Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Ilmari
- Viestit: 1057
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Houdi.
Osuuspankin vakuutus-setä soitti ja tarjotteli vakuutuksia. No Xchallenge vaihtoi taas firmaa. Totesin vaan, että vakuutukset ovat halpaa kuin saippua ja kaiken lisäksi vaihtaminen on hyvin helppoa.
Ja sitte vanhat pierut muistelee osastoon...
Kun aloitin lajin tasan 20 vuotta sitten, asiat eivät olleet lähellekkään näin helppoja. Asiallisten tarjousten kyselyä esti mm. internetin puute. Tietty vakuutusyhtiöihin pystyi soittamaan, tai mennä käymään ihan paikan päälle. Kumminkaan kovin monesta paikasta tarjousta ei jaksanut kysellä ja toisaalta, hinnat olivat melkolailla samoja.
Hinnoittelu näin yleensä oli selkeää, koska sen aikainen toiminta ei käsittänyt paino/teho suhdetta, omistajan ikää, prätkän merkkiä yms. Muistaakseni karkea laijittelu kulki kuutiotilavuudessa, n.650ccm. Alle kuus ja puolisataset olivat kalliita vakuuttaa ja yli menevät olivatki helevetin kalliita. Ja ennen kaikkea, bonuksia EI IHAN oikeasti saanut joulupukilta tai lahjuksina vaan ne piti ansaita hyvällä liikennekäyttäytymisellä...
No tuohon boonus hommaan liittyi hauska osatekijä. Nimittäin auton bonukset oli mahdollista siirtää prätkään ajokauden ajaksi. Eli, kun keli näytti suotuisalta ja etukäteen oli tehty laskelmat, montako kuukautta prätkää on mahdollista pitää vakuutuksessa niin sitte soitto tai käynti yhtiöön.
Virkailija siirsi auton bonukset prätkään ja otti mopon pois seisonnasta. Autoon jäi siis kesäksi nolla-bonukset ja mopottimeen tuli sitte ne autoilussa ansaitut bonukset, esim 30%. Tähänkin liittyi joku juttu, että prätkää "kannatti" pitää vakuutuksessa kolme kuukautta, jolloin bonuskertymä tuli sitte erikseen mopoon, oliko 10%/vuosi. Syksyn tullen sitte taas soitto yhtiöön, prätkä seisontaan ja bonukset kotiloon. Helppoa, eikö totta.
Ja totta kai, siihen aikaanhan kaikki laskut hoidettiin paperitse. Show oli ankara, kun noista bonus siirtelyistä tuli sitte korjauslaskuja yms....
Kerran muistaakseni Fenniassa virkailija unohti laitttaa CB-Hondan vakuutukseen ja yks kesä mentiinki ilman vakuutusta. Huomasin asian vasta syksyllä...
Ja sitte nuo hinnat. Yhden kauden vakuutus esim. 750 cc CB Hondalla oli useita tuhansia mummon markkoja. Tarkkoja summia en muista, mutta kahden viikon tili siihen aikaan EI OLLUT useita tuhansia markkoja. Joten syystäkin ainakin mulla oli pakko miettiä, otanko prätkän käyttöön vasta kesäkuussa, enkä toukokuussa...
Pointti siis se, että sillloin kesän vakuutuksen hinta oli jotain ihan muuta, mitä nyt maksaa koko vuosi....
Mutta tämmöstä se oli ennen. Moottoripyöräilyä pidettiin siihen aikaan kalliina lajina ja totta vie, sitä se olikin....
-Ile-
Osuuspankin vakuutus-setä soitti ja tarjotteli vakuutuksia. No Xchallenge vaihtoi taas firmaa. Totesin vaan, että vakuutukset ovat halpaa kuin saippua ja kaiken lisäksi vaihtaminen on hyvin helppoa.
Ja sitte vanhat pierut muistelee osastoon...
Kun aloitin lajin tasan 20 vuotta sitten, asiat eivät olleet lähellekkään näin helppoja. Asiallisten tarjousten kyselyä esti mm. internetin puute. Tietty vakuutusyhtiöihin pystyi soittamaan, tai mennä käymään ihan paikan päälle. Kumminkaan kovin monesta paikasta tarjousta ei jaksanut kysellä ja toisaalta, hinnat olivat melkolailla samoja.
