Tasen BMW K100 Urban G/S

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Tase »

Oikeastaan tämä projekti on puolivahingossa ja sattumalla syntynyt. Kaikki alkoi siitä kun kurapyöräveli mek aloitti syyskuussa projektinsa.

http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopi ... =8&t=41811

Seurasin jutun kehittymistä ja sain selville, että maailmanlaajuisesti on varsin suosittua rakennella K-sarjan bemuista caferacereita ja scramblereitä. Aikaisempi kokemus K-sarjasta oli työkaverilta jolla oli vuosimallin 1985 K100RS vuosituhannen vaihteen kahta puolta, sellainen hopean harmaa. Katselin pyörää joskus työpaikan parkkipaikalla. Itse olin siinä vaiheessa ollut jo 15 vuotta tauolla mp-hommista, joten kovin syvällisesti en pyörään silloin perehtynyt. Eräänä syyskuun päivänä kävin katsomassa mekin projektia ihan livenä. En voinut olla huomaamatta sitä innostusta ja perehtyneisyyttä asiaan mikä hänestä paistoi. Kotimatkalla mielessä jo juolahti, että jospa minäkin hommaisin talveksi puuhaa. Seuraava aamu oli sunnuntai, puhelimeen oli jäänyt ääni päälle ja klo 6 eräs aamuvirkku kaveri herätti minut tekstiviestillä. Uni ei enää tullut ja tabletti tarttui käteen. Sieltä nettimoto auki ja ihan mielenkiinnosta hakuun K-bemarit. Kuis ollakaan, nelostien varrella 200 km etelään oli tullut myyntiin 1987 K100RS, noin 137 tkm ajettu yksilö. Soitin myyjälle niin aikaisin kuin kehtasin, eli 9 maissa. Pyörä oli ollut hänellä 6 vuotta. Hän oli vaihtanut siihen 1985-mallin kardaanin ja perän, uudemmissa kun tahtoo spoorit olla melko lopussa. Muitakin huoltoja hän oli tehnyt. Sovimme että iltapäivästä tulen katsomaan pyörää ja tuon sen ajamalla kotiin. Otin apulaiseksi aamuvirkun kaverini, hän voisi ajaa auton takaisin kun minä ajelen bemarilla. Perillä pyörä oli sovitussa kunnossa, huoltokirjaakin oli joskus vuosien varrella täytelty ja pyörä oli ihan ajokuntoinen. Hinta ei ollut alunperinkään päätä huimaava, sekin saatiin säädettyä kohdalleen. Illalla K100RS oli omassa tallissa.

Maanantaina alkoi mietiskely, mitä ihmettä minä tuosta rakennan. Ajatuksena oli pitää se päivittäiseen ajoon sopivana, joten lyhytperäiset matalasarviset caferacerit eivät siihen tuntuneet sovelialta. Scrambler kävi mielessä, toisaalta 60-70 luvun tyyliset pyörät eivät kauheasti kiehtoneet kun mopo ja kevarikausi oli 80-luvulla. Mitään sorapyörääkään siitä ei kannata rakentaa, siihen on paljon parempiakin pyöriä. Tätä mietiskelyä jatkui muutama päivä. Sen lomassa vaihdoin Bemuun pystymmän ja leveämmän ohjaustangon, jolloin ajoasento tuli itselle paremmaksi. Ajatus kypsyi että jos siitä tekisi jonkinlaisen enduron. Sitten yksi kaunis hetki tapahtui valaistuminen, tuohan on BMW. BMW aloitti 80-luvulla enduroiden tekemisen, malli oli R80G/S ja myöhemmin R100GS. Sitten alkoi ankara googletus, jos tuosta tekee "gessureplican", mitä se käytännössä tarkoittaa. Onneksi BMW on jo miettinyt sen valmiiksi. 2017 tuli myyntiin BMW R nineT -mallisto, joista eräs malli on Urban G/S. Se on nykypyöristä todella kiehtova, mp-messuillakin tuli syynättyä sitä aika tarkasti. Tämä sivusto menee asiassa vielä vähän pitemmälle:

http://www.bikeexif.com/bmw-paris-dakar-bike

Siitä kehittyi projektin kantava idea, K100 Urban G/S. Pyörään vanhojen gessujen ulkonäköä, urbaaniutta on sitten hyvät ominaisuudet asfalttiajoon. Tarkoitettu kevyeen iltacruisailuun, ehkä jonkinlaisiin päivämatkoihinkin. Eli käytännössä: pyöreä ajovalo, GS-maski, eteen ylälokari, jonkinlainen tavarateline. Väriksi tietenkin BMW Alpine white, no lokareissa on se väri mikä niissä sattuu olemaan. Eikä haittaisi vaikka maallikko ei edes tajuaisi, että kyseessä on rakenneltu pyörä.

