DID ketjut
Valvoja: Moderaattorit
DID ketjut
20000 ajetut, automaatin öljyämät ketjut. Sivulevy on ajautunut laitaan ja X-rengas on pullahtanut pois välistä. Tämänlaisia lenkkejä löytyy 8 kpl. Outoa, ketjut on muuten hyvässä kunnossa, rullaa tasaisesti myös viallisten lenkkien kohdalla. Löysin foorumeita kolutessani samanlaisia kuvia joissa syyksi epäiltiin O- renkaat tuhoavia liuottimia tai öljyjä..mutta näissäkin, kuulemma muutoin hyväkuntoisissa ketjuissa, oli sivulevy liukunut laitaan.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
- Pyörä: 890 Adventure R
- Paikkakunta: SASTAMALA
- Viesti:
Re: DID ketjut
Kyllä 20000km hiekkaa ja öljyä syö noita jo muutenkin.
Nuo kilsat on mielestäni riittävät. Vaihtoon sen kummempia ihmettelemättä.
Nuo kilsat on mielestäni riittävät. Vaihtoon sen kummempia ihmettelemättä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.
p.050nelkolnol8957
p.050nelkolnol8957
Re: DID ketjut
Onhan nuo jo rullanneet, kuntonsa puolesta menisi vielä pitkään mutta nuo puuttuvat O-renkaat kyllä tarkoittavat että hylkyyn menevät vitjakset, ei näillä uskalla Venäjän syrjäkylille lähteä. Lähinnä kiinnostaa tässä se että onko tämä yleistä että ketjun sivulevyt irtoavat holkinpäältä. DID on käsittääkseni kuitenkin ihan kohtuullisessa maineessa vaikkakin samaa ilmiötä ihmettellevällä jenkki foorumilaisella oli myös DID ketjut.
-
- Viestit: 170
- Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
- Pyörä: Ktm 990 adventure
- Paikkakunta: Oulu
Re: DID ketjut
Just tuollaiset did zvm-x ketjut oli 31tkm, ja ei niissä mitään vikaa ollut kun vaihdoin nyt talven aikana uudet samanlaiset tilalle. Voisko syynä olla esim ketjun pesuspray?
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Re: DID ketjut
Semmonen tuli vaan mieleen, että eihan rattaissa ole jotain kolhua tai vääntynyttä hammasta, joka sitten kiilaisi noita lenkkejä auki? Tai jos on pyörähtänyt jotain hiekkaa, kiviä tms. sopivasti rattaan ja ketjun välissä, joka aukonut noita lenkkejä. Sen seurauksena sitten x-rengas pullahtaa välistä pois. Joka tapauksessa uskoisin x-renkaiden lähtemisen enemmän seuraukseksi lenkkien leviäimisestä kuin syyksi.
Re: DID ketjut
Mitään pesuaineita vitjat eivät ole nähneet. Pyyhitty vain välillä froteekankaalla sivulevyt puhtaaksi. Eipä ketjuissa pesutarvetta ole ollutkaan, automaatti rasvari työntää öljyä joka pois linkoutuessaan vie hiekat mennessään.
Kulutustavaraahan ketjut ovat, tuo sivulevyjen liukuinen ei vain kuulu kuvioon...
Kulutustavaraahan ketjut ovat, tuo sivulevyjen liukuinen ei vain kuulu kuvioon...
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: DID ketjut
Onko rataslinja suora? Vinolla rataslinjalla ketju kuormittuu enemmän toiselta puolelta ja ratas alkaa liu'uttamaan sivulevyä pois holkin päältä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: DID ketjut
Varmaankin näin, sivulevyt on pullauttaneet O-renkaat. Takaratas, Ironman merkkinen on aivan virheetön ja suora. Vain hiukan kulunut. Eturatas samoin hyvässä kunnossa. Ketjussa ei näy mitään jälkiä jotka viittaisivat mihinkään ulkopuoliseen tekijään. Hiukan hupaisaa kieltämättä murehtia julkisesti käytettyjen ketjujen perään mutta kiinnostaisi tietää mikä teki näistä hylkytavaraa..
Re: DID ketjut
Vinoon vetävä linjaus varmaan tärvelee ketjut nopeasti. En ole erikseen millään työkalulla ketjulinjaa tarkastanut, takahaarukan merkit kohdalleen ja työntömitalla vielä säätöruuvin pituudesta varmistunut. Ketjuissa tai rattaissa ei näy minkäänlaista kulumajälkeä joka kertoisi sivuun kampeamisesta.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 7:56 am
- Pyörä: Honda Transalp
- Paikkakunta: Kuopio
Re: DID ketjut
Olen aikeissa vaihtaa juuri tuollaiset ketjut Transuuni. Ostin jopa oikean niittaustyökalun. Onko mitään mikä voisi mennä pieleen ketjua niitatessa?
Kiitos jo etukäteen.
Kiitos jo etukäteen.
Re: DID ketjut
Mittaa tehtaan lenkkien leveys ja purista uutta sivulevyä vähän kerrassaan ja mittaa usein työntömitalla ettei mene liian syvään puristus.
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: DID ketjut
Jos hommasit DID:n oman työkalun, niin sille löytyy valmistajan oma ohjevideo Youtuubista.Sepe-Susi kirjoitti:Olen aikeissa vaihtaa juuri tuollaiset ketjut Transuuni. Ostin jopa oikean niittaustyökalun. Onko mitään mikä voisi mennä pieleen ketjua niitatessa?
Kiitos jo etukäteen.
Ketjun ja rattaiden vaihto olisi itsellänikin edessä ennen lomareissua. Jos olisi tällä kertaa viisas ja vaihtaisi etukäteen, Norjassa vaihdatettuna kesken reissun sille tulee hieman liikaa hintaa (n. 400€)! 24 tonnia ajetuille AT:n ensiasennusketjuille pari sadepäivää ruotsalaisella soralla oli liikaa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 7:56 am
- Pyörä: Honda Transalp
- Paikkakunta: Kuopio
Re: DID ketjut
Kiitos vinkeistä ja video-opastuksesta. Helpostipa tuo niittaus näyttäisi käyvän.
Re: DID ketjut
Juu tuossa DIDn työkalussa on toppari (ura) sitä sivulevyn puristusta varten, eli videossakin sanotaan kiristys kunnes toppaa.JuhaL kirjoitti:Jos hommasit DID:n oman työkalun, niin sille löytyy valmistajan oma ohjevideo Youtuubista.Sepe-Susi kirjoitti:Olen aikeissa vaihtaa juuri tuollaiset ketjut Transuuni. Ostin jopa oikean niittaustyökalun. Onko mitään mikä voisi mennä pieleen ketjua niitatessa?
Kiitos jo etukäteen.
Ketjun ja rattaiden vaihto olisi itsellänikin edessä ennen lomareissua. Jos olisi tällä kertaa viisas ja vaihtaisi etukäteen, Norjassa vaihdatettuna kesken reissun sille tulee hieman liikaa hintaa (n. 400€)! 24 tonnia ajetuille AT:n ensiasennusketjuille pari sadepäivää ruotsalaisella soralla oli liikaa.