Hinnoittelu näin yleensä oli selkeää, koska sen aikainen toiminta ei käsittänyt paino/teho suhdetta, omistajan ikää, prätkän merkkiä yms. Muistaakseni karkea laijittelu kulki kuutiotilavuudessa, n.650ccm. Alle kuus ja puolisataset olivat kalliita vakuuttaa ja yli menevät olivatki helevetin kalliita. Ja ennen kaikkea, bonuksia EI IHAN oikeasti saanut joulupukilta tai lahjuksina vaan ne piti ansaita hyvällä liikennekäyttäytymisellä...
No tuohon boonus hommaan liittyi hauska osatekijä. Nimittäin auton bonukset oli mahdollista siirtää prätkään ajokauden ajaksi. Eli, kun keli näytti suotuisalta ja etukäteen oli tehty laskelmat, montako kuukautta prätkää on mahdollista pitää vakuutuksessa niin sitte soitto tai käynti yhtiöön.
Virkailija siirsi auton bonukset prätkään ja otti mopon pois seisonnasta. Autoon jäi siis kesäksi nolla-bonukset ja mopottimeen tuli sitte ne autoilussa ansaitut bonukset, esim 30%. Tähänkin liittyi joku juttu, että prätkää "kannatti" pitää vakuutuksessa kolme kuukautta, jolloin bonuskertymä tuli sitte erikseen mopoon, oliko 10%/vuosi. Syksyn tullen sitte taas soitto yhtiöön, prätkä seisontaan ja bonukset kotiloon. Helppoa, eikö totta.
Ja totta kai, siihen aikaanhan kaikki laskut hoidettiin paperitse. Show oli ankara, kun noista bonus siirtelyistä tuli sitte korjauslaskuja yms....
Kerran muistaakseni Fenniassa virkailija unohti laitttaa CB-Hondan vakuutukseen ja yks kesä mentiinki ilman vakuutusta. Huomasin asian vasta syksyllä...
Ja sitte nuo hinnat. Yhden kauden vakuutus esim. 750 cc CB Hondalla oli useita tuhansia mummon markkoja. Tarkkoja summia en muista, mutta kahden viikon tili siihen aikaan EI OLLUT useita tuhansia markkoja. Joten syystäkin ainakin mulla oli pakko miettiä, otanko prätkän käyttöön vasta kesäkuussa, enkä toukokuussa...
Pointti siis se, että sillloin kesän vakuutuksen hinta oli jotain ihan muuta, mitä nyt maksaa koko vuosi....
Mutta tämmöstä se oli ennen. Moottoripyöräilyä pidettiin siihen aikaan kalliina lajina ja totta vie, sitä se olikin....
-Ile-
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
- Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
- Paikkakunta: jmsk.
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Joo ja sillon hatutti jos syksyllä oli viikonkin ajamatta ennenkun laitto seisontaan, eikös vielä ollu niin että kuukautta lyhempää seisontaa ei hyvitetty maksussa?
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Jos en ihan pahasti muista väärin niin 750-1000cc vakuutukset 6kk maksoi noin 6000mk eikä siinä ollut kun liikennevakuutus ja hirvi-palo-varkaus, täyskaskolla olisi mennyt yli 10000mk. Siihen aikaan tienasin brutto noin 6000mk kuussa joka oli keskitason duunarin palkka.Ilmari kirjoitti:Ja sitte nuo hinnat. Yhden kauden vakuutus esim. 750 cc CB Hondalla oli useita tuhansia mummon markkoja. Tarkkoja summia en muista, mutta kahden viikon tili siihen aikaan EI OLLUT useita tuhansia markkoja. Joten syystäkin ainakin mulla oli pakko miettiä, otanko prätkän käyttöön vasta kesäkuussa, enkä toukokuussa...
Pointti siis se, että sillloin kesän vakuutuksen hinta oli jotain ihan muuta, mitä nyt maksaa koko vuosi....
Jos rinnastetaan nykypäivään, halvimmillaan koko vuoden vakuutus esim 1200 Tenereen on täyskaskon kanssa 550€. Toki erona on se että silloin mp vakuutukset lähti liikkeelle +20% bonuksilla... kun nykyään pääsee suoraan täysille -60-70% bonuksille mutta silti. Vaikka lähdettäisiin nollilta liikkeelle niin halvimmat vakuutukset on silti vähemmän kun nykyinen kuukausibrutto.
