BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Minulla oli pieniä ongelmia R1100GS pyöräni ABS jarruissa. Ajattelin, että ABS yksikön hiilet ovat loppuun kuluneet, kun pyörällä on ajettu jo 260.000 km.
20 vuotta vanha pyörä ja ABS II version jarrut.
Nuo jarruthan kyllä toimivat muuten erinomaisesti, mutta ABS toiminto ei vaan skulaa.

No vaihdoin vähemmän ajetun ABS yksikön hiilipään sinne, koska minulla sattui olemaan sellainen.

Ei ollut vika kuitenkaan siinä

Rengasta vaihtaessani huomasin, että taka-anturin johto on nuhjaantunut puhki ja ottaa maihin.
Korjasin tuon ja taas ABS toimii erinomaisesti.
Aika huimaa sinänsä, koska se on jo 20 vuotta vanha ABS.

Nuo ABS II yksikön sähkömoottorin hiilet ovat muuten toosii isot ja kestävät siis tosi pitkään.

Kuva
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Onko Pekalla vielä alkuperäinen etujarrun pääsylinteri?
Minulla alkoi kostumaan tuolta kahvan alta ja kun pääsin kotiin kevään ensi testiltä oli kahvassa oleva säiliö tyhjä nesteistä.
Putsailin päällisin puolin ja etsin vikaa ja näyttää siltä, että täytyy hommata korjaussarja, tarkoitan tällaista korjausta:
http://www.largiader.com/tech/r11mc/

Putsailun ja valohoidon jälkeen näytti taas pysyvän aineet sisällä, mutta epävarmuus jäi mieltä kalvamaan.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

antti-a kirjoitti:Onko Pekalla vielä alkuperäinen etujarrun pääsylinteri?
On minulla vielä alkuperäinen pääsylinteri eikä sille ole tehty mitään.
Hyvin toimii.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Minulta kysellään usein,että mistä saa vaikka bensapumpun, startin, laakereita tai jotain muita tarvikeosia näihin pyöriin.

Tuolla on huoltorikultani löytyvä filee tarvikeosista. Siitä löytyy vaikka mitä.

Siis tuolta, klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Noissa vanhemmissa pyörissä, R850,1100 ja 1150 on ollut ongelmia startin kanssa.
Startin magneetit ovat irronneet ja se johtaa melkein oikosulkuun starttitilanteessa ja myös siihen, että startti syö akun tyhjäksi, kun pyörä seisoo päivän tai jotain.

Minulle tuli tuollainen tapaus tänään.
Mittasin jännitteen startissa ja se putosi melkein 7 volttiin.

Heppu soitti, että, että mikä on.
Akku oli vaihdettu uuteen ja pyörä muuten OK.
Starttaa kuitenkin nihkeästi.

No startti auki ja sieltä löytyivät irronneet magneetit.

Onneksi Saksan Ebaystä saa uuden startin, alle kuusikymppiä toimituskuluineen.
Minullakin on tuollainen uusi startti, koska vanhasta hajosi bendix-laite.

Tuossa kuva magneeteista.

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Onkohan mulla sama tilanne, miten tuon voi todeta. Talvitauon jälkeen 4vuotta vanha akku ei jaksanut startata, hain uuden ja 2viikon ajelujen jälkeen pyörä ei lähtenyt enään käyntiin Biketeamin pihasta, jonne olin vienyt sen maahantuojan kutsusta tarkastukseen, josta tässä ketjussa on aiemmin ollut puhetta. Tuossa maahantuojan takaisinkutsussa omasta pyörästäni tarkastettiin nopeusmittarin vaijerin kulku, kun oli kuulemma hinkannut jarruputkeen reiän joissain tapauksissa, itselle oli muuten tullut salaperäinen vuoto juurikin tuohon jarruputkeen vuosia sitten, jonka syy jäi silloin epäselväksi, samoin sulakerasiaan laitettiin rele, joka jollain lailla vaikuttaa katin toimintaan...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

Vaikuttiko pyörän toimintaan tuo rele ? Oikohan releelle valmis paikka.
jiitee
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja jiitee »

talkku kirjoitti:Vaikuttiko pyörän toimintaan tuo rele ? Oikohan releelle valmis paikka.
Ei mitenkään ja oli valmis paikka...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

jiitee kirjoitti:Onkohan mulla sama tilanne, miten tuon voi todeta.
Voi hyvin olla.
Oireet olivat ihan samat siinä pyörässä, jossa tuo starttiongelma havaittiin.

Startti irti vaan ja purkuun.
Startti on kiinni kahdella pultilla.
Ensin sähköt irti siitä.
Aikaa menee puoli tuntia.

Tuolla hieman sen startin anatomiaa.
Tuo löytyy myös mun USB huoltotikulta ja rompulta, jota myyn edelleen.
Klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

talkku kirjoitti:Vaikuttiko pyörän toimintaan tuo rele ? Oikohan releelle valmis paikka.
Tuo ei todennäköisesti ollut mikään rele vaan palikka, jolla vaihdetaan Motronic moottorinohjauksen karttaa toisenlaiseksi.
Siinä mutikassa on sisällä vain pari johdon pätkää.
Lisää tietoa löytyy myös siltä mun USB huoltotikulta.

Tuossa kuva siitä paikasta, johon se mutikka kai tuli.
Siis valkoiseen pohjaan.

Kuva
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

jiitee kirjoitti:Onkohan mulla sama tilanne, miten tuon voi todeta.
Niin, ja eka testi voisi olla se, että mittaa mihin startin paksun johtimen jännite putoaa, kun koneen käynnistää.
Jos jännite putoaa käynnistyksen aikana alle 8 V, niin diagnoosi on melkein varma.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolta saa niitä alle kuuden kympin startteja toimituskuluineen, klik

Minullakin on tuollainen toiminut jo yli 100.000 km.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

kytkimen työsylinteri vaihdettu ja teräspunoskytkinletku. Työlästä hommaa.Tuohon ei varmaan pysty laittaan muutakuin DOT 4:sta (r 1150 gs). Tuossa r 1200 gs mallissa oli nuo mineraaliöljyt. Tiivisteet ei kestä ?
samea kytkinneste paljasti vian.
https://advrider.com/f/threads/pictoria ... sh.491635/
Liitteet
DSC_1777.JPG
pohjolan kurap.JPG
Viimeksi muokannut talkku, Ti Touko 07, 2019 1:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peltsi
Viestit: 2821
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Joo ei pidä muuta laittaa kun 3 tai 4. Näin yhden mihin oli laitettu 5.1 ja sitäkään ei kumiosat kestäny. Vaikea kyllä ymmärtää miksi 5.1 ei sopinu.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

Näin vähän arvelin, laitoin tuota dot 4.
Vastaa Viestiin