Sarjaan kannattaa lisätä myös sama harjoite hiekkatiellä. Itselleni pahiman housupyykin ikinä aiheutti peura, joka loikkasi hämärässä puskasta ajotielle ja lähti juoksemaan sitten ajovalojen suuntaan. Maksimijarrujen tekeminen, kun alusta vaihtelee kuopan, kovaksi pakkautuneen soran ja irtosoran välillä oli varsin hämmentävä kokemus, kun oli tosi kyseessä. Itselle tapahtui tuossa myös kohdefiksautuminen, joten tehokas väistö jäi tekemättä. Tosin en tiedä olisiko tuosta mitään hyötyä varsinaisesti ollutkaan, koska peura oli lukittautunut ajovaloihin ja seurasi niitä.Koheltaja kirjoitti:2015 kevään jälkeen olen alkanut aika ajoin tekemään jarrutus ja väistöharjoituksia isolla tiellä kun autoja ei näy edessä tai takana. Eteen kääntynyt taksi säväytti sillon sen verran että parempi välillä muistuttaa itseään miten pyörä käyttäytyy milloinkin, varsinkin jarrutuksissa ja väistöissä.
Näinhän se menee. ABSittomallakin autolla voi aina tällätä jarrut pohjaan, ilman että mitään sen ihmeellisempää tapahtuu. MP:llä jarruttainen sen sijaan on taitolaji, jossa jo pelkästään jarruttamisen harjoittelu voi särkeä mopon ja viedä kuljettajn sairaalaan. ABSillisissa pyörissä jarruttamisen treenaminen on helpompaa, koska rajat löytää huomattavasti turvallisemmin.Orgin puolella pysähtyvyyttä oli joskus testattua ja todettiin että vain kokenut ja pyöränsä tunteva kuski sai pyöän pysähtymään lyhyemmällä matkalla kun Hiace pysähtyi. Tämäkin oli ennakoitu tilanne, mites sitten kun tulee yllärinä? Siinä on mopo valmiiksi hiasen kontissa vietäväksi paalaamooon...
Toinen asia joka usein unohtuu, on se fakta, että etenkin jos assulla onnistuu etusen jarruissa lukitsemaan, niin tuo lisää jarrutusmatkaa aika lailla. Huonostikin tehty jarrutus ( = ei siinä jatkuvasti luiston korvilla oleva ), on jarrutusmatkaltaan usein lyhyempi kuin koko ajan maksimiteholla tehty jarrutus, jossa etunen käy lukossa jossain kohtaa jarrutusta.
Tämä siksi, että lukittunut pyörä pitää vapauttaa vähentämällä jarrupainetta. Tämä taas aiheuttaa painon siirota pois eturenkaalta, jonka jälkeen paino täytyy saada siirtymään uudelleen etuselle. Jos tämä tapahtuu maantievauhdeissa, niin etusen lukkiutuminen jarrutuksen alkuvaiheessa voi lisätä jarrutukseen pahimmillaan kymmeniä metrejä lisää matkaa. Juuri tästä syystä alun jarrutus kannattaa ottaa mahdollisimman pehmeästi ja maltilla eli juuri päinvastoin kuin kaikki mahdolliset vaistot käskevät tekemään.