Aina kauhee vääntö bonusten siirtojen kanssa jos vaihtoi vakuutusyhtiötä, välillä ne siirtyi, joskus ei, toisinaan bonukset tuplaantui siirron yhteydessä ja seuraavassa siirrossa puoliintui... Siihen kekkoslovakkian aikaan vakuutusyhtiöt oli ne jotka määräsi asiat, nykyään asiakkaat äänestää jaloillaan koska kilpailutus on äärimmäsen helppoa netissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 1294
- Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
- Pyörä: FE390,12GS
- Paikkakunta: Hamina
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Ei tuo ihan mahdottomasti ole muuttunut jos bonukset ei vaikuta iso pyörä on edelleen kallis 1700€ vuodessa pyörän rahoituksen lisäksi ja kunnolliset ajokamat päälle.Aloittelija jättää helposti aloittamatta noilla kuluilla,tietysti jos seisontaan saa helposti liikkennevakuutus ei maksa mutta jotain maksaa silti jos se palaa tai varastetaan seisonnassa.Ja vielä pitää velkaakin maksella.Vaikka olisi saanut säästöillä hankittua niin kaikki on kiinni jossain mistä ei ole mitään hyötyä,jos auton olisi kuitenkin ostanut sillä voisi ajaa vaikka sataisikin eikä kastuisi.Eikä talvella voi ajaa kun on kylmä.Kauhean vaarallistakin.
Leuka oli rinnassa ennen,eikä paljoa hymyilytä vieläkään.
Leuka oli rinnassa ennen,eikä paljoa hymyilytä vieläkään.
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Sedällä oli harrastepyöränä K750 Dnjepr sivuvaunulla. Tosiaan vakuutukset meni kuutioiden mukaan ja mitä moisessa on luokkaa 20 hv/400+ kg. En muista mitä ne vakuutukset oli, mutta jotain aivan kohtuutonta. Ensimmäisen kesän jälkeen taisikin sen käydä läpi huolella ja museorekisteröi. Tuolloin tosiaan bonuksia sai vekslata autosta pärrään.
Neljä vaihdetta riittää.
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
- Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Vanha Afrikkalainen ja vakuutus 284€ vuodessa ja pyörä myös käytössä ympärivuoden. Siihen nähden kalliimpiakin harrastuksia löytyy Hienoa kuulla, että tässä asiassa on menty positiiviseen suuntaan.
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Moottoripyöräkansa oli muutenkin erilaista.
Rikkaat, joilla olisi ollut varaa vakuutuksiinkin, eivät mopoon koskeneet. Se koettiin hovikelpoiseksi vasta myöhemmin nousukaudella, samaan aikaan tatskojen ja vyölaukkujen kanssa.
Vakuutuksien kanssa elo oli tosiaan sitä miten Ilmari sen kertoi. Ja varaosien. Osat piti tilata hyvissä ajoin jos pidemmälle reissulle aikoi. Ei niitä katkojankärkiä kaikkiin vehkeisiin suomesta noin vain. Renkaatkin maksoivat maltaita, joka asia piti motoristin raittiina. Eipä enää ollut varaa pussikaljaan.
Ei ollut harvinaista, että unelma autostakin päätettiin suosista jättää sinne "vaimo, lapsi, keltainen noutaja, kaljamaha ja rivitalonpätkä"- elämänvaiheeseen.
Rikkaat, joilla olisi ollut varaa vakuutuksiinkin, eivät mopoon koskeneet. Se koettiin hovikelpoiseksi vasta myöhemmin nousukaudella, samaan aikaan tatskojen ja vyölaukkujen kanssa.
Vakuutuksien kanssa elo oli tosiaan sitä miten Ilmari sen kertoi. Ja varaosien. Osat piti tilata hyvissä ajoin jos pidemmälle reissulle aikoi. Ei niitä katkojankärkiä kaikkiin vehkeisiin suomesta noin vain. Renkaatkin maksoivat maltaita, joka asia piti motoristin raittiina. Eipä enää ollut varaa pussikaljaan.
Ei ollut harvinaista, että unelma autostakin päätettiin suosista jättää sinne "vaimo, lapsi, keltainen noutaja, kaljamaha ja rivitalonpätkä"- elämänvaiheeseen.
