiemmin mainittu r1100gs
Muutoksia vakioon:
power commader asennettu jonkin edellisen omistajan toimesta, samoin "teho" äänenvaimennin
Penkitetty


Tähän mennessä minä uusinut vikaa etsiessä:
Puola
Tulpanohdot
Tulpat
Bensapumppu
Suodatin


läppärunkojen synkronointi tsekattu pariinkertaankin, ja pitäisi olla ok.

Vikana:
Nyhtää/nykii / pätkii / ravistaa edelleen noin 3500rpm alueella.

Äsken 0c lämpötilasta pihalla ei luvannutkaan kun yritin startata, siis pyöritti kyllä ihan ok, muttei käynnistynyt (kylmäkäynnistysvivulla tai ilman, liian laiha seos? )


Tyhjäkäynnillä toimii ja kuormittamattomana kierroksilla.
Ajossa / kuormitettuna ei.

Eikä toimi PowerCommanderilla tai vakio Ruiskunohjauksella (powercommanderilla ehkä vähän paremmin?)

Seuraavaksi koittaa vaihtaa hal-anturit? suuttimien tukkeentuminen? mitähän muuta voisi vielä tsekata?

Nyt pyörä tallissa lämpenemässä, mutta pitää vähän(Paljon) siivota että sopii jotain tekemäänkin.
Myöskään venttiilin välyksiä en ole tarkastanut, mutta oli mielesäni viiimekeväänä säädetty. Jos pakoventtiili vähän kuumana kantaisi, voisiko tehdä moista?

Sorry aiemmansta enemmän sekavasta viestistä, tuli kännykän kautta purettua ahdistusta, ja siilä editointi on vähintäänkin haasteellista.

Ohuesti harmittaa, kunnolla ajamaan ei ole oikein päässyt koko aikana.
Eilen illalla löytyi taas motivaatiota, putsailin liittimiä, ja putsasin halanturit, paineilmalla ja puhistusspraylla. (ei ollut kyllä oikeastaan mitään, mutta silti.)

Loppuillasta kun tallissa käytin niin tuntui että ei olisi enään pätkinyt, joten tänään koeajolenkki, ja kyllä nyt tuntuisi että isoin pätkiminen olisi loppunut.

Epäilys on siis hal anturin liittimissä? tai sitten antureissa oli joku roska?


Pitää nyt talvenaikana saada penkitykseen, ja säädätykseen.
Samalla sais ajettua laajakaista lambdan että miten seokset menee vs oma lambdan näyttämä.

Miten Bensapumpun ja bensamittarin maadoitus / jännitesyöttö tulee tankille, Kun tuntuu kauhean vallattomasti seilaavan tuo bensanpinta nykyisin?

Nyt alkaa olla toimivahko.

Läppärungot näytti mittarilla ok, ei olleet kuitenkaan, alusta asti itse tekemällä sai kondikseen :roll: ..
(toinen messinkiruuvi oli montakierrosta auki, toinen ei juurikaan, oli vaijerilla kompensoitu. :evil: :evil: )

uudet tulpat laitettu (taas) Nyt paikoillaan kokeeksi halvat perustulpat (tarkistan tyypin kun käyn tallissa olisko ollut BCPR7??-11) puuilosta, 4,90/kpl
Samalla Reissulla ostin Denson iridiumit (Iridium IK22) 14,90€/kpl motonetistä, samoin motonetin, Suosittelemat? 2 kärkiset NGK:t (BKR7EKC, nämä olikin jo siellä paikallaan aienminkin... ) (koska virallisia kolmikärkisiä ei ollut, BCP7ET)
Kokeillaan nuita iridiumeja vaikka seuraavaksi.


Vanhoja suuttimia koitettu putsailla?
Tulossa vielä uudet suuttimet. (r1200gs suuttimet, sovittimilla, setti)


Eli bensan puutetta ollut, synkat sekaisin ja taispa se polttaa parit tulpatkin kokeilujen aikana.

Pitkä reissu. .
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...
JariKoo
Viestit: 150
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Pyörä: R1100GS, XF650
Paikkakunta: Kajaani

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja JariKoo »

Tuli tilattua tills.de stä uudet 1200gs suuttimet asennus/sovitus sarjoineen.


Nyt toimii hienosti.

Olipa sitkas projekti.
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

Hieno homma. Mikä näistä toimenpiteistä auttoi eniten ?
JariKoo
Viestit: 150
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Pyörä: R1100GS, XF650
Paikkakunta: Kajaani

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja JariKoo »

Epäilen että juurisyy oli nuo suuttimet keski kierrosalueella ei piisannut vedettäessä kakku.