Talvi kului rakentelun ja mietiskelyn, yrityksen ja erehdyksen kautta. Joku neuvoi että mittaa kahdesti ja katkaise yhden kerran. Ei se silti aina toiminut, harvassa on ne uudet osat jotka heti ensi kerralla sattuivat kohdalleen. Samaten vierekkäiset osat vaikuttavat toisiinsa, ne kaikki täytyy ottaa huomioon ennenkuin toimiva ratkaisu syntyy. Esimerkiksi keulassa pitää mittaristo, virtalukko, maski, etulamppu säätöineen, vilkut ja lokarin kiinnike kaikki huomioida yhdellä kertaa. Vanhan pyörän rakentelussa on tuplatyö: peruskunnostus ja rakenteluosuus. Monesti piti iteroida ja katsella youtubesta toisten ratkaisuja. Sieltä löytyikin paljon hyviä ideoita, mutta ei pelkästään yhdestä pyörästä. Huhtikuun lopussa projekti sitten valmistui koeajovaiheeseen. Koeajo oli erittäin positiivinen kokemus, pyörä on hyvä ja tukeva ajaa. Ja kaiken lisäksi erittäin hauskakin. Pikkufixaus piti heti koeajon jälkeen tehdä, haitarikumit menivät kurttuun kun niissä ei ollut ilmareikiä. Tein terävällä ruuvilla pienet reiät yläpalkeeseen ja ongelma oli ratkaistu.

Nyt pyörällä on ajeltu muutama sata kilometria, hyvin on toiminut. Seuraava homma on kahvalämppäreiden, navigaattorin ja virranulostulon asennus. Rakentelupuolella tekisi mieli vaihtaa penkki johonkin suorempaan ja korkeampaan malliin. Tekniikkapuolella on havaittu pieni öljyvuoto moottorin ja vaihdelaatikon välistä. Sille pitää varmaan ensi talven aikana tehdä jotain, ellei tilanne sitä ennen muutu pahemmaksi.

https://www.dropbox.com/s/2g7l0lnwd27g42o/alku.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/tpvlg2k3l0nmu ... u.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/upqcjs92gnoz4 ... u.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/jy9b21xp52gco ... n.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/7tkr4m7cc0vnd ... a.jpg?dl=0

Mekille kiitokset hyvistä vinkeistä projektin aikana :)
Viimeksi muokannut Tase, Ke Touko 01, 2019 6:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Teppi
Viestit: 589
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 9:18 pm
Pyörä: AT XRV 650 -88
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Teppi »

Hienoja mopoja ukot rakentelee, peukut!

-Tero
kyllähän jokainen suoralla tiellä, mutta mennään metsään...

https://www.kuraukot.fi/
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

No on nätti! [SMILING FACE WITH HEART-SHAPED EYES] tuo pitäs päästä livenä näkemään...

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja mek »

Tase kirjoitti: #
Mekille kiitokset hyvistä vinkeistä projektin aikana :)
Kiitos itsellesi. Vertaistuki on korvaamatonta, kun välillä tuntuu, että kaikki menee pieleen ja motivaatio rakoilee...
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Onpa vaan upean näköinen peli

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jessus, tuohan näyttää hyvältä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hieno ja erittäin hyvällä maulla tehty kokonaisuus (=kuvien perusteella olisi voinut tulla tehtaalta tuollaisena!)
Mika TA-91
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Fillarilenkillä ajelin MEKin verstaan ohitse, josko vaikka näkis punaisen scrambleri-K75:n ja katsos kummaa siinä oli pihalla kyllä Koo-malli, mutta valkoinen. No leveästä virnistyksestä tunnistin talon isännän ja Tasen :)

Hieno on, ja sanoisin, että sinällään hyvät kuvat ei tee oikeutta. Livenä vielä hienompi.