- Lakupilotti
- Viestit: 1562
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
- Pyörä: Laku
- Paikkakunta: Päntäne
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Tai se, että seisontaan laittamisen jälkeen tulikin vielä pari viikkoa loistavaa ajokeliä.gaz169 kirjoitti:Joo ja sillon hatutti jos syksyllä oli viikonkin ajamatta ennenkun laitto seisontaan, eikös vielä ollu niin että kuukautta lyhempää seisontaa ei hyvitetty maksussa?
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Where ever you go, there you are !
- Seppo Honkanen
- Viestit: 704
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Ajat ja moottoripyöräilyn harrastaminen on muuttunut 80- ja 90-luvulta todellakin. Lama yritti 90-luvulla oikeasti tappaa tämän harrastuksen. Liikenevä raha enduroon oli todella tiukalla. Silloin todella mitattiin kuka oli "tosi" harrastaja. Onnneksi itsellä oli vakituinen työ ja eikä suuria lainoja maksettavana. Oma asuntolaina tuli hommattua 90-luvun lama-aikaan ja lainasumma oli kohtuullinen. Eka Päitsikin tuli ajettua vielä velattomana.
2000-luvun alussa matkaenduroharrastus nosti päätään hurjalla vauhdilla ja porukkaan ilmestyi uusiomotoristeja, jotka eivät olleetkaan harrastaneet lajia piikkiajoista alkaen. Osa lopetti lajin pikaisesti todettua homman vaaralliseksi tai päädyttyään kokeilemaan vuorostaan jotain muuta mielenkiintoista juttua. Omasta vinkkelistä nämä yli-innokkaat harrastajat aiheuttivat välillä ylimääräistä hässäkkää porukassa ja kohoavia vakuutusmaksuja maksatettuaan LC4 Kotarin naarmuuntuneita katteita vakuutusyhtiöiillä. Kerran porukka-ajelun aamiaisella 2000-luvun alussa totesinkin, että mielestäni moottoripyörät ovat liian halpoja. Hetken hiljaisuutta kuunneltuani, totesin että kalliimmilla moottoripyörillä mopoilu palautettaisiin takaisin tosi harrastajien lajiksi.
Nykyisin olen sitä mieltä, että harrastus on kokolailla palannut juurilleen. Lajia normi AB kortillaan testaavat DI:t ovat kaikonneet. Todennäköisesti, koska ajokorttiuudistus on poistanut "hörhöily" iässä olevan sukupolven. Uudet harrastajat joutuvat nykyisin hankkimaan ajokortin varta vasten ja ovat hommaan oikeasti sitoutuneita.
Mikäkö oli höpötykseni pointti? No ei niin mikään...
T. Sepi
2000-luvun alussa matkaenduroharrastus nosti päätään hurjalla vauhdilla ja porukkaan ilmestyi uusiomotoristeja, jotka eivät olleetkaan harrastaneet lajia piikkiajoista alkaen. Osa lopetti lajin pikaisesti todettua homman vaaralliseksi tai päädyttyään kokeilemaan vuorostaan jotain muuta mielenkiintoista juttua. Omasta vinkkelistä nämä yli-innokkaat harrastajat aiheuttivat välillä ylimääräistä hässäkkää porukassa ja kohoavia vakuutusmaksuja maksatettuaan LC4 Kotarin naarmuuntuneita katteita vakuutusyhtiöiillä. Kerran porukka-ajelun aamiaisella 2000-luvun alussa totesinkin, että mielestäni moottoripyörät ovat liian halpoja. Hetken hiljaisuutta kuunneltuani, totesin että kalliimmilla moottoripyörillä mopoilu palautettaisiin takaisin tosi harrastajien lajiksi.
Nykyisin olen sitä mieltä, että harrastus on kokolailla palannut juurilleen. Lajia normi AB kortillaan testaavat DI:t ovat kaikonneet. Todennäköisesti, koska ajokorttiuudistus on poistanut "hörhöily" iässä olevan sukupolven. Uudet harrastajat joutuvat nykyisin hankkimaan ajokortin varta vasten ja ovat hommaan oikeasti sitoutuneita.
Mikäkö oli höpötykseni pointti? No ei niin mikään...