Muuten, suuttimissakin on suodattimet.

https://www.finjector.com/fin/suodatink ... n-p-456576

Tämän pitäisi? Käydä

Jos lauantaina käyttäisi penkissä..
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...
markou
Viestit: 3
Liittynyt: Su Elo 20, 2017 3:15 pm
Pyörä: BMW R850R

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja markou »

Startatessa startti rääkäisee lopussa samallalailla kun starttaisi liian pitkään. Onko tietoa kenelläkään painanko vaan liian pitkään vai onko jotain hajoamassa...Kone kyllä käynnistää ihan ok mutta en muista ennen tätä rääkäisyä lopussa tulleen. Ehkä vaan peukun liike hidastunut :) Muistelen jostain tästä langasta lukeneeni että hiilet olis loppumassa tms.? :?

2001, 70kkm kelattuna pyörällä.

Mulla tuli takaisinkutsu myös:
Moottoripyörässänne on avoin takaisinkutsukampanja koskien polttoainejärjestelmän pikaliittimien tarkastusta.
No eihän tuossa edes ole edes pikaliittimiä tai ex-omistaja ottanut ne pois. Eli se siitä.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

markou kirjoitti:Startatessa startti rääkäisee lopussa samallalailla kun starttaisi liian pitkään. Onko tietoa kenelläkään painanko vaan liian pitkään vai onko jotain hajoamassa...Kone kyllä käynnistää ihan ok mutta en muista ennen tätä rääkäisyä lopussa tulleen. Ehkä vaan peukun liike hidastunut :) Muistelen jostain tästä langasta lukeneeni että hiilet olis loppumassa tms.? :?

2001, 70kkm kelattuna pyörällä.

Mulla tuli takaisinkutsu myös:
Moottoripyörässänne on avoin takaisinkutsukampanja koskien polttoainejärjestelmän pikaliittimien tarkastusta.
No eihän tuossa edes ole edes pikaliittimiä tai ex-omistaja ottanut ne pois. Eli se siitä.
Ettei vain karahtaisi vasemman puolen jakokoketju, voi pitää aika ruman äänen juuri kun on moottori käynnistynyt. Tätä voi aivan hyvin luulla startista tulevaksi ääneksi. On aivan normaali ominaisuus.

Syy tähän on vahempi öljytoiminen jakoketjun kiristin josta öljy valuu vähitellen, pyörän seisoessa, pois ja kiristin on hieman löysällä siihen asti kun öljynpaine käynnistyksen jälkeen palaa. Tämä ei aiheuta toimenpiteitä jos ääni ei muuten häiritse. Jos häiritsee on saatavissa päivitetty kiristin jonka vaihtamalla ongelma poistuu.

Siis tämä: http://www.beemershop.com/Merchant5/mer ... TONUPGRADE

Tuossa ässässä piti jakoketju ääntä käynnistettäessä kun sen ostin, ei joka käynnistyksessä mutta aika usein. En viitsinyt sitä karausta kuunnella ja ratkaisin asian ostamalla uudemman mallin ketjunkiristimen ja ääntelyt loppuivat siihen.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Patukka kirjoitti: Syy tähän on vahempi öljytoiminen jakoketjun kiristin josta öljy valuu vähitellen, pyörän seisoessa, pois ja kiristin on hieman löysällä siihen asti kun öljynpaine käynnistyksen jälkeen palaa. Tämä ei aiheuta toimenpiteitä jos ääni ei muuten häiritse. Jos häiritsee on saatavissa päivitetty kiristin jonka vaihtamalla ongelma poistuu.

Siis tämä: http://www.beemershop.com/Merchant5/mer ... TONUPGRADE
Tuon päivitetyn kiristimen osat saa myös Suomen BMW kaupasta sekä Motorworksiltä Englannista.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Pekkavee kirjoitti:
Patukka kirjoitti: Syy tähän on vahempi öljytoiminen jakoketjun kiristin josta öljy valuu vähitellen, pyörän seisoessa, pois ja kiristin on hieman löysällä siihen asti kun öljynpaine käynnistyksen jälkeen palaa. Tämä ei aiheuta toimenpiteitä jos ääni ei muuten häiritse. Jos häiritsee on saatavissa päivitetty kiristin jonka vaihtamalla ongelma poistuu.

Siis tämä: http://www.beemershop.com/Merchant5/mer ... TONUPGRADE
Tuon päivitetyn kiristimen osat saa myös Suomen BMW kaupasta sekä Motorworksiltä Englannista.
Joo, niin saa. Tuo linkki olikin vain esimerkki siitä mitä tarvitaan jos tuon kiristimen aikoo vaihtaa, ei kehoitus hankkia osia jenkkilästä.

Itse ole viimeaikoina ostanut suuren osan tarvitsemistani osista täältä, https://www.biketeile-service.de/. Heiltäkin näyttää tarvittavat osat löytyvän.
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Nomad »

markou kirjoitti:Startatessa startti rääkäisee lopussa samallalailla kun starttaisi liian pitkään. Onko tietoa kenelläkään painanko vaan liian pitkään vai onko jotain hajoamassa...Kone kyllä käynnistää ihan ok mutta en muista ennen tätä rääkäisyä lopussa tulleen. Ehkä vaan peukun liike hidastunut :) Muistelen jostain tästä langasta lukeneeni että hiilet olis loppumassa tms.? :?