Uskomatonta, että lentävästä tiilestä saa taiottua jotain noin menevää... No taitaa olla kotarin osilla pieni osuus ulkoasussa??
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Tase »

Itse asiassa tuossa pyörässä ei taida olla yhtään Kotarin osaa, ei edes pienen pientä ruuvia...

Etumaski ja peilit ovat Siebenrockin uustuotantoa 80-luvun gessuihin.
Etuvalo on 7" kirkkaalla lasilla, hankittu Louisilta kuten myös 21 w vilkut.
Takalokari on Acerbis Baja, jossa takavalon paikalla on rekisterikilpi.
Takavalo on Acerbis, kiinnitetty tavaratelineeseen.
Etulokari on isopyöräiseen Kawasaki KX85:een tarkoitettu, Rtech valmistaa niitä myös valkoisena.
Jäähdyttimen sivulla olevat mustat muovisuojat ovat K-sarjan nakumallista.
Penkki on alkuperäinen, lyhensin sitä noin 10 cm.
Kaatumaraudat ovat alkuperäiset.
Takaiskari on YSS, 10 mm alkuperäistä pitempänä.
Renkaat ovat Bridgestone Battlax A41 Adventure, edessä 110/80-18 ja takana 130/80-17.
(Takarenkaan profiili on alunperin 90, joten pitemmän takaiskarin kanssa perän korkeus on ennallaan)
Pakoputkessa on kaupallinen 4-1 -kollektori, rst-mutkaa ja lopuksi F800GS:ään tarkoitettu vaimennin.
Omavalmistetta on etulokarin kiinnitys, haarukkatuki, etulampun/maskin kiinnitys, jäähdyttimen suoja,
tavaratelineen runko, penkin alla olevat sivulevyt, pakoputken kiinnikkeet ja lukematon määrä muita pikkuosia...
Runko, vanteet ja kaatumaraudat on pulverimaalattu. Tankki ja etumaski on maalattu automaalaamossa.
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Tase kirjoitti:Etulokari on isopyöräiseen Kawasaki KX85:een tarkoitettu, Rtech valmistaa niitä myös valkoisena.
Hyvä, minä kun luulin kuulleeni, että SX85 etulokari...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja Tase »

Projekti jatkuu...

Vappuajoon päästiin, ilma oli kostea ja kolea. Silloin huomasi kuinka tärkeä varuste kahvanlämmittimet ovat täällä Suomen kesässä. Ne sekä virranulosotto ja GPS tuli asennettua toukokuun aikana.

Uudenlainen penkki on kiehtonut mieltä koko kevään ajan. Kesäkuussa sitten rohkenin tilaamaan Siebenrockilta BMW R80 G/S:n penkin sinisellä päällysteellä. Oli sellainen aavistus että jospa sen saisi kohtuudella soviteltua, varsinkin leveys pitäisi olla suurin piirtein samaa luokkaa kun 80-luvun bemareissa on. Kiinnitystä varten tein apurungon johon penkki etuosan lenkillä ja takaosan kahdella ruuvilla kiinnittyy. Itse penkille piti etuosaan tehdä pientä modausta jotta se asettuu paremmin tankkia vasten. Alkuperäisen sivulle kääntyvän saranamekanismin jätin suosiolla pois. Uusi penkki nosti hieman istumakorkeutta ja loivensi polvikulmaa. Lopputulokseen sekä ergonomia ja ulkonäkömielessä olen kohtuu tyytyväinen.

https://www.dropbox.com/s/4csg8xky4l43m ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/5r5m8kqa7gidq ... 2.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/evng7fmt0wjpw ... o.jpg?dl=0
Avatar
MarDu
Viestit: 201
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja MarDu »

Näinkin sinut (tai ainakin pyöräsi) eilen pariinkin otteeseen liikenteessä. Kiinnitti hyvällä tavalla huomion. :)
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Tasen BMW K100 Urban G/S

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ensin ajattelin että liian hieno aihioksi mutta lopputulos tekee kyllä kunniaa alkuperäiselle. Erittäin tyylikäs ja kyllä tuollainen olisi hyvin voinut tulla tehtaan Hi Performance osastoltakin :D
Weteraani kurapyöräilijä
Vastaa Viestiin