T. Sepi
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Tämä ei ole muuttunut mihinkään vuosien aikana. Vakuutusyhtiöt maksaa naarmuuntuneita kypäriä jopa 2-4kpl kauden aikana lajissa missä naarmut on itsestäänselvyys. Porukat ostaa keväällä 10-30k€ pyörän 100% osarilla maksimi maksuajalla ja syksyllä pistetään pyörä nutulleen ja lunastukseen kun halutaan päästä moposta ja osamaksuista eroon.Seppo Honkanen kirjoitti:Omasta vinkkelistä nämä yli-innokkaat harrastajat aiheuttivat välillä ylimääräistä hässäkkää porukassa ja kohoavia vakuutusmaksuja maksatettuaan LC4 Kotarin naarmuuntuneita katteita vakuutusyhtiöiillä.
Säälittävää mutta totta, tapaukset on omin korvin kuultu suoraan "harrastajien" suusta.
Se mikä on vuosikymmenten aikana muuttunut vakuutuksissa, on hinta. Silloin jurakaudella taisi yhtiöillä olla jonkinlainen kabinettisopimus hinnoista koska yhtiöiden välillä ei ollut kovinkaan suurta eroa. Nykyään kun kilpailuttaa vakuutukset niin hinnassa saattaa olla kolminkertainen ero.
Kylätason kurapyöräilijä.
- HessuL
- Viestit: 285
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
- Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
80-luvulla syksyisin olisi tarvinnut ennustajan tai meteorologin lahjoja kun pähkäili pyörän seisontavakuutukseen laittoa (kuten liikennekäytöstä poistoa tuolloin kutsuttiin). Seisomaan laitto- ja takaisin liikenteeseenottopäivähän piti ilmoittaa etukäteen, aivan kuten osoitekin jossa pyörä talvehti.
Siinä sitä sitten yritti miettiä että josko ne ajokelit alkaisivat jo huhtikuussa tai vappuna (kyllä, talvet olivat vielä talvia...!) vai vasta toukokuun puolivälissä Ilmoitettua päiväähän ei voinut enää muuttaa vaikka lunta olisi satanut juhannukseen asti joten usein meni veikkaus pieleen... Joko oli ajokelit ja pyörä seisomassa tai sitten vakuutusmaksuja maksoi lumisateessa kun tiet olivat vielä jäässä
Siinä sitä sitten yritti miettiä että josko ne ajokelit alkaisivat jo huhtikuussa tai vappuna (kyllä, talvet olivat vielä talvia...!) vai vasta toukokuun puolivälissä Ilmoitettua päiväähän ei voinut enää muuttaa vaikka lunta olisi satanut juhannukseen asti joten usein meni veikkaus pieleen... Joko oli ajokelit ja pyörä seisomassa tai sitten vakuutusmaksuja maksoi lumisateessa kun tiet olivat vielä jäässä
Sora/lumipyöräilijä
"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Lisäksi piti vielä laskea vakuutusaika päivälleen oikein että bonukset nousi, puoli vuotta tai paremminkin 181 päivää piti olla vakuutuksissa. Jos jäi päivänkin vajaaksi et saanut seuraavaa bonusta.
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Miten muistelen että olisi vielä 90-luvulla ollut mahdollista pitää vakuutusta ja bonuksia "vapaana" sekä siirtää niitä perheen sisällä?
80-luvulta (itse junnucrossi-iässä tuolloin) muistan kylän Kulta-Siipi kauppiaan pitkät jorinat siitä miten vihaa lehti-ilmoittelua koska se laskee pyörien hintoja kun kuka vaan pystyy vertailemaan tarjontaa
80-luvulta (itse junnucrossi-iässä tuolloin) muistan kylän Kulta-Siipi kauppiaan pitkät jorinat siitä miten vihaa lehti-ilmoittelua koska se laskee pyörien hintoja kun kuka vaan pystyy vertailemaan tarjontaa
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV, LC4-MIL M-M Kanguro
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Wanhan ajan vakuutusmarinaa (Jonnet ei muista?)
Oikein muistat, niitä siirreltiin meilläkin perheessä ristiin rastiin, mutta eipä oltu hereillä silloin kuin tuo mahdollisuus loppui Jäi väärille henkilöille väärät bonarit.Viuh kirjoitti:Miten muistelen että olisi vielä 90-luvulla ollut mahdollista pitää vakuutusta ja bonuksia "vapaana" sekä siirtää niitä perheen sisällä?
80-luvulta (itse junnucrossi-iässä tuolloin) muistan kylän Kulta-Siipi kauppiaan pitkät jorinat siitä miten vihaa lehti-ilmoittelua koska se laskee pyörien hintoja kun kuka vaan pystyy vertailemaan tarjontaa