2001, 70kkm kelattuna pyörällä.

Mulla tuli takaisinkutsu myös:
Moottoripyörässänne on avoin takaisinkutsukampanja koskien polttoainejärjestelmän pikaliittimien tarkastusta.
No eihän tuossa edes ole edes pikaliittimiä tai ex-omistaja ottanut ne pois. Eli se siitä.
Epäilisin, että startti on vain niin paskainen, ettei solenoidi jaksa irroittaa kovin nopeasti vauhtipyörältä. Startti irti ja huolellinen putsaus. itsellä oli samaa vikaa ja putsaus auttoi ääningelmiin. Ja siihen sai muistaakseni jonkinlaisen huoltosarjankin.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

Tämä oli se aihe ( takaisinkutsukampanjan kirje ) motrinic plugi ja samalla tarkastettiin nopeusmittarivaijerin kulkureitti ettei hankaa tuota etujarruputkea poikki. Omasta mielestä turha keikka tuon plugin suhteen .Mutta hyvä tietysti että vanhemmistakin pyöristä pidetään huolta.
https://advrider.com/f/threads/r1150gs- ... ng.966158/
Omassa pyörässä ei ollut mitään plugia paikoillaan ennen. Gessussa kiinni katalysaattori + leovincen sbk äänenvaimennin ja boosterplug https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -180p.html
Liitteet
DSC_1816.JPG
DSC_1817.JPG
DSC_1818.JPG
markou
Viestit: 3
Liittynyt: Su Elo 20, 2017 3:15 pm
Pyörä: BMW R850R

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja markou »

Epäilisin, että startti on vain niin paskainen, ettei solenoidi jaksa irroittaa kovin nopeasti vauhtipyörältä. Startti irti ja huolellinen putsaus. itsellä oli samaa vikaa ja putsaus auttoi ääningelmiin. Ja siihen sai muistaakseni jonkinlaisen huoltosarjankin.
Kiitos, tätä pitää tutkia/kokeilla joskus.

Tuo ketjun päivitetyn kiristimen olen vaihtanut ja se ääni kyllä tulee startista mielestäni muutenkin.
Hat3
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 24, 2017 2:23 pm
Pyörä: BMW 1100gs

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Hat3 »

Käynnistysnappulan kontaktipintojen putsaus r 1100 gs -95?

Mites tämä onnistuu ilman että yritän ja erehdyn. Ajattelin nyt tehdä tämänkin ennen reissuun lähtöä.

Kaasuvaijerin ja kytkinvaijerin rasvaus neuvoja otan mielelläni kanssa vastaan, varsinkin jos noissa jotain kikkoja.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hat3 kirjoitti:Käynnistysnappulan kontaktipintojen putsaus r 1100 gs -95?

Mites tämä onnistuu ilman että yritän ja erehdyn. Ajattelin nyt tehdä tämänkin ennen reissuun lähtöä.

Kaasuvaijerin ja kytkinvaijerin rasvaus neuvoja otan mielelläni kanssa vastaan, varsinkin jos noissa jotain kikkoja.
Käynnistysnappulan putsauksesta ei ole tietoa. En ole sitä vielä tehnyt 20 vuotta vanhaan pyörään.

Vaijereita ei pidä öljytä.
Niissä on sisällä teflonvuoraus, joka ei tykkää öljystä.

Kovaa ajoa vaan. Selvisit helpolla. :D

Ota kuitenkin vaijerinkorjaussarja Motonetistä mukaan.
Sillä voi kätevästi korjata katkenneen kytkinvaijerin, kun vaihtaa vaan sen vaijerin sinne kuoreen.

Tuommoinen, klik

PS. Tuli vielä mieleen, että jos starttinappula ei toimi, niin startata voi suoraan sieltä startin päästä laittamalla lyhyen johdonpätkän sen ison virtakaapelin ja pienen solenoidinjohdon liittimen väliin. Tai vaikka pari rautanaulaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hat3
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 24, 2017 2:23 pm
Pyörä: BMW 1100gs

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Hat3 »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Helpolla pääsen siis ja otan vaijerin mukaan. Kiitos informaatiosta jälleen!
kopi
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 24, 2008 2:34 pm
Pyörä: bmw r1100gs
Paikkakunta: kanta-häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja kopi »

Minulla olisi tiedossa 16tkm ajettu R1100S entinen poliisien harjoituspyörä, itsellä 115tkm ajettu 1100GS. Millainen homma olisi tehdä ässästä gessu?
Etupäässä jousitus, ohjaustanko ja mittaristo (johdotus?) erilainen, samoin ainakin takaiskari erilainen, muuten runko ym näytti samalta kuin GS.
Vai olisiko ässästä helpompi vaihtaa moottori ja vaihdelaatikko gessuun? Ässässä olisi ABS, GS:ssä ei..
Vastaa Viestiin